Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:57

Maar dat heeft toch niet met voorrijkosten te maken dat hij langer bezig is? Niet de hele factuur wordt gedeeld door 2, alleen de voorrijkosten. Die eigenaar van die 7 paarden betaalt al 7 keer de kosten van behandeling, dus ook al de tijd.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:57

Qua voorrijkosten zou ik ook delen per eigenaar en niet per paard. Gaat om de kost om tot daar te komen toch niet om de hoeveelheid werk?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 08:58

Maar er wel of niet langer mee bezig zijn veranderd de voorrijkosten toch niet? Dat is toch gewoon een vast bedrag?

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:01

__Sannne schreef:
Voor één paard geldt dat dan toch net zo goed?

Ander voorbeeld: als je samen met iemand ergens naartoe rijdt, dan deel je toch de benzine kosten door twee, omdat jullie met zijn tweeën zijn, en niet door het aantal stukken bagage wat ieder mee heeft?


En als diegene die meerijd ook haar 2 werkende kinderen meeneemt?

De 7 paarden waren van een gezin van 4 personen. Zou je het dan wel anders bereken?
Laatst bijgewerkt door corinep op 25-10-21 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:01

De vergelijkingen beginnen wat grappig te worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:03

MyWishMax schreef:
Maar dat heeft toch niet met voorrijkosten te maken dat hij langer bezig is? Niet de hele factuur wordt gedeeld door 2, alleen de voorrijkosten. Die eigenaar van die 7 paarden betaalt al 7 keer de kosten van behandeling, dus ook al de tijd.


Hier is de voorrijkost de kost voor het rijden + tijd en de vaccinatiekost. In de vaccinatie wordt hier geen tijd verrekend. Dat is geen vaccinatie + 2 minuten werk. De voorrijkost dekt hier ook de tijd. Dus dan zou ik voor 1 paard 1 vaccin betalen + de helft van de tijd terwijl de andere 7 paarden laat doen en ook maar de helft van de tijd betalen.

Als ik op mijn factuur kijk dan zie ik een voorrijkost en na 30 minuten komt er per extra 30 begonnen minuten een bedrag overheen. Dus de voorrijkost is hier wel degelijk ook een half uur tijd.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:05

MyWishMax schreef:
Maar dat heeft toch niet met voorrijkosten te maken dat hij langer bezig is? Niet de hele factuur wordt gedeeld door 2, alleen de voorrijkosten. Die eigenaar van die 7 paarden betaalt al 7 keer de kosten van behandeling, dus ook al de tijd.


De factuur splitsen in 2 bedragen en dan de ene door 8 delen en de andere door 2 is toch pietluttig? Als DA enkel voor enting van 8 paarden komt deel je de rekening toch door 8 zou ik denken hoor.

Normaal gesproken deed ik de enting altijd zelf trouwens, dan betaalde ik helemaal geen voorrijkosten. Het was het voorstel van de pensionhouder om haar gelijk mee te prikken(veel eerder dan eigenlijk moest).

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:09

corinep schreef:
__Sannne schreef:
Voor één paard geldt dat dan toch net zo goed?

Ander voorbeeld: als je samen met iemand ergens naartoe rijdt, dan deel je toch de benzine kosten door twee, omdat jullie met zijn tweeën zijn, en niet door het aantal stukken bagage wat ieder mee heeft?


En als diegene die meerijd ook haar 2 werkende kinderen meeneemt?

De 7 paarden waren van een gezin van 4 personen. Zou je het dan wel anders bereken?


Ho ho, nu niet het verhaal gaan veranderen. Het ging hier om twee eigenaren. 1 met 7 paarden, 1 met 1 paard. De dierenarts moet komen voor alle paarden. Normaal dus 1x voor de 7 paarden (=1 x voorrijkosten) en 1x voor 1 paard (=1 x voorrijkosten). Beide eigenaren zouden dus volle pond voorrijkosten moeten betalen. Dus spreken ze af om de dierenarts 1 keer te laten komen, en dus de eenmalige voorrijkosten te delen.

Deze voorrijkosten staan helemaal los van het aantal paarden waar het om gaat, maar van hoevaak de dierenarts moet komen. In plaats van twee keer, hoeft ie maar één keer te komen. Voor twee eigenaren. Dan is het toch niet meer dan logisch dat je de voorrijkosten ook door twee deelt? Het aantal paarden waar de dierenarts voor komt heeft geen flikker te maken met de voorrijkosten.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:09

Wat een onzin, de voorrijkosten zijn gewoon de voorrijkosten, die zijn altijd hetzelfde, of ik nou 20 paarden laat enten of maar 1.
De voorrijkosten veranderen ook niet als ik alleen laat enten of een kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren, of de tanden laat doen.
Die voorrijkosten zijn altijd gelijk.

Al die vergelijkingen slaan kant nog wal, feit blijft dat het bedrag niet hoger is geworden omdat 1 eigenaar 7 paarden heeft laten enten en de andere eigenaar maar 1, dat bedrag was sowieso hetzelfde geweest.
Dus, je deelt dit door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.
Als je het daar niet mee eens bent, had je er wat van moeten zeggen.
En dan nu het verhaal veranderen is helemaal bizar.
Mijn gezin bestaat uit 2 personen, moet ik dan ook voor 2 eigenaren betalen terwijl ik de enige ben die aan de paardensport doet?
Hoe groot je gezin is maakt niks uit, het blijft 1 eigenaar met 7 paarden en 1 eigenaar met 1 paard en 1x de voorrijkosten.
Je hebt al 50% bespaart, wees daar blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:16

Dan zal iedereen wel altijd hartstikke blij geweest zijn met mij want ik deed de voorrijkosten altijd door het aantal paarden (en ik had de meeste) Mijn dierenarts telt een half uur in de voorrijkosten. Ik gebruikte daar vroeger het meeste van dus ik betaalde ook het meeste.

Maar dit is gewoon een discussie zoals zovele anderen hier al. Doe je mee met de pot of niet, wordt de rekening gesplit of ieder apart etc. Dat zijn eeuwige discussies.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:17

Moestuin schreef:
Dan zal iedereen wel altijd hartstikke blij geweest zijn met mij want ik deed de voorrijkosten altijd door het aantal paarden (en ik had de meeste) Mijn dierenarts telt een half uur in de voorrijkosten. Ik gebruikte daar vroeger het meeste van dus ik betaalde ook het meeste.

Ik vind het sowieso al vreemd dat jou dierenarts tijd mee rekent in de voorrijkosten.
Mijn dierenarts doet dit niet, zijn voorrijkosten zijn altijd hetzelfde, wat wij ook laten doen, hoeveel paarden wij ook hebben.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:20

Moestuin schreef:
MyWishMax schreef:
Maar dat heeft toch niet met voorrijkosten te maken dat hij langer bezig is? Niet de hele factuur wordt gedeeld door 2, alleen de voorrijkosten. Die eigenaar van die 7 paarden betaalt al 7 keer de kosten van behandeling, dus ook al de tijd.


Hier is de voorrijkost de kost voor het rijden + tijd en de vaccinatiekost. In de vaccinatie wordt hier geen tijd verrekend. Dat is geen vaccinatie + 2 minuten werk. De voorrijkost dekt hier ook de tijd. Dus dan zou ik voor 1 paard 1 vaccin betalen + de helft van de tijd terwijl de andere 7 paarden laat doen en ook maar de helft van de tijd betalen.

Als ik op mijn factuur kijk dan zie ik een voorrijkost en na 30 minuten komt er per extra 30 begonnen minuten een bedrag overheen. Dus de voorrijkost is hier wel degelijk ook een half uur tijd.


Dan nog. Binnen dat half uur red de da het wel om die 8 paarden te prikken (uitgaande van genoemde 2 min per paard). Of de ander 1 of 7 paarden heeft maakt dan dus niet uit voor de prijs.
Pas als de da over dat half uur gaat gaat het scheef lopen, want dan zouden de kosten voor jou hoger zijn (immers, die tijd was voor jou alleen niet nodig geweest.) En zelfs dan is langs laten komen voor allemaal en kosten splitten nog goedkoper als da voor alleen jou paard langs laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:23

M_D_H schreef:
Moestuin schreef:
Dan zal iedereen wel altijd hartstikke blij geweest zijn met mij want ik deed de voorrijkosten altijd door het aantal paarden (en ik had de meeste) Mijn dierenarts telt een half uur in de voorrijkosten. Ik gebruikte daar vroeger het meeste van dus ik betaalde ook het meeste.

Ik vind het sowieso al vreemd dat jou dierenarts tijd mee rekent in de voorrijkosten.
Mijn dierenarts doet dit niet, zijn voorrijkosten zijn altijd hetzelfde, wat wij ook laten doen, hoeveel paarden wij ook hebben.


Dan heb je geluk :) Hun uren moeten ook betaald worden uiteindelijk. Als ik de dierenarts 2 uur nodig heb gaan ze nooit van hun leven voor €45 hier 2 uur rondlopen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:25

Dan kun je toch die extra kosten vanaf 30 minuten nog verdelen per paard? Voorrijkosten zou ik echt per eigenaar doen. Dat is voor mij evt de kost van de verplaatsing. En die breng je terug van 2 naar 1, niet van 8 naar 1.

MyWishMax

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:28

Die uren worden ook betaald,maar niet in de voorrijkosten. Dat zijn gewoon de kosten dat ze op ze stal komen, niks meer en minder. Altijd bij alle da's geweest die ik liet komen, daarom is het handiger om met meerdere af te spreken voor enten of tanden bijvoorbeeld. Daarbovenop komt de behandeling en spullen

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:34

Als een DA het op ieders eigen factuur doet, krijgen beiden 1x voorrijkosten met korting gefactureerd. Dat is hetzelfde bedrag, ongeacht of de ene eigenaar 1 en de andere eigenaar 7 paarden heeft. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat voorrijkosten door het aantal eigenaren wordt gedeeld en niet door het aantal paarden als het een gedeelde factuur wordt.

Onze DA doet tegenwoordig ook met ter plekke betalen, dat is wel zo makkelijk en kan achteraf gezeur schelen als je dat met stalgenoten hebt (gelukkig zelf nog nooit gehad bij mij op stal). Idem wordt het dan ook voorrijkosten per persoon en niet per paard.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:42

Per eigenaar betreft de voorrijdkosten is denk ik het enige juiste.
Want ook hier maakt de dierenarts daar geen verschil in.

Daarnaast staat op de factuur hoe lang hij bezig is geweest en welke medicijnen hij heeft gebruikt.
Dat is uiteraard wel per paard berekenen.

Ik deelde het wel door aantal paarden om die meid te matsen.
Wat dan achteraf nog niet goed genoeg is, maar dat is waarom het bij gierige acties topic hoort (en het voel je bedonderd topic :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 09:47

DuoPenotti schreef:
Per eigenaar betreft de voorrijdkosten is denk ik het enige juiste.
Want ook hier maakt de dierenarts daar geen verschil in.

Daarnaast staat op de factuur hoe lang hij bezig is geweest en welke medicijnen hij heeft gebruikt.
Dat is uiteraard wel per paard berekenen.


Ik deelde het wel door aantal paarden om die meid te matsen.
Wat dan achteraf nog niet goed genoeg is, maar dat is waarom het bij gierige acties topic hoort (en het voel je bedonderd topic :P )


Dus de dierenarts rekent bij jou wel de tijd apart :) Dus iedereen betaald zijn tijd.

Hier is de tijd een onderdeel van de voorrij kost. Dus het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Enkel verrekend jou dierenarts de tijd apart en zit er bij mij een vast aantal minuten er al bij.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:17

Ik heb geen rekening bij de hand zo.
Maar hier staat, voorrijdkosten 30 euro (geen idee wat ze zijn) Dat maakt niet uit of dat 1 paard is of 50 paarden.
Enten a 25,- 4 keer gebruikt is 100 euro
Tijd aanwezig is x euro per kwartier.

Daarom voorrijdkosten door aantal eigenaren, de rest van de rekening door aantal paarden.

Ik vind tijd bij voorrijdkosten erbij iets anders.
Een dierenarts weet toch niet altijd hoe lang hij bezig is?
Stel ik heb een kreupelheidsonderzoek aan huis, betaal ik vast die voorrijkosten. Plus dan het aantal minuten.
Dat kan hij misschien wel in een kwartier gezien hebben, misschien doet hij helemaal uitverdoven en is hij een uur kwijt.
Die voorrijdkosten zijn altijd hetzelfde.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:05

M_D_H schreef:
Wat een onzin, de voorrijkosten zijn gewoon de voorrijkosten, die zijn altijd hetzelfde, of ik nou 20 paarden laat enten of maar 1.
De voorrijkosten veranderen ook niet als ik alleen laat enten of een kreupelheidsonderzoek laat uitvoeren, of de tanden laat doen.
Die voorrijkosten zijn altijd gelijk.

Al die vergelijkingen slaan kant nog wal, feit blijft dat het bedrag niet hoger is geworden omdat 1 eigenaar 7 paarden heeft laten enten en de andere eigenaar maar 1, dat bedrag was sowieso hetzelfde geweest.
Dus, je deelt dit door het aantal eigenaren en niet door het aantal paarden.
Als je het daar niet mee eens bent, had je er wat van moeten zeggen.
En dan nu het verhaal veranderen is helemaal bizar.
Mijn gezin bestaat uit 2 personen, moet ik dan ook voor 2 eigenaren betalen terwijl ik de enige ben die aan de paardensport doet?
Hoe groot je gezin is maakt niks uit, het blijft 1 eigenaar met 7 paarden en 1 eigenaar met 1 paard en 1x de voorrijkosten.
Je hebt al 50% bespaart, wees daar blij mee.


De eigenaren waren een gezin met 4 personen die allemaal actief met de paarden waren.

Ik heb eerder 2 paarden gehad, die stonden met 2 andere paarden van 2 verschillende eigenaren, ik betaalde toen altijd de helft van de voorijkosten en hun 1/4e, gewoon omdat ik dat het meest logisch vond.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:26

Wij delen altijd de totale kosten door het aantal entingen. Dus tijd, enting en voorrijkosten. Dus iedereen betaald voor z'n eigen paard. Vind dat wel zo eerlijk. Er is ook nog nooit iemand geweest die dat gek vond.

MyWishMax

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:28

Wij hadden er zoveel tegelijk dat er of geen voorrijkosten gerekend werden of het echt maar een paar cent was O:) pas bij andere dingen werd het anders als niet 95 procent van de stal mee deed.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:46

Veulen84 schreef:
Wij delen altijd de totale kosten door het aantal entingen. Dus tijd, enting en voorrijkosten. Dus iedereen betaald voor z'n eigen paard. Vind dat wel zo eerlijk. Er is ook nog nooit iemand geweest die dat gek vond.

Dat deed ik ook, maar eigenlijk klopt dat niet.

Enting en tijd wel, voorrijdkosten niet :)

Zo heb ik een tijdje 4 paarden gehad, nu 2.
Maar de dierenarts berekend nu niet minder voorrijdkosten :D

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:26

Ik denk dat het gewoon net is hoe je er naar kijkt. Ik heb 2 paarden, mijn stalgenoten nog 8. Dan delen we door 10. Als 1 van mijn paarden niet nodig is dan delen we door 9. In het laatste geval betalen we allemaal iets meer voorrijkosten. In het eerste geval hebben we meer paarden dus betalen zij iets minder en ik iets meer. Helemaal niet erg toch.

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:30

Toch klopt het niet, iemand met 8 paarden heeft niet meer voorrijdkosten veroorzaakt :D

Of het erg is is wat anders :)
Ik deed het eerst ook, wilde haar ook matsen.