Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nadia_

Berichten: 2657
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:28

Doorgaan schreef:
Ik heb veel nagedacht, maar ik wil ook geen moeder zijn die haar kinderen bij hun vader weghoudt.


Ik was een dochter in deze situatie, en mijn moeder dacht er net zo over als dat jij dat doet. Ik zou willen dat ze me bij hem weggehouden had, dat had me heel wat trauma's en therapie gescheeld. Nu was mijn "vader" ook een alcoholist met een hele kwade dronk, maar ook bij hem was er vaker een nieuwe vriendin dan dat ik kon bijhouden, de zorg kwam dan gelijk ook op hun terecht. Ik was al wat ouder (mijn ouders gingen eindelijk scheiden toen ik 9 was) dus had geen hulp meer nodig bij t douchen ofzo.
Ik vind je een topvrouw, en ik kan me heel goed voorstellen dat je je kinderen mee naar huis genomen hebt. Complimenten ook dat je je zoontje ook hebt meegenomen, want ik heb gezien wat het kan doen als er 1 van de twee achterblijft bij de vader na een voorval als dit. Je hebt voor hun veiligheid gekozen en dat heb je goed gedaan.

jesito
Berichten: 12810
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 07:37

Ts, super stap van je dat je naar de huisarts bent geweest. Het kan jouw soms andere inzichten geven of helpen het wat objectiever te bekijken.
Maar, ik geef hem ook gelijk dat hij diegene is waar de schoen het ergste wringt.
Tuurlijk wil je niet tussen hem en de kinderen gaan staan, dat heb je ook vaak zat bewezen.
Maar je weet ook hoe die is en dat hij om iedere scheef liegt.
Dan is wil je de kinderen niet zo zeer bij de vader weg houden maar ze behoeden voor zijn ontverantwoordelijke gedrach.

Ik denk wel dat je met het inschakelen van een huisarts sterker staat mocht er ooit iets zijn.
Hopelijk komt er uiteindelijk meer rust in jullie hele situatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:15

Ik zou ook niet zo happig zijn op die melding. Vergeet niet dat zoiets ts zelf ook een hoop tijd en geld en ergernis gaat kosten. Dat doe je alleen als er geen alternatief meer is. En ik denk dat het een prima alternatief is als de kids (voorlopig) alleen overdag meegaan. Als ze wat zelfstandiger/ouder zijn kun je altijd weer eens kijken of je ze toch weer wel laat slapen.

maar bereid je er wel op voor dat hij ook dan nog dingen gaat flikken die je niet leuk gaat vinden...

Rizette
Berichten: 4423
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:23

Waarom gaat een melding TS tijd geld en ergernis kosten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:28

Omdat ik er helaas ervaring mee heb.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:29

Omdat als er een melding gedaan wordt bij veilig thuis er onderzoek naar de volledige thuissituatie gedaan gaat worden. Niet alleen de vader wordt grondig bekeken en onderzocht, ook TS zelf. En als ze genoeg reden vinden om een vorm van toezicht in te stellen, gaat dat ook voor haar gelden. Of het geld gaat kosten weet ik niet, maar reken er maar op dat het ook flinke impact gaat hebben bij TS thuis.

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:39

Ik vind eigenlijk je huisarts wel erg voorbarig om gelijk te spreken over een melding bij veilig thuis bij een eerste gesprek.

TinkerTreas

Berichten: 3722
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:01

Merileth schreef:
Omdat als er een melding gedaan wordt bij veilig thuis er onderzoek naar de volledige thuissituatie gedaan gaat worden. Niet alleen de vader wordt grondig bekeken en onderzocht, ook TS zelf. En als ze genoeg reden vinden om een vorm van toezicht in te stellen, gaat dat ook voor haar gelden. Of het geld gaat kosten weet ik niet, maar reken er maar op dat het ook flinke impact gaat hebben bij TS thuis.


Ik heb deze ervaring niet met veilig thuis. Er waren door 2 verschillende instanties een melding gedaan bij veilig thuis vanwege de manier waarop mijn ex met de kinderen omgaat.
Hieruit is gekomen dat hij ze alleen nog onder toezicht mag zien.
Maar ik heb veilig thuis alleen een paar keer aan de telefoon gehad. Niets geen diepgaand onderzoek naar hoe ze bij mij wonen.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:20

Vind veilig thuis helemaal geen gek idee. Ze gaan heus niet gelijk over tot harde actie, maar doen eerst onderzoek. Het kan maar beter bekend zijn bij instanties dat de kinderen daar mogelijk niet veilig zijn.

Daarnaast, om het even vanuit een ander perspectief te bekijken, wil je er toch niet aan denken dat jou wat overkomt en de kinderen bij hem moeten gaan wonen?
Ook daarom is het belangrijk actie te ondernemen en bij instanties aan te geven dat de vader geen veilige plek kan bieden voor de kinderen.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 14:02

Hoi iedereen!

Bedankt voor al jullie verhalen, ervaringen en tips!
Ik ben sowieso al blij om te lezen dat er ook goede ervaringen met veilig thuis zijn.

Ik ben net terug bij de praktijkondersteuner van het ggz.
Heb mijn verhaal verteld en gezegd dat ik niet meer wist wat ik moet doen. Heb zitten te huilen als een klein kind.
Ze was enorm vriendelijk en vertelde me dat ze me heel erg sterk vond en ook dat ze het zo knap vond dat ik al die tijd de kinderen op nummer 1 heb gezet, ook als ik zelf ergens slechter van werd. Ook zei ze dat ik momenteel echt geen psychische hulp nodig heb omdat ik heel goed weet wat ik doe (ook al denk ik nu even van niet) en het ook goed doe.
Het was ontzettend fijn om even gepraat te hebben. Zonder iets in mijn mond te hebben gelegd weet ik wat ik nu ga doen.

Ik ga binnenkort eens goed met mijn ex praten. Hij mag de kinderen om het weekend weer 2 nachtjes bij zich hebben, mits hij ze goed verzorgd. Tanden poetsen en wassen hoort daarbij. Ik ga ondertussen de kinderen leren hoe ze dit ook zelf gaan kunnen.
Zijn vriendin wil ik over een maand of 2 zelf een keer ontmoeten, zonder hem erbij. Als dat goed voelt, mag ze zeker mijn kinderen ook weer zien. Eerder niet, eerst rust in de tent aan alle kanten.
Ik ga mijn ex zeer duidelijk aangeven dat dit zijn laatste kans is. Ook volgens de mevrouw die ik vandaag sprak, sta ik erg sterk om de kinderen voortaan bij mij te laten houden en dat hij ze slechts een uurtje mag zien.

Waar ik enorm blij mee was, was even te horen dat ik niet gek ben. Dat ik geen labiel wrak ben geworden die hulp nodig heeft na dit alles, en dat ik in mijn recht sta.

De vakanties hou ik de kinderen bij mij. Volgend jaar zomer kijk ik weer verder, daar kan ik nu geen uitspraak over doen. Gelukkig worden de kinderen ook steeds groter en hebben ze minder hulp nodig bij van alles.

Edit:
En ook dat ik sommige dingen los moet laten. Ik kan er niks aan doen dat de kinderen vrouwen zullen zien komen en gaan.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:20

Goed bezig!

Bezoek aan de grootouders kan plaats vinden in de weekenden dat de kinderen bij hem zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:23

Doorgaan schreef:
Edit:
En ook dat ik sommige dingen los moet laten. Ik kan er niks aan doen dat de kinderen vrouwen zullen zien komen en gaan.


Goedzo! Pick your battles.

Als het om de veiligheid en de gezondheid van je kinderen gaat: bijt je erin vast. Alle overige dingen: haal diep adem en laat het lossss....

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 15:15

Daphara en Safina, bedankt!

Mijn ex schoonouders kunnen inderdaad de kinderen zien als ze bij hun vader zijn. Ik heb een bericht gestuurd naar hun dat de kinderen niet meer komen na schooltijd op dinsdag. De mevrouw van het ggz zei dat dit goed was. Ik moest nog even flink slikken en mijn tranen bedwingen omdat ik me zo rot voel voor mijn echt wel lieve ex schoonmoeder, maar de mevrouw zei dat ik niet de hele wereld kan redden. Als zij meer contact wil, en dat niet mag van haar man, dan kan ik daar niks aan veranderen en ik moet dat, inderdaad, loslaten.
Ik maak de beste keuzes voor de kinderen. Het is jammer dat dit niet altijd de beste keuzes voor iedereen zijn, maar jammer dan.

MarjanB

Berichten: 16583
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:08

Goed bezig ts! Kan je weer bij haar langs om je hart te luchten mocht t nodig zijn?

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:14

Dat moet fijn zijn om een onafhankelijk iemand zo achter je te hebben staan.

En sneu voor je schoonmoeder maar een beetje gekwetst zitten doen als je het zelf niet leuk wil maken voor de kleinkinderen is ook niet juist natuurlijk.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:21

Doorgaan schreef:
Daphara en Safina, bedankt!

Mijn ex schoonouders kunnen inderdaad de kinderen zien als ze bij hun vader zijn. Ik heb een bericht gestuurd naar hun dat de kinderen niet meer komen na schooltijd op dinsdag. De mevrouw van het ggz zei dat dit goed was. Ik moest nog even flink slikken en mijn tranen bedwingen omdat ik me zo rot voel voor mijn echt wel lieve ex schoonmoeder, maar de mevrouw zei dat ik niet de hele wereld kan redden. Als zij meer contact wil, en dat niet mag van haar man, dan kan ik daar niks aan veranderen en ik moet dat, inderdaad, loslaten.
Ik maak de beste keuzes voor de kinderen. Het is jammer dat dit niet altijd de beste keuzes voor iedereen zijn, maar jammer dan.


Heel vervelend natuurlijk, maar ik zou inderdaad hetzelfde gedaan hebben. Wel zou ik adviseren hun te zeggen dat zij (op afspraak) altijd welkom zijn bij jou thuis om de kinderen te zien. Zo hou je het zelf in de hand en kunnen zij de kinderen in hun “natuurlijke” omgeving zien, voor de kinderen is goed contact met opa en oma natuurlijk ook belangrijk.

Als de grootouders ervoor kiezen om geen gebruik van dat aanbod te maken, kunnen zij in ieder geval nooit beweren dat jij de kinderen bij hun weggehouden hebt.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 18:11

MarjanB schreef:
Goed bezig ts! Kan je weer bij haar langs om je hart te luchten mocht t nodig zijn?


Ja, als ik dat wil dan kan dat.

En over mijn ex schoonouders. Ik wil dat ook zeker gaan sturen. Ze zijn welkom en blijven welkom in het leven van de kinderen, alleen dus niet meer op een vaste middag.

Bullebeest
Berichten: 3244
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:15

Goed bezig ts. Ik zou er wel bij melden dat op bezoek komen wel in overleg is voordat ze bij wijze van spreken elke dag op de stoep staan om maar zaken op te kunnen pikken die in het belang zou kunnen zijn van hun zoon.

jesito
Berichten: 12810
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:27

Klinkt goed ts. Hopelijk vaat het gesprek met ex goed en heeft hij in de gaten dat hij weinig domme dingen meer man doen.
Je doet t goed. Succes.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 10:14

Hoi iedereen, heb weer even jullie advies nodig.

Gisteravond heb ik via de mail en WhatsApp weer contact gehad. Hij had mij een overdreven nette reactie gestuurd met veel dure woorden en termen, dat er 3 opties zijn in zijn ogen.
1. We praten samen, eventueel met een onafhankelijk persoon erbij.
2. We nemen een mediator.
3. We nemen beide een eigen advocaat.

Tja, het liefst zou ik alleen met hem praten, maar ik weet ook wel dat hij zich niet aan de gemaakte afspraken gaat houden. Datzelfde geldt met een mediator erbij of een neutraal persoon.
Dan blijft de advocaat over. Vind ik prima hoor. Maar is dat niet erggg overdreven. Ik wil hem namelijk nog een kans geven. Zijn laatste. Mocht hij zich weer niet aan de regels houden, dan ga ik het hogerop zoeken.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er enorm tegenop zie om hem in mijn huis uit te nodigen voor een gesprek. Zeker niet met de kinderen erbij.

Elisa2

Berichten: 37700
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:16

Niet doen dan, spreek op neutraal terrein af.

Als je hem echt nog een kans wil geven doe dat dan met een mediator erbij, bij de mediator en anders regel je de rest met advocaten.

Joltsje

Berichten: 9054
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:27

Ik zou zeker voor een mediator gaan en last die alles ook goed vastleggen. Dat is dan de laatste kans die je hem geeft.

Mocht hij zich wederom niet aan de afspraken houden, dan heb je wederom bewijs. En dan heb jij ne nogmaals netjes opgesteld

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:29

In elk geval op neutraal terrein praten. Als je een onafhankelijk persoon of mediator erbij neemt, laat die dan niet door hem uitzoeken en regelen.
En waarom zou je nog een laatste kans doen voordat je een advocaat erbij zoekt? Wat verwacht je dat er dan beter zal gaan? Hadden jullie al eerder met een mediator gesproken?

Je kan met een advocaat ook eerst zelf advies vragen voordat je samen om de tafel gaat zitten.
Laat je daarbij niet opjagen, neem ook de tijd om een geschikte advocaat met ervaring op dit terrein uit te zoeken als jullie daarvoor kiezen. Je hebt dan wel iemand die vanuit jouw kant meekijkt en kan helpen tegenwicht te bieden. Je staat dan nog niet meteen voor de rechtbank, hoor.

Rustig overwegen en kies wat voor jou en de kinderen de meeste kans op een goede vervolgstap biedt.
In elk geval, bereid het voor, zorg dat je weet wat je wil bespreken, wat je als uitkomst zoekt voordat je zo'n gezamenlijk gesprek aangaat zodat je niet overvallen wordt door ideeën van hem. Ik denk als ik het zo lees dat hij als een heel scenario in gedachten heeft.
En als je het hebt over een reactie met dure woorden, is dat zijn eigen taal of heb je het gevoel dat hem iets door iemand anders is aangedragen en wie dan? Of probeert hij je aan het schrikken te maken zodat je voor optie 1 of 2 kiest waarbij hij meer invloed denkt uit te kunnen oefenen?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30268
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:33

Jullie situatie lijkt me heel erg ongeschikt voor advocaten (procederen helpt niet als je zelfs gewone afspraken niet na kan komen), maar alleen maar samen praten gaat ook niet werken - ik zou voor een mediator gaan. Iemand met een professionele achtergrond die ervaring heeft met mensen met persoonlijkheidsstoornissen, dus ook geen advocaat-mediator, maar een psycholoog-mediator.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 10:34

Bedankt voor het meedenken!

Ik besprak het ook met mijn moeder en die vroeg, waarom een mediator of advocaat? Alles staat toch al officieel op papier? Zij zegt, nog 1 kans geven en daarna klaar.

Phoe.... Lastig

Edit:
Prrr, ik wist niet dat dit bestond! Ik ga hier eens op zoeken! Bedankt.