Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:29

Ik hoop dat er nooit mensen op mijn verjaardag komen die af gaan zitten wegen of er wel snacks naar waarde van hun cadeau op tafel staan. Brrr.
Ik houd van mensen voeren, trouwens. Maar het kan zomaar dat ik eens of meerdere keren geen rekening gehouden heb met een lunchtijd en je dus gewoon een kaasplank en taart kreeg.
Ik zit zelf echt nooit te tellen. Ik ben juist altijd blij met een excuus voor de McDrive.

En als zo’n moeder nou wat centen op die dreumesrekening wil, lekker belangrijk. Die kinderen snappen toch geen kont van verjaardagen. Krijgt ze dan haar 33e knuffeltje of een Little Dutch ding dat 40.000 andere Hollandsche kinderen ook in de kast hebben? Het gaat op zo’n kinderverjaardag toch lekker niet om jou. Sowieso, langer dan 2 uur op een kinderverjaardag willen zijn, de horror.

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:33

Euhm, jullie snappen het verkeerd. Ik weeg wat op tafel komt zeker niet af tegenover het cadeau dat is gegeven.

Het gaat mij erom dat er is gezegd: 12.00 met lunch, daarna stukje taart en om 16.30 einde. Dat is deze ochtend last minut nog afgeblazen (de lunch dan) Uiteindelijk zijn wij er maar 2 uur geweest en terug huiswaards gestuurd. Wij zijn om 11.30 vertrokken. Waren om 18.15 pas thuis.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn. Ik voelde mij er niet echt goed bij, maar ik organiseer zoiets ook altijd wat anders en hou rekening met reistijd :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:34

Moestuin haar voorbeeld heeft weinig met gierigheid te maken. Eerder een gebrek aan hoffelijkheid.

Persoonlijk zou ik geen geld geven aan het kind van iemand (wat dan nog maar 1 jaar oud is) waar ik geen sterke band mee heb. Sowieso doe ik weinig moeite om mensen te 'feliciteren'. Verjaardagen interesseren me niet zoveel, sowieso als ik geen band heb met die persoon. Ik vind het eerder een vreemd gebeuren dat je op iemands verjaardag plots wel moet doen alsof die persoon belangrijker is in je leven dan die werkelijk is. :') (Aan de andere kant snap ik dat het een manier is om fragiele familiebanden toch nog een beetje te behouden. Persoonlijk heb ik er het lak aan- als iemand mij niet meer wilt zien omdat ik hem/haar geen gelukkige verjaardag wens en/of geen geld geef dan is het maar zo. :') Mijn jongere halfzus is een van de weinige familieleden die ik regelmatig wel nog iets koop- maar ik zou haar nooit geld geven.)

Mijn beste vrienden heb ik ondertussen ook al een paar jaar geen 'echt' cadeau meer gegeven. Gebrek aan inspiratie (en energie). Zij mij ook niet (altijd) en daar heb ik echt geen problemen mee. Ik weet dat als ik of zij iets tegenkomen waarvan we denken 'dat past bij die persoon' dat het dan wel gegeven wordt ongeacht de prijs of datum.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 20-06-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37244
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:35

Poh bij een verjaardag heb ik meestal zo veel eten en drinken dat ik er een week van zou kunnen overleven :')
Ik vind het dan ook heel leuk om lekkere dingen op tafel te zetten zoals borrelhapjes, toastjes met brie enz.

Als je van zo ver komt vind ik het niet gek dat je verwacht minstens een maaltijd daar te kunnen eten. Een lunch of een diner is wel het minste wat je dan aan kan bieden. En het hoeft niet veel te zijn; soep met brood of patat met een snack is dan toch prima?

Vind het wel een beetje onpersoonlijk dat je dan geld op de rekening moet storten en je maar heel kort langs kan komen. Voelt een beetje als "bedankt voor je geld, hier heb je een stukje taart omdat het hoort en nu weer ophoepelen". Klinkt niet als een heel gezellige verjaardag in ieder geval...

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:45

Vinden we 2 uur op een kinderverjaardag echt kort ja?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:56

Lisitano schreef:
Vinden we 2 uur op een kinderverjaardag echt kort ja?


Ik vind het een eeuwigheid, maar dat ligt meer aan mij :')

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:58

Nee hoor. Ik deed de eerste verjaardagen ook maar 2 uur.
Maar voor familie die heel lang moeten rijden en dan twee keer tijdens etenstijd aan het rijden zijn maakten wij een uitzondering. Die krijgen gewoon een maaltijd en gaan met een volle buik naar huis.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:01

Relaxed schreef:
Lisitano schreef:
Vinden we 2 uur op een kinderverjaardag echt kort ja?


Ik vind het een eeuwigheid, maar dat ligt meer aan mij :')

En ik heb nog wel zelf een kind maar ik vind het echt afschuwelijk _O-

Marjo

Berichten: 37244
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:03

Ik vind 2u wel kort ja. Zeker als er familie van ver komt. Wij zijn altijd veel langer bij de verjaardag van de kindjes van mn zus. Zeker van smiddags 14 tot savonds 20/21.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 22:48

Ken van die tijdsblokken wel als “dan is het jarige kind ook wakker”, maar als ze verder weg wonen, blijven wij gewoon langer als kind al naar bed is hoor (op uitnodiging hè ;) ) Ga niet langer in de auto zitten dan op het feestje. Al kiezen we dan meestal niet de dag dat huis vol zit, maar juist moment dat je de ouders ook echt spreekt ;)

En hier gaat visite altijd zuchtend “oh hoeven niet meer te eten vanavond/vandaag” weg. Liever de bijnaam feeder dan karig ;)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:04

Relaxed schreef:
Lisitano schreef:
Vinden we 2 uur op een kinderverjaardag echt kort ja?


Ik vind het een eeuwigheid, maar dat ligt meer aan mij :')


Eens :)) godzijdank nog geen last van kinderverjaardagen.

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:23

Selina schreef:
Ze vroegen een geldbedrag voor een kind van 1? Hahaha wow :') Denk eerder dat mams ergens voor spaarde dan het kind :Y)



Heb jij kinderen?
Weet je wel hoeveel meuk er op de wereld is voor een 1-jarige

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 07:39

Moestuin schreef:
Euhm, jullie snappen het verkeerd. Ik weeg wat op tafel komt zeker niet af tegenover het cadeau dat is gegeven.

Het gaat mij erom dat er is gezegd: 12.00 met lunch, daarna stukje taart en om 16.30 einde. Dat is deze ochtend last minut nog afgeblazen (de lunch dan) Uiteindelijk zijn wij er maar 2 uur geweest en terug huiswaards gestuurd. Wij zijn om 11.30 vertrokken. Waren om 18.15 pas thuis.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn. Ik voelde mij er niet echt goed bij, maar ik organiseer zoiets ook altijd wat anders en hou rekening met reistijd :)

Maar als je dan van te voren weet dat je ver moet rijden en maar 2 uur mag blijven, dan zeg je toch gewoon af als zij belt om de dag in te korten en jij dat een probleem vindt? Als plannen aan haar kant wijzigen heeft dat gewoon ook effect op die van jou. Ik snap niet dat je gegaan bent. Dan zeg je toch 'Joh, als het niet uitkomt dan doen we het een andere keer. Wij zitten liever niet zo lang in de auto voor enkel een bakje koffie.'

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:59

Ceffyl schreef:
Moestuin schreef:
Euhm, jullie snappen het verkeerd. Ik weeg wat op tafel komt zeker niet af tegenover het cadeau dat is gegeven.

Het gaat mij erom dat er is gezegd: 12.00 met lunch, daarna stukje taart en om 16.30 einde. Dat is deze ochtend last minut nog afgeblazen (de lunch dan) Uiteindelijk zijn wij er maar 2 uur geweest en terug huiswaards gestuurd. Wij zijn om 11.30 vertrokken. Waren om 18.15 pas thuis.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn. Ik voelde mij er niet echt goed bij, maar ik organiseer zoiets ook altijd wat anders en hou rekening met reistijd :)

Maar als je dan van te voren weet dat je ver moet rijden en maar 2 uur mag blijven, dan zeg je toch gewoon af als zij belt om de dag in te korten en jij dat een probleem vindt? Als plannen aan haar kant wijzigen heeft dat gewoon ook effect op die van jou. Ik snap niet dat je gegaan bent. Dan zeg je toch 'Joh, als het niet uitkomt dan doen we het een andere keer. Wij zitten liever niet zo lang in de auto voor enkel een bakje koffie.'


Vind ik ook…
We weten ook niet waarom zus het heeft ingekort, kan perfect zijn omdat ze zelf niet thuis waren van eerder afspraak ofzo.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:22

Moestuin schreef:
Euhm, jullie snappen het verkeerd. Ik weeg wat op tafel komt zeker niet af tegenover het cadeau dat is gegeven.

Het gaat mij erom dat er is gezegd: 12.00 met lunch, daarna stukje taart en om 16.30 einde. Dat is deze ochtend last minut nog afgeblazen (de lunch dan) Uiteindelijk zijn wij er maar 2 uur geweest en terug huiswaards gestuurd. Wij zijn om 11.30 vertrokken. Waren om 18.15 pas thuis.

Het is duidelijk dat de meningen verdeeld zijn. Ik voelde mij er niet echt goed bij, maar ik organiseer zoiets ook altijd wat anders en hou rekening met reistijd :)


Maar waar is dan de communicatie vooraf? Ik heb altijd zo het gevoel bij dergelijke verhalen dat wij hier op Bokt meer op de hoogte zijn van hoe en wat en hoe je je daar bij voelt, dan de persoon in kwestie. Heb je het je zus op voorhand laten weten dat je eigenlijk wel op die lunch gerekend had en dat je het gek vindt om zo lang in de auto te zitten voor twee uurtjes feest?

Want ook al vind ik dat je zeker wel een punt hebt dat het raar is, ik vind het ook zo wat om alles mak als een lammetje te ondergaan en alleen online je gevoelens te uiten.
Probeer alleen naar feestjes te gaan die je leuk vindt en waar je je goed bij voelt, er is niks mis mee om af te zeggen bijvoorbeeld bij veranderde plannen. Kom je in je leven toch eens een verplicht nummertje tegen waar niet onderuit te komen valt, zet dan even je beste acteermuts op, doe het verplichte nummertje en ga daarna lekker weer door met je eigen leven. Plan misschien al meteen iets in na zo een verplicht feestje wat je wel heel erg leuk vindt om te doen, dan heb je nog iets om naar uit te kijken die dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:51

Wij hebben dit aangegeven. Antwoord was: Maar wij hebben al taart gehaald en rekenen er nu op. Maar goed. Ik wil het beetje contact tussen ons ook niet verder laten verzuren. Ik laat het hier bij want het word hier straks nog mijn schuld of zo :')

Edit: En ze waren gewoon thuis hoor. Geen afspraak die uitliep.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:54

Vind je zus nog steeds niet echt onder gierig vallen met deze actie, wel onder totaal niet gastvrij :')

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:16

Moestuin schreef:
Wij hebben dit aangegeven. Antwoord was: Maar wij hebben al taart gehaald en rekenen er nu op. Maar goed. Ik wil het beetje contact tussen ons ook niet verder laten verzuren. Ik laat het hier bij want het word hier straks nog mijn schuld of zo :')

Edit: En ze waren gewoon thuis hoor. Geen afspraak die uitliep.


Het gaat niet over de schuldvraag. Het gaat erom dat je nog altijd zelf je eigen keuzes mag maken. Nu heb je de keuze gemaakt om het contact niet verder te laten verzuren en dat is voor nu een goede keuze geweest. Dat wilt niet zeggen dat je iedere keer die keuze moet maken of dat jij de ultieme verantwoordelijke bent om altijd de kerk in het midden te houden.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:18

Dat vraagt Moestuin toch ook niet? Dit topic gaat over gierig of niet.

Ik vind als die verjaardag verzet is van met lunch, naar zonder lunch, om de reden dat er dan geen lunch voorzien hoeft te worden, dat het een gierige actie is ja.
Is de reden een andere waardoor het zo uit komt, tja dan vind ik het een keuze van beide kanten.
Ze hadden de taart ook in kunnen vriezen of er zelf van genieten denk ik dan.

Mijn zus woont op 1.45 uur rijden van ons. Als wij een verjaardag hebben van haar of de kids, dan zorgen we dat we rond 14.30 uur er zijn en ga we na het eten en de koffie pas weer naar huis.
Niet omdat gierige redenen (want kan prima mijn eigen eten betalen) maar omdat het toch wel zonde is om 3.5 uur in de auto te gaan zitten voor 2 uurtjes gezelligheid. De dag kan wat dat betreft niet lang genoeg duren.

Ineke2

Berichten: 33133
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:25

Ik vind de actie van Moestuin haar zus zeker wel vallen onder gierig én totaal niet gastvrij overigens ook nog dus dubbelop.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 12:47

Bij verjaardags- en andere festen vind ik het eigenlijk wel belangrijk dat er niets 'moet'. Want het is vaak zo dat de ene zich verplicht voelt een aantal mensen uit te nodigen, en dat die op hun beurt zich verplicht voelen om naar het feest te gaan.
Vervolgens komt het probleem van de cadeau's. Ook altijd moeilijk. Dan komt het rekeningnr. Dan is het weer een probleem hoeveel er moet gegeven worden.
Terwijl een feest net feest zou moeten zijn. Cadeau iets wat de gever met plezier uitgezocht heeft en waar geen prijskaartje aanhangt.

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:29

ik vind het trouwens wel grappig dat dat eten enzo zo'n ding is. Serieus, wat kost het nou helemaal.
verjaardagen maak ik standaard teveel, ja dat kost wat, maar ik vind het leuk.
maar verder:als ik iets lekker heb. lijft het staan tot het op is, als er vrienden zijn of vrienden van mijn dochter eten ze gewoon lekker mee (sterker nog:1 vriendinnetje is gek van mijn lasagne, dus dat maak ik altijd als ze komt), als we naar bijv de mac gaan krijgen evt gasten ook gewoon wat. En ik heb geen zin in rekeningen splitten voor een kopje koffie (eigenlijk gewoon helemaal niet en op de een of andere manier trekken mijn vrienden en ik ongeveer even vaak de portemonnee, denk ik, want ik hou het dus niet bij).

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:34

Als je je verjaardag viert en mensen uitnodigt om te komen dan zorg je voor voldoende eten en drinken. Dat hoeft echt niet heel duur en luxe te zijn. Heb je geen zin of tijd om dat te halen dan vier je het niet. Ik vind dat je niet mensen kunt uitnodigen en vervolgens haast niks aanbieden.

Als wij naar m'n broertje en z'n vriendin gaan (wonen op een uur en 20 minuten) is het eigenlijk vaste prik dat we daar nog eten bestellen en daarna pas naar huis gaan. Zij betalen als wij bij hun op bezoek zijn, wij betalen als zij bij ons op bezoek zijn.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:50

Ik ben ook iemand die altijd genoeg in huis heeft, zou wat zijn zeg, mensen wegsturen zonder eten... lekker gastvrij ben je dan... not

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:01

Ik zou me doodschamen, zo zijn wij thuis gelukkig niet opgevoed, mensen krijgen hier zeker wat te eten, en al helemaal als ze lang in de auto hebben gezeten.

Nu denk ik ook niet dat ik er naartoe was gegaan, 4 uur in de auto zitten voor nog geen 2 uurtjes bezoek, dan had ik afgezegd, kinderverjaardag of niet...taart kun je ook in de vriezer doen, of ze hadden hem lekker zelf mogen opeten ;)

Wij hebben ook wel familie iets verder weg wonen, dan ga je gewoon niet voor die korte tijd.