Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:06

Lizy, ik heb facebook ja :D
Ik heb eigenlijk niet echt een zoek radius, alleen toch wel binnen 4 uur rijden zou fijn zijn in alle eerlijkheid :)
Een goede tip ook voor de vakantie inderdaad. Nah zo ver is het nog niet en de laatste keer vakantie kan ik mij amper herinneren O:) Met kerst zijn we 2 nachten weg geweest en dat was de 1e keer in 4 jaar dat ik hier weg was voor langer dan 3/4 dag haha
Ik ga duimen dat jullie snel de rede kunnen achterhalen want snap goed dat het wat benauwend is met alle ooien die gaan lammeren eerdaags.
Weet jij hoe het hier in Frankrijk zit met zelf castreren van lammeren?


Spruit ideaal! :D
Ik wil denk ik dit jaar aardappelen in stro proberen te poten :D

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 01:12

tamary schreef:
Je wil een bok niet alleen houden en continue bij je dames ook niet (eigen dochters (te jong) zwanger en niet alle bokken willen hun dames delen met mens).



Hier even een stille meelezer

Je kunt een bok gewoon samen laten lopen zonder dat deze kan dekken. Koop een melk schort en bind deze vlak achter de voorbenen om zijn buik en knip hem af 1 cm boven de grond, op die manier kan hij er niet in komen bij de geit. Persoonlijk kan ik ook niet tegen de lucht van bokken, wordt er gewoon misselijk van. Nu schijnt de één er wel meer last van te hebben dan de ander.

Bramen VS frambozen. Frambozen woekeren nog veel erger dan bramen. Als ik het over kon doen zou ik de frambozen in een grote pot zetten en onder een net zodat de vogels de vruchten niet kunnen verspreiden. De bramen trek ik gewoon afentoe weg, die frambozen werkt zelfs gif spuiten niet altijd.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 01:48

Dekschort heet zo'n ding, handig als je alles samen wil laten lopen overdag als je ze op weide hebt of er mee op pad gaat, maar permanent zonder toezicht er op vertrouwen dat dat ding 100% werkt en ze niet met bewegen in de weg zit is wat anders. Heb zo'n ding, korte tijd geprobeerd (als in 10min) bij jonge ram, was hilarisch om te zien, maar passend nah. Standaard maten zijn vrij hopeloos bij rassen buiten de standaard afmetingen en dan is de pasvorm ook minder tot hinderlijk, dekblokken net zo.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 08:39

Bramen vs frambozen is blijkbaar soort-afhankelijk. Hier zijn de bramen niet onder controle te krijgen en blijven de frambozen aardig goed op hun plek.

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:21

Ik heb net twee struiken verplaatst omdat ik ruimte voor een kas wilde maken. Ik heb deze struiken in de kippentuin geplaatst - waar de kippen dus lopen - en bedacht me net "zijn ze wel veilig voor de kippen?". Nu blijkt één van de struiken een haagliguster (Ligustrum Ovalifolium) te zijn. Deze zou giftig zijn voor kippen. De andere is een hibiscus (dat is geen probleem).
Kan de haagliguster kwaad? Hebben jullie daar ervaring mee? Er zitten nu zwarte bessen aan, in de zomer zitten er witte pluimen aan. Ook heeft het nog blad.
De kippen hebben er net wel even rond gelopen en één pikte een keertje. Nu zijn ze weer wat anders aan het doen. Twijfel of ik hem toch ergens anders zal planten...

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:25

Better safe than sorry zou ik zeggen…

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 17:34

Ik heb het maar gedaan... ze hadden er - toen ik er naast stond - ineens wel weer wat interesse in.
Dus hij is nu verplaatst.
Maak me een klein beetje zorgen over dat er nu wat giftigs in de eieren zit, maar ik denk dat wat onnodige paniek is :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:50

Nah, moest het ei zodanig giftig zijn dat je effectief ziek wordt denk ik dat jou kip in eerste instantie ook al dood zou liggen _O-

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:05

Dat is ook wel een goed punt :j

Heb gratis een kas van een collega mogen overnemen, met echt glas etc (ik heb nu vooral tunnelkassen met zeil). Die ga ik in de lente mooi opzetten en gaat mijn kweekkas worden, en komen potten met pepers etc!
Heb zin in het voorjaar :D Mijn bijen hebben het ook overleefd tot nu toe!

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 21:54

Oh you lucky bastard!

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:06

Wat gaaf Century, dat is nog eens geluk hebben! Foto? :D

Hier me vandaag ook uitgeleefd. Ik had laatst al voor 180 euro aan zaden besteld voor de moestuin.
Vandaag Action en Lidl bezocht en nog een stapel zaden en bollen gehaald en een vijftal kweekbakken. Oh en potgrond!
Binnenkort maar eens een lijst maken met wat wanneer moet.

Vanaf maandag hebben ze hier bij de Lidl ook hazelaars, dus dan ga ik maar weer even langs. Ik moet toch naar de bouwmarkt dus dan kom ik er letterlijk langs. Goed excuus voor een tussenstop ;)
Morgen hopelijk dan toch eindelijk de fundering voor het kippenhok storten. Komende dagen hebben we nog erg lekker weer dus ik hoop een heel eind te kunnen komen met het frame van de muren en het dak. Als hij voor de voorspelde sneeuw eind volgende week dicht is, zou dat helemaal fantastisch zijn maar dat verwacht ik niet.

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:19

Sneeuw! Zo, ik denk niet dat we dat hier in NL nog krijgen. Wat voor zaad heb je voornamelijk gehaald, Judith?

Ja, ik had geluk! Er werd een kas verloot op mijn werk (er stond er eentje in het kantoor als een soort vergaderruimte - don't ask me why -), en als hij hem zou winnen mocht ik z'n oude hebben zei hij. Dus zo gezegd, zo gedaan! Hij ligt nu in best wel veel delen, dus foto komt later in het jaar als hij staat :). Hij is niet de allermooiste meer en er zijn toch best wat glazen met barsten of kapot, maar ben er heel blij mee. :j

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:55

JudithO schreef:
Wat gaaf Century, dat is nog eens geluk hebben! Foto? :D

Hier me vandaag ook uitgeleefd. Ik had laatst al voor 180 euro aan zaden besteld voor de moestuin.
Vandaag Action en Lidl bezocht en nog een stapel zaden en bollen gehaald en een vijftal kweekbakken. Oh en potgrond!
Binnenkort maar eens een lijst maken met wat wanneer moet.

Vanaf maandag hebben ze hier bij de Lidl ook hazelaars, dus dan ga ik maar weer even langs. Ik moet toch naar de bouwmarkt dus dan kom ik er letterlijk langs. Goed excuus voor een tussenstop ;)
Morgen hopelijk dan toch eindelijk de fundering voor het kippenhok storten. Komende dagen hebben we nog erg lekker weer dus ik hoop een heel eind te kunnen komen met het frame van de muren en het dak. Als hij voor de voorspelde sneeuw eind volgende week dicht is, zou dat helemaal fantastisch zijn maar dat verwacht ik niet.


Slaat nergens op maar ik ben dus al de hele week aan het wachten tot ik vandaag kan gaan :')

En anders bestel ik ze op basiszaden.nl.

Volgende week zag ik bij ons ook fruit bomen en een paar dagen later noten binnen erin staan (goede marketing hoor, mensen 2x laten komen :+) dus dan ga ik ook nog even kijken.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:41

Century,dat is nog eens een geweldige gift :D :D

Judith, jaa ik had die hazelaars ook al gezien, ben benieuwd wat ze nog meer hebben :D Hihi ik moest vanochtend ook even een paar keer knipperen voor ik het werkelijk geloofde dat ze weer sneeuw voorspellen. Bleh!

Hier vrees ik dat mijn zaadjes de toch wel heftigere nachtvorst dan voorspeld het niet overleefd hebben :( Had ze in een mini kas direct in de grond gezaaid (spinazie en sla) maar toen ging het in plaats van 3 nachten max -2, 9 nachten tot -8 vriezen. Maar we zullen zien. Geef ze nog eventjes de kans.

Nog 1 vraag voor de geiten kenners hier. Ik heb een idee/visie voor de eerste maand(en) als mijn lammetjes komen om ze in 1 bepaald stuk te houden overdag maar daar staan een aantal smallere fruitbomen in. Nu weet ik dat volwassen geiten de bast eten, maar doen lammetjes dat ook al? Het leek mij handig omdat dat weitje kleiner is en ik zo wat extra tijd met ze kan door brengen om ze lekker tam te maken enz. maar dan moeten ze natuurlijk wel van de bomen af blijven anders dan ploft mijn schoonmoeder, die gaat nu al ploffen omdat de paarden bij een oer oude kers zijn gekomen en hem in 1 nacht tijd rondom van de grond af tot ruim een meter hoog gestript hebben. :(

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:23

Oh die arme kers, dat gaat die niet overleven...

Ik heb echt te veel zaad gekocht :') te veel keus en dan krijgt mijn brein kortsluiting en ga ik dus maar gewoon wat pakken waarvan ik denk, oh lekker :+

Oh well... 20 euro voor zaad en een zooi bloemen zaad is nu ook weer geen wereld bedrag.


Afbeelding

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:56

XxLiEsJuHhxX schreef:
Nog 1 vraag voor de geiten kenners hier. Ik heb een idee/visie voor de eerste maand(en) als mijn lammetjes komen om ze in 1 bepaald stuk te houden overdag maar daar staan een aantal smallere fruitbomen in. Nu weet ik dat volwassen geiten de bast eten, maar doen lammetjes dat ook al? Het leek mij handig omdat dat weitje kleiner is en ik zo wat extra tijd met ze kan door brengen om ze lekker tam te maken enz. maar dan moeten ze natuurlijk wel van de bomen af blijven anders dan ploft mijn schoonmoeder, die gaat nu al ploffen omdat de paarden bij een oer oude kers zijn gekomen en hem in 1 nacht tijd rondom van de grond af tot ruim een meter hoog gestript hebben. :(

De jonge dieren doen mama na en die wil meer voeding ivm voeden baby's, dus kans op boomvraat is 95+%. Beschermen van bomen is dus aan te raden, maar ook voor andere dieren dan geiten/vee. Daarnaast is een geit ten eerste browser ipv grazer en eet liever hoger dan knie/borst hoogte. Dat helpt ook om wormenbesmettingen te voorkomen en dat is bv weer heel belangrijk bij jonge dieren die daar nog weinig weerstand tegen hebben. Vaak naar schoon stukje voorkomt heel veel ellende en zeker dieren als geiten die voorkeur hebben voor bomen en struiken boven gras. Bomen en struiken moeten langer tijd hebben om te herstellen van "begrazing" dan gras. Qua gras wil je ze verplaatsen voordat ze een 2e hap van de zelfde grasspriet moeten eten. Dat houdt ook de groei in het gras en maakt meer gras beschikbaar per jaar, je bent alleen wel wat meer aan het schuiven met dieren. Worden ze ook tammer van al is dat selectief. En het zorgt dat ze meer "over" de wormen heen grazen omdat die niet zo hoog op de grasspriet komen ivm niet tegen zon kunnen.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:52

We gaan een grote vriezer erbij kopen. Wie is team kast met lades en wie team kist en waarom?

Eis is zeer energiezuinig.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:55

Qua energie zuinig zou kist beter zijn, kou "valt" er niet uit als je de deksel open maakt.
Qua overzicht zeg ik kast met lades/planken lades zijn handiger met zakjes spullen, planken (bij de mijne mogen die zwaarder belast worden 35 ipv 25kg) bij doosjes, want die vallen niet voor je voeten als je kast met planken open doet.

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:17

Ik ben team lades/planken, maar ik heb ook geen halve lam of koe dat erin moet, alles is dusdanig klein dat het ook prima in lades past.
Ik vind het overzicht fantastisch. Heb ook no-frost, dat is al helemaal fijn.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:58

Lades. Ik ben al mijn kisten aan het weg doen. Wat je nodig hebt zal altijd onderin liggen en het is erg moeilijk overzichtelijk te houden.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:14

Ik heb een 100L vrieskast en een 350L vrieskist. Bij de vrieskist is de truc om met tassen te werken (klein bigshoppers, dus smal, hoog en stevig) of met boodschappenkratten. Waar ik op mik is dat ik de vrieskast voor de komende week bijvul uit de vrieskist. Planken kan je namelijk net zo goed snel overzicht bij verliezen en lades kosten je al snel 20% opslagruimte.

Met alles is de werkelijke truc om hem niet meer dan 65% te vullen.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:30

Waarom niet volledig vullen Mizora?

Ik neig ook naar een kast met lades, ik vind planken in een kast al irritant.

Denk dat ik een kist ook te snel vol gooi zonder enig overzicht. Ik heb daar nu ook al wat last van in mijn vriezers.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:35

Omdat je dan het overzicht kwijtraakt.

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 17:37

Oh is dat de truc :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 18:19

Mizora schreef:
Omdat je dan het overzicht kwijtraakt.


Een diepvriezer is het energiezuinigste als hij volledig vol zit :)

Wij labelen onze lades. Konijn, kip, lam, bij de varkens is dit dan: Varken-kotelet, varken-gehakt ed. Als je alles soort per soort legt dan valt het qua overzicht wel mee :)