Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 22:27

Kan inderdaad goed zijn dat je er teveel op gedaan hebt en ze daarmee een beetje verstikt hebt. Dat was bij degene van wie ik het broed heb gekregen ook het geval.
Ik ben daarom eerst begonnen met heel weinig om te kijken hoe snel het zich zou herstellen, ze kunnen best wel wat hebben als je maar een aantal delen "wit" laat zodat het vanaf daar weer door kan schimmelen. Ik hoop dat het zo lukt bij je!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 06:48

DeMolenhoek schreef:
Welke manier heb je geprobeerd? :)

Via het makkelijke moestuin principe, maar dan in het groot. Dus niet 1m2 maar ruim 8m2.

Behalve dat de helft van de zaadjes het niet deden kwam er ook zeer weinig opbrengst uit, veel minder dan normaal en het gaf me een stuk meer werk. Ik denk dat het mm idee leuk is als je inderdaad maar 1m2 hebt, maar als je meer hebt dan is het hartstikke onhandig. Ik wil niet 1x in de week mijn eigen groente eten, maar ik wil dat het liefste elke dag.

Heb de rasters en gekke mm bouwwerken al weggehaald. Ga het binnenkort omploegen en afzetten.
Zou een gaas afrastering van 1 meter hoog genoeg zijn om de katten ergens anders te laten poepen?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:11

Hier zit de kat zelfs bij de kippen in het hok die een omheining van 1.80 hebben. Dus als ze echt willen...

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:14

Katten buiten houden word heel lastig. Beter dan zorgen dat je tuin niet interessant is voor katten.

Eigen eitjes zijn lekker. :9

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:15

Dan kom je toch op een stroomomheining uit vrees ik.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 12:05

Bestaan er tuinsproeiers met bewegingsmelder? Anders gewoon zelf zo nu en dan een emmer water er overheen?


Hier is de tuin wel echt op z'n einde. Ik heb wat niet-winterharde plantjes (peper, paprika, aubergine) gister uitgegraven vanwege de verwachte nachtvorst, eens kijken of ik die de winter door kan krijgen in de vensterbank.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:56

julius_juut schreef:
Bestaan er tuinsproeiers met bewegingsmelder? Anders gewoon zelf zo nu en dan een emmer water er overheen?


Hier is de tuin wel echt op z'n einde. Ik heb wat niet-winterharde plantjes (peper, paprika, aubergine) gister uitgegraven vanwege de verwachte nachtvorst, eens kijken of ik die de winter door kan krijgen in de vensterbank.


Das wel banketstaaf voor de postbode dan :')

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:12

Oh ja, dat is dan wel zielig inderdaad. :')

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:47

Heeft iemand ook (melk)geiten hier? Ik heb wel eens geiten langs zien komen in dit topic volgens mij. Beetje onderzoek liet me zien dat je best wel wat moet regelen met UBN-nummers, meldplicht bij vervoer etc. Maakt het voor een particulier wel wat lastiger, of valt dat mee?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 14:50

Wij moeten dit ook doen met schapen en dat valt allemaal wel mee. Normaal vervoer je ze ook niet al te vaak :) Ik ben aan het kijken voor een melkgeit maar heb er zelf nog geen ervaring mee. Twijfel nog tussen een geit en een schaap. Voor een geit moet de omheining weer aangepast worden en een bok gezocht worden terwijl een schaap bij de rest kan.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:30

Als ze er eenmaal staan zal je ze inderdaad niet vaak meer vervoeren. Wat als je plotseling naar de dierenarts moet? Of komt die altijd ter plaatse?

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:35

Voor vee komt in NL de DA aan huis, vervoer is aan regels gebonden incl. hoe vaak per periode, hoeveel tijd er tussen. DA zichzelf laten vervoeren is stuk simpeler :P

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:37

Ik weet er dus nog weinig van :D Maar heb nog genoeg tijd om me in te lezen, voorlopig komen er geen dieren bij. :)

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:56

Dierenarts komt aan huis :j

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:34

De enige keer dat je ze eigenlijk zou moeten vervoeren is naar de bok.. Wij hebben altijd melkgeiten gehad (en bij de fok vereniging gezeten) maar nu helaas al 15 jaar niet meer. Over een paar jaar wil ik wel graag weer starten met 2 a 3 melkgeiten (maar dan échte bonte melkgeiten, geen Nubische, dwerg of Toggenburgers want die vind ik lelijk :') )

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:51

En wil je ze dan ook daadwerkelijk melken?

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:10

Ik heb geiten voor de hobby (op het moment vijf bokken) en eigenlijk valt het heel erg mee qua gedoe hoor. Je moet een UBN hebben, die vraag je gewoon aan voor het dier dat je wilt houden. Als je dan dieren koopt schrijft de vorige eigenaar ze over naar jouw UBN, en jij accepteert ze. Wanneer je verkoopt schrijf je ze over naar het UBN van de koper en die accepteert ze.


Wat betreft vervoer: Ik heb ze wel eens mee gehad naar de dierenarts, als ik er aan denk maak ik even een vervoersdocumentje, maar dan schrijf ik de boel niet over naar haar UBN ofzo.


Onderschat schapen trouwens niet qua afrastering, stroomdraad voelen ze niet of amper door de wol, en m'n zus haar schapen huppen zo over schapengaas heen. XD

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:24

Century schreef:
En wil je ze dan ook daadwerkelijk melken?


Ja dat is wel het uitgangspunt en is ook wat wij in het verleden altijd deden. We molken ze altijd in de ochtend (met de hand) vanaf het moment dat de jonge geitjes 3 a 4 weken oud waren (en brokjes aten).
We hadden 2 kleine boxen en 1 grote stal en dan gingen de jonkies in de nacht apart (in 1 van de boxen) en de moeders gingen in de stal.
Overdag mochten ze met zijn allen op de weide.
1x per dag melken betekende voldoende melk voor ons en voldoende voor de "kids".
Wanneer een geit 3 of 4 jongen had molken we haar óf pas nadat de jongen 5 weken waren óf helemaal niet. Dat werkte het beste voor ons.

Een UBN nummer aanvragen is trouwens vrij simpel, het is meer voor registratie dan een "vergunning" als je begrijpt wat ik bedoel.

Edit: wanneer de jonkies gespeend zijn kun je natuurlijk gewoon blijven melken, ook bij de moeders met meerdere jongen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 18:40

Hoeveel melk krijg je dan van één geit? Want ik lees dingen als 3L per dag, maar dat heb ik écht niet nodig. En met hoeveel hou je de geiten?

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:30

Century schreef:
Hoeveel melk krijg je dan van één geit? Want ik lees dingen als 3L per dag, maar dat heb ik écht niet nodig. En met hoeveel hou je de geiten?

Kan nogal varieren. Dwerggeit zo 400-500ml (incl. lammeren er aan maar 's nachts apart) ochtend, avond wat minder, maar je kan meer dieren melken (het zijn kuddedieren, dus minimaal 2 zit je al aan) of minder ver leeg melken mits er lammeren aan hangen en jij minder nodig hebt.
En individuele dieren kunnen fors meer of minder produceren afhankelijk van gewicht bij dekken (in elk geval van toepassing bij schapen) en selectie, een bloedlijn dat nog op melkproductie wordt geselecteerd zal je vrijwel zeker meer melk van krijgen dan een willekeurige hobbylijn van hetzelfde ras. Groter ras geeft meestal meer melk ook omdat de lammeren gewoon meer nodig hebben, maar kleinere dieren kosten minder voer, plek en is makkelijker aangezien je er toch 2-3 van moet houden zodat ze gelukkig zijn. Qua geiten wil je echt geen bokken (stank) en zeker niet als je melkt, schapen leveren minder melk, maar die melk is rijker en een ram stinkt niet. Keuze is dan makkelijker om of ram aan te houden of dier van rond de 8 maanden te kopen eind oktober, die bij de ooien te doen en voor kerst de vriezer in als lamsvlees. Dieren met hoorns houden eist meer van je omheining (gaat niet fijn samen met flexnetten) en ook mannetjes hebben een vriendje nodig (wat mogelijk mis kan gaan als ze die ballen mogen gebruiken), maar wel goed gescheiden van je vrouwtjes ivm geschikte tijd lammeren en geen inteelt.
En als laatste overweging : geiten hebben 24/7 toegang tot goede schuilplaats/stal nodig, hun vacht is niet waterafstotend en ze kunnen dus niet tegen ons typisch nederlandse weer.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:55

Bedankt voor alle informatie!
Ze zouden dan bij mij in de kippentuin komen, ongeveer 900m2 met gras, struiken, bomen en zandheuvel. Ze komen dan samen met de kippen. Omheinding is groen rasterhek met bovenop twee stroken prikkeldraad. Samen zo'n 1.50 m denk ik (moet ik even nameten). Er komt sowieso een inloopstal met apart deel voor de kippen. Zou dat kunnen voor 2-3 geiten met jonkies? Voor schapen is dit volgens mij gewoon te klein.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:02

Je zal rekening moeten houden met regelmatige ontworming (en dan kan je de melk x-tijd niet drinken), onbeperkt hooi bijvoeren jaarrond en je zal minimaal een deel van de mest moeten afvoeren. Qua kosten zal het niet uit kunnen in elk geval. Voor bewegingsruimte zal het genoeg zijn, mits je een klein ras kiest.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:03

Century schreef:
Hoeveel melk krijg je dan van één geit? Want ik lees dingen als 3L per dag, maar dat heb ik écht niet nodig. En met hoeveel hou je de geiten?


Met 3 liter heb je wel een topper te pakken hoor, de meeste geiten leveren 1.5 tot 2 L per dag (per geit, specifiek melkgeit). Geiten hou je in groepjes van minimaal 2-3.
Je kan er ook voor kiezen om 2 geiten te nemen en er maar 1 te laten dekken, dan heb je 1 melkgever.
Geiten hebben wel veel speel/klimtoestellen nodig en ook voldoende ruimte.
Minder ver leeg melken is niet zo goed voor de uier van de geit, als je met de hand melkt melk haar dan ook leeg ivm de verhoogde kans op mastitis.

Wij hielden bokjes altijd aan tot ze groot genoeg waren voor de slacht (8-10 kg, ik voer ze niet extra zodat ze snel dik worden maar dit gewicht bereiken ze vaak vóór de hormonen gaan spelen).
De geitjes konden we vaak goed verkopen.

Onthoornen (of een hoornloos ras nemen) kan ik zeker aanbevelen :').

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:07

tamary schreef:
Je zal rekening moeten houden met regelmatige ontworming (en dan kan je de melk x-tijd niet drinken), onbeperkt hooi bijvoeren jaarrond en je zal minimaal een deel van de mest moeten afvoeren. Qua kosten zal het niet uit kunnen in elk geval. Voor bewegingsruimte zal het genoeg zijn, mits je een klein ras kiest.


De ontworming etc. moet je inderdaad goed rekening mee houden. Het kan uit op het moment dat je 2 goed producerende grote melkgeiten hebt met 2 jongen elk waarvan 2 geitjes (100,- verkoop) en 2 bokjes (vlees van de slacht).
Daarnaast moet je natuurlijk óf zelf hooien óf het ergens goedkoop in een grote hoeveelheid kopen (maar dan moet je dat wel kwijt kunnen).

Het is ons meerdere jaren gelukt om uit de kosten te komen.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 20:08

Onthoornen is in principe niet mer toegestaan.