Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:10

Hier ook zo'n lijstje wat afstreepbaar is idd. Ik heb liever ook 10 opties met verschillende prijzen dan dat er gevraagd wordt wat mijn budget is. Voelt beter.

Ook omdat het kan wisselen. Soms zie ik iets leuks of iets waarvan ik weet dat het gewaardeerd wordt en dat is dan meer als ik in gedachten had gehad. Of een keer wat krapper en dus ook minder budget.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:15

Ik vind het voor een aantal mensen in mijn omgeving dan weer onprettig om naar een website te verwijzen... onpersoonlijk ofzo. Krijg er een beetje het gevoel van dat diegene zelf niet meer mag bedenken wat hij geeft, maar aan het lijstje moet voldoen. Zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:20

Achterom schreef:
Ik vind het voor een aantal mensen in mijn omgeving dan weer onprettig om naar een website te verwijzen... onpersoonlijk ofzo. Krijg er een beetje het gevoel van dat diegene zelf niet meer mag bedenken wat hij geeft, maar aan het lijstje moet voldoen. Zoiets.


Je hoeft het lijstje ook niet met iedereen te delen.. Laat je een paar dingen van de lijst af die je liever persoonlijk vraagt

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:21

Tuurlijk mogen ze zelf wat bedenken, maar als ze vragen wat ik wil hebben dan heb ik een lijstje. Degene die zelf wat verzinnen vragen niet wat ik wil hebben. Ook makkelijker voor mij, want ik houd daar het hele jaar door alles bij.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 20:34

Ik geef aan m’n man door wat ik graag zou willen en aan andere mensen dat ze met hem moeten coördineren.
Vaak geef ik zelf aan dat ze mogen samen leggen voor iets groters, dit jaar bvb een koffiemachine gevraagd

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:12

Familie van mij doet inderdaad via lijstje.nl, is heel handig. :) voor de kinderverjaardagen in ons geval. Beetje variërend van 10 tot 30 euro dus kan je zelf beslissen hoeveel je wil uitgeven. :)

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:32

Och ik kan wel een boek schrijven met alle gierige acties waarmee ik al te maken heb gehad. Maar ik ben zelf ook weleens voor gierig uitgemaakt terwijl ik mijzelf daar helemaal niet herken

Bij 1 van mijn vorige werkgevers, waar ik net een paar maanden werkte, zag ik ineens op mijn loonstrook inhouding cadeaus jubilarissen staan. 25,00 euro hadden ze ingehouden.

Nu hadden we 2 vestigingen en ging het dus ook nog eens om collega’s die ik nog nooit had gezien.

Ik vroeg aan mijn leidinggevende of dit ergens in de huisregels stond en dat ik het nogal brutaal vond. Nou dat heb ik geweten. Mijn bijnaam werd meteen scoodge . Er werkten dus ruim 80 man en ik bleek de enige te zijn die er wat van vond.

Nou.. wat vinden jullie?

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:38

MarryAnneR schreef:
Och ik kan wel een boek schrijven met alle gierige acties waarmee ik al te maken heb gehad. Maar ik ben zelf ook weleens voor gierig uitgemaakt terwijl ik mijzelf daar helemaal niet herken

Bij 1 van mijn vorige werkgevers, waar ik net een paar maanden werkte, zag ik ineens op mijn loonstrook inhouding cadeaus jubilarissen staan. 25,00 euro hadden ze ingehouden.

Nu hadden we 2 vestigingen en ging het dus ook nog eens om collega’s die ik nog nooit had gezien.

Ik vroeg aan mijn leidinggevende of dit ergens in de huisregels stond en dat ik het nogal brutaal vond. Nou dat heb ik geweten. Mijn bijnaam werd meteen scoodge . Er werkten dus ruim 80 man en ik bleek de enige te zijn die er wat van vond.

Nou.. wat vinden jullie?


Bijzonder. Zonder overleg lijkt het me ook nog eens juridisch een lastig ding?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:46

Ik zou dat zonder overleg ook niet accepteren. Jammer dan als dat als gierig wordt gezien.

Cadeaus voor een jubileum worden betaald door de werkgever. Voor een extra cadeautje kan er een envelop rondgaan.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:50

Wij hebben lief en leed.
Wij weten precies wat HR doet en Wij anticiperen daarop :j

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:53

Oh, daar zou ik ook wat van vinden. Ik ben trouwens niet anders gewend dan dat je daar zelf voor kunt kiezen, net als voor het lidmaatschap van de personeelsvereniging bijvoorbeeld?

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:58

Achterom schreef:
Oh, daar zou ik ook wat van vinden. Ik ben trouwens niet anders gewend dan dat je daar zelf voor kunt kiezen, net als voor het lidmaatschap van de personeelsvereniging bijvoorbeeld?


Nou dit dus. Ik was eerder zeer verbaasd dat niemand anders dit raar vond. Het voelde voor mij alsof iemand geld uit mijn portemonnee had gepakt. Ik zou weigeren om mee te doen met een cadeautje. Maar op deze manier vond ik echt brutaal.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:05

Danique_G schreef:
MarryAnneR schreef:
Och ik kan wel een boek schrijven met alle gierige acties waarmee ik al te maken heb gehad. Maar ik ben zelf ook weleens voor gierig uitgemaakt terwijl ik mijzelf daar helemaal niet herken

Bij 1 van mijn vorige werkgevers, waar ik net een paar maanden werkte, zag ik ineens op mijn loonstrook inhouding cadeaus jubilarissen staan. 25,00 euro hadden ze ingehouden.

Nu hadden we 2 vestigingen en ging het dus ook nog eens om collega’s die ik nog nooit had gezien.

Ik vroeg aan mijn leidinggevende of dit ergens in de huisregels stond en dat ik het nogal brutaal vond. Nou dat heb ik geweten. Mijn bijnaam werd meteen scoodge . Er werkten dus ruim 80 man en ik bleek de enige te zijn die er wat van vond.

Nou.. wat vinden jullie?


Bijzonder. Zonder overleg lijkt het me ook nog eens juridisch een lastig ding?


Juridisch illegaal. Simpel.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:06

Voila. Zo’n vermoeden had ik al.
Zou het met terugwerkende kracht terugeisen wanneer het betekent dat je netto minder dan contract krijgt/kreeg

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:15

Danique_G schreef:
Voila. Zo’n vermoeden had ik al.
Zou het met terugwerkende kracht terugeisen wanneer het betekent dat je netto minder dan contract krijgt/kreeg


Juridisch terecht. Praktisch…..uhmmmm…..lastig. Niet qua uitvoering, wellicht wel qua toekomstperspectief. Tip voor de werkgever: financier het uit de werkkostenregeling.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:17

Cowboy55 schreef:
Danique_G schreef:
Voila. Zo’n vermoeden had ik al.
Zou het met terugwerkende kracht terugeisen wanneer het betekent dat je netto minder dan contract krijgt/kreeg


Juridisch terecht. Praktisch…..uhmmmm…..lastig. Niet qua uitvoering, wellicht wel qua toekomstperspectief.


Als je meer mensen mee krijgt met het feit dat onrechtmatig loon is onthouden weer minder. Ik zou het gewoon niet pikken. Stel het is een haar ingehouden.. aardig wat geld misgelopen dan…

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:20

Danique_G schreef:
Cowboy55 schreef:

Juridisch terecht. Praktisch…..uhmmmm…..lastig. Niet qua uitvoering, wellicht wel qua toekomstperspectief.


Als je meer mensen mee krijgt met het feit dat onrechtmatig loon is onthouden weer minder. Ik zou het gewoon niet pikken. Stel het is een haar ingehouden.. aardig wat geld misgelopen dan…


Leuke gedachte. Maar in de gemiddelde organisatie mag je niet rekenen op een “I am Spartacus”-reactie. Als een ander het oplost en de shyte over zich heen krijgt vinden mensen het allang prima.

De oplossing ligt in de WKR: de Belastingdienst geeft werkgevers de mogelijkheid om x procent netto uit te keren waaraan ze willen “ no questions asked”. Betaal dit uit de WKR.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-10-21 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:22

Hangt er vanaf hoe slim je het aanpakt wbt mensen meekrijgen. Wanneer er een groep is van meerdere mensen al, en niet 1, komen er vanzelf meer schaapjes over de Dam. Wellicht zijn dat jouw ervaringen maar ik zie op de werkvloer toch echt anders. En de ervaring van een van ons is geen maatstaf

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:24

Danique_G schreef:
Hangt er vanaf hoe slim je het aanpakt wbt mensen meekrijgen. Wanneer er een groep is van meerdere mensen al, en niet 1, komen er vanzelf meer schaapjes over de Dam. Wellicht zijn dat jouw ervaringen maar ik zie op de werkvloer toch echt anders. En de ervaring van een van ons is geen maatstaf


Ik ben HR en in mijn toko zou deze fout niet gemaakt worden. Illegale actie om het zo te doen dus over my dead body.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:27

Ik werk daar niet meer. Dit was niet specifiek de reden maar wel een onderdeel.

Het was niet een maandelijks bedrag gelukkig. Ik heb niemand kunnen vinden die er wel moeite mee had.

De eigenaar was er eentje die niemand tegensprak. Gek genoeg was het verloop minimaal. De meeste collega’s werkten er al lang. Wellicht hadden ze er daarom minder moeite mee dan ik. Ik wist al dat ik daar geen jubileum zou vieren :-)

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:27

Cowboy55 schreef:
Danique_G schreef:
Hangt er vanaf hoe slim je het aanpakt wbt mensen meekrijgen. Wanneer er een groep is van meerdere mensen al, en niet 1, komen er vanzelf meer schaapjes over de Dam. Wellicht zijn dat jouw ervaringen maar ik zie op de werkvloer toch echt anders. En de ervaring van een van ons is geen maatstaf


Ik ben HR en in mijn toko zou deze fout niet gemaakt worden. Illegale actie om het zo te doen dus over my dead body.


Dat is weer een ander verhaal

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:37

Heb ooit in een restaurant gewerkt waar een keer een bruiloft werd gevierd. De mensen van de bruiloft hadden hun eigen flessen champagne bij voor het ontvangst. Hiervan was een doosje over blijkbaar.

We hebben in al die jaren nooit een kerstpakket gekregen en dat jaar kregen we ineens een fles champagne vlak voor de feestdagen cadeau. Je kunt je misschien voorstellen dat die fles wat bekend voor kwam. :')

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:41

Annem84 schreef:
Heb ooit in een restaurant gewerkt waar een keer een bruiloft werd gevierd. De mensen van de bruiloft hadden hun eigen flessen champagne bij voor het ontvangst. Hiervan was een doosje over blijkbaar.

We hebben in al die jaren nooit een kerstpakket gekregen en dat jaar kregen we ineens een fles champagne vlak voor de feestdagen cadeau. Je kunt je misschien voorstellen dat die fles wat bekend voor kwam. :')


Pijnlijk.

Heb een sportvereniging meegemaakt die de kampioenen van dat seizoen een fles wijn cadeau gaf. De horeca uitbater kocht die wijn in……en bracht de wijn met 80% opslag in rekening bij de vereniging……en dan praten we over 100-200 euro per jaar aan extra winst voor de uitbater. Als je het daarvan moet hebben bij een geschatte jaaromzet van 750.000 wordt het tijd om te stoppen imho…..

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 09:48

Ik had ook een werkgever waarbij je automatisch lid werd van de personeelsvereniging. Wat ik pas zag op mijn loonstrook. Personeelsvereniging gelijk opgezegd als het op die manier moet. Heb ik veel gezeik mee gekregen. Ook bij andere bedrijven waar dit nogal een ding is.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 12:53

Nala schreef:
Vinden jullie het gierig om te vragen wat het budget is als iemand vraagt wat je voor je verjaardag wenst?


In dit geval gaat het om mijn beste vriendin. Ik wil vooral voorkomen dat ik per ongeluk veels te hoog (of misschien zelfs laag) zit met mijn inschatting, en telkens iets van 10 euro vragen… Als ik dan geld vraag dan koop ik er uiteindelijk toch niets van, want dan is het hele “ik zou het voor mezelf niet kopen maar wel willen krijgen” effect weg. Dan is het voor mijn gevoel namelijk opeens wel “mijn” geld, en zonde om het niet te sparen.


In welke prijscategorie vallen de cadeautjes die zij aan jou vraagt voor haar verjaardag?
Ik zou het rond diezelfde categorie houden :)