Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:16

Is er iemand van jullie die ook voedsel droogt? Lidl heeft een droger te koop voor een interessante prijs en twijfel sterk.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 15:48

Zo hebben wij de varkens, deze winter gaan we nog wat extra weides maken zodat we wat flexibeler zijn aangezien we nu 2 fokzeugen hebben.
Afbeelding
Ik zou eerst eens 2 biggen afmesten. Dan kan je goed kijken wat je bevalt en welk ras je zou willen.

Ik droog groente en fruit! Wat wil je weten?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:07

Voornamelijk de bewaartijd en welke groenten en fruit echt een no go is om te drogen :) Eventueel ook welke machine je hebt :D

Dan gaan wij volgend jaar 2 durocs aan schaffen. Een borg en een zeug. Kunnen wij eventueel de zeug nog altijd aan houden :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 10:22

Welke ik precies heb weet ik even niet. Ik heb er nu eentje die je laag voor laag op elkaar kan stapelen. Maar zou er nu liever eentje hebben met lades.

Ik heb tot nu toe tomaten, courgette (veeeeel), paprika, aardbeien, kruiden en fruitleer gedroogd. Vooral voor courgettes vind ik het een uitkomst. Zo passen er makkelijk 12 courgettes in een pot en tijdens het koken gooi je er gewoon een handje doorheen.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:29

Hier alweer 2 flinke ladingen bonen geoogst, gisteren goed voor 600 gram. Vrijdag ook de eerste 2,5 kg tomaten geplukt en ingemaakt als tomatensaus met courgette, ui en knoflook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:35

Moonfight schreef:
Welke ik precies heb weet ik even niet. Ik heb er nu eentje die je laag voor laag op elkaar kan stapelen. Maar zou er nu liever eentje hebben met lades.

Ik heb tot nu toe tomaten, courgette (veeeeel), paprika, aardbeien, kruiden en fruitleer gedroogd. Vooral voor courgettes vind ik het een uitkomst. Zo passen er makkelijk 12 courgettes in een pot en tijdens het koken gooi je er gewoon een handje doorheen.


Ok bedankt! Denk dat wij het dan maar gewoon eens gaan proberen :) Hebben massa’s pruimen. Peer ook altijd ruim op overschot.

Judith: Wij hebben zondag net hetzelfde gedaan. Denk dat wij nu een 3 liter hebben staan :)

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:07

En courgette etc houd dan gewoon goed z’n smaak en structuur vast? Vind gedroogd fruit namelijk echt niet lekker maar kan me voorstellen dat groenten evt wel gaat omdat je het daarna weer verwerkt en kookt/bakt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 11:53

Ik rasp het voor het drogen, dus als je het daarna door de pasta oid doet is het niet zo dat je grote stukken tegen komt. Dus van een mindere structuur heb je dan geen last. Smaak is nog steeds hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:46

Heeft iemand toevallig een idee wat voor pompoenen dit zijn? Mijn huisbaas heeft al mooie ronde oranje.. deze zijn ovaler en (nog) lichtgroenig.

Afbeelding

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 21:27

Spagettipompoen?

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:00

Nou heb de kippen gehaald, maar hok voor nu is inderdaad te klein en gaat aangepast worden (is toch wel ander dan de parkieten die ik vroeger gehad heb). Maar ze moesten zo snel mogelijk weg en ik moest nog hok maken. := Ze zitten voor nu droog en beschut. En moet volgens mij op de moestuin complex maar een fanclub aanmaken, want ze hebben ook al de nodige fans. :')

Het zijn gold en black Orpingtons en zijn lief zit mooi in de vacht en zien er gezond en glanzend uit. Weet nog niet of ik het uiteindelijk gaat opbrengen om ze enkeltje vriezer te geven. En ze worden gruwelijk verwent nu al. Reageren ook al leuk op mensen en aandacht. Hebben alleen nog niet los lopen scharrelen op de tuin, maar wel heerlijk grasrandje omgeploegd wat mij weer maaien scheelt. :+

Straks maar even kijken dat ik ze nog een aantal uren heerlijk buiten kan laten scharrelen tussen de buien door. En hopelijk dreigt het niet teveel dan kan ik gereedschap mee nemen om te kijken voor uitbreiding ren. Nachthok wil ik binnenkort wel beginnen met maken van basis frame deze kom boven op het eerste deel ren. Word een op zichzelf staan iets, maar wel een compleet onderdeel. Is het geheel na afloop in 3 delen uit elkaar te halen.

Had het een aantal weken terug trouwens al over met buurman dat ik er over nadenkt om een halve tuin erbij te nemen (zou dan 6,5 x 16 meter zijn erbij). Dus mocht buurman aan andere kant eventueel gaan stoppen misschien dat ik dan de helft van zijn tuin erbij ga proberen te krijgen. Wil namelijk ook nog wat meer bessen struiken hebben (witte aalbessen, blauwe bes en roze bosbes). En met de helft van zijn tuin zou ik ook gelijk al schuur hebben en dan kan op de plek waar op mijn tuin een schuur zou komen het kippenhok komen (2x2 meter).

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:40

Zit even te twijfelen heb namelijk 2 aardbeien velden, maar bij de ene gaan iedere keer de aardbeien kapot door ondermijning van woelratten of warmte. En dat laatste is dus het nadeel. Daar doen de aardbeien het stukken minder goed ook. Maar onkruid juist weer geweldig. -O-

Afbeelding
Dit stuk en als het goed is het 75 breed. Hoe lang weet ik niet uit mijn hoofd maar is aardig stuk. Ga straks wel even meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:32

Moonfight schreef:
Spagettipompoen?

Ja! Dank je! *\o/*

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 00:32

Afbeelding
Stuk is ongeveer 79 cm breed en 3,5 meter lang en hou dan nog een randje van ongeveer 40/50 cm lang over voor beplanting beschutting. Ik ga niet breder dan wat ik nu heb, want dan kom ik niet met de latjes die over het gaas geschroefd worden (dit maak het ook weer wat breder aan beide kanten). Ongeveer 2/3 overdekt met een stuk waar ze heerlijk kunnen wroeten, maar moet dan wel kijken om gaas in te graven (en weet nog niet of ik dit wil in verband met schoonmaken, maar ook in verband met de hoeveelheid rotzooi dat ik iedere keer vind in de grond).

Nu alleen kijken aan welke kant de beplanting voor schaduw gaat komen en wat er kom. Het liefst iets met fruit. Zat te denken aan een fruitboompje of struik, maar druif zou denk ik ook een optie zijn en dan eventueel gewoon ook bovenlangs het dichte deel laten groeien.

De dames ijverig bezig ik hoef nu in ieder geval alleen de laatste plukken te verwijderen langs het randje binnenkort :D .
Afbeelding
Afbeelding

Hok schoonmaken was vanmiddag in ieder geval een makkie aangezien hok een beetje schuin staat richting sloot dus gewoon een paar gieters water doorheen gegooid. :')

Hout lig al klaar voor fase 2 uitbreiding nu nog aftekenen/zagen en dan in elkaar zetten. Kan daar weer gaas omheen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:31

Citaat:
Stuk is ongeveer 79 cm breed en 3,5 meter lang en hou dan nog een randje van ongeveer 40/50 cm lang over voor beplanting beschutting.


Is dit echt alle ruimte die ze hebben? Sorry maar dat is echt veel te klein...

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:06

Voor de momenten alleen dat ze in het hok zitten. Rest van de tijd krijgen ze een stuk tuin om te scharrelen. En zou ook nog een open ren naar links erbij kunnen maken tussen de bloemen en zaaimengsel. . Mogen ze alleen in bij aanwezigheid wegens ratten en marters. Hok wordt als het goed is helemaal hufter proof. Tegels als ondergrond en dan nog gaas.

Heb liever iets kleiner en veilig dan extreem groot en niet veilig.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:10

Een druif in de ren gaat het niet overleven, ik spreek uit ervaring..
Fruit zal ook vakkundig gesnoeid worden tot de hoogte dat ze er niet meer bij kunnen. Hier springen ze gewoon omhoog om bij nog wat extra blaadjes te komen. Alles wat daarboven zit gaat wel prima :D

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:13

Hier staat er een oude pruimenboom mee ik het hok en daar doen de kippen geweldig werk. Vroeger veel wespen maar zij eten nu elke pruim mooi vakkundig op :D

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:19

Druif gaat buiten om het hok is puur voor de schaduw/beschutting. Dus niet in het hok.

O ja en de afmetingen zijn alleen van de ren. Komt nog een nachthok op ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:33

Ik vind het vooral heel erg smal. En hoop dat het nachthok er extra bij komt en niet in die 3.5 meter :o

Vergeet ook niet om op de tegels iets van grond of zand te leggen. Dat ze als ze niet los lopen ook kunnen badderen en scharrelen. Op tegels gaan ze zich sowieso vervelen en vederpikken wil je echt voorkomen, gezien dat kan doorontwikkelen naar kannibalisme.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:04

Bovenop de 3,5 meter waar is nog even kijken en deze zou wel iets breder kunnen, want heb dan geen gaas waar latjes over moeten (1,20 x 0,80).

1 Deel word zand, 1 deel andere bodembedekking (denk hennepvezel) en open deel tegels of iets van beuken of houtsnippers, maar weet nog niet zeker of deze echt open gaat blijven. Heb nog genoeg platen liggen om te verwerken, maar zou ook kunnen beslissen om een zijkant ermee helemaal dicht te maken (zuidwest kant). Al staat er ook aan de andere kant van de sloot een schuur die ook een hoop wind weg zal halen.

Zit ook nog even te twijfelen of ik bovenhok van dikke balken of dunne balken gaat doen. Het kom toch allemaal aan elkaar met ijzeren verbinding stukken dus neig heel erg naar dunnere balkjes (3,5 x 3,5 kop maat). En door dunnere balkjes te gebruiken meer binnenruimte. En nog even kijken wat geschikt is als bodemplaat voor nachthok (bodembedekking hennepvezel).

Ren word helemaal van dikke balken (7x7). Voordeel hiervan vind ik dat als de tegels goed liggen je er makkelijk wat tussen kan gooien voor bodembedekking. En misschien dat de buurman een perplex plaat (1,20 x 0,80) geregeld heeft voor 1 deel van de bodem hier kom dan geen gaas, maar wel de balken die er direct eraan geschroefd word (denk dat hier een dikke laag hennep vezel op doe).

Heb nu al een stuk van 1,10 meter lang dus dan moeten er nog 2 stukken van 1,20 eraan komen. Deel bovenkant ren moet open te klappen zijn zodat ik erin kan stappen. Nachthok moet ook aan de zijkant deur komen voor schoonmaken hok.

Kom dan als het goed is op ongeveer 3,5 vierkanten meter incl. nachthok dus gaat voldoen aan de minimum eis.

Moet dan nog 1 of 2 legnesten maken ook nog, maar vind dat nog niet zo belangrijk.

O ja ze tokken al naar mij. <3

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:42

Hier een doos eieren van pekingeenden gekregen van een vriend van mij.. Echt heel blij mee! Als ze heel erg lekker zijn krijg ik nog een doosje extra om ze uit te broeden (vijver etc. Is al aanwezig, ze mogen gewoon los lopen door het bos/weiland bij de kippen). Ik ben erg benieuwd!
Ook heb ik me ingeschreven voor een imkercursus waar ik heel veel zin in heb. Dat is het dan ook meteen voor dit jaar anders haal ik me wel heel veel op de schouders.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:07

@Marcellis

Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:25

HopeMyDay schreef:
Hier een doos eieren van pekingeenden gekregen van een vriend van mij.. Echt heel blij mee! Als ze heel erg lekker zijn krijg ik nog een doosje extra om ze uit te broeden (vijver etc. Is al aanwezig, ze mogen gewoon los lopen door het bos/weiland bij de kippen). Ik ben erg benieuwd!
Ook heb ik me ingeschreven voor een imkercursus waar ik heel veel zin in heb. Dat is het dan ook meteen voor dit jaar anders haal ik me wel heel veel op de schouders.


Veel plezier met de cursus! Lijkt mij enorm interessant :)

Marcella: Het is gewoon echt te klein. Ik ben mijn eigen dieren gaan kweken om te weten vanwaar mijn eten komt en om zeker te zijn dat de dieren diervriendelijk opgroeien met genoeg ruimte. Telkens ik de afmetingen zie moet ik denken aan mensen die hun paard op stal houden met een uurtje weidegang per dag. Want ja, randstad en ze willen gewoon een paard houden. Welzijn van de dieren wordt dan maar over het hoofd gezien. Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken.

Hier zijn de laatste kippenkuikens van dit jaar geboren. Mag morgen ook nog 50 kwartelkuikens gaan ophalen. Mijn kwartels zijn nu niet allemaal van de zwaarste. Dan kan ik een goede keus maken qua ouderdieren :)


Afbeelding

HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:59

@DMH Dankje! Ik hoop dat ik vanaf volgend jaar bijen kan gaan houden!

@Marcella, Dat stukje is echt te klein voor zulke kippen. Ik weet niet hoe oud ze zijn (leggend/bijna leggend) maar voor beide groepen is het belangrijk om direct legnesten binnen hun bereik te hebben.
Kippen hebben veel ruimte nodig en ook stukken gras, modder, bladerhopen (daar zijn ze hier dol op) etc. Misschien kan je op dat stukje beter kwartels gaan houden? Heb je ook vlees en eieren maar dan in een iets kleiner formaat?