Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:08

Interessant. Eigen meel maken zou ik ook graag, maar is de inkoop van volle graan goedkoper dan meel?

Ik heb vandaag appelazijn aangezet, ben benieuwd of het luktAfbeelding

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 17:30

Koffiemolen zou ook werken voor het fijn malen van tarwe.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:29

hmm.. t gaat niet zo lekker met mn kuikentje. ineens wankel op de pootjes en omvallen.. ik denk dat ie het niet redt. heel jammer. Hebben jullie nog tips om hem op te peppen? ik heb al met een spuitje wat water en geweekt voer in zn bekkie gespoten.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:39

Hoe oud is het kuiken? Enig idee wat er aan de hand is? Het enige dat ik kan bedenken is binnen onder de warmtelamp zetten (voor zover hij dat niet meer zat), en een klein beetje appelazijn in het water, als hij nog drinkt.
Maar als hij niet meer zelfstandig eet en drinkt dan kun je niet veel meer doen ben ik bang.


Hoe is het met jullie tomaten? Die van mij lijken achter te blijven in de groei met dit koude weer. Ik heb ze niet te vroeg buiten gezet dus ze overleven wel, maar er zit gewoon geen schot in.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:43

Multivit druppels willen nog wel eens helpen. Ik heb ze voor de cavia's vanwege de vitamine c (al krijgen ze het tegenwoordig niet meer). Het kan bijvoorbeeld een vitamine e tekort zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:45

LindyH schreef:
Hoe oud is het kuiken? Enig idee wat er aan de hand is? Het enige dat ik kan bedenken is binnen onder de warmtelamp zetten (voor zover hij dat niet meer zat), en een klein beetje appelazijn in het water, als hij nog drinkt.
Maar als hij niet meer zelfstandig eet en drinkt dan kun je niet veel meer doen ben ik bang.


Hoe is het met jullie tomaten? Die van mij lijken achter te blijven in de groei met dit koude weer. Ik heb ze niet te vroeg buiten gezet dus ze overleven wel, maar er zit gewoon geen schot in.


Hier blijft alles achter. Ook courgette etc

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:49

Moestuin schreef:
LindyH schreef:
Hoe oud is het kuiken? Enig idee wat er aan de hand is? Het enige dat ik kan bedenken is binnen onder de warmtelamp zetten (voor zover hij dat niet meer zat), en een klein beetje appelazijn in het water, als hij nog drinkt.
Maar als hij niet meer zelfstandig eet en drinkt dan kun je niet veel meer doen ben ik bang.


Hoe is het met jullie tomaten? Die van mij lijken achter te blijven in de groei met dit koude weer. Ik heb ze niet te vroeg buiten gezet dus ze overleven wel, maar er zit gewoon geen schot in.


Hier blijft alles achter. Ook courgette etc

Oh gelukkig. Ik heb voor het eerst tomaten met olla-bewatering, en ik was bang dat het daar aan lag.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:54

LindyH schreef:
Hoe oud is het kuiken? Enig idee wat er aan de hand is? Het enige dat ik kan bedenken is binnen onder de warmtelamp zetten (voor zover hij dat niet meer zat), en een klein beetje appelazijn in het water, als hij nog drinkt.
Maar als hij niet meer zelfstandig eet en drinkt dan kun je niet veel meer doen ben ik bang.


Hoe is het met jullie tomaten? Die van mij lijken achter te blijven in de groei met dit koude weer. Ik heb ze niet te vroeg buiten gezet dus ze overleven wel, maar er zit gewoon geen schot in.


kuiken is een week oud. hij zit nog onder een warme plaat. ik zal even kijken of ik appelazijn in huis heb. zou gewoon appelsap ook goed zijn? Hij piept wel meer als vanmiddag, dus misschien valt het mee.

mijn tomaten ben ik weer overnieuw begonnen met zaaien want ik had ze te vroeg buiten gezet. Wel heb ik ergens langs de weg bij een kraampje een roma en een vleestomaat meegenomen, dat zijn al mooie planten.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:56

Veriye schreef:
Interessant. Eigen meel maken zou ik ook graag, maar is de inkoop van volle graan goedkoper dan meel?

25kg tarwe (al wordt dat aangeboden als diervoer) is 7 euro. Maar een ander groot voordeel is de houdbaarheid van heel graan t.o.v. meel.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:09

Oh dat schilt dan inderdaad wel. Misschoen toch een keer interessant om hier naar te kijken.

Hier blijft ook alles achter in de groei en het duurt ook lang tot gezaaide dingen die ik direct in de grond heb gestopt uitkomen. Wij zullen zien wat het gaat worden.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:09

juval schreef:
kuiken is een week oud. hij zit nog onder een warme plaat. ik zal even kijken of ik appelazijn in huis heb. zou gewoon appelsap ook goed zijn? Hij piept wel meer als vanmiddag, dus misschien valt het mee.

mijn tomaten ben ik weer overnieuw begonnen met zaaien want ik had ze te vroeg buiten gezet. Wel heb ik ergens langs de weg bij een kraampje een roma en een vleestomaat meegenomen, dat zijn al mooie planten.


Appelsap gaat niet werken, het moet echt appelazijn zijn.
Maar de eerste week is cruciaal. Meestal als ze die doorkomen gaat het wel goed.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:11

juval schreef:
kuiken is een week oud. hij zit nog onder een warme plaat. ik zal even kijken of ik appelazijn in huis heb. zou gewoon appelsap ook goed zijn? Hij piept wel meer als vanmiddag, dus misschien valt het mee.

Nee, het moet echt appelazijn zijn, en dat eigenlijk ongefilterd (dus met 'de moeder'). Dat is gefermenteerd en zou kunnen helpen als er sprake is van spijsverteringsproblemen of (darm)parasieten. Bij kuikens mag het maar ca. 1 ml per kopje water zijn. Bij zo'n heel kleintje dat ook nog zwak is vind ik het redelijk tricky. Ik geef het zelf niet aan die hele kleintjes. Maar ja, in dit geval... Je wilt toch wat doen.

Lastig hoor...

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:24

tamary schreef:
Veriye schreef:
Interessant. Eigen meel maken zou ik ook graag, maar is de inkoop van volle graan goedkoper dan meel?

25kg tarwe (al wordt dat aangeboden als diervoer) is 7 euro. Maar een ander groot voordeel is de houdbaarheid van heel graan t.o.v. meel.


Maar de houdbaarheid van meel/bloem is toch al hartstikke lang?

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:32

6 maanden van wat ik op de verpakking zie staan (deze week gekocht is tht 01-12-2021), heel graan dat goed droog is en goed opgeslagen kan je zo 10 jaar gebruiken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 20:54

Ik koop meel in zakken van 20 kilo en heb dat zeker langer dan 6 maanden staan. Is geen probleem hoor zolang het droog is en er geen motten bij kunnen komen.

Marcella

Berichten: 36757
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:00

LindyH schreef:
Hoe is het met jullie tomaten? Die van mij lijken achter te blijven in de groei met dit koude weer. Ik heb ze niet te vroeg buiten gezet dus ze overleven wel, maar er zit gewoon geen schot in.

Alles staat nog in huis. Had vandaag alles klaar gezet om te verhuizen naar de kas, maar toen ik bij de moestuin van mijn oom was om de auto te lenen was er niemand dus niks verhuist, maar wel 1 meloen, 1 paprika en 2/3 tomaten minder en verwacht wel dat er meer dood gaat. Heb rouwvaren vliegjes in huis. En een zak zand halen op de scooter vind ik geen succes.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:00

Meel gebruik ik ook eindeloos. Het spul is droog en inderdaad zolang er niks bij kan komen gaat er ook niks mis mee.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:05

Ik gebruik ook meel over de datum (en inmiddels laurierblad in die kunststof bak waar het in papierverpakking in zit tegen mot), maar hoewel ook brood bakken er goed mee gaat, zou ik liever heel graan groter inkopen (gebruik maar kleine hoeveelheden per keer nl) en alles ook practischer opslaan dan nu in die bakken waar beter ander spul muisbestendig in kan.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:28

Ik koop zakken speltbloem en spelt volkoren bij de molen hier, 5kg geloof ik. Geen idee hoe lang ik er mee doe, kijk er ook niet naar eerlijk gezegd. Zolang er geen beestjes in zitten is het goed :+

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:01

tamary schreef:
Ik gebruik ook meel over de datum (en inmiddels laurierblad in die kunststof bak waar het in papierverpakking in zit tegen mot), maar hoewel ook brood bakken er goed mee gaat, zou ik liever heel graan groter inkopen (gebruik maar kleine hoeveelheden per keer nl) en alles ook practischer opslaan dan nu in die bakken waar beter ander spul muisbestendig in kan.

Helpt laurierblad tegen mot? Dat wist ik niet. Hoe moet je dat gebruiken? Is gewoon van die gedroogde laurier geschikt?

Zou wel handig zijn want ik word niet goed van die motjes en hun larven. Ook zonde van het meel, zaad, etc.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:02

Ik houd dezelfde theorie aan Prairy. De simpele T55 staat hier nooit lang maar sommige speciale bloemsoorten gaan hier echt lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:06

Die motjes zijn echt ellendig.. ik zie nergens meer larfjes, maar wel opeens overal weer motjes vliegen. Kan alleen niet ontdekken waar vandaan, alles wat in trek was kunnen ze nu niet bij -O-

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:13

LindyH schreef:
tamary schreef:
Ik gebruik ook meel over de datum (en inmiddels laurierblad in die kunststof bak waar het in papierverpakking in zit tegen mot), maar hoewel ook brood bakken er goed mee gaat, zou ik liever heel graan groter inkopen (gebruik maar kleine hoeveelheden per keer nl) en alles ook practischer opslaan dan nu in die bakken waar beter ander spul muisbestendig in kan.

Helpt laurierblad tegen mot? Dat wist ik niet. Hoe moet je dat gebruiken? Is gewoon van die gedroogde laurier geschikt?

Zou wel handig zijn want ik word niet goed van die motjes en hun larven. Ook zonde van het meel, zaad, etc.

Gewoon gedroogde inderdaad, ze zouden niet tegen de geur kunnen is de gedachte.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 11:41

kuiken heeft het helaas niet gered, was ook wel wat ik verwachte toen ie niet meer op zijn pootjes kon staan... geen kalkoen met kerst dit jaar.
Ik ben er ook wel weer klaar mee en heb de broedmachine ver weg opgeborgen, heb er geen geluk mee.

er zit nu wel een fazant te broeden... ondanks dat het wel verwante fazanten zijn laat ik het toch maar gaan, ben benieuwd of het lukt.

vrijdag is er een fazantenhaan opgehaald. Maar jeetje, dat viel ook al niet mee. Wist niet dat ze van de stress zomaar de hele staart los kunnen laten (*leermomentje)... maar de koper nam hem toch mee en was er blij mee. Dus ik hoop dat hij snel weer aangroeit.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 13:28

Ah, jammer van je kuiken. Maar het was een kalkoenkuiken dus? Was het voer dan wel eiwitrijk genoeg?

Ik probeer mee te denken waarom hij het niet gered zou kunnen hebben. Als je dat weet krijg je misschien weer moed om het toch nog een keer te proberen.