Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:28

Mkango schreef:
xxCYNNxx schreef:
ow ja al zo vaak gehad. Vanaf mn 15de is het dan ook als iemand met je verjaardag zegt 'cadeautje komt nog hoor'( of varianten daarop), dat ik er vanuit ga dat ik van diegene dus niks krijg.........heb het ook nog nooit mis gehad.
Imo is dat zinnetje dan ook code voor ' ik geef je helemaal niks voor je verjaardag, maar kom wel ff mn buik volvreten en bier zuipen op jouw kosten'

Haha, dat is bij ons bijna traditie, om te zeggen dat het cadeautje nog komt en dan máánden later ergens mee aan te komen zetten. Nu woon ik ook in het buitenland, dus sommige dingen moeten wel op zich laten wachten, maar bij mijn beste vriend laat ik altijd boeken bezorgen en die komen ook steevast te laat. Inmiddels is het zo dat ik ruim van tevoren al wat uitzoek, maar het gewoon later laat bezorgen omdat het nu zo hoort. :))

Ik ken gelukkig niet heel veel gierige mensen, hoewel een vriendin er wel een beetje een handje van heeft, dus met haar vermijd ik over het algemeen financiële transacties. Ze is het type dat zelf alles tot op de cent terug wil, maar jou rustig meer laat betalen. Zo deden op de uni de chiplezers van de automaten het eens niet, ik had alleen buitenlands geld op zak, maar wilde wel een Bueno. De benodigde euro was van haar afkomstig en ik had gezegd dat ik wel een koffie of thee zou halen in het café op de faculteit (kost rond de 1.50, dus die euro had ze er dan al ruimschoots uit gehad). Nu drinkt ze nooit iets anders dan thee als ze zelf moet betalen, maar nu ging ze dus opeens voor de grote cappuccino van dik 2 euro. :') Nu kan ik dat best missen, maar een beetje frappant was het wel, met name vanwege haar eigen houding ten opzichte van geld.


Nou dat is idd gewoon ontzettend schijnheilig :n

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:31

Dat hoor ik echt regelmatig...

Met de vriendengroep op stap, steeds een ander een rondje geven. Dan besteld persoon x steeds een duur drankje als een ander aan de beurt is om te betalen. Moet persoon x een rondje geven dan pakt ie zelf kraan water...

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:40

komt idd heel veel voor ja. Nemen ze normaal een goedkoop biertje, dan is het ineens een dure mix of cocktail. Bijna elke vriendengroep heeft er zo'n schijnheil in de groep zitten ( zeker als het volwassenen betreft)

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:52

Ow misschien is dit wel een gierige actie van mij: ik vind rondjes geven in grotere groepen echt vreselijk.
Je drinkt meer dan je eigenlijk wilt en je betaalt meer dan je eigenlijk wilt. :D
Je bent ook meer bezig met hoe iets overkomt op anderen (sjips, ik heb nu zin in een duur drankje, maar daarnet toen ik een rondje gaf heb ik gewoon een watertje genomen, misschien moet ik dit rondje dan maar overslaan... of zal ik toch maar gewoon een biertje nemen).

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:59

Gini schreef:
Ow misschien is dit wel een gierige actie van mij: ik vind rondjes geven in grotere groepen echt vreselijk.
Je drinkt meer dan je eigenlijk wilt en je betaalt meer dan je eigenlijk wilt. :D
Je bent ook meer bezig met hoe iets overkomt op anderen (sjips, ik heb nu zin in een duur drankje, maar daarnet toen ik een rondje gaf heb ik gewoon een watertje genomen, misschien moet ik dit rondje dan maar overslaan... of zal ik toch maar gewoon een biertje nemen).

voor dat laatste is het simpel, neem je gewoon een duur drankje en geef je 5 euro aan de persoon die op dat moment trakteert.
Als wij uitgaan/uitgingen dan leggen we pot (elk 10 euro om te starten) en drinken we daar enkel normale dingen van (water,cola, biertje). Als je zin hebt in een duur biertje (4 euro) dan leg je per keer 2 euro in de pot bij. Wil je een mixdrankje (vaak 7-8 euro) dan leg je 5 euro in de pot bij. (Bizar duur eigenlijk als je het zo bedenkt..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:13

PSvanLot schreef:
Dat hoor ik echt regelmatig...

Met de vriendengroep op stap, steeds een ander een rondje geven. Dan besteld persoon x steeds een duur drankje als een ander aan de beurt is om te betalen. Moet persoon x een rondje geven dan pakt ie zelf kraan water...


Idd, die is hier in het topic ook al heel vaak voorbij gekomen. Ik vind rondjes ook altijd een gedoe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:18

Gini schreef:
Ow misschien is dit wel een gierige actie van mij: ik vind rondjes geven in grotere groepen echt vreselijk.
Je drinkt meer dan je eigenlijk wilt en je betaalt meer dan je eigenlijk wilt. :D
Je bent ook meer bezig met hoe iets overkomt op anderen (sjips, ik heb nu zin in een duur drankje, maar daarnet toen ik een rondje gaf heb ik gewoon een watertje genomen, misschien moet ik dit rondje dan maar overslaan... of zal ik toch maar gewoon een biertje nemen).

Ik heb hetzelfde hoor! Ik ben geen grote drinker, drink voornamelijk water en ik drink langzaam, maar als ik dan een keer een glas wijn neem, wil ik me ook niet verplicht voelen om aan de Château Migraine te moeten omdat het anders lijkt alsof ik gebruik maak van een ander. Nu is het bij ons in de groep zo divers dat ieder eigenlijk altijd voor zich betaalt, omdat voor sommigen het bier niet aan te slepen is, terwijl er anderen zijn die over de hele avond alleen twee colaatjes drinken.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:19

Duhelo schreef:
Gini schreef:
Ow misschien is dit wel een gierige actie van mij: ik vind rondjes geven in grotere groepen echt vreselijk.
Je drinkt meer dan je eigenlijk wilt en je betaalt meer dan je eigenlijk wilt. :D
Je bent ook meer bezig met hoe iets overkomt op anderen (sjips, ik heb nu zin in een duur drankje, maar daarnet toen ik een rondje gaf heb ik gewoon een watertje genomen, misschien moet ik dit rondje dan maar overslaan... of zal ik toch maar gewoon een biertje nemen).

voor dat laatste is het simpel, neem je gewoon een duur drankje en geef je 5 euro aan de persoon die op dat moment trakteert.
Als wij uitgaan/uitgingen dan leggen we pot (elk 10 euro om te starten) en drinken we daar enkel normale dingen van (water,cola, biertje). Als je zin hebt in een duur biertje (4 euro) dan leg je per keer 2 euro in de pot bij. Wil je een mixdrankje (vaak 7-8 euro) dan leg je 5 euro in de pot bij. (Bizar duur eigenlijk als je het zo bedenkt..)


Je zegt dat het simpel is, maar eigenlijk vind ik het niet zo simpel (zeker niet na een paar wijntjes :D ). Hele boekhouding die je moet bijhouden. :')

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:22

Vreselijk, rondjes. Ik drink geen alcohol, dus ik drink direct ook veel minder op zo'n avond. En als je met 4 mensen bent, oke. Maar als het een groep is van 15 man, ik drink echt geen 15 drankjes op een avond, nog niet de helft. Maar als je iedere keer bedankt als ze langs komen en vervolgens zelf naar de bar loopt voor je eigen drankje wordt je ook weer gek aangekeken. Maar af en toe mee drinken en geen rondje geven kan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:27

Amable schreef:
Vreselijk, rondjes. Ik drink geen alcohol, dus ik drink direct ook veel minder op zo'n avond. En als je met 4 mensen bent, oke. Maar als het een groep is van 15 man, ik drink echt geen 15 drankjes op een avond, nog niet de helft. Maar als je iedere keer bedankt als ze langs komen en vervolgens zelf naar de bar loopt voor je eigen drankje wordt je ook weer gek aangekeken. Maar af en toe mee drinken en geen rondje geven kan ook niet.


Waarom wordt je dan gek aangekeken? Ik zou dat echt gewoon doen, heb ik ook vaak gedaan in de tijd dat ik vaak BOB was..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:35

Wij betalen meestal elk onze eigen drank omdat we idd vaak heel verschillende dingen drinken.

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:36

Relaxed schreef:
PSvanLot schreef:
Dat hoor ik echt regelmatig...

Met de vriendengroep op stap, steeds een ander een rondje geven. Dan besteld persoon x steeds een duur drankje als een ander aan de beurt is om te betalen. Moet persoon x een rondje geven dan pakt ie zelf kraan water...


Idd, die is hier in het topic ook al heel vaak voorbij gekomen. Ik vind rondjes ook altijd een gedoe..


Wij lossen het simpel op wanneer het kan. Vaak gaan we naar festivals of gelegenheden waar met munten betaald wordt. Iedereen haalt zijn eigen munten. Als iemand vraagt of je wat wilt drinken kun je ja of nee zeggen en het aantal muntjes geven die nodig zijn.
Zo kun je niemand (grofgezegd) naaien ;)

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:39

Heerlijk toch, iedereen die gewoon betaalt wat die zelf naar binnen kapt. :o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:40

Vinden wij ook logisch ja :j

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:44

Ja zo hoort het idd ook :j

Sansevieria
Berichten: 4223
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:44

Ook herkenbaar, mensen die als er getrakteert wordt wel een broodje lusten, maar als ze zelf moeten betalen dan hoeven ze ineens geen broodje, want "mijn bloedwaarden" zijn niet goed.

En dan een week erna doodleuk roepen (als weer iemand anders trakteert) en diegene zegt, oja, jij mocht niks vanwege je gezondheid hé, o jawel hoor, mijn waarden zijn nu weer goed.

Zo iemand kun je niet meer serieus nemen eerlijk gezegd.
Denkt diegene nu werkelijk dat mensen dat niet doorhebben?

Luxorvalkje
Berichten: 1945
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:52

Amable schreef:
Vreselijk, rondjes. Ik drink geen alcohol, dus ik drink direct ook veel minder op zo'n avond. En als je met 4 mensen bent, oke. Maar als het een groep is van 15 man, ik drink echt geen 15 drankjes op een avond, nog niet de helft. Maar als je iedere keer bedankt als ze langs komen en vervolgens zelf naar de bar loopt voor je eigen drankje wordt je ook weer gek aangekeken. Maar af en toe mee drinken en geen rondje geven kan ook niet.


Ik doe ook niet mee aan rondjes. Maar als iets wil loop ik mee naar de bar, of ik geef diegene die haalt 2 euro.

De Bob hielden we vroeger vrij

PSvanLot

Berichten: 10181
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:53

Erg triest als je met je vrienden zo om moet gaan.

Gelukkig heb ik er weinig mee van doen.

Hier doen vriendinnen met een verjaardag 5 euro. Dat vind ik voor een vast vriendinnengroepje van 5 echt heel erg weinig. Maar tis niet anders, we doen altijd samen uitleggen en dan kan ik moeilijk zelf wat extra's geven.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:30

In de vriendengroep van mijn zusje zit ook een erge. Mijn zusje heeft een eigen auto en rijdt dus vaak, vanuit de hele groep wordt dat gewaardeerd en vaak krijgt ze dan een drankje oid als vergoeding voor de benzine en dergelijke. Zit er dus ook 1 tussen, die achter de rug van mijn zusje om ging "roddelen" dat ze het zo raar vond dat het parkeergeld werd gesplit, niet wetende dat de andere auto's precies hetzelfde hadden gedaan. En benzinegeld voor langere ritten hoef je ook niet te verwachten van haar hoor. Maar om het kort te zeggen, ze vind het raar als ze moet mee betalen aan de kosten van de auto, maar zelf rijdt ze nooit. Ze blijft zelfs thuis als er niemand is om haar er heen te brengen (want de auto van haar ouders lenen is te duur en fietsen is teveel moeite).

Zijn genoeg dingen die zij ook niet wil betalen. Moet mijn zusje eigenlijk gewoon veel strenger in zijn, want die maakt het toch echt te bont.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:36

Gini schreef:
Duhelo schreef:

voor dat laatste is het simpel, neem je gewoon een duur drankje en geef je 5 euro aan de persoon die op dat moment trakteert.
Als wij uitgaan/uitgingen dan leggen we pot (elk 10 euro om te starten) en drinken we daar enkel normale dingen van (water,cola, biertje). Als je zin hebt in een duur biertje (4 euro) dan leg je per keer 2 euro in de pot bij. Wil je een mixdrankje (vaak 7-8 euro) dan leg je 5 euro in de pot bij. (Bizar duur eigenlijk als je het zo bedenkt..)


Je zegt dat het simpel is, maar eigenlijk vind ik het niet zo simpel (zeker niet na een paar wijntjes :D ). Hele boekhouding die je moet bijhouden. :')

Valt wel mee hoor, scheelt dat we meestal wel een vast groepje hadden, en iedereen gewoon een drankje neemt per ronde. Neem je een mixdrankje dan haal je op dat moment je portemonnee omhoog en leg je 5 euro extra in de pot.

Bij grotere groepen of onbekendere mensen halen we ook gewoon onze eigen drankjes.

Bij een koppel waar we vaak mee weggaan doen we gewoon om en om of elk onze eigen drank, net hoe het uitkomt.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:39

Ik doe ook niet mee aan potten ofzo, nooit gedaan ook. Mag ik de BOB zijn en ook nog lappen en tig cola drinken voor elk rondje dat ze halen. Of mee dokken voor de zuipschuiten. Ik haal mijn eigen drinken wel en met festivals inderdaad geef je gewoon een muntje mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:35

Duhelo schreef:
Valt wel mee hoor, scheelt dat we meestal wel een vast groepje hadden, en iedereen gewoon een drankje neemt per ronde. Neem je een mixdrankje dan haal je op dat moment je portemonnee omhoog en leg je 5 euro extra in de pot.

Bij grotere groepen of onbekendere mensen halen we ook gewoon onze eigen drankjes.

Bij een koppel waar we vaak mee weggaan doen we gewoon om en om of elk onze eigen drank, net hoe het uitkomt.

Dat laatste doe ik altijd met een goede vriend inderdaad. :j Als één van ons dan een keer iets duurders wil, biedt diegene zelf aan om een keer ieder voor zich te betalen, maar de ander zegt eigenlijk altijd dat het geen probleem is om een keer wat meer te betalen. In ieder geval hebben we dan de keuze en proberen we elkaar niet te naaien. :=

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:17

Misschien heeft het niet exact het gierigheid te maken, maar wat vinden jullie ervan als jij degene
bent die altijd een vriend/vriendin moet opzoeken? In plaats van andersom zeg maar.

Ik vroeg aan een vriendin of ze zin had om morgen een wijntje bij mij te doen maar ze wilt niet want dan zit haar huisgenoot alleen (?) Vraagt ze of ik naar haar kom maar ik ben de afgelopen 10 keer al bij haar langs geweest en dat kost mij ook iedere keer best wat benzine/ov-geld want het is een uur reizen.

Het is niet eens dat ik niet langs wil komen maar het gaat zo langzamerhand een beetje tegen mijn principes in maar misschien ben ik een zeikerd. :P

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:20

Op een bepaald moment vind ik ook dat iemand maar eens bij mij moet komen :j
Vriendin was vorig jaar zwanger en blijkbaar kan ver autorijden dan niet meer. Ben toen steeds bij haar geweest, 2.5 uur rijden. Daarna was zij toch echt aan de beurt om bij mij te komen. Had er ff geen zin meer in..

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:31

Wacht wat? Waarom kun je als zwangere niet ver autorijden?