Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:13

Prairy schreef:
Haha, hier ook, het eerste ei lag buiten, denk dat ze niet doorhad wat er ging gebeuren... De 2e ook in het hok, helaas niet in de mooie legbak maar ergens anders in het stro.

DMH, denk dat dat in het topic eetbare tuin was? Je hebt inderdaad bloedappels, kwekerij De Zoetewei in Belgie heeft deze. Bloedperen weet ik zo niet.


Dat kan! Heb dat een tijdje gevolgd maar heb geen tijd om meerdere topics bij te lezen :D Ik weet nog dat iemand er had besteld die niet zo ver van mij woonde en ik er mocht over kopen. Kunnen de appels zijn hoor!

Toen kwam het qua tijd en organisatie even niet uit, maar nu wel en wou weten vanwaar ze kwamen. Zal daar nog eens een kijkje nemen :)

Edit: Een bloedpeer bestaat trouwens ook zie ik :D

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:13

Veriye schreef:
Bij ons net andersom, eerste ei netjes het legnest in en tweede ei gewoon buiten :+
Even kijken wat ze morgen doet :D
Denk ook dat ze het eerst moeten leren waar een goed plekje is. Maakt het hennetje van jou ook zo veel lawaai en is onrustig?


Doen ze dat niet allemaal altijd?

Ik kan wel horen wanneer het ei-leg-tijd is, dan komt er een bepaald roepje uit haha. Had ik al bij eerdere kippen gemerkt (die helaas door havik en vos te pakken genomen zijn).

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 12:14

Hennen gaan inderdaad vaak kakelen als ze een ei hebben gelegd. Ze zijn dan zo trots op zichzelf dat iedereen het moet horen :+

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:18

Hier veel gekakel maar nooit een ei. Meestal leggen ze het hier in het geniep. :+

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:45

Moonfight schreef:
Gefeliciteerd met de eerste eitjes dames!

Gezondheid van de kippen Marcella?

Eigen gezondheid (bronchitis weer in volle hevigheid en was dus aantal jaren stabiel). -O-
Laatst bijgewerkt door Marcella op 10-09-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:48

Meh, sterkte/beterschap Marcella!

Mijn kippen zijn nu anderhalve week bij mij. In het begin legden er twee al gauw eieren, nu is het nog één kip die om de dag ongeveer een ei legt. Kan dat nog stress van de verhuizing zijn? Ze zijn zeker oud genoeg en legden bij de oude eigenaar elke dag 2-3 eieren met z'n vieren. Ik merkte ook dat er heel veel veren overal liggen, zouden ze in de rui kunnen zijn en daarom een legpauze hebben?

Ik heb ze met name omdat ik kippen heel leuk vind, maar ik vind steeds de eieren vinden ook fantastisch. Dus hoop dat ze wel wat meer gaan leggen weer.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:56

De rui is nu inderdaad bezig + kortere dagen. Kan zeker daarvan zijn :)

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:15

De rui kan inderdaad prima reden zijn om wat minder te leggen, dat komt dat wel weer terug als ze er door zijn (en dan nog genoeg lichturen hebben)


Hier twee kippen spontaan dood. Ze waren een jaar of vijf, op zich niet jong natuurlijk, maar wel raar om twee verder gezonde kippen kort achter elkaar dood te vinden. Waren zusjes, en mijn laatste blauwe giants. :(

Wel een prachtige nieuwe kalkoenhaan die volgend jaar voor kuikens mag gaan zorgen. Heeft wel een dominantie-probleempje: Hij kwam kreupel bij mij omdat de vorige eigenaar hem een schop had verkocht, en dat snap ik helemaal. :') Beest heeft m'n moeder al goed te grazen gehad en gaat echt het gevecht aan, nooit eerder met een kalkoen gehad. Mij laat ie met rust tot nu toe, zal even aankijken hoe dat gaat. Hij leek wel danig onder de indruk van de 'onder de arm en aaien' methode, zal hem vanmiddag even bij m'n moeder in de armen drukken zodat die dat ook kan doen.

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:25

Eh, ik ben nogal visueel ingesteld, ik zie nu een kalkoen rondjes aan de poten vliegen :')

Oh wacht, je schrijft aaien, niet zwaaien :x :+

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:29

:') Kalkoendraaimolen. _O-

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 14:49

Prairy schreef:
Doen ze dat niet allemaal altijd?

Ik kan wel horen wanneer het ei-leg-tijd is, dan komt er een bepaald roepje uit haha. Had ik al bij eerdere kippen gemerkt (die helaas door havik en vos te pakken genomen zijn).


ja precies, dat "een ei is gelegd" roepje heeft ze ook, maar verder is ze de hele dag zo een beetje aan het door kakelen en roepen. Als ik naar buiten ga komt ze gelijk gelopen en als ik haar aanraak dan gaat ze met haar voetjes gespreid staan en haar kontje naar beneden. voor de rest loopt ze en eet en drinkt en poept ze normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:41

Benieuwd of dit gaat aanslaan :D


Afbeelding

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:57

Had gisteren mijn eerste eitje. <3

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:06

ben benieuwd DMH.

gefeliciteerd Marcella!

Century

Berichten: 5992
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 17:17

DeMolenhoek schreef:
Benieuwd of dit gaat aanslaan :D


[ [url=m/bfhmdf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik wil wel :9
En gefeliciteerd Marcella! Ik vond dat echt fantastisch. Elke dag of om de dag een cadeautje (ze leggen slecht op het moment). Ik heb nu al wel drie verschillende eieren gehad. Eén kip legt om de dag (kale gewone eieren), één heeft maar één keer gelegd (heel roze ei) en één heeft nu 3 of 4 eieren gelegd (ei met spikkels).

Mijn man heeft nu een ip camera opgezet, maar de wifi is nog niet sterk genoeg. Maar anders heb ik straks een kip-cam :D

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 18:40

Vandaag weer een eitje gaat goed zo, maar zijn ook stelletje verwende nesten. Buiten loop gebied is nog een stukje uit gebreid inclusief grasveld. Nu nog dat het beter gaat met mij zodat ik verder kan gaan met hok. En ga even kijken om gratis tegels op de kop te tikken. Hok gaat nog wat meer aangepast worden.

Zoals het er nu naar uitziet gaat het alleen maar steeds groter worden. :')

Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 06:42

Ze zijn zo leuk hè, kipjes :D ik vind ze reuze gezellig.

Hier ook steeds vaker 1 eitje, maar geen idee welke van de 9 aan de leg is. Camera zou leuk zijn.

Ik wil ook nog een wildcamera om eens te zien wat er nu allemaal op ons terrein voorbij komt hobbelen. Ik heb het sterke vermoeden dat er 1 of meer vossen zitten, veel poepjes, ook redelijk dicht bij het huis, en heb ze avonds gehoord denk ik.

Onze kippen zitten nu in de voormalige honden ren, daar zitten ze veiliger dan in hun vorige kippen ren, en we kunnen ze nu veel meer zien. Elke keer als we langslopen komen ze aan gefladderd haha

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:38

Zodra ze mijn gekuch horen wordt er al geroepen. Ik vermoed dat de oudste mooiste doorgekleurd en met mini kuifje de eitjes legt. Dat is nu ook de grootste kroel kip van de 3.

Ga nu eerst maar katten eten geven zit er al een op mij te wachten.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:13

Marcella schreef:
Zodra ze mijn gekuch horen wordt er al geroepen. Ik vermoed dat de oudste mooiste doorgekleurd en met mini kuifje de eitjes legt. Dat is nu ook de grootste kroel kip van de 3.

Ga nu eerst maar katten eten geven zit er al een op mij te wachten.


Hier ook de eerste van de 5 nieuwe hennen van dit jaar aan de leg.. Ik heb wel een vermoeden welke aan de leg is. De rest zit echt tegen de leg aan. Verder heb ik 5 potten tomatensaus en 1 vol tomatenpuree gemaakt vandaag. Dat waren de laatste tomaten op een paar na...
Vandaag ook bleekselderij uitgeplant en radijzen gezaaid. Ook is de eerste spinazie (in de kas) opgekomen vandaag :j Ik ben tevreden!

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:00

Vandaag de laatste aardappels gerooid. Dit was 0.5m2 en er kwam 5kg aardappelen vanaf. De andere 0.5m2 is in totaal 3kg vanaf gekomen, ondanks dat ik die al (in 3x) in augustus geoogst had en de planten toen nog volop bezig waren. Dus 8kg, wat qua productie per oppervlakte gelijk is aan 80 ton per hectare en dat hadden er 100 kunnen zijn geweest, als ik meer geduld had gehad.

Verder heb ik de eerste lichting hazelnoten gepeld, het resultaat is 660g. Het streven is minimaal nog 3 van deze bakken te oogsten, dus in totaal 3kg. Maar ik sluit niet uit dat het meer wordt, je kunt ze namelijk zonder smaakverlies invriezen tot een jaar.

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:09

Vandaag weer een eitje dus heb wel een fanatieke legger. Was al blij met de 4 hazelnoten die ik dit jaar had. :o

Wel eindelijk een keer een slow juicer gekocht kan ik straks gebruiken voor de druiven. *\o/*

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:20

Marcella schreef:
Vandaag weer een eitje dus heb wel een fanatieke legger. Was al blij met de 4 hazelnoten die ik dit jaar had. :o

Wel eindelijk een keer een slow juicer gekocht kan ik straks gebruiken voor de druiven. *\o/*


Als je wilt mag je hier wel een bult komen halen hoor, hier is bij Oudenhoorn -> Spijkenisse -> Voorne Putten -> onder Rotterdam.

Klinkt goed, die slow juicer! (en die fanatieke legger)

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:57

Super blij met de slow juicer. <3 <3 *\o/*
Afbeelding
Rode druivensap. :9 Blijf het alleen apart vinden dat eigen geteelde druiven vaak veel sterker van smaak zijn.

Ben benieuwd wanneer de andere 2 kippen mee gaan doen met leggen. :=

Stukje gras erbij gekregen, maar de dames zijn erg avontuurlijk aangelegd en maken soms uitstapjes. :')
Afbeelding

Super bedankt voor aanbod, maar vertrouw mezelf even niet helemaal nadat ik een paar weken geleden een klein eenzijdig ongelukje gehad heb met de auto. Ben blij als ik op het kleine stukje huis-moestuin zonder brokken weer thuis ben. :o -O-

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:40

Fijn dat het zo goed gaat met de eitjes!

Je moet er maar zin in hebben, al die hazelnoten pellen :D

Hier al 3 potjes verkocht. Heb er dus mijn suiker en aankoop potjes al uitgehaald. Al de rest is dan ‘winst’. Maar dat hoeft niet voor mij. Als ik uit de kosten kom is de overige confituur voor ons gewoon gratis en daar ben ik al heel erg blij mee :j

Marcella

Berichten: 36777
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:43

Hazelnoten zijn zo lekker. :9

Heb alleen nog geen notenkraker. :')