Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:41

Zo'n soda maak dinges kun je ook koolzuur houdend water mee maken, misschien zijn die op marktplaats wel te vinden? Kun je hem mooi laten opsturen.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 00:37

Zal morgen eens kijken.

Zat later ook te denken dat het misschien ook kom, omdat ik het met lauw water drinkt. Maag is niet zo dol op koud drinken.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:22

Onze vlierenvoorraad (en her en der een verdwaalde andere struik) :D
Allemaal stekken van vorig jaar, dus nu een jaar oud en lekker op groei. Alleen nog de 'gewone' groene vlier een keer doen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:28

Leuk! Ik heb in augustus een cursus stekken, in een voedselbos, heb ik ook veel zin in. Daar leuke stekken leren maken en meenemen en dan ook van ons eigen voedselbos goed veel stekken maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:46

Ik heb vorig jaar de bijencursus gedaan, inclusief aanschaf benodigd materiaal, 2 spaarkasten en een zesramer (alle drie nieuw van red cedar) was ik €1100 kwijt. Ik moet nog een wassmelter aanschaffen of knutselen. Honingslinger kan ik via de vereniging lenen. Maar de dames hadden het lastig, dus ik ben al blij als er 1 potje in zit dit jaar :')

Cursus of een mentor is wel echt een must.

Ik word beetje moe van tomaten. Ze houden niet van regen op hun bol, maar hebben wel chronisch dorst. En teveel zon houden ze ook weer niet van. Dramaqueens zijn het.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 17:12

idinn schreef:
Ik word beetje moe van tomaten. Ze houden niet van regen op hun bol, maar hebben wel chronisch dorst. En teveel zon houden ze ook weer niet van. Dramaqueens zijn het.



En dan krijgen die krengen eindelijk vrucht en heb je de phytopthora er in zitten en kan je ze alsnog weggooien. -O-

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:44

:+ achja, tomaten haha, de diva's onder de groenten/fruit.

Hier 3 liter mede (honingwijn) aangezet met Nederlandse bloemenhoning van de imker hier.

Afbeelding

Century

Berichten: 5965
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:50

Ik ben net een heleboel plantjes tegengekomen die er toch echt als tomaten uitzien. En ik heb ze daar niet geplant! Maar had vorig jaar daar wel tomaten. Uitgezaaid dan denk ik?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:06

Misschien van tomaten die eraf zijn gevallen?

Century

Berichten: 5965
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:41

Dat zal wel inderdaad :j en dat ze nu zijn ontkiemt nu ik de bakken met regelmaat water geef vanwege de andere dingen die ik gezaaid heb. Laat ze wat groter worden en dan verplant ik ze wel naar de tomatenbak.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:29

Ja hoor, ik heb op de compost hoop ook tomaten groeien, en aardappelen :P

Century

Berichten: 5965
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:36

Ik vond vandaag ook andijvie en wortel tussen de magnolia's... Vond ik toch wel knap. Is toch zo'n 20m verder.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:59

Prairy schreef:
Ja hoor, ik heb op de compost hoop ook tomaten groeien, en aardappelen :P

Heb ook aardappelen groeien tussen de verse kippen mest.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:58

Vraagje: ik heb vandaag wat aardappel planten weggehaald omdat ze helemaal afgevreten waren. Hierbij kwamen een aantal kleine aardappeltjes mee. Geen groene plekken of paarse vlekken, gewoon krieltjes formaat of net wat kleiner. Kunnen die heel kleine aardappelen tot volgend jaar bewaard worden om ze weer te planten? Of moeten het grotere aardappelen zijn?

Edit: als een aardappelplant van de colorado kefer helemaal kaal gevreten is, blijven de kefers dan zitten of gan ze verder naar de volgende plant?
Ik vraag omdat mijn "buurman" bij de volkstuin al maanden niet meer is geweest en hij/zij ook "wilde" aardappel planten heeft die nu helemaal afgevreten worden (is niet toegestaan, maal wil haar/hem ook niet verklikken). Maar nu heb ik dus binnen 2 dagen erg veel last van die rotbeesten terwijl er daarvoor nauwlijks wat te vinden was...

Edit: alle mijn tomaten planten zien er weer super uit! Allemaal een lekker gezond diep groen! Zelfs die ene waar ik dacht dat ze het niet gaat redden :+

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:25

Ze gaan verder met de volgende plant. Zou het wel melden. Heb vandaag buurvrouw erop gewezen dat ze moet bestrijden (dood knijpen, aaltjes of laten spuiten).

Maar als het te gek wordt ga ik het gewoon melden bij de vereniging. We hebben al genoeg overlast van de onkruid kwekerij die ze heeft.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:46

Ik zie er nooit iemand. Ze doen er ook niks behalve onkruid kweken.
In maart ofzo hebben ze wat bessen struiken geplant, maar de meeste zijn er gewoon aan het doodgaan. Verder heeft ze veel moeite gedaan om alles onkruid over de winter de vernietigen met afdekken, maar nu groeit het er lekker op los. Ik heb ook echt het meeste werk aan de kant van waar zij haar moestuin heeft en inderdaad ook de meeste kefers. De andere kant waar ik mijn aardappels heb geplant is erg netjes, nauwlijks beval, een enkele een keer. Bij de rest was ik 1.5uur bezig met afzamelen en dood knijpen...

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:01

Kruimelstofzuiger meenemen :)

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:40

Die was wel welkom geweest :+ maar ik heb er geen.
Maar goed. Nu goed controleren. Ze gaan nu toch bloeien, dus duurt niet meer lang tot de oogst hoop ik.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:47

Heb ook geen kruimelzuiger. Had van de week jackpot een dikke vette die eieren aan het leggen was. Heb er nog een extra colorado kever dansje op gedaan. :')

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:54

Ik heb denk ik minstens 1000van die larven eraf gehaald... Had dan gele plekken op de grond van mijn dansjes :+ kefers zelf had ik maar twee zitten.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:26

Als ik zoveel zou hebben zitten zou ik denken aan spuiten (al ben ik er geen fan van). :=

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:42

Ik hoopte eigenlijk dat het seizoen voor ze bijna voorbij is? :')
Maar misschien toch straks spul halen.. Ben geen fan, maar ja beter dan dat alles opgevreten wordt.

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:15

Alles is later dit jaar dus kevers ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:30

Wij spuiten nooit, maar zodra we een coloradokever spotten komt toch echt de gifspuit tevoorschijn. Mits de aardappelplanten nog niet bloeien. Hebben teveel planten om met de hand kevers, eieren en larven eraf te halen.

En als ik iemand op de volkstuin zou hebben die er niks aan doet en ze dus eigenlijk kweekt. Zou ik daar naar het bestuur toe wel wat van zeggen :o

Marcella

Berichten: 36722
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:44

De kever is ook een dusdanig risico voor de complete aardappel teelt. Dus er niks aan doen is schadelijk voor iedereen met aan risico dat hobby teelt straks niet meer mag.