Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:03

tamary schreef:
Alles houd van kip.

Inclusief kip.

Buizerd of havik klinkt wel plausibel. Zeker omdat die ook de kip plukken, en dat leek wel gebeurd te zijn. Ik vind het zo naar, ook net mijn liefste kip, en dat ze dan zo aan haar einde kwam. En is de rest nu wel veilig? En redt mijn Bielefelder het? Veel onzekerheid..

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:22

Hoe zien de veren eruit? Ik weet dat katten bijvoorbeeld de veren eraf bijten. Roofvogels trekken ze eruit. Geen idee hoe dat zit bij andere roofdieren.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 20:29

Klinkt inderdaad als een roofvogel. Buizerd of havik is niet te zeggen, die pakken beide volwassen hennen.
Wel sneu van je favoriete hen...

De rest hoeft niet per se veilig te zijn, het kan zijn dat dit een terugkerend iets gaat zijn, dat kun je nooit meer zekerheid zeggen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 21:49

Dat is goed balen Century! Ik zou ook denken dat het een roofvogel is geweest als ik het zo hoor.

Moestuin, sinds begin september alweer aan het werk. Dat heb je als ondernemer :=. Het is de bonte bentheimer zeug, en dat is niet degene die al 2x gedekt is de afgelopen tijd. Dat is de husumer. Dus gaat lekker hier :+

Wat een raar verhaal van die fokker. Maar sommige mensen steken graag hun kop in het zand en geven andere de schuld. Ik had als fokker toch wat geïnteresseerder geweest in de oorzaak denk ik.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:08

Oh ja, klinkt inderdaad alsof het geweldig gaat met de varkens :') Ben je van plan een nieuwe aan te schaffen?
Ik herken het ondernemer zijn. Mijn man is het en het is dat ik af en toe op de rem ga staan want anders stopte die niet.

Tja die kweker… Wij mogen hem ook echt niet weg doen want volgend jaar gaat hij het zeker wel doen! Yeah, right.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 23:20

Hah mafklapper!

Ja we zijn al een jaartje aan het kijken naar een nieuwe zeug. Maar aanbod is niet zo best. Mogelijk nemen we er eentje over van vrienden, maar die was eigenlijk al vergeven dus het is even afwachten.

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 10:44

Century, wat balen van je kip.... zul je net zien dat je favoriet het slachtoffer is :(:)
Bij mijn zus heeft een buizerd wel eens een grote haan gepakt, die deinzen nergens voor terug.

moonfight, gefeliciteerd met je vonnis, wel balen van de zeug, hoop dat ze gauw weer gaat eten.

moestuin, jammer dat je ram onvruchtbaar blijkt. :(

Hier weinig te melden, moestuintje is leeg en ik ben me aan het beraden wat ik er mee wil, tot nu toe is het geen daverend succes, dus misschien maak ik er wel bloementuin van :)
Van de 3 overlevende kuikens dit jaar bleken er 2 hanen te zijn. Ik heb er wel 1 goed kunnen verkopen, dus dat valt nog mee.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:19

Dat is een mooie meevaller inderdaad, juval. Hanen verkopen is meer geluk dan wijsheid heb ik altijd het idee...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:06

Bedankt allemaal voor het meedenken/-leven, het was behoorlijk schrikken voor me en de eerste keer dat me zoiets is overkomen. Hopelijk ook de laatste. Arme kippen waren enorm alert vandaag.

Moestuin, kan je de ram uiteindelijk niet gewoon weg doen of mag dat niet? Onvruchtbare ram verkopen is natuurlijk ook wel lastig... of kan ie terug naar de persoon die toch maar blijft beweren dat ie wel vruchtbaar is? Zo heb je er ook niets aan.

Moonfight, hopelijk vind je gauw een nieuwe zeug of mag je die van je vrienden overnemen :) Oh en gefeliciteerd, al begrijp ik dat het nog even wachten is hoe het verder verloopt.

Ik heb nu een aantal van mijn bakken leeg en wintertarwe, overwinterende uitjes, sjalotjes en knoflook geplant. Eens kijken hoe dat gaat.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:10

Ik mag er mee doen wat ik wil :) Alleen zou hij nu op een €100 qua slachtwaarde zitten. Hij heeft er €400 gekost. De kweker doet moeilijk. Die vind dat ik hem moet houden want hij is zeeeeeker vruchtbaar (zien wij ja… 8)7 ) Want het is zijn best gefokte lam ooit. Maar als ik dan aangeef als hij zo zeker is dat hij hem kan terug kopen voor €400 dan is het ja, nee, toch maar niet.

Andere kwekers zeggen: Houden en de kweker moet met een oplossing komen. Of ruilen voor een ander lam dat dit jaar wordt geboren of financieel compenseren. Maar ja, daar lopen wij momenteel dus ook op vast.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:03

Mijn kippen lijken eindelijk wat rustiger te worden, ze durfden de eerste dagen nauwelijks te eten en te scharrelen. Zo sneu.
De kip met kapotte poot gaat hééél langzaam vooruit, ik weet nog niet of dat goed gaat komen maar we wachten het af.
Heb vandaag nog wel flink wat winterpeen kunnen oogsten, nog wat aardappels en er hangen nog pepers aan de plant :)

Marcella

Berichten: 36756
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:05

Ik ga vrijdag eens kijken in de lage bak hoe het met de bonen is. Hoop eigenlijk wat te oogsten nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:40

Century schreef:
Mijn kippen lijken eindelijk wat rustiger te worden, ze durfden de eerste dagen nauwelijks te eten en te scharrelen. Zo sneu.
De kip met kapotte poot gaat hééél langzaam vooruit, ik weet nog niet of dat goed gaat komen maar we wachten het af.
Heb vandaag nog wel flink wat winterpeen kunnen oogsten, nog wat aardappels en er hangen nog pepers aan de plant :)


Ik blijf duimen voor de kip met de kapotte poot!

Ik heb mijn zaden even opgelijst voor volgend jaar. Is er iets waarvan jullie zeggen: Dit moet je echt proberen?
Eventueel heb ik ook wel interesse om wat te ruilen. Van bepaalde soorten heb ik veel te veel. Moest je ergens interesse in hebben, laat maar weten en ik kijk hoeveel ik heb.

Zadenlijst 14/11/2021

Kolen

Bloemkool All year round
Bloembool Di Siciclia Violetto
Bloemkool Romanesco Ottobrino
Bloemkool Verde di Macerato
Bladbrocolli Spigariello
Boerenkool Blue Vales Curled
Brocolli Groene Calabrese Early
Brocolli Purple Early Sprouting
Koolrabi Purple Vienna
Koolrabi White Vienna
Savooikoool Winterkoning
Rode Kool Red acre
Spruitjes Long Island Improved

Bloemen

Mengsel Bijen
Snijbloemenmix
Stinkers meerbladig
Goudsbloem
Zonnebloem Moonwalker
Zonnebloem Sinfonie Mix
Dwergzonnebloem torch mix
Zinnias mix
Eetbare bloemen mix

Peulen

Stamslaboom Gondda
Struikboon Anne Chyst
Struikboon Valdor
Struikboon Cent Pour Un (Heemzadenproject)
Struikboon Citroenboon (Heemzadenproject)
Boon #2 (Heemzadenproject)

Wortel (knol)

Lente ui sox
Gele zomer wortel solar yellow
Wortel Cosmic purple
Worter harlekin
Wortel Flakkee 2
Wortel amsterdamse bak
Wortel nantes halflang
Raap golden ball
Raap ronde witte roodkop
Bietje Albino
Bietje burpee’s golden
Bietje Cylindra
Pastinaak tender and true
Pastinaak White gem
Wortelpeterselie half lang
Radijs Easter Eggs

Vrucht

Komkommer lemon appel
Komkommer market more
Komkommer white wonder
Hoornkomkommer kiwano
Sponskomkommer
Courgette black beauty
Courgette atena polka
Courgette green bush
Courgette cocozelle di Napoli
Courgette goldena
Tomaat Millefleur
Tomaat black cherry
Tomaat Costoluto Florentine
Tomaat money maker
Tomaat san Marzano 2
Tomaat black Russian
Tomaat german orange strawberry
Tomaat cerise
Tomaat garden peach
Tomaat chocolate stripes
Tomaat yellow pear
Tomaat viore di bue
Peper habanero red
Peper Bird eye italic
Peper cayenne long slim
Peper satans kiss
Peper Bulgarian carrot
Peper jalapeno M
Peper habanero chocolate
Peper Hungarian yellow wax
Peper jalapeno purple
Peper anito grande
Peper Anaheim
Peper golden cayenne
Suikermais tasty sweet
Meloen Dino
Meloen Cantaloupe Di Charentais
Meloen Honeydew Orange flesh temptation
Watermeloen sugar baby
Pompoen Uchiki Kuri
Pompoen jumbo pink banana
Pompoen Small sugar
Pompoen sweet dumpling
Pompoen honey boat
Pompoen strawberry crown
Pattison curstard white
Butternut Waltham
Aubergine black beauty
Paprika sweet banana
Paprika California wonder
Paprika chocolate beauty
Paprika mini bell chocolat
Paprika caloro
Paprika dulce de espana
Paprika Marconi golden
Paprika Robertina
Paprika corno rosso
Paprika mini bell red

Blad

Rucola Erula sativa
Rucola cultivator
Mizuna rood
Pluksla Gourmet loose-leaf gemengd
Frans salademengsel
Prei luikse
Prei musselburger
Veldsla groene volhart 2
Snijsnelder groene pascal
Peterselie bravoir
Peterselie tripse moss
Bieslook fijn
Groen lof vroege zelfsluitend
Selderij peppermint stick
Selderij goudse zelfblekend
Snijbiet rainbow mix
Knolselderij Dolur
Basilicum bascuro
Basilicum genovese

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 11:13

Jij hebt best veel zaden moestuin! :))
Voor sperziebonen kan ik de Cobra echt aanraden! Ik heb met 1 bonentipi de halve kelder volstaan :'). Sowieso vind ik stokbonen(klimmers dus) veel productiever dan lage bonen. Zeker met een beetje nat weer.

Ik had ook een aantal jaar heel veel rassen. Maar de afgelopen 2 jaar meer op productie gefocust en daardoor maar 1 of 2 rassen (behalve pompoen, daar heb ik er altijd wel 4 of 5 van). Moet zeggen dat daardoor mijn moestuin wel een stuk overzichtelijker is geworden :))

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 11:34

Ik haal het grootste deel van de zaden bij de lidl weg en dan is er qua rassen amper keuze (op de radijs na). Practisch voor mij, want dat scheelt mij een heel stuk puzzelen welke de beste optie zou zijn. Vreeken en van der wal zijn heel leuk, maar kiezen is meer ine mine mutte werk voor mij. Pas als ik specifiek een aparte(re) groente wil hebben, ga ik daar kijken.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:06

Ik wil wat betreft sperziebonen inderdaad ook niks anders meer dan stokbonen. Die zijn zoveel productiever! Met 2 tipi's hebben wij voor de hele winter genoeg bonen voor 2 personen.
1 tipi had ongeveer 9 planten.

Ik focus altijd op niet-f1 (zodat ik zelf zaden kan oogsten en hergebruiken als ik dat wil) en op productie. Daarnaast ook een deel proberen, zoals oude rassen.

De rassen die jij noemt moestuin gaat er geen enkele direct een lampje branden, behalve de Basilicum genovese. Die deed het hier echt heel goed altijd. Ook met succes ingezet tegen een luizenprobleem in mijn komkommerplant (mieren haten sterk geurende planten).

Marcella

Berichten: 36756
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:40

Stokbonen gebruik ik voor nu echt voor de witte bonen in tomaten saus en als ik dit tempo ze op blijf eten zijn ze voor de winter op (te lekker gemaakt). :+ <3 :9

Bonen om te eten heb ik liefst stuikbonen, want die zijn zo heerlijk met spek uit de oven. <3 :9

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 17:53

Oeh dat ziet er interessant uit, Moestuin! Misschien wil ik wel wat tegen kosten overnemen of ruilen.
Ik had trouwens stambonen met name, maar ik begrijp dat ik ook stokbonen eens moet proberen!

Alta de Bielefelder met kapotte poot kon er vandaag eindelijk normaal op staan en weer een beetje lopen! Dat was echt een sprong (niet letterlijk) vooruit, en maakt me heel blij. Ze mag nog even binnen blijven tot ze er echt weer goed gebruik van kan maken.
En morgen haal ik drie Welsumers op! Ik krijg wel een bont gezelschap zo langzamerhand, maar het zijn hele mooie kippen vind ik, en mijn toompje werd wat te klein naar mijn smaak.
Ik heb dan twee Maransen, drie Bielefelders, drie Welsumers en Piep de Orpington die ik zelf heb uitgebroed. Er komen dan nog twee Orpingtons bij volgend jaar of jaar daarna. Dat is mijn planning als 'vaste toom', naast de kuikens die mogen opgroeien voor de slacht.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:04

Ik kwam deze net tegen.
Te leuk om niet te delen, met nog een briljante watergeef-tip!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:07

Hij is inderdaad erg leuk! Vraag mij wel af hoeveel bewegingsruimte de dieren hebben.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:18

Vast niet heel veel, gok ik zo. Maar goed het ging mij ook meer om het beeld. Wat je al kunt doen met een achtertuin in een woonwijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:56

Heb je gelijk in :) Flinke productie op een stukje van 10 op 40! En de watertip is inderdaad erg handig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-21 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29193
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:00

Moestuin schreef:
Heb je gelijk in :) Flinke productie op een stukje van 10 op 4! En de watertip is inderdaad erg handig.

1/10 acre is 400m2 (halve rijbak), iets meer dus, maar inderdaad aardig krap voor zoveel opbrengst. Ik ken die watertip als ollapots al wordt de opening meestal afgedekt tegen verdampen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:21

Oh god, ik heb een 0 te weinig getypt :')

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 17:27

Goed nieuws voor de kip met de kapotte poot. Ze loopt weer buiten, en hoewel ze 'm al een beetje overbelast heeft, lijkt ze het heel goed te doen!
Ik heb ook drie Welsumers erbij. Leuke, nieuwsgierige kippen die nog niet zoveel gewend zijn maar heel snel leren en zich al hebben geïntegreerd.