Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:46

Wij hebben vandaag ook drie groepjes met ieder een eigen ram apart gezet. Heel benieuwd wat dat gaan doen. Ze hebben ook alledrie een tuigje om (wat een pokkewerk is dat omdoen zeg := ).

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:54

Van de 2 groepjes op stal is de score nog 3 tegen 0 en er staat nog een groepje buiten.

Het is voor het eerst dat we groepjes apart zetten, normaal is het gewoon 150 ooien bij alle rammen en dan zien we het wel :+
Zo is het eigenlijk altijd zo gegaan hier dus we hebben eigenlijk geen idee wie precies de 2 ouders van de schapen zijn. De moeder is bij de geboorte uiteraard wel vrij duidelijk :Y) maar aangezien er erg weinig genoteerd is in het verleden weten we niets van voor 2018.
Dat willen we zo langzaam maar zeker veranderen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:50

hoe erg is inteelt bij schapen? krijg je dan mislukte lammeren, of valt dat wel mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:55

lizy29 schreef:
Wij hebben vandaag ook drie groepjes met ieder een eigen ram apart gezet. Heel benieuwd wat dat gaan doen. Ze hebben ook alledrie een tuigje om (wat een pokkewerk is dat omdoen zeg := ).


Haha verschrikkelijk hé :')

Ik snap dat jullie graag wat meer duidelijkheid hebben :j Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan doen!

Juval: Geen idee maar ik wil niet proberen wat het resultaat is :') Ik heb een tijdje terug per ongeluk een broer/zus combi gehad bij de konijnen (verkeerd gesekst) Als je wilt stuur ik jou even foto’s van de jongen via pb. Die heb ik zelf liever niet op bokt staan…

Beide ouders waren broer en zus en albino. Dus al gevoeliger qua ogen. Mijn bevindingen hiervan zijn dat de jongen geen zonlicht meer kunnen verdragen (nijpen met de ogen of niet in de zon willen) Overigens krijg ze ik ze niet op gewicht. Ik heb uiteindelijk uit het nest enkele ter controle gehaald en apart gezet en bij andere groepen. Zelfs met onbeperkt korrel blijven ze mager. Waarschijnlijk gaan ze binnenkort op de composthoop.

Er zijn zat genoeg broer/zus combi’s bij particulieren door verkeerd seksen. Ik vermoed dat de albino hier ook nog een grote factor in heeft.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 13:10

Inteelt zal vast niet positief werken :+ misschien kan dat sommige problemen die we af en toe hebben wel verklaren. Traag groeiende lammeren, we hebben al 2 buiten-baarmoederlijke drachten gehad (iets wat normaal gesproken zeldzaam is), sommige ooien zijn wat lastig drachtig te krijgen etc.. maar goed, hoe meer schapen, hoe meer kans op problemen }:0

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 14:18

Een keertje inteelt geeft meestal niet gelijk heel veel problemen. Maar in het geval wat moestuin omschrijft, waarbij je al te maken hebt met een bepaald gen (albino) die mogelijk zwakte oplevert als je dat zo intensief kruist. Zo zijn er bij honden ook bepaalde kleuren die je niet kleurzuiver mag dekken omdat dat aangeboren afwijkingen geeft. Kan mij best voorstellen dat dat met albino's ook het geval is.

Maar structureel wil je het wel vermijden ja. Wij hebben dit jaar ook de ramlammeren iet wat lang bij de ooien gehad. Mocht ik vroeg lammeren krijgen dan weet ik wie de dader is geweest :+ . Maar in dat geval gaat iedereen (ongeacht of ooi/ram) naar de slager.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:05

Mijn suffolk ram loopt nu bij mijn ooien die niet gedekt mogen worden. Ik verwacht geen verrassingen :+

Sorry voor de flauwe humor :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 15:15

Moestuin schreef:
Mijn suffolk ram loopt nu bij mijn ooien die niet gedekt mogen worden. Ik verwacht geen verrassingen :+

Sorry voor de flauwe humor :')

Whahahaha en dan zal je zien :') Kan meneer opeens wel presteren :+

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:24

ik weet eigenlijk maar weinig van schapen. Maar ooit hoop ik toch wel een koppeltje te kunnen houden. We zullen zien.

Hebben jullie Clarksons Farm gezien? Vond het wel grappig om te zien hoe het met zijn schapen ging.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:33

Moestuin schreef:
Mijn suffolk ram loopt nu bij mijn ooien die niet gedekt mogen worden. Ik verwacht geen verrassingen :+

Sorry voor de flauwe humor :')

Waarom krijg ik nu het idee dat hij het straks toch ineens kan. _O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 15:44

juval schreef:
ik weet eigenlijk maar weinig van schapen. Maar ooit hoop ik toch wel een koppeltje te kunnen houden. We zullen zien.

Hebben jullie Clarksons Farm gezien? Vond het wel grappig om te zien hoe het met zijn schapen ging.

Ja! Vond het leuk om te kijken. Sowieso een top gear fan. Moest ook zo lachen om die schapen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:55

Marcella schreef:
Moestuin schreef:
Mijn suffolk ram loopt nu bij mijn ooien die niet gedekt mogen worden. Ik verwacht geen verrassingen :+

Sorry voor de flauwe humor :')

Waarom krijg ik nu het idee dat hij het straks toch ineens kan. _O-


Ik geloof er niet in, want hij doet momenteel enkel dit :+


Afbeelding

Juval: Ik ga dat even opzoeken!

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:48

Mijn zeven Poule de Bresse zijn vanavond naar de slachterij gebracht. Heel vreemd, heb wel echt even afscheid van ze genomen. Mooie kippen zijn het, de hanen wat minder lief, maar je hebt ze toch zien opgroeien enzo...
Eén van de hanen liep sinds vandaag ineens mank. Beetje gekke timing maar hopelijk heeft ie er zo maar kort last van gehad. Ik denk dat ie zich verstapt heeft of ergens in gestaan heeft, was zo niets aan te zien.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:24

Ik ben een tijdje minder actief geweest op bokt. Weer veel gedoe gehad met de homestead en na een slecht jaar een klein beetje de moed verloren. Ik heb nu wel meer reden om het komend jaar extra goed aan te pakken.

Ik heb nu 250 bollen in de grond zitten en daar komen nog zo'n 150 bollen bij (snijbloemen). Verder heb ik alle zaden al binnen voor het komende jaar. Vandaag maar even voor het grootste gedeelte de moestuin afbreken en klaar maken voor volgend jaar.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:30

Het is ook een raar slecht jaar geweest voor de moestuin dit jaar. In vergelijking met voorgaande jaren zeer matig.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:58

Hier was de moestuin ook echt slecht dit jaar :( We hebben in totaal maar 1 courgette gehad en 2 mini komkommers :(
We hadden dit jaar voor het eerst uien, deze zijn ook niet echt groot geworden helaas :(


Sinds donderdag ook 2 nieuwe legkippen, helaas waren de kippen er een stukje minder aan toe toen ik daar kwam. Heb serieus zitten twijfelen zonder kippen weg te gaan maar kon dat ook niet over mijn hard krijgen dus toch 2 kippen meegenomen. Ze zijn half kaal en hebben veel afgebroken veren en de veren die ze wel nog hebben zijn stug/droog en dof. Gelukkig nu na een paar dagen hebben ze zichzelf goed schoon gemaakt en geniet vooral 1 al goed van het gras. De andere is erg onzeker en verstopt zich veel, of komt snel naar mij toe gerend als ze mij ziet en de andere kippen zijn te dicht bij haar. Jammer voor haar rent de rest net zo hard naar mij toe als ik buiten kom haha dus dan maakt ze meteen een vlucht op mijn schouder om daar wel veilig te zitten haha. Hopelijk zijn ze snel in betere conditie en gaan ze eieren leggen. Volgens de vorige eigenaar legde ze wel nog gewoon, maar oke met deze mega rui waar ze in zitten verbaasd het mij niet dat ze niet leggen.

Meet de 2 nieuwkomers:
Dit is als t goed is een marans of kruising met en zou de donkere eieren moeten leggen
Afbeelding

Deze geen idee wat zij voor ras of kruising is.
Afbeelding

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:26

agos, die ziet er niet heel florisant uit inderdaad. Hopelijk komt ze snel bij en krijg je nog lekkere eitjes :)

Moestuin hier is dit jaar ook niet veel soeps geweest, paar komkommers, wat boontjes/peultjes, aardbeien en dat was het wel. Er staat nu nog prei, hoop dat die nog wat meer gaan groeien.
wel een grote oogst kalebassen, maar ja, wat moet je daarmee?? ik heb ze maar aan school gedoneerd voor herfst/knutselprojecten, waren ze blij mee :)

Ik denk dat mijn Schijndelaar haan mijn eerste slachtproject gaat worden, hij is niet erg lief voor de fazanten, dus er moet wat aan gebeuren.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:40

Och gussie, die oogt inderdaad belabberd. Een te enthousiaste haan of een luizen/bloedmijt besmetting? Knapt gelukkig vaak wel heel snel op als de oorzaak weggenomen is.


Hier mysterieuze sterfte bij de kippen. Ze gaan in een paar uur van prima actief naar volledig verlamd/dood. Op de huid van de dode dieren zit een gele massa. Niet benauwd of snotterig, en gaat heel snel. Enige wat ik zo kan bedenken is botulisme wat zo'n snelle volledige verlamming geeft (ze krijgen sinds kort water uit de sloot in plaats van kraanwater omdat ik flauw was van elke dag met gieters water over hekken heen klimmen) maar daar is het het weer eigenlijk niet naar. Dan zou het al moeten zijn omdat het water in de waterbakken is opgewarmd door de zon.

Straks maar kijken hoe veel er vannacht zijn gestorven en het hok verplaatsen, uitboenen en de kippen allemaal even checken op parasieten.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:49

Geen water uit de sloot dit is niet geweldig goed voor kippen. Ik sjouw iedere keer flessen water naar de moestuin voor de kippen.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:53

Onze kippen drinken alleen maar water uit de waterbakken van de schapen, peodelwater van de watervogels of regenwater uit plassen en hebben daar echt nog nooit last van gehad. Zou wel voor de zekerheid even weer water meenemen. Wellicht ligt er toch iets te rotten in de sloot wat niet lekker valt bij je kippen.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:28

oei, dat is vervelend julius. misschien toch een laten onderzoeken op de oorzaak?
slootwater is niet heel fris inderdaad, het is vaak overloop van de riolering, dus ga maar na.

Onze koeien en paarden krijgen het niet iig, alles krijgt hier gewoon leidingwater.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6031
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:29

Oei wat vervelend van de kippen Julius :( Hopelijk zijn er vannacht niet meer overleden en ben je er snel vanaf!

De hennen (zie nu dat de 2e foto het niet doet :( van de andere hen) zaten blijkbaar tot voor kort samen met een overschot aan hanen, ze zagen er allemaal niet uit. Ik heb ze goed gecontroleerd op luizen en mijten maar gelukkig niks gevonden.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:34

Hoe gaat het met de kippen, Julius?

Ik heb afgelopen vrijdag mijn zeven Poule de Bresse opgehaald bij het slachthuis. Eéntje panklaar, heel, en de rest gefileerd. Verschil tussen de zwaarste haan en de lichtste hen mag er zijn :D er zat echt een joekel bij. In totaal ruim 11kg kip (inclusief karkas waar ik nog bouillon van ga trekken).
Eerste kipfilet is al gebakken. Het was mals, klein beetje vettig en met name stevig van structuur. Waarschijnlijk omdat ik ze veel heb laten lopen. De smaak was prima, ik had er denk ik net wat meer van verwacht maar het was prima kip.
Zonet het meeste gevacumeerd en in de vriezer gestopt. Een geslaagd experiment :D

Verder ook van de week nog stoofperen kunnen oogsten, mais, aubergine, jalapenos, rode peper en de Fuji-appels en kidneybonen zijn ook bijna klaar. Was niet de beste oogst dit jaar maar er ging ook veel goed.

Hoe is met jullie moestuinen/fruitbomen, nog wat te oogsten of nu klaar maken voor winter?

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:49

Hier is het nu alleen hazelnoten rapen, binnenkort de walnoten.
Een moestuin heb ik nog steeds niet, de hoop daarvoor is gezet op volgend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 17:15

Hier is het vooral winterklaar maken. Vandaag zijn wij naar een kwekerij geweest om een hoop hoogstammen te kiezen die wij dan in november gaan planten, net zoals wat klein fruit. Moestuin krijgt een volledige andere plaats. Ik riskeer het mij niet nog eens dat alles overstroomd. Verder gaan wij echt flink inkrimpen qua dieren, maar dat gaat helaas trager dan gedacht :')

Is een mooi aantal kilo vlees :j