Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:17

Hazelnoten lekker! Duurt best wat jaar voordat die stuiken gaan produceren toch?

Wij hebben gister 20 hanen op wintersport gedaan. Ze waren mooi zwaar!

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:55

1 Struik van vorig jaar had er nu 4 hangen.

Kippen ook blij met slow juicer aangezien die de fruit pulp krijgen. Val nu ook op dat de kip die legt veel volwassenen uitstraling heeft.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:56

Vooral walnoten duurt even, maar hazelnoten ook inderdaad. Mijn struik die ik vier of vijf jaar geleden gekocht heb geeft er maar enkele.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:57

Begreep dat hazelnoot pas vanaf 3de jaar echt hazelnoten zou gaan geven dus eigenlijk heb ik nu 2de jaar mijn eerste 4 gehad en eigenlijk mazzel.

En weer een klein begin gemaakt weer met een deel uitbreiding doe het nu alleen wel wat rustiger aan en in etappes, want ben nog steeds niet lekker. En ga dit deel gelijk goed doen incl. afkitten en deur in maken voor schoonmaken onderzijde. En hier moet ook nog een etage op komen (nachthok).

En dan nog even kijken wat voor bodem ik in dit deel gaat doen (grond (potgrond of tuinaarde) of toch ook zand. Eerste deel heb ik zand in liggen en 2de deel lig grond/zand combinatie. Heb bij beide een klein zakje schelpenzand gegooid vind dit erg fijn werken in combinatie om schoon te maken.

Nachthok kom hennepvezel liggen aangezien dit ook makkelijk is om bij mijn aardbeienplanten te gebruiken.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:14

Teelt er hier iemand eendenkroos?

Ik wil het graag gaan doen voor mijn kwartels. Die krijgen nu voer uit de winkel en dat is natuurlijk niet bepaald zelfvoorzienend.

Het liefst zou ik een hele aquacultuur maken met vissen en planten die leven op de mest van de vissen. Aquaponics dus. Ik heb alleen geen idee of dit samengaat met het kweken van eendenkroos.

Zijn er mensen die ervaring hebben met eendenkroos en/of aquaponics?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:17

Mijn nonkel doet al 2 jaar aquaponics. Momenteel met weinig succes. De groenten gaan heel erg goed, maar de vissen niet. Een beetje zure regen en zijn vissen sterven. 2 jaar op rij veel regen in 1 nacht en bijna alle vissen dood.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:21

LindyH schreef:
Teelt er hier iemand eendenkroos?

Ik wil het graag gaan doen voor mijn kwartels. Die krijgen nu voer uit de winkel en dat is natuurlijk niet bepaald zelfvoorzienend.

Het liefst zou ik een hele aquacultuur maken met vissen en planten die leven op de mest van de vissen. Aquaponics dus. Ik heb alleen geen idee of dit samengaat met het kweken van eendenkroos.

Zijn er mensen die ervaring hebben met eendenkroos en/of aquaponics?


Telt ongewenst kweken ook? :P

Eendekroos is verschrikkelijk makkelijk. Voedselrijk water en een handje eendekroos er op en het groeit zolang de temperatuur en het licht het toelaten binnen de kortste keren het oppervlak dicht.

Dieren en eendenkroos samen is vaak geen goed plan. Het kroos verduistert en sluit af, waardoor de zuurstofvoorziening in het water niet geweldig is.


Als ik jou was zou ik dan gewoon in het voorjaar een sloot/kuil graven, door de regen laten vullen, evt. een schep paardenstront er in, en een handje kroos er op gooien. Nu geen zin meer, is al te koud.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:38

Oke, dus ik kan het beter apart houden.

Ik had inderdaad al gelezen dat kroos nogal seizoensgebonden is omdat het minimaal 10 uur daglicht nodig heeft en het liefst zon. Dat wordt dan een projectje voor het voorjaar.

Vissen ga ik dan voorlopig nog maar niet aan beginnen. Ik weet daar ook te weinig van. Goed om te weten dat dat niet allemaal even makkelijk en vanzelfsprekend gaat.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:39

Zo gisteren nog even snel alle stro geoogst en bundels van gemaakt zodat ik droog kon opruimen. Was lekker ouderwets handwerk. Maar kan nu regelmatig wat vers stro in het hok gooien en de kippen mest vermengen met stro. Weer goed voor de compost bak. *\o/*

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:19

Ik zou zelf niet met stro werken ivm (bloed)luis. Stro is hol en daarom zit (bloed)luis daar graag in. Eenmaal bloedluis en je komt er heel moeilijk vanaf. Hooi kan wel :j

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:32

Kwestie van regelmatig verversen van schoon stro lijk mij. Even als regelmatig verse tabaksstelen in het hok gooien en hok in sprayen. En straks mogen ze lekker modderbad nemen als ze willen.

Zeker omdat ze er nog een ruim maandje er nog zijn voor ze vriezer in gaan.

lizy29

Berichten: 6247
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:36

Hok aan de binnenkant kalken helpt ook tegen bloedluis

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:43

Marcella schreef:
Kwestie van regelmatig verversen van schoon stro lijk mij. Even als regelmatig verse tabaksstelen in het hok gooien en hok in sprayen. En straks mogen ze lekker modderbad nemen als ze willen.

Zeker omdat ze er nog een ruim maandje er nog zijn voor ze vriezer in gaan.

Bloedluis kan er ineens zitten "vanuit het niets". Daar werkt regelmatig verversen van stro niet tegen ;) tabaksstelen werkte hier ook niet jammer genoeg. Alleen roofmijten en Dasty. Ik ben er zelf ook op de harde manier achtergekomen dat bloedluis hardnekkig is door zelf in het begin stro te gebruiken. Een fout die ik nooit meer maak, want daarna mocht ik na 1 zomer mijn nieuwe kippenhok in de vuurton opbranden.

Lizy, Hier hebben wij de wanden inderdaad ook ingekalkt nu :j

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:50

Ik gebruik fijn gerstestro alleen in de legkast, is dat ook niet aan te raden? Verder heb ik vloerkorrels en beukensnippers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:50

Hier enkel zaagsel bij zowel kippen, konijnen en kwartels en toch bloedluis... Moet nog even zoeken wat helpt. Verschoot er flink van, zeker omdat wij geen stro gebruiken.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:57

Dat kan ik volgend jaar doen voor de nieuwe kippen erin gaan. Zit voor volgend jaar ook te bedenken zodat ze overdag ook gewoon buiten kunnen lopen en hok alleen voor beschutting/schuilen is (incl. ren).

Voor nu doen ze het maar even met het stro aangezien ik het zonde vind om dit zo in de compostbak te gooien. Ook al heeft het stro mij nu niks gekost (behalve moeite). En straks staat het hok 2/4 maanden leeg en spuit ik het heel goed in met veerust een aantal keren tot grote bus leeg is.

Dutchies ken en weet ik aangezien ik parkieten gehad heb vroeger, maar vanwege gezondheid weg moesten. -O-

Heb tarwestro (zelf geteeld) en het lig nu voornamelijk in 1 hoek waar ook iedere dag ei lig.

Bodem zelf is in deel 1 zand met schelpenzand, deel 2 grond wat ik over had met zand/schelpenzand en deel 3 word zakje potgrond met zand/schelpenzand (schelpenzand = voliere zand).

O en stro knip ik in stukjes makkelijker met schoonmaken vind ik.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:59

Legnesten hier gebruik ik vlas + witkalkpoeder en gewitkalkte wanden/vloer, maar als er een schuilplekje is voor bloedluis (onder je dakklep bv of een naad ergens), dan heb je ze vroeg of laat in je kippenhok. Hok kiezen dat je echt makkelijk helemaal kan inkalken/schoonmaken en erg belangrijk ook regelmatig (elke 1-3 maanden) opnieuw kalken.

Marcella

Berichten: 36839
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:01

Hok is zelfbouw en moet nog randjes verder afkitten aangezien het ook marter proef moest zijn.

En de bodembedekking grond/zand word volgend jaar ook compleet vervangen.

Heb voor volgend jaar ook zitten denken aan beukensnipper, maar lijkt mij ook in verband met bloedluis ook niet handig. Dus ga dan denk ik weer voor combinatie zand/grond weer aangezien ik dit dan ook weer op de moestuin kan gebruiken (zware kleigrond). Maar ook voor eventueel onder de tegels van het hok of paden bijvoorbeeld.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:46

Vlas voor legnest is nog wel een goede. Ik heb tabakstelen met wit poeder er ook in liggen.
Dit hok is sowieso tijdelijk, ik wil zelf een hok gaan bouwen. Kan ik het dan gelijk goed doen. :)

lizy29

Berichten: 6247
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:54

Gek genoeg hadden wij hij ons vorige huis een zelf maak hok met heel wat naden en kieren maar vooral ook veel ventilatie en daar hebben we nooit bloedluis in gehad. Denk dat ze de frisse lucht niets vonden.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:34

Century schreef:
Ik gebruik fijn gerstestro alleen in de legkast, is dat ook niet aan te raden? Verder heb ik vloerkorrels en beukensnippers.

In principe is elk stro uitnodigend voor bloedluis :j omdat het hol is :j

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:36

DeMolenhoek schreef:
Hier enkel zaagsel bij zowel kippen, konijnen en kwartels en toch bloedluis... Moet nog even zoeken wat helpt. Verschoot er flink van, zeker omdat wij geen stro gebruiken.

Oh dat is balen! :( Heb je al gele Dasty geprobeerd? Is eigenlijk een ontvetter, maar dat hielp bij ons wel :j

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:30

Djoena schreef:
Century schreef:
Ik gebruik fijn gerstestro alleen in de legkast, is dat ook niet aan te raden? Verder heb ik vloerkorrels en beukensnippers.

In principe is elk stro uitnodigend voor bloedluis :j omdat het hol is :j


Dan maar vlas halen en het omwisselen!

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:16

Bij echt hardnekkige bloedluis zou ik zelf de frontline spray gebruiken, zeker als er geen peuters van de eieren mee eten. Die hele paniek over fipronil vorig jaar was schromelijk overdreven.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:54

Ik zweer bij een plastic hok; niet zo romantisch maar wel erg praktisch ter voorkoming van bloedluis. En stofbaden met diatomeënaarde.

Welk spul van Dasty helpt goed? Het wordt inderdaad vaak genoemd maar Dasty heeft zo veel verschillende producten...