Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:20

LindyH schreef:
Ik zweer bij een plastic hok; niet zo romantisch maar wel erg praktisch ter voorkoming van bloedluis. En stofbaden met diatomeënaarde.

Welk spul van Dasty helpt goed? Het wordt inderdaad vaak genoemd maar Dasty heeft zo veel verschillende producten...

Ik gebruik altijd de gele :j


Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:37

En gewoon alles inspuiten en afspoelen?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:41

Ik heb net even in de legkast gegluurd maar ik zie niets geks. De kippen slapen er ook in, dus als er bloedluis in zat zou ik verwachten dat ze dat niet zouden doen. Heb het een maand geleden ook helemaal ingespoten. Ik ga het toch omwisselen met vlas en de legkast even opnieuw inspuiten van te voren.

Stofbaden nemen ze hier ook, maar daar graven ze zelf gewoon kuilen voor. Helemaal prima, er is genoeg grond.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:01

DeMolenhoek schreef:
En gewoon alles inspuiten en afspoelen?

Ik spuit eerst alles in, daarna afspoelen en daarna als het gedroogd is spuit ik het nogmaals in en laat ik het zitten :j

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:17

Hier ook fan van Dasty voor bloedluis. Enige wat echt helpt vind ik

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:19

Gebruik jij ook de ontvetter?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:37

Ik heb tot op heden nog geen last gehad van bloedluizen. Wij hebben het hele hok witgekalkt en maken het 2x jaars helemaal schoon met hibicet (ontsmettingsmiddel). Daarbij zitten mijn kippen ook alleen in de nacht in het hok (overdag buiten in de wei). Verder gebruik ik zaagsel ipv stro en strooi ik diatomeeën aarde op de plaatsen waar ze vaak liggen. (Aanrader voor mensen met bloedluisproblemen etc.)

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:19

Hier ook nooit last van bloedluis gehad, kippen lopen we gewoon op stro in de stal en legnesten.
M'n schoonbroer (zelfde erf) wel, maar in mijn hok/kippen nooit, heb het idee dat het ook wel met hygiëne te maken heeft.

Wel eens verenluis gehad, daar was gewoon een beetje veerust afdoende. Wellicht is dat ook goed tegen bloedluis in de hokken?

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 23:21

Veerust schijnt ook heel goed te werken in de hokken, maar wordt wel aangeraden om kippen even niet in het hok te hebben.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 13:29

Marcella schreef:
Veerust schijnt ook heel goed te werken in de hokken, maar wordt wel aangeraden om kippen even niet in het hok te hebben.

Geprobeerd, hielp hier niet echt

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 20:57

Mijn grasmaaier had het vandaag begeven, maaimes afgebroken... Dus ik heb de ouderwetse grasmaaiers er maar neergezet _O- :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:14

Op de 2de foto links achter, wat is dat? :) Is dat voor de konijnen? :)

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:25

DeMolenhoek schreef:
Op de 2de foto links achter, wat is dat? :) Is dat voor de konijnen? :)

Dat waren de werphokken van de konijnen :j nu gebruik ik het voor de broedse kippen haha!

Edit: oh wacht! Jij bedoelde niet de groene hokken :')

Waar de bomenstammen als palen gebruikt zijn was de middelste voor de konijnen, de twee buitenste moestuin :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:40

Ik vind ze heel erg mooi :j Knap gedaan.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:45

DeMolenhoek schreef:
Ik vind ze heel erg mooi :j Knap gedaan.

Thanks! Ze gaan wel weg daar :) want daar komt mijn kas gemaakt van oude kozijnen :j zoiets als dit, alleen dan groter;


Afbeelding

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:59

Je hebt een gave stijl :)

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 22:03

DeMolenhoek schreef:
Je hebt een gave stijl :)

Wat lief! Dank je wel :D

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:33

Djoena schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik vind ze heel erg mooi :j Knap gedaan.

Thanks! Ze gaan wel weg daar :) want daar komt mijn kas gemaakt van oude kozijnen :j zoiets als dit, alleen dan groter;


[ [url=m/xdUnkX.jpg]Afbeelding[/url] ]


wauw! <3

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het kweken van champignons? Een paar weken terug kreeg ik een emmertje met oesterzwammenbroed van iemand en sinds dien heb ik enorm de smaak te pakken! Ik heb vandaag daarom ook een emmertje met broed voor kastanjechampignons staan en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Verder gaat het hier heel goed, de tuin loopt op zijn einde maar er liggen nog wat tomaten na te rijpen en moet binnenkort de boerenkool naar buiten.
Tuinkers, tamme kastanjes en bieten zijn er inmiddels in overvloed :')

Van de week had ik helaas wel een steenmarter in het kippenhok.. gelukkig waren we er op tijd bij en was er nog maar 1 dode gevallen -O- maar het gebeurd.. nu is het kippenhok helemaal marterproof gemaakt (hij kwam tussen de kieren van de golfplaten door... 25 jaar niks aan de hand geweest en nu was er 1 zo slim).

Hoe is het verder bij iedereen? Een beetje winterklaar?

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:38

Ik heb vandaag de bonen planten verwijderd, als in boven de wortels afgeknipt. Verder de tomatenplanten weggehaald uit de kas, net als de komkommer. Nu straks nog even wat sla en radijs in de kas zaaien, zien wat er nog van op gaat komen en anders is het jammer.
Eind deze maand of begin volgende maand gaan er nog 4 hanen op wintersport en dan is het kippenhok weer zowat leeg.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:40

Ik moet nog wel wat dingen opruimen, maar mijn moestuin is verder behoorlijk leeg.

Ik kweek zelf oesterzwammen (op koffiedik), maar ben er nog niet zo tevreden over. Er komen wel oesterzwammen maar het duurde heel erg lang, en ook nu lijkt het wat gestokt te zijn. Het is wel iets waar ik me verder in wil verdiepen, ik ben gek op paddenstoelen.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:47

@JudithO, Klinkt als een plan! Ik heb vorige week nog radijzen en spinazie gezaaid en die zijn nog wel opgekomen.

@Century, Ik kweek de oesterzwammen inderdaad ook op koffiedik, bij mij gaat het aardig snel tot zover... ik heb luchtgaten aan de zijkanten en bovenkanten die afgeplakt zijn met schilderstape en ik doe niet heel veel koffiedik er in 1x op, zo moet ik wel eens per 3 a 4 dagen opnieuw de koffiedik aanvullen maar daardoor zit mijn emmertje na 2 weken bijna helemaal vol..
Ik ben ook dol op paddenstoelen en vandaar ook mijn experiment met de kastanjechampignons (op een combinatie potgrond/koffiedik).

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:06

Moet nog heel veel doen, maar gaat niet echt lekker met mij. En daarbij prutweer.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:09

Hier een jaar met zeer weinig opbrengst gehad. Ik wilde een andere manier uitproberen in de moestuin.. nou laten we zeggen dat het geen succes was op een aantal tomaten na |o

Wel een nieuw probleem waar ik nog even over moet nadenken.. de buren hebben nieuwe katten. Deze gebruiken mijn moestuin (in onze voortuin) als kattenbak _-:( dus waarschijnlijk alles afhekken of iets anders bedenken. Baal er wel van.

Een duur jaar qua boodschappen helaas. Gelukkig nu hazelnoten in overvloed zodat ik nog wat voorraad heb :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 19:15

Welke manier heb je geprobeerd? :)

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:13

HopeMyDay schreef:
@JudithO, Klinkt als een plan! Ik heb vorige week nog radijzen en spinazie gezaaid en die zijn nog wel opgekomen.

@Century, Ik kweek de oesterzwammen inderdaad ook op koffiedik, bij mij gaat het aardig snel tot zover... ik heb luchtgaten aan de zijkanten en bovenkanten die afgeplakt zijn met schilderstape en ik doe niet heel veel koffiedik er in 1x op, zo moet ik wel eens per 3 a 4 dagen opnieuw de koffiedik aanvullen maar daardoor zit mijn emmertje na 2 weken bijna helemaal vol..
Ik ben ook dol op paddenstoelen en vandaar ook mijn experiment met de kastanjechampignons (op een combinatie potgrond/koffiedik).


Dan heb ik ze misschien wat verstikt en er teveel bij gedaan. Duurde namelijk maanden bij mij voor het emmertje vol was. En nu groeit er wel wat maar het komt er niet uit zeg maar. Ik heb ook luchtgaten zijkant/bovenkant met schilderstape.