Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:39

Ik ben niet zo fan van konijnen. Ondertussen anderhalf jaar verder en ik krijg ze maar niet gedekt. Ondertussen logeert er al 3 maand dezelfde voedster bij de ram maar zonder succes (al 4 rammen gehad) Schapen zijn momenteel mijn favoriet.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:47

Al een andere voedster geprobeerd? Wij hebben eigenlijk nooit problemen gehad.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:15

12 verschillende. Allemaal kont tegen de grond en niet willen. Niemand snapt het. Al bij meerdere grote fokkers te raden gegaan. Zelfde voeding als hun. Alle tips al geprobeerd maar niet willen...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 23:22

Onze lammeren leveren gemiddeld rond de 20 kg karkas. Ze worden geboren in de eerste helft van mei, gaan na een week of twee met hun moeders de berg op en in sept/okt is de slachttijd.

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 15:30

Nou gesprek stelde niet veel voor, maar wel dat als de mensen van de tuin voor mij verhuizen ik de tuin erbij mag huren. Gesprek ging voornamelijk over dat de bomen niet mogen waar ze nu staan. En over dat brug verbreden flauwekul was. :')

En kippenhok zag er ook niet uit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 21:49

Hebben jullie veel regels? Of valt het verder wel mee? Qua bouwsels mag er wel aardig wat lijkt het? Hier mag qua gemeentelijk beleid niet zoveel..

Hoe groot is je stuk nu? En evt dat stuk ervoor? :)

Wij hebben vandaag weer op meerdere plekken in de tuin bramenwortels uitgegraven. En de doornloze braam en framboos verplaatst (plannen veranderen snel) en nog kruisbessen, japanse wijnbes, gojibes, pawpaws, krentenboompje en honingbessen erbij geplaatst. Gelukkig allemaal nog heel klein, dus waait morgen vast niet weg ..

En veel sneeuwklokjes verplaatst naar veilige plekjes. Vind die zo mooi <3

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:06

Huidige stuk is 16x13 meter met aan beide kanten helft sloot en er komt een stuk bij van 16x10 meter met ook beide zijden sloot. In principe moet er voor alle bouwsel aangevraagd worden. :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:13

Fijn stuk! En handig een sloot met water geven.. aah maar dan keuren ze wel veel goed? Of is het dan alsnog super lastig? Wel een gedoe!

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 22:49

Gaat er puur om dat ze willen weten wat er op de moestuin staat. Je hebt soms mensen die ineens niet meer komen en dan blijkt de moestuin een stort plaats te zijn. Gebeurt te vaak dat vereniging moet opdraaien voor de rotzooi van andere.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 12:43

Waar halen jullie je broedeieren voor vleeskippen?

Hier in de omgeving vragen ze rond de 2,50 per ei. In het zuiden van het land is het tussen de 0,50 en 0,75 per ei maar dan betaal ik 10 euro verzendkosten.
Zijn de verzendkosten altijd zo hoog?
En ik vind eigenlijk alleen maar poule de bresse terwijl ik het liefste de ross 308 eens uit wil proberen..

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:20

De ross is niet makkelijk te vinden. In België bv ken ik maar 1 iemand die daar aan geraakt.

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 13:32

Ik kijk op marktplaats voor eieren, maar vind aanbod nog mager. Is ook nog vroeg in het seizoen. Sommige kippen beginnen net met leggen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:22

Ik heb überahaupt nooit vleeskip broedeieren weten te vinden. Blijkbaar is dat in het noorden van het land gewoon niet/slecht te vinden inderdaad. :(

JudithO

Berichten: 7058
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:32

Je moet voor broedeieren gewoon eens op zoek naar een bedrijf met vleeskuikenouderdieren. Die zijn er ook in het noorden wel. Of ze perse Ross hebben weet ik niet, maar andere vleesrassen zoals Cobb en Hubbard doen het net zo goed.

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 07:50

Met welke leeftijd slachten jullie de haantjes? De mijne zijn nu ongeveer 4 maanden maar de meeste vind ik nog erg klein. Ik heb Australorp, Wyandotte, Rhode Island Red, en Plymouth Rock. De Plymouth zijn aardig aan de maat maar de rest zit niet veel vlees aan zo te zien.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:27

Rond 4 maanden, dan beginnen ze met kraaien, worden de hormonen wakker en gaan ze de hennen lastig vallen/vervelend worden naar elkaar. Zulke kippen zijn geen plofkip en klein zijn ze inderdaad dan nog. Uitgroeien duurt ong. een jaar, maar dat is niet prettig voor jouw, de hennen of voor de hanen zelf, zeker als ze concurrentie hebben voor de hennen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:03

Ik liet/laat ze hier lopen tot ze uitgegroeid zijn of ze te vervelend worden. Ik heb geen zin aan geknok, maar de rassen die ik heb hebben die neiging gelukkig ook niet echt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 13:37

Onze Orpintons blijven lopen tot 5/6 maanden, die beginnen dan met kraaien ect. Geslacht gewicht heb ik dan tussen de 2.3 en 1.7 liggen.

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:28

Een paar kraaien al wel maar tot nu toe niet echt problemen onderling. Af en toe wat gefladder en dat is het maar wil erger voorkomen maar heb liever wel eerst wat meer vlees. Vind het zonde om ze nu al te slachten.

Marcella

Berichten: 36734
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:33

Door te fladderen loop je wel risico dat ze meer spieren maken volgens mij.

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:35

Ze lopen trouwens wel los op ongeveer 3/4 acre dus iets minder dan een halve hectare denk ik? Dus ze hebben wel de ruimte om elkaar uit de weg te gaan en dat doen ze ook.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 14:39

Heb je ze bij de hennen zitten? Of apart? Ik had dit jaar 40 hanen samen in een stuk van 12,5 meter bij 12,5 meter. Geen problemen mee gehad (af en toe wat gekibbel maar dat doen mijn hennen ook).

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:03

vivian_ve schreef:
Ze lopen trouwens wel los op ongeveer 3/4 acre dus iets minder dan een halve hectare denk ik? Dus ze hebben wel de ruimte om elkaar uit de weg te gaan en dat doen ze ook.

acre is 4000m2, hectare 10.000m2
Ruimte scheelt veel aan onrust inderdaad.

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:18

Ja ze lopen samen met de hennen. Ik denk dat ik het even aankijk en zolang iedereen zich gedraagt laat ik ze nog even doorgroeien. De hennen worden tot nu toe ook met rust gelaten maar die zitten ook vaak op het hok dus kunnen ook weg terwijl de haantjes niet echt kunnen vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:25

Ik slacht vetkippen op 12 weken en de rest voor het half jaar.

Hier is er eindelijk een konijn gedekt! Gisteren een ram gaan halen die zich al heeft bewezen en waarvan ik al meerdere nesten heb gezien. €40 afgetikt >;) 1 van mijn voedsters er bij gezet (was nog nooit succesvol gedekt) Geen succes. Ram was wel heel hevig. Mijn andere ram kijkt er zelfs niet naar om 8)7 Dus ik had al goede hoop. Helaas, kont tegen de grond. Voedster in het hok naast de ram gezet zodat ze hopelijk gewillig werd naar de ram. Kom ik thuis, staat ze haar kont tegen de tralies te duwen, voorpoten tegen de grond, achterhand hoog. Duidelijk zin dus. Zet ik haar erbij, duikt ze helemaal in elkaar. Schrik van de ram zelf. Heb haar wat gerust gesteld en hoppa, ram erop en mooi gevallen. Aftellen kan beginnen :+ Wie duimt er mee dat ik voor het eerst in anderhalf jaar eindelijk een zelfgefokt nest ga hebben :D