Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:35

Een advocaat of mediator omdat dat wat op papier staat mogelijk aangepast moet gaan worden - kinderen zijn ouder, situaties zijn veranderd - zie het als evaluatie?

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 10:41

Prrrr schreef:
Een advocaat of mediator omdat dat wat op papier staat mogelijk aangepast moet gaan worden - kinderen zijn ouder, situaties zijn veranderd - zie het als evaluatie?

Goed plan! Ik ga dit naar hem sturen.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 10:43

Martie schreef:
In elk geval op neutraal terrein praten. Als je een onafhankelijk persoon of mediator erbij neemt, laat die dan niet door hem uitzoeken en regelen.
En waarom zou je nog een laatste kans doen voordat je een advocaat erbij zoekt? Wat verwacht je dat er dan beter zal gaan? Hadden jullie al eerder met een mediator gesproken?

Je kan met een advocaat ook eerst zelf advies vragen voordat je samen om de tafel gaat zitten.
Laat je daarbij niet opjagen, neem ook de tijd om een geschikte advocaat met ervaring op dit terrein uit te zoeken als jullie daarvoor kiezen. Je hebt dan wel iemand die vanuit jouw kant meekijkt en kan helpen tegenwicht te bieden. Je staat dan nog niet meteen voor de rechtbank, hoor.

Rustig overwegen en kies wat voor jou en de kinderen de meeste kans op een goede vervolgstap biedt.
In elk geval, bereid het voor, zorg dat je weet wat je wil bespreken, wat je als uitkomst zoekt voordat je zo'n gezamenlijk gesprek aangaat zodat je niet overvallen wordt door ideeën van hem. Ik denk als ik het zo lees dat hij als een heel scenario in gedachten heeft.
En als je het hebt over een reactie met dure woorden, is dat zijn eigen taal of heb je het gevoel dat hem iets door iemand anders is aangedragen en wie dan? Of probeert hij je aan het schrikken te maken zodat je voor optie 1 of 2 kiest waarbij hij meer invloed denkt uit te kunnen oefenen?


Ik denk dat hij me op de kast wil jagen met dure woorden. Ik kan me niet voorstellen dat hij gisteravond om kwart voor 12 overleg heeft gehad met zijn advocaat.

Niet iedere advocaat is zo geweldig als de mijne :D

Anoniem

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:29

Als je een voorstel tot mediation afwijst sta je bij een rechtzaak om een omgangsregeling al 1-0 achter.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 11:32

Hij heeft weinig keuze denk ik. Alleen het geld zal een probleem zijn.

Maar goed, hij appte net of hij de kinderen donderdag de hele dag mag hebben. Ik vroeg of hij niet moet werken (eerste werkweek bij zijn nieuwe baan). Hij zei dat hij dan al een dag vrij kon nemen.
Yeah sure :roll:

Geen baan dus...

(mijn antwoord was trouwens nee, eerst praten en afspraken maken, daarna kinderen zien)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:36

Doorgaan schreef:
Hij heeft weinig keuze denk ik. Alleen het geld zal een probleem zijn.

Maar goed, hij appte net of hij de kinderen donderdag de hele dag mag hebben. Ik vroeg of hij niet moet werken (eerste werkweek bij zijn nieuwe baan). Hij zei dat hij dan al een dag vrij kon nemen.
Yeah sure :roll:

Geen baan dus...

(mijn antwoord was trouwens nee, eerst praten en afspraken maken, daarna kinderen zien)


Maar wil je hem op die basis nog een kans op een relatie geven? Of heb ik dat verkeerd begrepen uit een eerdere post waarbij je het over nog een kans had?
Als hij nu alweer over een baan liegt kun je alvast invullen hoe dat gaat aflopen namelijk.

Joltsje

Berichten: 9037
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:45

Nieuwe kans om de kids te zien ipv relatie lijkt mij.

Officieel lijkt het me: volgens de huidige regeling ipv de regels die jij nu hebt gemaakt. Na de mediation nieuwe afspraken maken.

Gaat t weer mis, dan advocaat

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 11:59

Ja klopt. Eerst mediation en daarmee de afspraken nog eens nagaan en eventueel herzien.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:00

Als je ex financieel niet sterk staat, kan hij wrs een toevoeging aanvragen voor de mediation. Dat is niet jouw probleem meid.

Ik denk dat je met nu mediation, en dan inderdaad op zoek gaan naar een psycholoog-mediator, sterker in je schoenen staat als het tot een rechtszaak komt over de omgang, dan wanneer je probeert zelf afspraken met hem te maken. Je weet al nagenoeg zeker dat hoe dan ook afspraken met voeten getreden gaan worden, maar dan staat in elk geval op papier wat er afgesproken/aangepast is.

Als tussenweg zou je nog kunnen overwegen dat, tot er bij een mediator verdere afspraken zijn gemaakt, hij de kinderen mag zien, bv in een speeltuin oid, maar dat jij (of iemand die je vertrouwt) erbij blijft. Ook daarmee laat je in elk geval naar de buitenwereld zien dat jij niet doelbewust de omgang blokkeert, maar het welzijn van je kinderen wel in het vizier houdt. Tegen de kinderen kun je dan zeggen dat ze naar jou (of de vertrouwde persoon) kunnen gaan, als ze (eerder) naar huis willen.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:41

Doorgaan schreef:
Hij heeft weinig keuze denk ik. Alleen het geld zal een probleem zijn.

Maar goed, hij appte net of hij de kinderen donderdag de hele dag mag hebben. Ik vroeg of hij niet moet werken (eerste werkweek bij zijn nieuwe baan). Hij zei dat hij dan al een dag vrij kon nemen.
Yeah sure :roll:

Geen baan dus...

(mijn antwoord was trouwens nee, eerst praten en afspraken maken, daarna kinderen zien)



Ik vind je verhaal heel heftig ts maar ik vind je ook heel veel invullen en bepalen voor de ander en ik vind dat ook niet netjes. Je bekijkt het niet objectief en denkt teveel / of neemt teveel abrupte en impactvolle beslissingen naar mijn idee.

Je weet niet of hij geen baan heeft maar je doet die aanname wel.
Als nu blijkt dat die nieuwe vriendin best van toegevoegde waarde is en je kinderen daardoor hun vader wel iets vaker kunnen zien en dan ook goed verzorgd worden, waarom spreek je dan niet eerder eens met haar alleen af om wat door te spreken en om te bekijken wat de mogelijkheden zijn
Imo leiden jullie kinderen nu al veel te veel onder jullie ellende en invullingen vanuit beide kanten en helaas zie ik dat zo vaak gebeuren.
Ik zie hier ook veel dames die reageren met extreme uitspraken en eigenlijk ook vaak kiezen om de kinderen dan maar zoveel mogelijk weg te houden van papa omdat zij vinden dat het niet door de beugel kan. Vergeet ook niet dat iedereen zijn eigen waarheid heeft en gelooft in zijn eigen waarheid maar dat ook jij dingen doet die niet altijd handig zijn
Iemand schreef het hier al eerder, hoe moeilijk ook maar probeer de situatie objectief te bekijken en vanuit het oogpunt van het kind

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:49

Attitude schreef:
Als nu blijkt dat die nieuwe vriendin best van toegevoegde waarde is en je kinderen daardoor hun vader wel iets vaker kunnen zien en dan ook goed verzorgd worden, waarom spreek je dan niet eerder eens met haar alleen af om wat door te spreken en om te bekijken wat de mogelijkheden zijn


Zeg maar precies wat er al was afgesproken en vastgelegd, maar waar de ex zich niet aan hield...

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:14

Attitude schreef:
Iemand schreef het hier al eerder, hoe moeilijk ook maar probeer de situatie objectief te bekijken en vanuit het oogpunt van het kind
Dat is de rol van de evt. mediator, ts kàn in deze situatie helemaal niet objectief zijn.
Verder ben ik het helemaal eens met de rest van jouw post en ik vind deze een prettig tegenwicht bieden tegenover andere posts waarin ts naar mijn idee te veel naar de mond wordt gepraat - iets waar ze volgens mij niet echt iets aan heeft (al zal ze dat wellicht zelf anders zien).

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:09

Shadow0 schreef:
Attitude schreef:
Als nu blijkt dat die nieuwe vriendin best van toegevoegde waarde is en je kinderen daardoor hun vader wel iets vaker kunnen zien en dan ook goed verzorgd worden, waarom spreek je dan niet eerder eens met haar alleen af om wat door te spreken en om te bekijken wat de mogelijkheden zijn


Zeg maar precies wat er al was afgesproken en vastgelegd, maar waar de ex zich niet aan hield...


Ik heb je post nu een paar keer gelezen maar snap hm echt niet :o

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:10

Askja schreef:
Attitude schreef:
Iemand schreef het hier al eerder, hoe moeilijk ook maar probeer de situatie objectief te bekijken en vanuit het oogpunt van het kind
Dat is de rol van de evt. mediator, ts kàn in deze situatie helemaal niet objectief zijn.
Verder ben ik het helemaal eens met de rest van jouw post en ik vind deze een prettig tegenwicht bieden tegenover andere posts waarin ts naar mijn idee te veel naar de mond wordt gepraat - iets waar ze volgens mij niet echt iets aan heeft (al zal ze dat wellicht zelf anders zien).


Ik denk dat een mediator in deze ook helemaal geen slecht idee is. Advocaten spelen alleen maar uit ( generaliserend , weet ik ! ) en zelf ben je nooit objectief

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:40

Attitude schreef:
Shadow0 schreef:

Zeg maar precies wat er al was afgesproken en vastgelegd, maar waar de ex zich niet aan hield...


Ik heb je post nu een paar keer gelezen maar snap hm echt niet :o


TS en haar ex hadden al afgesproken dat als de ex een nieuwe partner vindt, hij even een seintje doet naar TS, zodat zij de nieuwe vriendin even kan ontmoeten. Alleen hield de ex zich daar niet aan.

Doorgaan
Berichten: 99
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:58

Attitude schreef:
Doorgaan schreef:
Hij heeft weinig keuze denk ik. Alleen het geld zal een probleem zijn.

Maar goed, hij appte net of hij de kinderen donderdag de hele dag mag hebben. Ik vroeg of hij niet moet werken (eerste werkweek bij zijn nieuwe baan). Hij zei dat hij dan al een dag vrij kon nemen.
Yeah sure :roll:

Geen baan dus...

(mijn antwoord was trouwens nee, eerst praten en afspraken maken, daarna kinderen zien)



Ik vind je verhaal heel heftig ts maar ik vind je ook heel veel invullen en bepalen voor de ander en ik vind dat ook niet netjes. Je bekijkt het niet objectief en denkt teveel / of neemt teveel abrupte en impactvolle beslissingen naar mijn idee.

Je weet niet of hij geen baan heeft maar je doet die aanname wel.
Als nu blijkt dat die nieuwe vriendin best van toegevoegde waarde is en je kinderen daardoor hun vader wel iets vaker kunnen zien en dan ook goed verzorgd worden, waarom spreek je dan niet eerder eens met haar alleen af om wat door te spreken en om te bekijken wat de mogelijkheden zijn
Imo leiden jullie kinderen nu al veel te veel onder jullie ellende en invullingen vanuit beide kanten en helaas zie ik dat zo vaak gebeuren.
Ik zie hier ook veel dames die reageren met extreme uitspraken en eigenlijk ook vaak kiezen om de kinderen dan maar zoveel mogelijk weg te houden van papa omdat zij vinden dat het niet door de beugel kan. Vergeet ook niet dat iedereen zijn eigen waarheid heeft en gelooft in zijn eigen waarheid maar dat ook jij dingen doet die niet altijd handig zijn
Iemand schreef het hier al eerder, hoe moeilijk ook maar probeer de situatie objectief te bekijken en vanuit het oogpunt van het kind


Ik heb zoveel leugens gehoord dat ik niks meer klakkeloos aan kan nemen van hem. Ik heb hem tientallen keren eerder het voordeel van de twijfel gegeven en keer op keer kreeg ik de deksel op mijn neus. De aanname die ikzelf maak, ligt 9 van de 10 keer dichter bij de waarheid dan de versie die ik van hem hoor.

En over de nieuwe vriendin. Ik wil haar best een keer ontmoeten hoor. Feit is wel dat ex en ik hebben afgesproken dat we zelf de verzorging te doen en hij gaf dat op de eerste dag meteen al uit handen. Maar ik heb haar nog niet ontmoet omdat hij nog geen stabiele relatie met haar heeft van de vooraf afgesproken tijd van 6 maanden, en ik had best iets willen schipperen hoor, maar geen 3 of 4 maanden.

En bang voor een beetje tegenstand in dit topic ben ik juist niet. Daarom maakte ik dit topic aan. Ik weet dat ik een bepaalde kijk heb en vind het alleen maar fijn als iemand een andere mening heb. Op deze manier heb ik mijn mening al meerdere keren aangepast en heb ik dingen al anders aangepakt dan dat ik in eerste instantie wilde.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:22

TS het maakt feitelijk niet uit of hij een dag vrij heeft van zn nieuwe baan, of helemaal geen baan heeft. Dat zijn zijn sores. Als hij vraagt of hij donderdag de kinderen mag en zij willen dat dan zou ik dat gewoon doen.

Wat betreft de vriendin is het natuurlijk absoluut niet tof dat het niet volgens de afspraak gaat. Maar blijkbaar staat zij te popelen om jouw kinderen te ontmoeten en leuke dingen met ze te doen. Misschien moet je dat toch proberen te zien als iets positiefs. Als je kinderen haar ook leuk vinden en ze daardoor met meer plezier naar hun vader gaan.. dan is het misschien beter als je dat gewoon steunt. Aangezien ze zelf ook kinderen heeft en ze nu al heel enthousiast is over die van jou vermoed ik dat zij er ook wel op zal letten dat ze hun tanden poetsen en groenten eten. Een kromme wereld natuurlijk dat zij dat zou moeten doen i.p.v. je ex, maar in het voordeel van de kinderen kun je het misschien toch overwegen om het zo te doen. Het precies zo krijgen als je wilt gaat lastig worden, zeker als je nog enigszins on speaking terms wilt blijven.

Het siert je dat je ook naar de kritische noot in dit topic luistert.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:27

Je hebt hem al zoveel voordelen van twijfels gegeven, zoveel kansen.
Dat zeg je hierboven zélf nog.
Waarom dan nóg een keer een geven?
Ik zou zeggen ga naar een goede(!) mediator en leg alles vast.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:02

Ik snap iedereen die zegt van och, laat die kids toch gaan donderdag .
Maar laten we wel even nadenken hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Pathologische leugenaar, zeer waarschijnlijk narcistisch, ts die net wat begint op te krabbelen en ex die gewoon doorgaat met flierefluiten, liegen, niet aan afspraken houden dus als ik ts was dan gaf ik op dit moment geen duimbreedte toe. Hij krijgt een vingerkootje en pakt twee handen , ts je doet het goed, mooi aan je eigen afspraken houden en niets misschien, ja maar of wat dan ook.
Duidelijkheid schept zeker voor jou rust en ook voor de kinderen.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:32

Is er een reden waarom je zo gebrand bent op de verzorging zelf doen? Zoals je weet heb ik een ex die je echt niemand toewenst en ik was juist heel blij met de vriendin!

Een extra paar ogen, een extra persoon die kan zorgen dat ie wel gedoucht wordt en zn tanden gepoetst.

Ondertussen verloopt het grootste deel van de communicatie ook via haar. Niet helemaal zoals t zou moeten, maar het werkt prima.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:29

bigone schreef:
Ik snap iedereen die zegt van och, laat die kids toch gaan donderdag .
Maar laten we wel even nadenken hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Pathologische leugenaar, zeer waarschijnlijk narcistisch, ts die net wat begint op te krabbelen en ex die gewoon doorgaat met flierefluiten, liegen, niet aan afspraken houden dus als ik ts was dan gaf ik op dit moment geen duimbreedte toe. Hij krijgt een vingerkootje en pakt twee handen , ts je doet het goed, mooi aan je eigen afspraken houden en niets misschien, ja maar of wat dan ook.
Duidelijkheid schept zeker voor jou rust en ook voor de kinderen.

Volkomen mee eens. Plus dat er geen enkele indicatie is dat de ex ook maar iets zal veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:19

Avalanche81 schreef:
bigone schreef:
Ik snap iedereen die zegt van och, laat die kids toch gaan donderdag .
Maar laten we wel even nadenken hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Pathologische leugenaar, zeer waarschijnlijk narcistisch, ts die net wat begint op te krabbelen en ex die gewoon doorgaat met flierefluiten, liegen, niet aan afspraken houden dus als ik ts was dan gaf ik op dit moment geen duimbreedte toe. Hij krijgt een vingerkootje en pakt twee handen , ts je doet het goed, mooi aan je eigen afspraken houden en niets misschien, ja maar of wat dan ook.
Duidelijkheid schept zeker voor jou rust en ook voor de kinderen.

Volkomen mee eens. Plus dat er geen enkele indicatie is dat de ex ook maar iets zal veranderen.


Ik lees in deze redenatie helemaal niets over het belang van de kinderen terug. Terwijl wat zij nodig hebben toch juist centraal zou moeten staan in elke afweging die je maakt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:29

Ts stelt het belang van de kinderen op de eerste plaats maar dat betekend niet dat je je in alle bochten moet wringen en compleet tegen je gevoel in moet gaan. Afspraak is afspraak juist dat is van belang in de opvoeding. En een pa die ze al meteen aan een vreemde overlaat, geen verzorging en andere afspraken nakomt die had aan mij een slechte. Juist omdat je je kind een beetje vastigheid wil bieden na een scheiding die op zich al vervelend genoeg is. En wat kunnen kinderen leren wanneer een leugenaar er elke keer mee wegkomt, juist!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:38

bigone schreef:
Ts stelt het belang van de kinderen op de eerste plaats maar dat betekend niet dat je je in alle bochten moet wringen en compleet tegen je gevoel in moet gaan.


Ik zeg niet dat TS dat niet doet, maar degenen die hierboven posten zie ik geen woord schrijven over de kinderen. Dat verwondert me.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Echtgenoot die dwangmatig liegt, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:04

Ik denk dat, als je leest eerder over hoe ex met de kinderen omgaat, grenzen stellen juist ook in het belang van de kinderen is. Maar 't is niet omdat je de kinderen niet noemt, dat je hun belang niet in overweging neemt.
Kinderen hebben ook behoefte aan duidelijkheid en stabiliteit, iets wat ze bij hun vader duidelijk niet hebben. Dan kun je wel zeggen: het is in het belang van de kinderen erheen te gaan, maar soms is dat verstandiger onder toezicht, omdat vader de zorg om wat voor reden dan ook niet aan kan.

Kinderen leren ook iets als hun moeder over zich heen laat lopen en tegen haar gevoel ingaat, of wanneer hun vader steeds met onacceptabel gedrag wegkomt.