Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:21

Oh dan had ik zeker maandag morgen model, want bij mij viel na de zomer al de gaten erin. Alleen frame met gewapende plastic staat nog zo'n beetje. Plastic er tussen is weg. :')

Vandaar ook nog geen moeite gedaan om af te breken van de winter. Met het feit dat ik geen dubbel werk wil. Moet namelijk ook frame weer uitgraven en wil dan gelijk nieuwe opzetten om gelijk plastic weer in te graven. Vrees ook dat als ik plastic niet met frame ingraaf dat dit gewoon los gaat waaien. Achterkant zeker. :=

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 16:34

Hangt er misschien dan ook vanaf hoeveel wind hij vangt?

Ik heb eindelijke het spinnenwiel weer aangeslingerd! De eerste eigen gesponnen draad van eigen schaap. Nu nog een spoel vol spinnen en dan samen twijnen tot breiwolletje :D
Afbeelding

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:44

Nice.

Open buitengebied en ze zullen niet voor niks de molens bij kinderdijk gezet, maar ook vanwege de vele wind dat daar is. ;)

Heb nu wel ook de tip gekregen om op het metaal van het frame speciale tape of isolatieschuim te doen. Plastic over metaal schijnt ook voor extra slijtage te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:10

Moonfight schreef:
Hangt er misschien dan ook vanaf hoeveel wind hij vangt?

Ik heb eindelijke het spinnenwiel weer aangeslingerd! De eerste eigen gesponnen draad van eigen schaap. Nu nog een spoel vol spinnen en dan samen twijnen tot breiwolletje :D
[ [url=m/JfocVb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh dat is de moeite!

Prairy
Berichten: 9129
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:10

DeMolenhoek schreef:
Die van vancranenbroeck van €40 gaat zijn 3de jaar in bij ons :j


Die heb ik ook inderdaad. We zien het wel. Hij staat wel redelijk beschut tussen de bomen.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:18

Hier staat de peer ook vol met knoppen, hij staat echt op knappen maar ik hoop dat ze nog even een weekje wachten ivm nog redelijk koude nachten.

En ik heb al diverse dingen voorgezaaid: tomaten (tijger en Cherry), paprika, peper, broccoli en frisby sla.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:44

Hier net even flink geschrokken. Bloed op de voersilo en twee kippen kwijt. Gelukkig ze teruggevonden in de hazelnoot, ze konden blijkbaar het hok niet goed in omdat de deur was dichtgewaaid. Heb ze met moeite (ze waren zo gedesoriënteerd) weer richting hok kunnen krijgen en ben net gaan kijken, ze zaten er nu alle vier in. Maar één heeft inderdaad haar kam opengehaald en bloed liep over de snavel. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt, en enig idee waardoor dit kan? Geneest dit goed? Gaan de andere kippen hier nog aan zitten zoals ze soms doen bij wondjes?

Volgens mij zijn ze best robuust maar toch...

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:03

Kam geneest heel snel bij kippen, als ze verder gewoon mooi wakker is zullen de anderen denk ik ook de kans niet hebben om echt te pikken, dan pikt ze wel terug. Gewoon even in de gaten houden maar ik zou me geen zorgen maken. :)


Hier heeft de kalkoenhaan zijn eigen doodsvonnis uitgeschreven. Hij viel m'n moeder al aan wanneer hij de kans had, maar nu met de lente in de bol mij ook. En ik kan niet gewoon aan de andere kant van het hekje blijven. Zodra ik kuikens heb gaat hij richting vriezer, tenzij degene van wie ik hem gekregen heb hem terug wil.
Wel bijzonder, heb nooit eerder een kalkoen gehad waar onder de arm pakken niet afdoende was om duidelijk te maken dat een mens toch echt groter en stoerder is. Zonde ook, want het is echt een prachtig beest.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:15

Ze was nu natuurlijk erg gedesorienteerd omdat ik ze slapend uit de hazelnoot heb gehaald, maar ze leek in het hok wel wakkerder en zocht haar eigen plekje op. Ik hoop dat het inderdaad allemaal meevalt, en dat ze morgen wel weer gewoon in het hok zitten 's avonds. Ik heb niet zo'n zin in een kippenjacht in het donker.

Jammer van je kalkoenhaan! Zou het kunnen dat ie later wel weer rustiger wordt als het echt goed lente is?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:33

Ja, kan idd best dat hij in de loop van de zomer wel weer minder link wordt, maar ik denk niet dat ik het risico dat hij een keer ontsnapt ga nemen. Er lopen hier drie kinderen rond en hij had me vanmorgen bij de oksel te pakken, bij die koters zit hij in het gezicht met die dikke snavel van hem.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 21:53

Ik ben het eens met julius over je kipjes Century. Gewoon even in dat gaten houden maar komt vast goed.

He dat is balen van je kalkoenhaan julius... blijf het soms lastig vinden die mannelijke dieren. Hier vooral ervaring met moordlustige rammen :+. Maar die smaken goed hoor, ze zijn zelfs extra lekker :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:10

Balen van kalkoen zijn gedrag!

Hier hebben we vandaag wat te verslepen
Afbeelding

Willen rondom de tuin een houtwal maken. En wat dikkere stammen gebruiken als paaltjes en bonenrek etc. Het is alleen beetje veel geworden. Schoonpa heeft enthousiast geknot haha

Gelukkig kan de schooltuin het evt gebruiken. Dus wat we echt niet kwijt kunnen op de tuin, laden we dan daar uit.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:03

Ik vind net mijn prachtige haan dood in het hok. In zijn slaap overleden aan een hartaanval |(

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 13:11

Oh echt! Wat balen zeg, sterkte :(

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:23

Och, dat is altijd sneu he, zo'n onverwacht lijkje in je hok. :(



Hier was het appelboompjes jagen een succes: Een Groninger kroon, Zoete kroon, Notaris, Grauwe Goudreinette, en Schone van Boskoop. :D Allemaal op hoogstam onderstam, dus zullen tegen de tijd dat ik oud en grijs ben beste bomen zijn. Binnenkort is bij een kwekerij in de buurt ook een entdag, denk dat we daar ook nog maar even heen gaan. :+

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:16

Heb je er genoeg ruimte voor, julius_juut?

Jullie hadden gelijk wat mijn kippen betreft, vandaag zag ik één een zwart korstje hebben op de kam. Ze deed verder gewoon vrolijk mee met alles. En ze zaten vanavond weer als één kluwen kippen in het legnest te slapen, dus het is allemaal weer in orde :)

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:29

Ik ga er van uit van wel. Tegen de tijd dat we eindelijk een huis vinden gaan ze in het weiland met een goed hek er omheen, dan kunnen de geiten en kippen er onderdoor. :) Vooralsnog zijn het schattige kleine babyboompjes. :P

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:56

Heel sneu inderdaad. Ik was hem juist aan het behandelen tegen kalkpoten en hij ging juist de goede kant op. En dan dit...
Echt de liefste en mooiste haan die ik ooit gehad heb. En gaf ook hele tamme kuikens. Top karakter.
Nou ja, we zoeken maar weer een nieuwe. Niet zo eenvoudig helaas met zo'n zeldzaam ras ;)

Wat gaaf Julius, zoveel fruitbomen. Lijkt me echt geweldig om zoiets te gaan doen!

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:07

Mechelse koekoek, niet? Heb je hier in België in overvloed, moest je eens deze richting uit komen :)

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:10

Ja, dat is het probleem. Ik woon bij Hoogeveen, dat is echt bijna 3 uur rijden enkele reis :')
Even zien te combineren met het één of ander en dan komt dat ook wel weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:10

Nou mijn eierpikkende kippen zijn geslacht. Heb ik nu gemiddeld 4 eieren per dag :') Sta nu met 40 eieren in de berging en ik weet niet wat er mee te doen.

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:06

Hier loopt het gemiddelde op naar 2 per dag en ik begin ook al met weggeven en bakken (maar vriezer is al vol). Zal wel weer overstappen naar pannekoeken ontbijt als dit pak yoghurt op is.

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:56

Heb vandaag laatste wortels geoogst. En gelijk pluksla en radijsjes gezaaid.

Maar wel goed bevallen in ieder geval om er 2de groei in te laten gaan. Sommige zomer wortels leken nu flinke winterwortel. Enige nadeel was dat er wortel vlieg erin zat.

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:03

Wat een straf tamary, pannenkoeken als ontbijt ;)
Hier nog geen leggende kippen na de rui, ik verwacht ze binnen een maand toch wel weer.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:21

DeMolenhoek schreef:
Nou mijn eierpikkende kippen zijn geslacht. Heb ik nu gemiddeld 4 eieren per dag :') Sta nu met 40 eieren in de berging en ik weet niet wat er mee te doen.


Cake, quiche, taart of gewoon lekker een omelet ipv vlees tijdens de maaltijd. En ja een quiche of cake kan prima met 2 of 3 eieren meer dan in het recept staat :j