Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 10:52

Hier in NL is kuikens uitbroeden en verkopen zeker interessant. Onze Orpintons zijn altijd erg in trek, maar ook dat fluctueert. Soms blijf ik dus met een groep kuikens zitten, die fok ik dan op en verkoop de hennen daarvan weer als jonge leghennen. De hanen zijn voor onze vriezer. Dat is wel lastig als je totaal niet wilt slachten denk ik. Want als je de eitjes in de broedmachine stopt weet je nooit zeker of er 3 weken later veel vraag is. Maar geen idee of dat in Frankrijk ook te doen is.

Moestuin, hier draaien de schapen ook verlies hoor. Gelukkig compenseren de varkens en kippen dat wel :). Ik vind het heel vervelend om te horen dat er gedoe is met je schoonfamilie zo dicht op jullie trouwen.... Echt niet leuk ;(

Waarom is langer opfokken niet nuttig voor jou Mizora? Onze Orpingtons zetten juist in die laatste weken het meeste vlees aan.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:55

Prairy schreef:
Wij maken nu zelf yoghurt van 1l houdbare melk en 2 scheppen yoghurt van (nu nog) supermarkt yoghurt. Had ik een speciaal apparaat voor gekocht met irritant kleine potjes, terwijl ik het blijkbaar ook in mijn voedseldroger kon doen met mooie grote ikea weckpotten... Dus de yoghurt maker gaat weer op marktplaats :+
Het is wel echt heel makkelijk in die voedseldroger, 14u op 35 graden, af laten koelen, door roeren, klaar.


Je zet dan gewoon weckpotten met je mengsel daar in en dan die 14 uur op 35 graden? Vraag me nu af of dat ook in mijn weckketel zou kunnen?

Ik heb van de week ons eerste eigen verse geitenkaasje gemaakt. Was erg lekker dus voor herhaling vatbaar.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:01

Verkoop aan huis is hier al niet erg interessant, er zijn al mensen die het doen die dichter bij de "stad" zitten en direct om ons heen heeft iedereen zijn eigen tuintje en dieren.
Dan zou je idd naar een markt oid moeten gaan maar voorlopig hebben we daar geen zin in/ tijd voor.

Voorlopig is onze boerderij echt gericht op schapen maar zo langzaam maar zeker zullen daar waarschijnlijk ook wel andere zaken bij komen, afhankelijk van wat de markt gaat doen de komende jaren.
Zo zijn we al van plan om meer bomen en struiken te plaatsen in en om de weides, waarom dan geen fruit of notenbomen bijvoorbeeld, dat geeft schaduw en een extra zakcentje met de verkoop van fruit/noten.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:04

Ruimtegebrek en Barnevelders (zeker de kriel) zijn toch meer leg- dan vleeskippen, ondanks ze officieel wel onder dubbeldoel vallen. Het wordt nooit echt wat. Maar volgende week de volgende en de week erna de laatste van deze broed, dan zie ik wat de winst van (ruim) 2 weken extra is.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:05

Qua zelfvoorzienend heeft voeren van eigen land van de dieren prio, ook omdat dat redelijk simpel is (ik loop op chocola en dat groeit hier niet). Daarmee krijg ik ook de eigen vlees en eieren voorziening grotendeels rond (75% & 100% ongeveer, al moet ik meer doen aan het langer bewaren van eieren ivm legstop rui en winter).
Schapen zijn hier ook niet rendabel, maar dat ligt deels ook aan de aantallen dieren. Zal een stukje beter worden met zometeen hopelijk wat meer land en daarna verbetering gras = minder hooi & brok nodig.
Rendabel is wel de vraag hoe bereken je dat, want enkel voer is vaak te doen, reken je de rest er bij (stallen, omheining, etc.) dan kom je op zulke kleine schaal eigenlijk altijd negatief uit.

Slachten van kippen en konijnen doe ik zelf, schapen gaan naar slager ivm maat en geen rustige plek om dat te doen of genoeg capaciteit om zoveel vlees in 1x in te vriezen. Zou ik schapen hebben enkel voor het vlees, dan had ik voor ouessant gekozen ipv shetland. Dat is gewoon een makkelijk hanteerbare maat aan vlees per dier, ook als je een keer een volwassen ooi slacht. Nu is dat wel de overweging vanuit een 1-persoons huishouden, dan is kleinere hoeveelheden veel sneller practisch. Komt bij dat ze levend langer goed blijven en klein grut qua huisdier/grasmaaier verkoop meer opties biedt (en ondertussen eten ze minder).

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:24

lizy29 schreef:
Prairy schreef:
Wij maken nu zelf yoghurt van 1l houdbare melk en 2 scheppen yoghurt van (nu nog) supermarkt yoghurt. Had ik een speciaal apparaat voor gekocht met irritant kleine potjes, terwijl ik het blijkbaar ook in mijn voedseldroger kon doen met mooie grote ikea weckpotten... Dus de yoghurt maker gaat weer op marktplaats :+
Het is wel echt heel makkelijk in die voedseldroger, 14u op 35 graden, af laten koelen, door roeren, klaar.


Je zet dan gewoon weckpotten met je mengsel daar in en dan die 14 uur op 35 graden? Vraag me nu af of dat ook in mijn weckketel zou kunnen?

Ik heb van de week ons eerste eigen verse geitenkaasje gemaakt. Was erg lekker dus voor herhaling vatbaar.

Oeps, tussen 37-43 graden. En ergens 12-14u. Weckketel denk ik niet als ik naar de mijne kijk, de droger die ik heb verwarmd horizontaal en niet vanaf de onderkant, dat werkt niet schijnbaar. Maar je zou eens kunnen Googlen.

Palousa, ja dat snap ik dat jullie daar geen zin en tijd in hebben, jullie bedrijf is natuurlijk wel een heel stuk groter als wat wij van plan zijn. Wij gaan er ook niet van hoeven leven, althans, dat is niet de bedoeling. Mijn man blijft digitaal aan het werk is de bedoeling, voor 3-4 dagen per week. Ik ga dan de dieren en grootste gedeelte van de werkzaamheden in het voedselbos doen. En omdat het grootste gedeelte van de vaste kosten (hypotheek in Nederland) weg zou moeten vallen, is het minder noodzakelijk dat ik ook een substantieel inkomen binnen breng. Al gaat me dat nog wel tijd kosten om dat ook te accepteren haha. Lijkt me heerlijk om niet meer te moeten werken maar aangezien ik dat altijd gedaan heb, lastig om het idee los te laten.

Inderdaad bij zelf uitbroeden zullen er vast wel hanen bij zitten maar ik neem aan dat er in de buurt wel mensen zijn die zelf slachten waar ik ze heen zou kunnen brengen, of een poelier misschien.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:44

Als je je werk met plezier doet dan is het al een stuk minder erg.
Een grote boerderij hebben veranderd wel je hele leven kwa verplichtingen maar ook vrijheden. Zeker in het begin is het flink aanpoten voordat alles een beetje begint te draaien zoals je zou willen.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:50

Citaat:
Lijkt me heerlijk om niet meer te moeten werken maar aangezien ik dat altijd gedaan heb, lastig om het idee los te laten.

Je blijft wel werken, maar dan niet voor een bedrijf. Voedselbos gaat ook een hoop werk in zitten. ;)

Straks van het najaar ook weer mijn eigen tarwe voor de kippen. En heel eerlijk ze vinden het lekkerder dan het gemengde granen die ik koop (ongeacht merk/soort). Het is niet voldoende voor jaar rond, maar scheelt toch weer voor aantal maanden. Enige groente wat ik soms koop is zuurkool. Hoop dit jaar het ook weer te redden met de aardappelen die ik heb zonder te kopen.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:53

Ja dat klopt Marcella, daar heb je gelijk in. Inderdaad werken voor een bedrijf.

Aanpoten zijn we ondertussen gewend al, we zijn nu bijna 7 jaar samen en hebben al 3 huizen verbouwd plus hier het voedselbos en alles aangeplant. Wat dat betreft is deze mogelijke stap dus alleen maar een doorzetten van de trend :+

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:58

Mijn ouders hebben voor mij de hint gegeven waarom begin je geen eigen bedrijf met fruitsap/fruit wecken. Ik ga eerst gewoon lekker voor mezelf doen. En eerst maar afwachten hoeveel fruit ik ga krijgen.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:04

Marcella, hoe doe jij dat met de tarwe voor de kippen? Dors je dat ook of laat je de kippen zelf de granen uit de aren pikken? En hoe sla je het op?

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:10

Laat ze zelf uit de aren pikken is dan ook gelijk leuk tijdverdrijf en om de paar dagen alles weg harken en op de compostbak.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:31

Hoe sla je het dan op?

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 22:26

Goed droog oogsten en dan apart in een emmer.

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:32

Dat is dan alleen als lekkernij? Anders heb je heel veel opslagruimte nodig gok ik. Wel erg leuk als ze lekker zelf de graantjes uit kunnen pikken, mooi entertainment. :D


Hier heel blij: Er zijn nu in totaal vijf parelhoentjes. De overige kuikens met de hand er uit gehaald, het vlies was zo taai dat ze er zelf niet uit kwamen maar wel heel druk aan het pikken en piepen waren in het ei. Twee anderen was ik te laat mee, die waren al te zeer uitgeput en hebben het helaas niet gehaald. Maar goed, vijf kuikens is veeeeeeel beter dan eentje, dus erg blij mee. :D

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:39

Het is ook maar een klein stukje van 2x3 meter ongeveer. En ja voer eigenlijk gewoon als lekkernij tussendoor.

Afbeelding
Gisteren een verrassing haar eigen eitje uitgekomen en dat had ik niet verwacht van de 3,5 maanden oude haan. :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:20

Het is idd wel wat anders dan dat je net als wij bijna 20ha graan moet opslaan :+

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:25

Klein verschilletje maar hoor. _O- _O-

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:05

Tarwe zit normaal bij opslag rond de 700kg/m2 of 0.7kg/L. Als je de aren van het stro afknipt kom je rond de 0.3-0.4kg/L (tarwekorrelgewicht, exclusief aanhangsels) verwacht ik. Dat betekent dat per m2 dan zo'n 3-5 liter opslag moet hebben, exclusief het stro (dat dan niet meer zo aanlokkelijk is voor ongedierte doordat er echt geen graankorrels tussen zitten, in tegenstelling tot wanneer het gedorsen is). Een voerton is vaak zo'n 60L, dat is dan genoeg voor 12-20m2 aan tarwearen.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:15

Plus als de buitenste aren mooi zijn om te oogsten knip ik tussen door al af en toe wat af om bij de kippen te gooien. Stro heb afgelopen winter ook bij de kippen gebruikt. Anders had ik het tussen de aardbeien gelegd of door de compostbak voor laagjes.

Mogelijk ga ik van de winter wintertarwe zaaien en dan hopelijk groter stuk.

Betreffende tarwe zaaien heb ik nu wel meer mensen aangestoken om dat te gaan doen op complex. Maar die laten het niet volgroeien en frezen het onder.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:48

Ik zie mogelijkheden. Kan niet wachten om weer kipjes te kunnen houden! :D

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:49

Zijn er hier ook mensen die zelf graan hebben voor meelproductie?

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:17

Ik heb daar ook eens naar gevraagd, maar je moet dusdanig veel oppervlak hebben dat het moeilijk de moeite waard is.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:19

Nee ik niet, maar ben wel benieuwd hoe je zelf meel zou willen maken, niet dat het me heel moeilijk lijkt, maar wel erg arbeidsintensief?

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:21

Er zijn ook graanmolens met een stekker.
Graan inkopen en eigen meel malen staat wel op de wensenlijst. Zelf graan verbouwen niet, teveel risico en werk op kleine schaal of je moet een groot genoeg stuk kunnen overspannen met een net tegen de vogelvraat (en er zeker 1 kat in kunnen houden ivm muizen, etc.)
Komt bij dat ik al zeker 2 soorten gebruik en dan wordt het helemaal complex.

Hoogstens wat mais misschien, maar dat is een relatief simpel graan om te verbouwen in vergelijking met tarwe/haver/gerst/spelt.