Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:05

Ik ga nog net niet buiten staan bij een regenbui. Telkens weer heel blij mee, ookal is het lang niet genoeg -O-

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:17

idinn schreef:
Ik ga nog net niet buiten staan bij een regenbui. Telkens weer heel blij mee, ookal is het lang niet genoeg -O-


Niet buiten, maar wel met mijn neus in het open raam. Ruikt zo lekker na droogte! Vandaag toch eindelijk een paar drupjes gehad. Zet zeker geen zoden aan de dijk, maar vocht is vocht :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 17:17

Ik ga gerust buiten staan, haha! Ik hang zelfs elke keer mijn was buiten als er regen is voorspeld in de hoop dat het helpt.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:52

Even feestje vieren! Onze iets stomme zijdehoender dames zijn vandaag voor het eerst helemaal alleen het nachthok binnen gelopen *\o/* *\o/*

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 11:35

Gefeliciteerd Veriye! Was dat eerst telkens gedoe?

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:51

Afbeelding
Stuk wat er nu ernaast kaal is krijgen ze er binnenkort ook erbij (is ongeveer 2,80 meter lang), maar denk niet dat ze met dit weer graag naar buiten gaan. :')
Afbeelding
Als ik ze nu roep heb ik de aandacht al en gisteren met aardappelen rooien nog een emelt gevonden en aan de kippen gegeven. :')
Afbeelding
En het zijn ook gelijk 3 mini freesjes met losmaken van de bodem.

Ze blijven nu wel achter laag gaas. En zo blij met het lage deurtje wat ik gemaakt heb hoef ze niet meer te pakken en kan gewoon deur open zetten en als ze willen kunnen ze er heerlijk eruit. Kunnen een flinke sprint trekken wat soms ook even gebeurt naar mij of hok in. :') En ik kan op mijn gemak hok schoonmaken. Hok in krijgen is ook een makkie tot nu toe. Soms komen ze helemaal niet eruit en blijven lekker in het hok zitten. En in principe is het zo zolang ik op de tuin ben staat het deurtje open en meestal ben ik er toch wel een paar tot aantal uren. Heb alleen dak even een kleine aanpassing gedaan voor de opgegeven buien van de komende dagen. En ja ook glas platen ervoor gezet voor meer beschutting, maar die sluiten niet helemaal af en niet alles is ook dicht dus genoeg ventilatie, maar wel beschutting en ook tegen inregenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:54

Hier druk druk met inmaken :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moonfight: Hoe gaat het nu met de buren?

Veriye: Heb je soms foto’s van jou kippen? :D

Marcella: Fijn dat de kippen het goed doen :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 11:59

Ik zag het op facebook Molenhoek! Wat voor peppers heb jij? En hoe heb je ze ingemaakt?

Mijn buren, tja :') . We zitten nog steeds met smart te wachten op de dagvaarding.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:02

Vind het ook fijn dat ze nu achter laag gaas blijven is voor mij teken dat ze dit ook fijner vinden dan hoe het eerst was. En krijgen straks tot aan de herfst/winter flink stuk aardappel veld tot hun beschikking en alles wat ik vind aan slakken en emelten krijgen hun.

En af en toe grasveldje ernaast, maar die wil ik een beetje heel houden. :') :=

Ze zitten mooi glad in de veren en glanzen ook mooi.

Heb een lading wortelen, bonen en bieten te doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:08

Tja, goede vraag wat voor pepers :D Deze (de lange pepers) hebben wij niet zelf gezaaid maar gekocht in een plantencentrum. Ze zijn toepasselijk genaamd als rode peper :+ Ben er wel niet heel erg tevreden van. Ze zijn al slap of rot voor ze volledig rood zijn dus wij doen ze nu vroeger af. Ze hebben naar mijn zin ook wat te weinig vruchtvlees, dus volgend jaar een andere soort proberen.

De kleintjes zijn gewone chili’s. Deze doen het super goed. Haal er ongeveer een 15 per week van de plant. Ik heb ook nog jalapeno’s. Hele mooie vruchten, opbrengst wat aan de lage kant en rijpen heel laat, maar die geef ik volgend jaar nog een kans. Ook nog een paarse pili pili peper. Deze zit bomvol kleine pepers, gok een stuk of 100. Ook nog eens ruim 50 bloemen, maar die groeit heel erg traag. Wel een prachtige plant om te zien!

Als recept heb ik dit gebruikt: https://www.marionsrecepten.nl/recept.p ... -jalapenos

Ik laat er wel de ajuin en knoflook bij zitten :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:14

Volgens jaar moet ik ook maar jalapeno's zaaien! Ik heb kleine hete peppers. Vorig jaar zoveel gedroogd, gebruiken we nu nog. Dit jaar heb ik ze weer staan omdat ik nog zaad had. Maar ze zijn net iets te pikant om lekker regelmatig te gebruiken :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:19

Oh wij houden van pikant :D Hier gaat bijna overal flink wat chili in dus hier is alles op voor er weer nieuwe oogst is. Vorig jaar 2 planten, nu 4 en waarschijnlijk gaan wij volgend jaar voor 8 planten :D Enkel de ingelegde durf ik nog te verkopen. Heb ze gisteren op een uur tijd al allemaal verkocht overigens :D

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:21

Geen pepers staan worden mijn darmen niet blij van. En de paprika zijn voor mijn ouders gebruik ik ook niet tenzij ik buikpijn wil krijgen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:23

Wij ook wel molenhoek! Maar deze doe ik met maar eentje in een hele grote pan soep en dat is prima, haha! Dus even door een pangerecht is not done.

Zo dat gaat lekker!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:25

Moonfight schreef:
Gefeliciteerd Veriye! Was dat eerst telkens gedoe?


Ik moest sinds ze in het hok verblijven iedere avond alle 4 pakken en in het nachthokje zetten. Ze gingen altijd buiten liggen. en wij gaan over 3 weken op vakantie en willen dan een automatische hokopener installeren, dan hebben de buren behalve water verversen geen last van. Dus het was wel een dingetje het nog op tijd aanteleren en heeft nu ook nog 2 weken geduurd, tot ze het nu van zelf doen. beetje stom die zijdehoenders van mij :+

ik zag het op facebook voorbijkomen DMH. wat doen jullie met de tomaatje...ik ben de enige die verse tomaten eet, dus heb nu een kilo in de koelkast en moet nog weer gaan oogsten straks.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:31

Als ze hier er niet gelijk erin gingen gooide ik een paar bladjes sla of andijvie naar binnen dan was het wedstrijd wie het eerste binnen was. :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:38

Wij ontvellen ze en pureren ze. Meestal maak ik ook direct een paar liter soep voor in de vriezer. Enkele weken terug er ook in gemaakt in bokalen voor spaghetti saus. Het andere deel gaat gewoon als purree in de vriezer om te gebruiken op pizza, als saus over gevulde courgette etc. Heb nu nog een emmer van 10 liter volledig gevuld staan om in te maken :D

Ik moet wel bekennen dat wij 2 vriezers hebben :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:39

Ik hoor wel vaker dat die zijdehoenders niet perce de slimste zijn. Dat ze ook gerust in de regen en sneeuw buiten gaan zitten terwijl ze daar niet tegen kunnen met die veren.

Omdat ik best wat fok hebben wij best wat jonge kippen die dan moeten leren waar ze snachts naar binnen moeten. Eerder pakte wij ze ook op een duurde het ook vaak 2 weken voor ze het snappen. Nu drijven wij ze altijd en na 1 of 2 keer snappen ze het dan. Als het eenmaal donker is dan kan je zwaaien met voer wat je wilt Marcella, maar dan komen ze echt niet. Een kip in het donker is zo apathisch :+

Molenhoek, 2 maar :+ Wij 4 :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:45

Haha. Ze zitten gewoon barstens vol. Wij zitten nu te kijken naar een kleine koelcel waar ook ons vlees kan versterven etc. Maar dan willen wij eerst zonnepanelen. Daarvoor moet ons dak weer veranderd worden want dat is nog asbest. Dus... Zal voor volgend jaar zijn :)

Hier ook veel kippen die buiten slapen. Heb het opgegeven. Dat ze maar doen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:48

Echt het maakt niet uit hoeveel vriezers je hebt, ze zitten altijd zo vol _O-

Koelcel is wel gaaf! Lijkt me ook ideaal voor veel groente. Ik heb wel een kelder die wel redelijk koel is maar helaas niet vochtvrij.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:53

Oke heb ze meestal binnen voor het donker of zitten dan zelf al binnen.

Blij dat ik gisteren dak aangepast heb, want er vallen hier toch een buien.

Zo'n automatische hok sluiter werk die op batterijen, want anders zou dat mogelijk een optie zijn voor als ik weer aan het werk ben. Kunnen ze toch langer buiten blijven overdag en dan kijk ik wel even voor een net over het bredere gedeelte. Smallere deel lijk mij voor roofvogels niet echt bereikbaar, maar je weet het nooit. Als een ekster nu al een gil laat horen zitten ze al in het hok. :')

Wacht voor nu alleen nog even zodat ik echt zeker weet dat ze achter laag gaas blijven, want anders zie ik het al gebeuren dat ze al mijn sla en andijvie opvreten. _O-

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:43

Moonfight schreef:
Ik hoor wel vaker dat die zijdehoenders niet perce de slimste zijn. Dat ze ook gerust in de regen en sneeuw buiten gaan zitten terwijl ze daar niet tegen kunnen met die veren.


Ja, echt niet de slimste kippen. En inderdaad... Ze zitten gewoon buiten tijdens de buien 8)7 alhoewel gedeelte van de ren overdakt is!!

Sla of wat dan ook gooien hielp niet. Vonden ze eng en gingen de andere richting op :+
Ik heb nu altijd meelwormen van tevoren het hok in en ook hun kippenkorrels alleen binnen staan. En zi ging het nu wel. Eerst moest ik alle 4 nog oppakken, dan 3, enz. De laatste dagen must ik ze alleen de richting op laten lopen en gisteren zijn ze voor het eerst zelf naar binnen. Benieuwd wat ze vanavond doen.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:06

Vandaag mijn zelfgemaakte bramenjam geproefd van de bramen die tussen de buren en ons in groeien. Zijn wilde bramen met niet al te veel smaak, ben dan ook erg tevreden over hoe de jam is uitgepakt. Zo leuk om je eigen oogst te verwerken!
Tot nu toe (relatief) veel courgette, sla, andijvie, tomaat en komkommer geoogst, en nog wat aubergine, prei en paprika.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:37

Let je wel op met wilde bramen met wormpjes. :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:43

Klinkt goed zeg! Bramenjam is zo lekker!

Wij hebben altijd wilde bramen gegeten met wormpjes Marcella, word je groot en sterk van :D