Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:16

Hier begint het ook ein-de-lijk een beetje te lopen. De eerste radijsjes zijn geoogst, dat was het tot nu toe hahaha.
Maar de erwten gaan enorm, de knoflook en uien ook. De kolen gaan eindelijk van start, net als de bonen. Aardappels doen lekker hun ding, die lijken het ook erg goed te doen.
Aardbeien zijn verzwolgen dus even in de gaten houden wanneer die uitlopers krijgen en dan komen die volgend jaar op een andere plek.
Tomaten zijn nog steeds erg sneu. Ik heb 3 planten gekocht, daarvan is er vorige week 1 overleden door een dikke hagelbui. Verder heel erg veel hagelschade aan alle planten dus het ziet er niet zo best uit. Maar de slaatjes gaan groeien, de prei doet het nog, en ik lees het bericht van NotYourLine en bedacht me dat die gekke stengeltjes waarvan ik niet weet wat het is, de bosui moet zijn die ik vergeten was dat ik die had :')
Oh en de rode bes doet het ook goed! Zit goed vol en ik zie de eerste besjes al kleuren.

Het kippenhok is bijnabijnabijna af, dus hopelijk kan ik daar deze zomer nog de eerste bewoners in zetten.

Prairy, ik volg ook Yggdrasil een klein beetje. Alleen is het bij mij meer een systeem van complete chaos ipv georganiseerde chaos :')

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:40

Ik heb hun boeken gekocht en de bakken precies zo ingericht en ingezaaid als ze zeiden (alleen dus te dicht op elkaar, plant afstand schat ik blijkbaar niet zo goed in haha), ik ben er echt blij mee tot nu toe. Ziet er ook echt super cool uit.

Ik mulch nu deels met snoeisel en deels met wol, volgend jaar alleen met snoeiafval, de wol houdt goed vocht vast etc maar bedekt ook snel mijn planten.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:49

heeft iemand hier nog interesse in een paar mooie jonge Orpington (porselein) hanen of New Hampshire hanen (groot)? Al mijn broedeieren die het gered hebben blijken hanen te zijn :+ zelf slachten kan ik (nog) niet.

Met de moestuin gaat het redelijk hier, uien kan ik binnenkort rooien denk ik. de aardappels heb ik ook al een flinke emmer vol.
Nieuw gezaaide peultjes komen al weer op, en de courgettes en komkommers komen met alle regen nu ook weer lekker op gang. Niet ontevreden dus.

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:59

Oeh interesse in orpington porselein. Zit alleen dat halen op het moment geen optie is wegens ziek zijn. := -O-

Heb nu 20 kuikens in huis zitten.
8 Orpington blauw gezoomd
1 Faverolle
1 Schijndelaar
3 Marans zilverhals
7 Cream Legbaar (2 of 3 hanen zit een twijfel geval tussen)

Van mijn oude kippen heb ik er nog maar 2 over. :+ En gisteren een cream legbar haantje gekregen die niet verwant is aan mijn hennen (broedeieren uit België).

En dan nog 14 kuikens op de moestuin lopen. Van mijn sussex rood porselein en aracuana haan.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:40

Juval: Dat is ook wel pech dat alles haan is := Ga je nog een ronde broeden of laat je het hierbij?

Lekkere mix Marcella!

Hier heb ik dit weekend 6 hanen geslacht en gisteren daarvan een deel in de worst gedraaid. Vanmiddag nog even de andere worsten maken. Gewone braadworst en peterselieworst. Ik maak het half om half met de kip en varken. De worsten op de foto is cheddar Jalapeno.

Afbeelding

Ik ga mij hier niet voorstellen omdat ik bewust heb gekozen voor anonimiteit, maar de bokkers die hier al langer zitten zullen wel weten wie ik ben.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:54

nee, ik ga niet meer broeden. Misschien dat ik wat jonge hennen ga kopen of ruilen, aangezien ik nu nog maar 1 kip heb die goed legt.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 11:57

Peterselieworst is ondertussen ook klaar :) Zijn er hier nog meer mensen die alles zelf verwerken qua vlees etc?


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:08

Citaat:
Zijn er hier nog meer mensen die alles zelf verwerken qua vlees etc?

Helaas niet zit te veel met gezondheid te rommelen.

Ziet er heerlijk uit ben jaloers. <3

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 12:56

Wil wel zelf worsten gaan maken maar ben nog op zoek naar recepten.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 14:03

Als je de WorstBijbel kunt aanschaffen is dit zeker een aanrader. Staat echt alles netjes in uitgelegd met erg veel recepten.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:38

Ik ben nu twee kippen in twee weken kwijt aan een roofvogel ;( Ik ben er zo kapot van.
Is er iets wat ik kan doen? Ik ben zo bang er meer kwijt te raken. Overdekken van de ruimte kan niet, en ze minder ruimte geven wil ik eigenlijk niet, daar heb ik geen kippen voor...

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:41

Meerdere hanen laten lopen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:44

Ik heb helaas met de buren afgesproken geen hanen te houden. Ik zou het zelf geen probleem vinden, maar dat moet ik dan wel gaan overleggen... Kuikens op laten groeien mag, maar als ze ouder worden gaan ze naar de slacht. Dat is de afspraak die nu staat...
En ik twijfel of hanen echt dé oplossing zijn, of het dan niet alsnog gebeurt (of misschien je haan het leven laat bij de verdediging...)

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:47

Dat is inderdaad het risico dat de haan gepakt word in plaats van de hen.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 05:28

Zeker dat afdekken geen optie is? Er zijn best sl grote netten te krijgen om boven een ren te spannen. Anders ga je niet veel kunnen doen. Alles waar ik aan kan denken heeft te maken met lawaai/afschrikken en dat is zelfs nog wat heftiger dan een haan :)

Hoe groot is de ren?

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 05:44

Juist om dit probleem te voorkomen heb ik een kippentractor gebouwd voor mijn kippen. Ik verplaats het hok 2x per dag in de wei. Zo kunnen mijn Kippen veilig scharrelen.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:07

Hanen lossen het probleem inderdaad niet op. Heb je bomen op je perceel staan? Toen wij ze op een stuk zonder bomen maar met struiken lieten lopen was het bij ons over. Roofvogels laten zich vaak uit een boom zo op de kip vallen.

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:14

Kippen tractor of een net inderdaad. Wij hebben volgens mij vijver net opgehangen, dat werkt goed. Geloof dat het iets van 10x20 is, de ren bij ons. Wij hebben wel hoge hekken dus kunnen nog gewoon de ren in lopen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 07:35

Ganzen erbij zetten :+

En je hebt speciale 'vliegers' die roofvogels afschrikken.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 08:14

Die vliegers werken maar heel even, net als cd-tjes ophangen. Roofvogels zijn vreselijk slim en passen zich heel erg snel aan.
De enige waterdichte methode is om de boel te overdekken met een net.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:16

Hier is alsnog een hen gepakt door een roofvogel ondanks haan (die een paar dagen later overleed, dus waarschijnlijk toch schade had opgelopen), bosjes en het grootste gedeelte van de ren met net. Nu zit het net dus overal.

Marcella

Berichten: 36754
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:20

Nou dan maar vol planten met bomen en struiken.

Pruimen boom gaat weg trouwens en er komt een andere kip hok tzt.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:21

Het is 900m2, dus dat wordt best lastig. Zeker omdat er ook fruitbomen instaan.
Er staan inderdaad ook gewone bomen in en langs, maar dat zijn ook bomen die ik niet wil kappen of zou mogen kappen denk ik van de gemeente, al zou ik een aantal best weg willen. Ze hebben ook veel struiken, maar blijkbaar niet genoeg.
Ik wil ze juist zo graag deze vrijheid geven. Blijkbaar is dit dan het risico/ de prijs?

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:40

Wij hebben 2 jaar geleden ook 2 kippen verloren aan een buizerd. De rest van de toom is daar wel alerter van geworden, sindsdien geen schade meer, terwijl ik de buizerd wel regelmatig zie vliegen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:44

Ik hoop maar dat dat nu ook zo is... ik ben een hele tijd terug ook één kip verloren, en de rest durfde toen maanden lang nauwelijks te scharrelen. Dat is toen bij één kip gebleven.
Nu dus twee in korte tijd...

Een net over de tuin is trouwens wel een idee wat ik al een tijd heb, maar dat is echt een lange-termijn-plan - als het al mag van de gemeente - dat kan ik niet zo snel optuigen.
Enige wat ik kan doen is kippen een kleiner stuk geven en dat afdekken, maar dat wil ik eigenlijk niet, want ik wil ze de vrijheid geven.
Ik ben bang dat dit dan het risico is...