Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37286
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:53

Wacht even is het schaap echt van die vriendin? Want dan lijkt het mij meer dan normaal om dat te betalen toch? Vind het sowieso bizar dat jij haar zoveel gunt en ze dan moeilijk doet over dit bedrag... kom dan met een andere oplossing zoals “oh, hoger dan ik verwacht, kan dat geld niet missen nu, is het ook goed als ik de helft betaal ? “ of iets in die trant...

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:57

nouze kan het wel missen. Wil het gewoon niet. Omdat ze het bizar hoog vind.
En ja, dat was bij mij ook anders overgekomen (joh, hoger als verwacht, zullen we splitten).Dan had ik niet het gevpel gehad dat ze niet wil betalen omdat ze me niet gelooft.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:06

IHN schreef:
nouze kan het wel missen. Wil het gewoon niet. Omdat ze het bizar hoog vind.
En ja, dat was bij mij ook anders overgekomen (joh, hoger als verwacht, zullen we splitten).Dan had ik niet het gevpel gehad dat ze niet wil betalen omdat ze me niet gelooft.

Sorry, maar ze is echt een freeloader.... Ze melkt jou uit omdat ze, weet dat je toch wel betaalt...

Amber_anne

Berichten: 6957
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 00:19

Dit zou ik idd snel afkappen, klikt als een profiteur. Ik zou haar mededelen dat je wilt dat ze gaat betalen voor haar dieren dan kan je kijken hoe ze reageert. Een echte vriendin zou het snappen en mee gaan betalen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:58

Ik had twee jaar geleden een mooie...

We zouden met een clubje van 4 meiden een beurs in Parijs gaan bezoeken. We zouden donderdags heen gaan, 3 dagen beurs doen en dan maandags terug. Van tevoren besproken dat het samen uit, samen thuis zou zijn, en dat we op een nette plek wilden overnachten. We werden gewaarschuwd door iemand dat het park waar de beurshallen zich bevinden s'avonds niet veilig is voor vrouwen, veel junks en veel groepen rondhangende mannen die vrouwen zonder manneijk gezelschap lastig vallen. Omdat we s'avonds na de beurs ook nog zouden moeten eten, was de locatie van het hotel wel redelijk belangrijk; we wilden zo min mogelijk door dat park heen moeten en zo kort mogelijk 'op straat' moeten zijn.

We spraken een weekend af waarin we een hotel zouden gaan boeken. Ik en vriendin K zijn gaan zoeken, en hebben in ons gezamelijke fb-gesprek een aantal opties gegeven met voors en tegens van de verschillende opties. Daarbij keken we steeds op Google Maps waar het ongeveer lag qua metrolijnen en loopafstanden, en plozen we de reviews uit. We vonden een prima appartement op AirBnb op een goed bereisbare afstand, nou dat moest hem dan maar worden. Maar vriendin H wilde niet dat weekend boeken, die wilde er over nadenken.

Een week later begonnen K en ik er weer over. Vriendin nummer 3 (J) vond alles prima, dus K en ik weer dat appartement tevoorschijn gehaald. Dat bleek ondertussen bezet te zijn in dat weekend. Ondertussen gaf fb messenger steeds aan dat H aan het typen was, maar er kwam niks. K en ik weer verder zoeken, en een paar opties gegeven, maar het bleef angstvallig stil aan de kant van H, er kwamen geen positieve reacties en geen negatieve reacties op de gegeven opties. Na wat aandringen kwam het hoge woord er uit, H vond onze smaak van hotels te duur.

K en ik nogmaals uitgelegd dat we niet s'avonds laat nog een flink eind wilden lopen in een onveilig park, maar goed, dan zouden we kijken naar een hotel dat verder weg was met de metro. Toen we vroegen wat H's budget was kregen we eigenlijk geen duidelijk antwoord. Toen gaven we de optie van een (in verhouding) spotgoedkoop Ibis Budget hotel, op 20 minuten lopen van de beurs. Dat was zo'n beetje de goedkoopste optie waar de reviews nog enigzins okay waren en die na een lange dag op een beurs nog te belopen was.

H vond dat hotel dan wel okay, maar dan wilde ze een kamer zonder ontbijt. J en ik zouden een kamer delen, en K en H een kamer. K gaf aan dat ze graag met zijn vieren samen wilde ontbijten, maar H vond dat te duur (20 euro per kamer extra geloof ik). H wilde lopend op weg naar de beurs ergens koffie en een broodje halen. Ik gaf aan dat ik dat ongezellig vond, omdat ze K daarmee dwong om ook lopend ergens iets te halen, en dat dat ontbijtje de kosten niet waren op de hele trip (40 euro pp op een vakantie van pak-em-beet 500 euro pp).

Nou, dat was blijkbaar tegen het zere beentje, want H typte daarna niks meer. We hebben het even laten rusten, maar omdat we niet weer achter het net wilden vissen qua boeking hebben we aangegeven dat ze tot maandag de tijd had om te beslissen, en dat we daarna gingen boeken. H heeft niets meer gezegd, en op maandag hebben K en ik de conclusie getrokken dat ze niet meer mee zou gaan. Toen we er naar vroegen kregen we geen antwoord.

Omdat we nu met zijn drieën waren konden we voor hetzelfde bedrag waar we 2 tweepersoons Ibis Budget kamers voor hadden, een 3-persoons kamer boeken bij de 4 sterren Mercure pal tegenover het beursgebouw. Met een uitgebreid hotelontbijt. En we hebben een waanzinnig gezellig weekend gehad met veel cocktail-uurtjes en lekker uit eten geweest.

De vriendschap met H heeft niet heel lang meer geduurd daarna. Haar nieuwe vriend (de Parijs-plannen waren er al voordat de nieuwe vriend in beeld was, dus de nieuwe vriend was niet in de plannen opgenomen en kon dus niet mee) was mogelijk de reden dat ze eigenlijk niet meer mee wilde, en stiekem waren wij erg blij dat die kerel niet mee was. Maar we blijven ons verbazen over het feit dat het hotelontbijt van de Ibis Budget blijkbaar te duur was (want een koffie en een broodje op straat in Parijs zijn gratis...).

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:38

IHN schreef:
Billy schreef:
Ik zou zeggen dat ik stop met d'r beesten te betalen en dat ze een maand de tijd heeft om een andere plek te zoeken..


dat kan en wil ik niet. Ik geef veel om haar. en normaal is geld nooit een issue tussen ons.
maar goed.. ze komen hier regelmatig ff een weekend in mijn vakantiehuis en ik had een grotere tv voor ze besteld als verrassing. Die bestelling heb ik acuut gestorneerd.


Jij geeft veel om haar, maar andersom klinkt het eerder alsof ze gewoon gebruik maakt van jouw goedheid (dieren stallen, vakantiehuis).

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:40

Moestuin schreef:
Nou ja. Door de week ben ik €45 kwijt eer de dierenarts hier is. Tel daar €15 bij als het spoed is en €15 als het weekend is. Soms ben ik dus al €75 kwijt voor de dierenarts hier überhaupt staat. Dan is er nog geen onderzoek geweest, geen behandeling of medicatie etc. Ik vind de bedragen die jou vriendin in haar hoofd heeft best wel onrealistisch en ook inderdaad geen fijne manier van communiceren. Als zij het volledige bedrag niet betaald zou ik daar wel conclusie’s uit trekken en de volgende keer haar het rechtstreeks met de dierenarts laten regelen.


Eens, 130 euro is voor een 'hoog opgeleid beroep' een lachertje als uurtarief.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:14

ik denk ook dat het gewoon klopt. Maar vorige keren was het idd veel goedkoper. Zij had natuurlijk die bedragen in haar hoofd toen ze aangaf:ik betaal wel.
Ik snap de schok dan ook wel. Maar t is de manier waarop. Geen vraag waarom ie zo hoog is, niet jeetje ik schrik hiervan. Zullen we dan splitten? Maar gelijk:ik betaal niet. kan niet kloppen.
waarmee ze mij het gevoel geeft de boel te belazeren. En dat vind ik naar.

xSCWx
Berichten: 7073
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:20

@IHN, heb je dit ook al op deze manier naar haar uitgesproken? En dan niet via app maar even bellen of liever nog face2face. Ik ga even van het goede uit en misschien heeft zij zo haar (gegronde) redenen om zo te reageren en is het helemaal niet omdat ze jou niet gelooft. Het is wel goed om jouw gevoelens naar haar uit te spreken. Zo te lezen doe je genoeg voor haar. Of ze daarvan profiteert oordeel ik niet over, dat weet alleen jij.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:35

@Haabal: ik snap beide kanten wel, ik ben ook vaak degene die een hotel te duur vindt en ik ontbijt dan inderdaad ook vaak door naar een supermarkt te gaan oid. Het heeft bij mij ook wel vaak ongemakkelijke situaties opgeleverd. Hotels vind ik vaak gewoon echt te duur. Normaal kampeer ik veel, maar bij Parijs is dat niet eens veel goedkoper :'). Maar ben dus ook gewend om maximaal 100 in totaal uit te geven voor een weekendje Parijs, inclusief reis. En bij een gewone vakantie destijds ongeveer 120 voor 3 weken Frankrijk. Nu verdien ik met geld en heb ik een vaste baan, maar het blijft altijd nog wel een puntje, ik met altijd wel op mijn geld en een hotel is een klap geld die je er wel voor over moet hebben. Merk toch vaak dat vrienden meer luxe willen/gewend zijn.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:37

xSCWx schreef:
@IHN, heb je dit ook al op deze manier naar haar uitgesproken? En dan niet via app maar even bellen of liever nog face2face. Ik ga even van het goede uit en misschien heeft zij zo haar (gegronde) redenen om zo te reageren en is het helemaal niet omdat ze jou niet gelooft. Het is wel goed om jouw gevoelens naar haar uit te spreken. Zo te lezen doe je genoeg voor haar. Of ze daarvan profiteert oordeel ik niet over, dat weet alleen jij.


nee. Ik heb niet het gevoel dat ze profiteert. Met eten enzo ook.. ene keer betaal ik, andere keer zij. En als ik eens hulp of steun nodig heb is ze er ook. Daar hoeft wat mij betreft ook geen weegschaal bij.
Ik heb haar idd gelijk gebeld en aangegeven wat het met me deed. Als antwoord op mijn vraag of ze dacht dat ik het bedrag verzon zei ze:mijn gevoel zegt dat het niet klopt. Pas toen ik echt aandrong van denk je nou echt dat ik je ga bedonderen? zei ze:nou, daar ga ik niet vanuit. Maar voor mij niet echt overtuigend.
Maar lees jij het als beschuldiging of niet?
want geld en ik is een gevoeligheid. Mijn ouders kochten spullen om gebrek aan liefde te compenseren. Ik vind het dus heel lastig om grenzen te stellen bij mensen waar ik om geef omdat het voelt of ik ze afwijs. Maar mss maak ik dit daarom ook te zwaar en voelt het als gebrek aan vertrouwen (afwijzing), terwijl iemand anders het heel anders leest.

Vjestagirl

Berichten: 26664
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:41

Praat erover met haar ipv met ons. Je hebt ondertussen al zeker vier keer hetzelfde aangegeven, maar wij kunnen er niets aan veranderen

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:41

Haarbal wat een verhaal joh, ik geef jullie groot gelijk en vind dat jullie het netjes hebben overlegd steeds en uiteindelijk is het voor de 3 die overbleven denk ik veel gezelliger geweest. Als je een te krap budget hebt kun je daarover praten, maar wil je dat niet dan kun je beter niet meegaan.

xSCWx
Berichten: 7073
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:46

Ik lees het niet zo zeer als beschuldiging, ze zou ook kunnen denken dat de dierenarts een rekenfout heeft gemaakt of dingen dubbel heeft berekend oid. (Dit heb ik ook wel eens aan de hand gehad, daarom check ik altijd of de rekening klopt). Ook omdat ze zegt dat ze er niet vanuit gaat dat jij haar bedondert lijkt ze de “fout” meer bij de dierenarts te zoeken maar het is dan inderdaad wel jammer dat ze niet zelf met een oplossing komt (“ik betaal de helft” oid). Maar let wel op dat je niet hetzelfde als je ouders gaat doen; jij gunt je vriendin financieel/materieel veel (tegen kostprijs stallen, gratis in jullie gasten huis verblijven, een grotere tv kopen), uiteraard hoeft niet elke uitgave op de balans gelegd te worden maar als de balans 1 kant op slaat dan gaat het ook niet goed.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:50

Jeetje wat een gedoe haarbal, als je met 4 op vakantie gaat moet je soms schikken. Ik ontbijt eigenlijk nooit en zelfs ik doe altijd met ontbijt want andere mensen ontbijten wel. Het lukt me dan ook wel om wat te eten maar van mij hoeft dat niet per se haha.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:56

IHN, ik neem aan dat je een factuur hebt van de dierenarts? Gewoon naar haar sturen en vragen wat er volgens haar dan niet klopt

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:03

xSCWx schreef:
Ik lees het niet zo zeer als beschuldiging, ze zou ook kunnen denken dat de dierenarts een rekenfout heeft gemaakt of dingen dubbel heeft berekend oid. (Dit heb ik ook wel eens aan de hand gehad, daarom check ik altijd of de rekening klopt). Ook omdat ze zegt dat ze er niet vanuit gaat dat jij haar bedondert lijkt ze de “fout” meer bij de dierenarts te zoeken maar het is dan inderdaad wel jammer dat ze niet zelf met een oplossing komt (“ik betaal de helft” oid). Maar let wel op dat je niet hetzelfde als je ouders gaat doen; jij gunt je vriendin financieel/materieel veel (tegen kostprijs stallen, gratis in jullie gasten huis verblijven, een grotere tv kopen), uiteraard hoeft niet elke uitgave op de balans gelegd te worden maar als de balans 1 kant op slaat dan gaat het ook niet goed.


dankjewel. dit wilde ik weten idd. Dan toch ws mijn overgevoeligheid.
En je hebt gelijk. Ik ben daarnee aan het werk. Daarom ook dat ik steeds hier herhaal dat ze geen freeloader is. Ze doet dat niet. Is juist ontzettend lief altijd. Maar dit raakte me, toen kwam dit topic omhoog en dacht ik:ff checken of ik gek ben. Heb nu haast al weer spijt, want de beschuldigingen aan haar adres kloppen niet. Het is een onhandig incident waar ik me gejwetst door voel. En nu na jouw antwoord denk ik:ws door mijn eigen overtuigingen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:17

Amber_anne schreef:
Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.

Ik heb ook in de horeca gewerkt en deelde graag mijn fooien met de collega's.

De kok krijgt vaak een hoog salaris, de fooi is daarom juist voor de bediening in leven geroepen die het minimumloon krijgen. Fooien delen is dus een fout systeem. De bediening wordt een stuk klantvriendelijker daar waar de fooi zelf gehouden mag worden.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:44

@IHN: doe wat voor jou goed voelt. Zo te lezen is dat misschien je vriendin de rekening laten zien en voorstellen dat jullie allebei de helft betalen.

En dan zand erover en met een schone lei beginnen en het belangrijkste: dit kan pas nádat jullie dit goed hebben uitgepraat.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:45

Er zijn mensen die vriendelijk zijn zonder dat daar geld tegenover staat, Elnienjo...

Verder heb ik niet het idee dat een kok super goed verdient.

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:23

Killed schreef:
LWDaisy schreef:
Even het topic omhoog schoppen, waar zijn die gierige acties :D :D

Ik heb vandaag om eerlijk te zijn het tegenovergestelde gedaan.
Ik heb een Schockemohle hoofdstel, de Coventry. Heb hem al een jaar of 6-7 liggen denk ik, en amper 20x gebruikt. Heel obsessief verzorgd, heb zelfs de originele velcro's nog om de teugels e.d. netjes bij elkaar te houden als je hem aan de hoofdstelhouder hangt. Ziet er 100% nieuw uit.

Maar - ik gebruik hem amper. Onlangs eindelijk hét hoofdstel gekocht voor mijn paard, een sidepull. Daardoor heb ik de Schockemohle helemaal niet meer nodig, dus heb ik die te koop gezet voor 75 euro, incl. teugels. Nieuwprijs was 189 euro.

Eén van mijn vriendinnen is helemaal gek van dat hoofdstel. Maar door een recente, dure operatie van haar hond (2000 euries) heeft ze van de koop moeten afzien.

Ik heb het hoofdstel vanochtend ingepakt en naar de post gebracht. Vriendin weet van niks haha. Via een gezamenlijke vriendin met de buurvrouw een plannetje bekokstooft, het wordt bij de buurvrouw afgeleverd, en zij zal het aan mijn vriendin bezorgen. Kaartje ingesloten: "vriendschap heeft meer waarde dan geld - geniet er van, jullie verdienen het!"

Kan niet wachten om haar reactie te zien haha!


[ [url=m/LrNIr3.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kD6ZKj.png]Afbeelding[/url] ]


Maxime zal blij zijn ermee! :D


Maar stt, nog niks verklappen he! :D Ze twijfelt nog steeds, heb haar moeten wijsmaken dat ik een koper heb :+ Hoop heel erg dat ze het pakketje morgen al aankrijgt haha!

Mars ik laat het je zeker weten :D

Spannend...
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6957
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:44

Tiggs schreef:
Er zijn mensen die vriendelijk zijn zonder dat daar geld tegenover staat, Elnienjo...

Verder heb ik niet het idee dat een kok super goed verdient.


Precies, als je alleen aardig bent voor de fooien dan ben je niet goed in je werk....

Heb zelf ook in de keuken gedaan en er is vaak 1 kok in de keuken die goed verdient. De rest verdient echt niet veel meer dan de rest van het personeel. En al zou de keuken niet mee tellen dan heb je behalve de serveersters nog veel meer mensen werken

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:27

Hier dit weekend begonnen met het huis op te ruimen van Opa.
Hebben iets verkocht via mp, komt een familielid dat geld tegen (wat we nog in het verzamelpotje moesten leggen) trekt er zonder blikken of blozen zo 50 euro van af voor de benzine, want er was de hele week op een neer gereden :roll:
Tjah, en andere mensen hebben bij leven elke dag gewassen en boodschappen gedaan en... die vragen ook niet om geld.
Maar prima, hou maar lekker, ik hoop dat ze er gelukkig van worden

LWDaisy

Berichten: 4807
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:05

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:
Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.

Ik heb ook in de horeca gewerkt en deelde graag mijn fooien met de collega's.

De kok krijgt vaak een hoog salaris, de fooi is daarom juist voor de bediening in leven geroepen die het minimumloon krijgen. Fooien delen is dus een fout systeem. De bediening wordt een stuk klantvriendelijker daar waar de fooi zelf gehouden mag worden.


Als iedereen in de bediening even vriendelijk is, vind ik het delen van fooien normaal :j
Maar stel dat ik aan tafel 1 door een eikel bedient wordt, dan krijgt die natuurlijk geen fooi van mij. En dat de mensen aan tafel 2 bedient worden door een heel vriendelijk persoon, die daardoor wél fooi krijgt. Dan zou ik het als bediener van tafel 2 wel knap l*llig vinden dat ik mijn fooi met de onvriendelijke bediener van tafel 1 moet delen :+

M_D_H oh da's balen. Op zo'n moment komt de ware aard van mensen wel vaak boven he..

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:55

elnienjo schreef:
Amber_anne schreef:
Fooien delen vind ik heel normaal. De kok en de afwas doen ook goed werk en horen daar ook fooi voor te krijgen, niet alleen de bediening.

Ik heb ook in de horeca gewerkt en deelde graag mijn fooien met de collega's.

De kok krijgt vaak een hoog salaris, de fooi is daarom juist voor de bediening in leven geroepen die het minimumloon krijgen. Fooien delen is dus een fout systeem. De bediening wordt een stuk klantvriendelijker daar waar de fooi zelf gehouden mag worden.


Een kok in loondienst verdient ook niet bepaald de vetpot (Tenzij michelin waardig) , laat staan de keuken en afwashulp (die zitten ook op minimumloon).

Daarbij zijn er zat beroepen die net zo zwaar, al dan niet zwaarder zijn, waar ze ook tegen het minimum loon werken zonder fooi. Mogen die dan maar onvriendelijk zijn tegen klanten?

In heel veel andere landen zijn ze wel afhankelijk van fooi, daar is namelijk geen minimum (oftewel eerlijk) loon.