Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14757
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:58

Moestuin schreef:
Ik wil even weten of zus nu echt zo gierig is of dat ik te veel verwacht :+ Zus woont op anderhalf uur rijden (filevrij) van ons. (Momenteel zijn wij bv al anderhalf uur onderweg en nog op een half uur rijden er vanaf ivm file) Maandag heeft ze ons last minute uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje van mijn nichtje. Zij was namelijk jarig en ik had een leuk bedrag gestort op haar rekening. Wij waren welkom om 12.00 tot 16.30. Daarna moesten ze nog weg.

Nu heeft ze dit deze ochtend nog snel gewijzigd naar 13.30 en weg om 16.30. Er wordt geen middageten meer gegeven. Enkel een stuk taart. Nu vind ik het nogal gierig om mensen over de middag te laten aanrijden en rond avond eten te laten terug rijden en enkel een stuk taart te voorzien. Omgekeerd zorg ik altijd voor of middag eten of avond eten. Dat moet zelfs niet iets speciaals zijn maar bv gewoon wat broodjes.

Denk ik nu zo apart?

Voor mijn broer en schoonzus haal ik altijd alles in huis, ook allerlei spullen die ik zelf niet eet en andere dieetwensen. Lunch en avondeten hou ik ook rekening mee dat ik daarvoor genoeg in huis heb, als ik dat niet heb dan ga ik uit van iets afhalen of thuis laten bezorgen. Mijn broer en schoonzus wonen op 30 mins afstand :o
Tenzij ze zelf aangeven dat ze bijvoorbeeld pas in de middag langs komen, of niet tot het avondeten blijven, dan pas schrap ik het delen van maaltijden.

Het enige waar ik tegenaan loop is mijn vader, die belt wel eens op met hey! Zal ik langs komen? Joh prima hoor! Maar die spreekt dus nooit van tevoren af, daar kan ik niet tegenaan plannen en dan heb ik wel eens onvoldoende te eten in huis. Maar dan denk ik ook bij mijzelf: had het dan eerder laten weten, want hier kan ik mijn boodschappen niet op inkopen.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:03

Ik vier mijn verjaardag zelden maar als mijn moeder op visite komt overleg ik altijd met haar of ze mee eet en wat we gaan eten.
Dan zorg ik dus dat er avondeten is of we gaan samen even naar de winkel als ze spontaan besluit te blijven eten. :)
Vaak krijgt ze bij aankomst ook een boterham ofzo omdat ze even onderweg is geweest en vaak een drukke werkdag had, er ligt voor haar ook haar eigen brood in de vriezer.
Niet meer dan normaal vind ik om dat aan te bieden en wanneer ik daar ben is het zo ongeveer hetzelfde (op eigen brood in de vriezer na).

Ik heb overigens wel de 'eis' dat visite van te voren laat weten dat ze komen, dan kan ik aangeven of dat uitkomt met mijn eigen planning en zorgen dat er wat extra eten en drinken in huis is. :)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:30

Ik vind het vooral een probleem om niets maken. Het is niet alsof ze je iets verschuldigd is omdat je geld aan haar hebt gegeven als verjaardagscadeau. Als je daar bent en honger hebt, dan geef je dat toch gewoon aan?

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:47

Ik zeg toch ook nergens dat zij mij wat ‘verschuldigd’ is? Had ze niets gedaan, ook goed hoor. Maar als je dan wat doet vindt ik dat je toch wel rekening kunt houden met reistijd en reisuur.

Maar goed. Na 2 uur zijn we terug vertrokken. Ze moesten nog weg. Zijn onderweg naar huis. Er was een stuk taart en 1 drankje. Denk dat ik volgend jaar maar over sla want dit is 4 uur rijden voor 2 uur ergens te zijn. Heb wel wat beters te doen.

En voor diegene die het opmerkte: Er is inderdaad geen super band. Wij zijn apart van elkaar opgegroeid. Dus ja, zij is mijn zus. Nee, er is geen ruzie. Maar een echte intense band is er ook niet. Het zit tussen een kennis en een vriendin ergens in.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:58

Moestuin schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat zij mij wat ‘verschuldigd’ is? Had ze niets gedaan, ook goed hoor. Maar als je dan wat doet vindt ik dat je toch wel rekening kunt houden met reistijd en reisuur.

Maar goed. Na 2 uur zijn we terug vertrokken. Ze moesten nog weg. Zijn onderweg naar huis. Er was een stuk taart en 1 drankje. Denk dat ik volgend jaar maar over sla want dit is 4 uur rijden voor 2 uur ergens te zijn. Heb wel wat beters te doen.

En voor diegene die het opmerkte: Er is inderdaad geen super band. Wij zijn apart van elkaar opgegroeid. Dus ja, zij is mijn zus. Nee, er is geen ruzie. Maar een echte intense band is er ook niet. Het zit tussen een kennis en een vriendin ergens in.


Fijn… dat zou ik volgende keer ook overslaan. Vind het erg asociaal om iemand die minimaal 3 uur in de auto zit om naar jou te komen al na 2 uur de laan uit te sturen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:43

Jeetje, erg hoor. Zou dat idd niet meer doen :n

Op onze verjaardagen komen ook altijd mensen die minimaal 1 uur moeten rijden. Daar verzorgen wij altijd een maaltijd voor, of wel de lunch ofwel het avondeten, net hoe het uitkomt. Je gaat toch mensen niet met een lege buik wegsturen :o.

Mijn familie die in de buurt woont die verwacht meestal geen eten, dus dan vraag ik van tevoren wie er mee eet.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:55

ben ik de enige die het al raar vind om geld te storten? Dan kun je toch net zo goed niks doen? Cadeau gaat voor mij juist om de moeite die iemand voor je doet.
daarnaast vind ik het idd raar, 1 stuk taart en 1 drankje. Aan de andere jant:je had natuurlijk ook gewoon kunnen zeggen. Joh, we hebben 2 uur gereden, heb je een boterham?

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:11

Hebben wij gevraagd en dat was er niet. Er was een zeer specifieke vraag om geld te storten en zeker geen cadeau te geven. En ja, dat doe ik dan.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:14

Nou dat vind ik ook raar :') kinderen willen toch juist cadeautjes :?

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:18

Vragen om een boterham, echt?

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:19

verootjoo schreef:
Nou dat vind ik ook raar :') kinderen willen toch juist cadeautjes :?


Joh misschien spaart het kind voor iets..
Ik vroeg ook wel eens geld als ik spaarde voor bv een nieuwe rijbroek ofzo.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:19

verootjoo schreef:
Nou dat vind ik ook raar :') kinderen willen toch juist cadeautjes :?



Hoezo? Mijn neefje was op 7 jarige leeftijd aan het sparen om naar Madagascar op vakantie te gaan.
Ik heb hem dus gewoon 20 euro voor zijn Madagascar vakantie gegeven.

Mijn zus had hem belooft als hij 3000 euro gespaard had dat ze dan zouden gaan. En als hij van gedachten veranderde naja dan had ie een leuk spaarpotje voor andere leuke dingen.

Kind was dolblij met het geld hoor.

Urona447
Berichten: 2811
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:19

verootjoo schreef:
Nou dat vind ik ook raar :') kinderen willen toch juist cadeautjes :?


Wij vragen vaak een kleinigheidje en geld voor de kids. Vaak hebben ze al zoveel speelgoed of kopen wij iets groots. Dus dat punt snap ik wel, wij doen wel altijd warm eten voor de familie.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:23

Vond je nichtje het leuk dat je er was en heeft ze netjes dankjewel gezegd voor het "cadeautje"? En hebben jullie het uit liefde geven? Dat lijken mij de relevantste vragen.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:23

Jeetje niet eens een boterham kunnen krijgen vind ik wel heel erg hoor…

Hier met een verjaardag vaak brood en soep als lunch. Heel gezellig en makkelijk :)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:25

Barbabientje schreef:
verootjoo schreef:
Nou dat vind ik ook raar :') kinderen willen toch juist cadeautjes :?


Joh misschien spaart het kind voor iets..
Ik vroeg ook wel eens geld als ik spaarde voor bv een nieuwe rijbroek ofzo.


Ja dan geef je het, dan stort je het toch niet op de rekening van de ouders :?

Zal aan mij liggen. Maar misschien is het kind al wat ouder, dan is het minder raar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:28

corinep schreef:
Vond je nichtje het leuk dat je er was en heeft ze netjes dankjewel gezegd voor het "cadeautje"? En hebben jullie het uit liefde geven? Dat lijken mij de relevantste vragen.


Ze is 1 :D

Er is specifiek gevraagd geweest om te storten en dat heb ik dus gedaan. Tot dan was er ook geen sprake van een feestje en wij zien elkaar niet bizar veel :)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:38

Ik vind het een beetje gezever, sorry.
Ga lekker alleen als je het leuk vindt diegene te zien en anders blijf je thuis. Ga je daarheen met al je verwachtingen en achteraf beledigd zitten doen.

Ik woon ook verder van mijn familie. Als ik ze een uurtje kan zien ben ik al blij, hoor. Glas water ook prima. Je hoeft je toch niet uit te sloven voor familie?
Zeg volgende keer voor je komt even: hé, zullen we anders met de lunch komen?
Of ga gewoon niet meer en stuur een appje met een felicitatie.

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:38

Ze vroegen een geldbedrag voor een kind van 1? Hahaha wow :') Denk eerder dat mams ergens voor spaarde dan het kind :Y)

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:39

Moestuin schreef:
corinep schreef:
Vond je nichtje het leuk dat je er was en heeft ze netjes dankjewel gezegd voor het "cadeautje"? En hebben jullie het uit liefde geven? Dat lijken mij de relevantste vragen.


Ze is 1 :D

Er is specifiek gevraagd geweest om te storten en dat heb ik dus gedaan. Tot dan was er ook geen sprake van een feestje en wij zien elkaar niet bizar veel :)


Huh ok?

Dus je zus heeft je gebeld, joh X is jarig, we vieren geen feestje maar als je een cadeautje wilt geven is hier ons rekeningnummer. Vervolgens heb je een groter dan verwacht bedrag gestort en heeft ze je toch uit schuldgevoel uitgenodigd?

Ik weet niet of het zo gegaan is maar dan zou ik het wel heel gierig vinden ja.

Specifiek om een boterham vragen ook wel apart. Als ik bij iemand op visite ben waar ik een goede band mee heb zou ik nog wel durven aangeven dat ik honger heb of ze iets in huis hebben. Met zo'n slechte band en zeker als het kind er niets van merkt zou ik de verjaardag lekker overslaan en als ik honger krijg gewoon eerder weggaan en door de mcdrive ofzo gaan.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:59

Moestuin schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat zij mij wat ‘verschuldigd’ is? Had ze niets gedaan, ook goed hoor. Maar als je dan wat doet vindt ik dat je toch wel rekening kunt houden met reistijd en reisuur.

Maar goed. Na 2 uur zijn we terug vertrokken. Ze moesten nog weg. Zijn onderweg naar huis. Er was een stuk taart en 1 drankje. Denk dat ik volgend jaar maar over sla want dit is 4 uur rijden voor 2 uur ergens te zijn. Heb wel wat beters te doen.

En voor diegene die het opmerkte: Er is inderdaad geen super band. Wij zijn apart van elkaar opgegroeid. Dus ja, zij is mijn zus. Nee, er is geen ruzie. Maar een echte intense band is er ook niet. Het zit tussen een kennis en een vriendin ergens in.


Misschien heeft ze gewoon helemaal niet gedacht aan de reistijd? Lekker boeiend. Tenzij ze echt iets tegen je heeft gezegd van: "Nee je krijgt geen lunch want dat is te duur" vind ik niet dat je kan spreken van een gierige actie. Enkel van een actie waar je zelf imo het initiatief had kunnen nemen kunnen aangeven waar je tegenaan loopt. Communicatie is key.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:01

Ik vind een verjaardag, waarbij om geld is gevraagd, en waar vervolgens alleen een taartje en drinken is enorm gierig.. En dan ook nog een eindtijd. Als je geen zin hebt in een verjaardag, nodig dan niemand uit..

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:07

Relaxed schreef:
Ik vind een verjaardag, waarbij om geld is gevraagd, en waar vervolgens alleen een taartje en drinken is enorm gierig.. En dan ook nog een eindtijd. Als je geen zin hebt in een verjaardag, nodig dan niemand uit..


Iedereen is anders natuurlijk. Voor mij staat een cadeau geven en een verjaardag vieren los van elkaar. Ik geef een cadeau omdat ik iets heb gevonden waarvan ik denk dat diegene er erg blij mee gaat zijn. Geld geven vind ik zo'n kul, dat doe ik sowieso niet. Ik maak er dan op zijn minst nog een cadeaubon van. Ik ga de waarde van het cadeau echt niet afwegen tegen de versnaperingen die er tegenover staan. :') Nou ben ik sowieso niet iemand die op de centen zit, ben erg makkelijk in anderen trakteren of spontaan iets cadeau doen, wellicht dat dat ook bijdraagt aan hoe ik erin sta.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:08

Communicatie is wel belangrijk. Wij zijn ooit ook eens 1,5 uur enkele reis naar een verjaardag gereden. Waren welkom na de lunch en eenmaal ter plekke kregen we een kopje thee en plak cake en konden we wel weer gaan. Heb toen ook gezegd niet meer te gaan op zo'n manier, je voelt je gewoon niet welkom. Persoon in kwestie is er door haar moeder op aangesproken en jaar erop kwam er weer een uitnodiging, met specifiek erbij dat er taart was en hapjes en mogelijkheid om te blijven eten. Ik hoef echt geen uren ergens te zijn (liever niet zelfs), maar als ik om 16.00 de spits weer ingestuurd wordt op een lege maag voor een reis van minstens 1,5 uur voel ik me niet heel erg gewaardeerd, zeg maar.

Een rekeningnummer doorgeven voor de verjaardag van een kind van 1 vind ik dan wel echt gierig.. Tenzij duidelijk is dat er een bedoeling met het geld is doe ik daar echt niet aan mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:14

__Sannne schreef:
Relaxed schreef:
Ik vind een verjaardag, waarbij om geld is gevraagd, en waar vervolgens alleen een taartje en drinken is enorm gierig.. En dan ook nog een eindtijd. Als je geen zin hebt in een verjaardag, nodig dan niemand uit..


Iedereen is anders natuurlijk. Voor mij staat een cadeau geven en een verjaardag vieren los van elkaar. Ik geef een cadeau omdat ik iets heb gevonden waarvan ik denk dat diegene er erg blij mee gaat zijn. Geld geven vind ik zo'n kul, dat doe ik sowieso niet. Ik maak er dan op zijn minst nog een cadeaubon van. Ik ga de waarde van het cadeau echt niet afwegen tegen de versnaperingen die er tegenover staan. :') Nou ben ik sowieso niet iemand die op de centen zit, ben erg makkelijk in anderen trakteren of spontaan iets cadeau doen, wellicht dat dat ook bijdraagt aan hoe ik erin sta.


Maar wat ik begrijp uit dit verhaal is dat de uitnodiging na het geld kwam.. En je zorgt toch voor voldoende eten voor je gasten? Los van het kado, de gelegenheid of de reisafstand?