Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:29

Zit die kever eigenlijk ook op zoete aardappels?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:34

Lijkt me niet, want zoete aardappel is een compleet andere plantfamilie (de windefamilie). Waterspinazie valt ook onder deze groep.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:04

Vandaag ao veel minder larven gehad en maar twee kefers.

Ben erg tevreden met mijn tuintje moet ik zeggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:07

Net even wat aardbeien met de ontsapper gedaan heb 4,75 liter vol + nog een 0,75 liter voor 2/3 vol. De laatste gaat maar voor direct gebruik. Wil hierna denk aardbeien likeur maken, maar ga eerst nog afwachten of ik genoeg aardbeien nog ga krijgen hiervoor.

O en gebruik iets meer siroop en nu vind ik het wel lekker. :P

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:10

Lekker! Hoeveel aardbeienplanten heb jij? Ik krijg iedere ker maar 250g eraf :+ bij rond 60 planten

Ben vandaag ook geslagd en hoef niet meer in de soepenpan te wecken *\%/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:17

Eh volgende keer beter groene klem nemen. ;)

Mooie verzameling hoor. :j *\o/*

Eh hoeveel zou het niet weten heel veel en dan heb ik met schoonmaken er al het nodig eruit getrokken (iets met lomp zijn). :') Laatste paar dagen een liter papemmertje voor 3/4 vol. Maar plantjes willen weer dringend warmte en zonnetje. Met dat de aardbei/framboos planten maar 1x dragen (beetje mazzel 2x net aan). En kwam erachter dat een hoop doordragers weg zijn en overgenomen door de framboos/aardbei.

Ga maar heel veel ruimte maken, want echt neem een hoop ruimte in beslag. :j

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:21

Ik heb een deel doordragers en een deel aardbeien die maar een keer dragen. Ze missen nu wel inderdaad wat zon... Hoop dat het snel weer beter wordt.

Vanavond eten we tuinbonen met boursin sausje.. Lekker :P uit eigen tuin nog lekkerder.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:40

Afbeelding
Randje bakken waar 2 bakken met munt en rest aardbei.
Afbeelding
Paar plantjes maar geloof ik en als je het niet erg vind ga ze niet tellen. _O-
Afbeelding
En nog een losse framboos aardbeien bak met als het goed is 10 plantjes. :+

Is 4,5 meter lang en 2 meter breed.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:29

Oja, ik moet ook weer dringend aardbeien plukken. Ze zien er na de regen in ieder geval weer fatsoenlijk uit, waren echt veel te klein.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:40

Wow! Wat veel!!

Ik heb nu toch een bericht naar bestuur van de volkstuin gedaan. Is ook gewoon zonde als nu alles vol onktuid groeit. En iedereen meer problemen krijgt met de colorado kevers.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:35

Zoals het er nu uit ziet gaan wij hier even stoppen met zelfvoorzienend leven. De gemeente heeft ons wederom gigantisch genaaid. Nu stond net de politie aan de deur voor de dieren en te dreigen met de dierenpolitie. Ze kunnen ons niets maken maar ik word er zo, maar echt zo gigantisch moe van. Wat wij ook doen, het gaat gewoon nooit goed zijn...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:38

Ach jeetje, wat sneu en zuur. Dat je hier gigantisch moe van wordt snap ik helemaal.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:46

Ach moestuin :(

Wat zijn jullie dan nu van plan? Boel opknappen en verkopen?

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:49

Opknappen zal lastig zijn als om het minste of geringste politie op jullie dak sturen en de boel weer stil liggen. Waarloos gewoon. En zeer waarschijnlijk ook niet echt mogelijk om aan bewijzen te komen wie juliie een loer proberen te draaien, want dan zou je anders kunnen aanpakken. Maar dan ben je keiharde bewijzen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:53

Dat wij het niet weten...

Om even de situatie kort te schetsen: Wij hadden toestemming gekregen om eindelijk ons dak dicht te leggen met golfplaten. Deze besteld (grapje van nog eens €5000) Pannen dan maar weg gedaan... Want ja, die mochten wij niet meer gebruiken. Waren wij begonnen. Aangetekend schrijven. Zij gaan wederom met ons de discussie aan dat wij de nok van het dak hebben verhoogd. Alles begint gewoon weer van voor af aan. Weer in discussie, weer alles gaan aantonen, bewijzen. Gewoon alles weer opnieuw.

Niet alleen dat, wij moeten het volledige terrein ontruimen. Zelfs de bouwmaterialen mogen niet blijven staan. Deze moeten gewoon weg. Maar wij hebben deze nodig. De gemeente beweerd van niet, want ze worden niet gebruikt. Nee logisch, wij kunnen niet verder doen omwille van het dak, want telkens dat wij niets meer mogen doen na een aangetekend schrijven wordt de hele verbouwing stil gelegd (wettelijk verplicht) Het gaat dus zo ver dat wij 10 palletten met snelbouwers maar gewoon moeten weg doen. Voor midden augustus. Dit is letterlijk gewoon geld in de vuilbak gooien.

En nu beginnen ze gewoon over de dieren. Echt joh, je kunt het jou niet meer voorstellen. Wij hebben makelaars laten komen maar zolang dat dak dus niet toe ligt is verkopen gewoon geen optie. Zolang zij blijven discussiëren en van alles een zogenaamde bouwovertreding maken is de waarde gewoon maar de helft van wat wij hebben betaald. Dus wij blijven dan gewoon achter met een gigantische restschuld. Ik kan niet meer zeggen dan dat de gemeente ons financieel naar de vaantjes aan het helpen is. Dit is van in het begin hun doel geweest en ik moet zeggen dat het ze goed lukt...

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:17

wat vreselijk verdrietig en frustrerend Moestuin.. :( :(:)
Is er in België niet zoiets als een nationale ombudsman, of kun je de pers of politiek benaderen om je verhaal te doen. Heel veel sterkte!!!

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:17

Hebben jullie in België niet iets van een nationale ombudsman? Dat is zeg maar een instantie van de overheid die de overheid controleert en eventueel op de vingers tikt.

Dit klinkt gewoon naar pesten, niks meer niks minder.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:44

Wij hebben vorige week nog contact gehad met de overheid en wij kregen vlakaf te horen: Wij weten dat er problemen zijn met meerdere gemeenten, maar momenteel zijn zij nog te sterk en kunnen wij er niet veel aan doen. Wij zijn er mee bezig. Ook de ombudsman kan niets doen omdat zij, wettelijk gezien, niets verkeerds doen. De stal waar het over gaat is nog gebouwd voor er een vergunning nodig was. Dus de originele afmeting is nooit op plan gezet. De enigste afmeting die er van is zijn onze afmetingen. Die trekt de gemeente nu dus constant in twijfel. Dus wij moeten aan de hand van oude foto's etc telkens weer een procedure aanspannen, op gesprek gaan, bewijzen dat er niets is verhoogd.

Beste van al, na de vorige keer dat wij hebben bewezen dat er niets is verhoogd, zijn er enkel nog golfplaten gelegd. Dus waar ze nu over klagen is al eens weerlegd door ons. En, de geschatte datum dat wij nu gaan kunnen verder doen is voorjaar 2022. Nog een jaar met maar een half dak.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:19

Dat is toch niet mogelijk dat ze zo hun gang kunnen gaan en jullie financieel ruïneren!!

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 21:23

Oh Moestuin, hoe houd je het vol, al deze tegenslag :knuffel: :n

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:19

ik had weinig hoop meer op eigen kuikens dit jaar na veel pech met de broedmachine... nu zit mijn fazantje al bijna 5 weken te broeden, dus ik dacht dat het niets meer werd.
Ik wilde gister de eieren (4) dus maar weg gaan halen... maar toen toch een ieniemienie klein kuikentje :) .... en dan nog hetzelfde bij een kip.. die zit ook al weken te broeden, minder lang dan de fazant maar toch... en daar zit nu ook 1 klein kuikentje bij. Ik hoop dat deze het wel gaan redden. Kip is makkelijk, maar de fazant is een feeks, daar kan ik echt niet bij in de buurt komen.

foto's maken is nog wat lastig dus.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:58

Afbeelding

Heeft iemand een idee welk beestje (??) Dit zou kunnen zijn? De plant is spitskool.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:09

Dit zijn rupsen van een klein koolwitje. Die kan je er het beste continu handmatig af halen want die vreten je kolen helemaal af.. of een net eroverheen zodat de vlinder geen eitjes meer kan leggen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:11

Rups inderdaad.

Om die reden gebruik ik kolennetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:17

Rupsen zoeken en op 1 plant zetten..

Wij hebben dit jaar 3 koninginnepage rupsen. Had haar wel eitjes zien leggen, maar zag er later slechts eentje.. toch iets meer dus <3

Afbeelding