Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:58

Heb nog nooit lam of schaap dus kan daar niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:00

Skyla schreef:
Ik ben iets minder fan van lam/schaap. Maar dat is misschien omdat we als kind ieder jaar naar onze tante gingen om lammetjes te voederen en knuffelen om dan enkele weken later een wasmand lamsvlees te gaan ophalen. Als kind doet dat toch wat.

Ooh ik moet echt beginnen zaaien dan :') kom precies achter. Maar mn zaaibakjes liggen nog in België... Met wat geluk heb ik ze maandag.


Ik heb een vriendin die stelselmatig bij elke foto van een lammetje reageert: Deze ga je toch niet slachten hé? Daarvoor is die te schattig!
Euh…. :') Ik snap wel dat zoiets als kind binnen komt!

Dank je Marcella! Uurtje of 2 werk morgen gok ik zo :) Gaat echt razendsnel eenmaal je het kent. Dan zit de diepvriezer echt overvol :')

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:08

Geloof dat je mij nu na een half uurtje van de grond kan rapen als lappenpop. |o

Was doodop van gisteren even snel kippen doen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:23

Jep… Wij hebben in die toestand 2 varkens geslacht en versneden. _O- Ik snap jou helemaal. Doen wij nooooit meer. We waren de dagen erna nog zieker als er voor. We hebben het geweten.

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:31

En dan moet je nagaan dat werkgever eigenlijk wil dat ik volgende week weer begin met werken. :')

Heb namelijk geen koorts, maar doe wel oefenen voor zeehond en hoest ook rotzooi op. Ze vergeten even hoe moe je eigenlijk al niet word van hoesten. Met dat ik weer aardig richting gekneusde ribben ga.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:05

Marcella, beterschap!

Lekker lam! <3

Hier zijn de kippen van de leg, denk door het weer?
En daarnaast worden er eieren gestolen :( eergisteren was ineens mijn nep ei weg en 1 ander ei aangepikt en ik zag restjes schaal in de wei van de paarden waar de kippen niet komen :(

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:06

XxLiEsJuHhxX schreef:
Marcella, beterschap!

Lekker lam! <3

Hier zijn de kippen van de leg, denk door het weer?
En daarnaast worden er eieren gestolen :( eergisteren was ineens mijn nep ei weg en 1 ander ei aangepikt en ik zag restjes schaal in de wei van de paarden waar de kippen niet komen :(


Misschien een ekster?

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:07

Hier deden kraaien het, superirritant..

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 12:08

Wij hadden het ook met eksters, heel irritant inderdaad...

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:37

Matheno schreef:
Heb je geen lege eierdozen? Die gebruik ik vaak voor voorzaaien.


Nee, ik koop nooit eieren normaal. :')

Hier steelt een van mijn varkens als hij kan de eieren

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6043
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:58

Ik denk ook eksters. Ze hebben een tijdje geleden geprobeerd mee te eten met ze, maar ik heb nooit onbeperkt voer staan dus dat was jammer voor ze. Ze hebben hier ook elke zomer een nest in een boom.
Ik las dat met cd's in de boom hangen ze weg zouden blijven?

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 14:01

Soms wel soms niet. :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 14:11

Wij hebben toen de ingang naar het kippenhok verlengt met een tunneltje van gaas. Dus de kippen moeten door de tunnel het hok in en de eksters dus ook. Dan kunnen ze niet snel het hok meer uit, 1x goed laten schrikken door het luikje opeens dicht te doen en de ekster even flink opgejaagd in het kippenhok. Nooit meer een ekster in het kippenhok gehad :+

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:09

De kraaien werden hier in ieder geval niet meer weggejaagd van wat ik ook maar neerzette. Spiegel, cd's, nepkraai...
Ze zijn ook met mijn kalkei ervan door gegaan, en mijn plastic ei wat nu in het nest ligt (om de nieuwelingen te attenderen waar ze moeten leggen) is ook al vaker verplaatst. Ze lijken het nu even opgegeven te hebben, mijn kippen leggen al even niet meer vanwege de winterstop.
Ik hoop niet dat ze in de lente weer terugkomen...

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:16

Weet gelijk waarom ik op de doorgang een stuk gaas heb liggen. Kan het er ook vanaf tillen mocht het nodig zijn. Heb er bamboo stokken doorheen geregen om het stevig te maken, maar toch ook licht van gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:52

Ons pootgoed staat klaar! De eerste gaan binnen een maand de grond in *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36799
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:22

Lig nu echt zwaar achter met de moestuin. Was nog steeds bezig met compost bak leeg halen.

juval

Berichten: 13234
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:31

Ik moet me er nog toe gaan zetten de moestuin klaar te maken. Onkruid en gras staat helaas best hoog.
kreeg gister gratis paprika zaadjes bij de supermarkt, dus die gaan we toch maar proberen :)

Net eitjes gescand, als ik het goed kan zien zijn er toch wel een aantal bevrucht, maar een die vrijwel zeker onbevrucht lijkt. Voor de zekerheid laat ik mijn schoonzoon van het weekend nog even kijken, die heeft er ook wel kijk op. :)

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:41

Ik laat twijfel-eitjes meestal nog gewoon even zitten, een week ofzo. Dan kun je echt wel duidelijk zien of er wat gebeurt of niet.

tamary

Berichten: 29207
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:48

Moestuin moet ik ook nog opstarten, maar met de nattigheid is dat lastig en ik moet er een hele boel compost voor overslepen in emmers ivm geen aanhanger en zelfs met is er geen mogelijkheid aanhanger bij composthoop te krijgen (pad is bagger).
Wel weer een nest konijnen (5 stuks en heel benieuwd naar de kleurtjes, lijken wat toverballen tussen te zitten) en andere voedster weer onder de ram geschoven ivm leeg. Over 2 weken wegen en hopelijk is het nu wel raak.
Moet er eigenlijk 2 nog in de vriezer steken (niet echt zin in) Ramlam zit al wel in de vriezer, maar helaas niet zoveel kg als gehoopt. Lammeren verwacht zo 1e week april, maar aangezien zeker 1 ooi al begint met wol lossen, zou het wel eens wat eerder kunnen worden.

Century

Berichten: 5999
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:01

Leuk om zo van iedereen te lezen!

Ik heb net mijn shii-takes in de eiken stammen geslagen en ze verpakt zoals beschreven stond onder bladeren en plastic. Nu maar wachten!
Ik heb nog wel redelijk wat pluggen over. Is iemand er in geïnteresseerd? Ze blijven namelijk niet eeuwig goed in de koelkast :) Misschien ruilen tegen wat leuke zaadjes oid? Gaat om zo'n 50 pluggen (deze: https://www.vreeken.nl/415000-pluggen-shiitake)

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:14

Dat klinkt leuk! Ik heb alleen geen stammetjes.

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:33

Ik ben vandaag ook begonnen in de groentetuin }:0
Afbeelding

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:45

Hè leuk! Ga je uitbreiden?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 22:16

Century schreef:
Leuk om zo van iedereen te lezen!

Ik heb net mijn shii-takes in de eiken stammen geslagen en ze verpakt zoals beschreven stond onder bladeren en plastic. Nu maar wachten!
Ik heb nog wel redelijk wat pluggen over. Is iemand er in geïnteresseerd? Ze blijven namelijk niet eeuwig goed in de koelkast :) Misschien ruilen tegen wat leuke zaadjes oid? Gaat om zo'n 50 pluggen (deze: https://www.vreeken.nl/415000-pluggen-shiitake)


Oeh ik stuur je even een PB! Ik heb wel wat bijzondere zaden liggen om te ruilen :)