Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:50

Britta31 schreef:
Doe net als mijn schoonzusje, volwassenen en kinderen krijgen een zak mandarijnen voor de verjaardag.

Oh dat is ook erg :')

Britta31

Berichten: 13153
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:51

Ze vraagt zelf ook mandarijnen voor haar verjaardag.Soms heeft ze 6 zakken gekregen.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 21:53

Misschien is ze wel gewoon heel gek op mandarijnen :')

Nou moet ik zeggen, hier gaat jaarlijks de sintmaarten stoet door de wijk, en de mandarijnen zijn dan niet aan te slepen hoor, dat gaat veel harder dan het snoep.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 23:34

40 euro pp qua kost op een bruiloft? Waar dan! :D ik denk dat 80-100 euro pp veel realistischer is. Maar ook in vind dat iedereen mag geven wat ze willen.

Duopenotti: als nala zoveel wil uitgeven aan haar vriendin mag zij dit toch? Ik zou het enkel fout vinden als ze vervolgens hetzelfde terug verwacht.

Nala: ik zou iets zeggen: goh moeilijk te zeggen, ik weet niet goed wat er mogelijk is of wat je in gedachten had?

Ik vind er voorzichtig naar polsen niet zo raar.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 23:45

poes schreef:
40 euro pp qua kost op een bruiloft? Waar dan! :D ik denk dat 80-100 euro pp veel realistischer is. Maar ook in vind dat iedereen mag geven wat ze willen.

Duopenotti: als nala zoveel wil uitgeven aan haar vriendin mag zij dit toch? Ik zou het enkel fout vinden als ze vervolgens hetzelfde terug verwacht.

Nala: ik zou iets zeggen: goh moeilijk te zeggen, ik weet niet goed wat er mogelijk is of wat je in gedachten had?

Ik vind er voorzichtig naar polsen niet zo raar.


Dat is heel erg afhankelijk van hoe je je bruiloft invulling geeft. Voor gasten die de hele dag komen ja... voor alleen het feest kun je t redden met 40 :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 23:46

In België hebben we denk ik wel iets andere feesten? 40 euro hoor ik echt bijna nooit. Ook niet voor enkel avond.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 23:54

poes schreef:
In België hebben we denk ik wel iets andere feesten? 40 euro hoor ik echt bijna nooit. Ook niet voor enkel avond.


Dat zou heel goed kunnen ja. Wij zijn in de zoektocht naar een locatie meerdere tegen gekomen waar je inclusief binnenlands gedestilleerd aan drank assortiment ook rond de 35 euro pp zit voor een avondfeest... 4 uur drinken en een aantal rondes hapjes...

Tel daar 5 euro pp bij op voor de taart en dan kom je op 40.

Kosten voor de uitnodigingen etc. Tel ik er dan niet bij.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 00:02

Oef nee dat zijn wij niet tegen gekomen neen. Maar zot veel verschil op sowieso! Ben nog wel eens op bruiloften geweest waar je na het eten eigen drankjes moest betalen (helemaal prima).

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 07:43

@poes
Ik zeg toch nergens dat ze dat niet mag? Ik geef enkel mijn mening over deze bedragen.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:22

ynskek schreef:
poes schreef:
In België hebben we denk ik wel iets andere feesten? 40 euro hoor ik echt bijna nooit. Ook niet voor enkel avond.


Dat zou heel goed kunnen ja. Wij zijn in de zoektocht naar een locatie meerdere tegen gekomen waar je inclusief binnenlands gedestilleerd aan drank assortiment ook rond de 35 euro pp zit voor een avondfeest... 4 uur drinken en een aantal rondes hapjes...

Tel daar 5 euro pp bij op voor de taart en dan kom je op 40.

Kosten voor de uitnodigingen etc. Tel ik er dan niet bij.

oh, maar in België wordt dit gezien als een receptie, dan zit je idd rond de 20-40 euro per persoon.
Avondfeest erbij (dan heb je receptie van drankjes + hapjes, + 3 gangen menu+drank (of meer) zit je heel snel rond de 75-100 euro per persoon. (en dan is het vaak open bar tot een bepaald uur en sterkere dranken opleg.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:26

Jeetje ik snap nu waarom ik nooit word uitgenodigd op bruiloften :D , wat een rare regels. Ik kende het niet.

Maar goed, ik heb ook amper vrienden of familie die trouwen. De laatste is inmiddels alweer gescheiden..

Ik ben dan denk ik heel gierig geweest op alle bruiloften waar ik wel was :-).

Maar los daarvan. Ik hoor altijd dat een bruiloft zo enorm veel geld kost. Ik wist niet dat het de bedoeling is dat gasten dat in de vorm van cadeaus moeten compenseren. Of althans, dat zal niet overal zo zijn natuurlijk. Zal dat niet ook liggen aan hoe "traditioneel" je een bruiloft organiseert? Ik heb ook vrienden die om praktische redenen getrouwd zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:35

Die discussie kun je eindeloos voeren. Voor mij kiest iedereen helemaal zelf wat ze geven. Maar vaak word je ook echt verwacht om bepaalde mensen uit te nodigen en als die vervolgens met twee man 20 euro geven denk je ook wel even ‘okeeee’ :D

Flying_Angel

Berichten: 15723
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:43

Mijn nichtje had een gierige huisgenoot. Niet te doen. Mijn oom had een huis gekocht in een grote stad in Nederland. Mijn nichtje had twee vriendinnen gekozen die daar een kamer mochten huren. De huurprijs was echt een schijntje. Ongeveer 280€? per maand. Verder betaalde mijn oom alles (kapotte oven, gordijnen etc.)

Maar de huisgenoot ging in het weekend naar huis, maar nichtje bleef ongeveer 2x per maand het weekend. Toen begon huisgenoot te klagen dat het niet eerlijk is dat mijn nichtje in het weekend dan ook kaas en olijfolie gebruikte. Dus toen een lijst aangemaakt wie betaalt wat. Echt tot op de cent nauwkeurig. Eindstand; mijn nichtje moest 10 cent betalen aan huisgenoot. Of ze het even wilde overmaken.

Op gegeven moment stonden er drie flessen olijfolie op het aanrecht.

Mijn nichtje ging samenwonen, dus huis werd verkocht. Wilde huisgenoot de gordijnen meenemen, want iedereen ging toch weg?

Echt meid, brrr.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:48

poes schreef:
Die discussie kun je eindeloos voeren. Voor mij kiest iedereen helemaal zelf wat ze geven. Maar vaak word je ook echt verwacht om bepaalde mensen uit te nodigen en als die vervolgens met twee man 20 euro geven denk je ook wel even ‘okeeee’ :D

Waarom dan precies? Ik zou dat niet snel denken. JIJ nodigt mensen uit op je bruiloft ( in dit geval ) wees blij dat ze komen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:49

Ja dat is nog wel eens wat ingewikkelder hoor haha. Maar op zich heb je gelijk e. Alleen heb ik voor de goede vrede echt wel mensen uitgenodigd die ik niet meer opnieuw zou vragen nee.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:49

beert schreef:
Ik ben dan denk ik heel gierig geweest op alle bruiloften waar ik wel was :-).

.


Ik ook :=

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 08:50

Duhelo schreef:
ynskek schreef:


Dat zou heel goed kunnen ja. Wij zijn in de zoektocht naar een locatie meerdere tegen gekomen waar je inclusief binnenlands gedestilleerd aan drank assortiment ook rond de 35 euro pp zit voor een avondfeest... 4 uur drinken en een aantal rondes hapjes...

Tel daar 5 euro pp bij op voor de taart en dan kom je op 40.

Kosten voor de uitnodigingen etc. Tel ik er dan niet bij.

oh, maar in België wordt dit gezien als een receptie, dan zit je idd rond de 20-40 euro per persoon.
Avondfeest erbij (dan heb je receptie van drankjes + hapjes, + 3 gangen menu+drank (of meer) zit je heel snel rond de 75-100 euro per persoon. (en dan is het vaak open bar tot een bepaald uur en sterkere dranken opleg.

Dus jullie kunnen geen feest geven zonder dat mensen dan meteen moeten blijven eten?
Ik ben even het spoort bijster :')

In Nederland zit een receptie voor het diner aan.
Wij hebben dit jaar een receptie gehad omdat je vanwege de maatregelen niet kon dineren (of het moest voor 6 uur zijn, maar dat is geen diner en dat kon ook niet ivm de tijd van de ceremonie)

Overigens als je het heel goed berekend, dan zou het bedrag wel hoger moeten zijn, want dan moet je inderdaad de locatiekosten, de band en eventueel entertainment ook nog doorberekenen. Maar van wat ik weet van die ongeschreven regel wordt daarmee echt alleen bedoeld aan wat iemand aan hapjes en drankjes zou kosten en niet de totale kosten :n.

Als je het inderdaad gaat hebben over gasten die mee eten, dan kom je inderdaad al snel op die 100 euro uit ja.

Ik had trouwens de taart nog niet eens mee gerekend, volgens mij kost een taart ook 7,50 a 10 euro per persoon :o

We praten hier trouwens ook over prijzen uit het oosten van het land, niet het gekke westen waar iedereen zo ongeveer 3x betaald van wat je in het oosten voor iets betaald :') _O-

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:02

poes schreef:
Ja dat is nog wel eens wat ingewikkelder hoor haha. Maar op zich heb je gelijk e. Alleen heb ik voor de goede vrede echt wel mensen uitgenodigd die ik niet meer opnieuw zou vragen nee.


Ik snap wel wat je bedoeld hoor :j
Je maakt kosten voor mensen die je, heel strikt genomen, eigenlijk er niet eens bij wil hebben.
En natuurlijk kan je zeggen: Jij nodigt die mensen uit.
Maar dat ligt soms echt wel heel wat moeilijker dan dat :o

Om een voorbeeld te geven, ik heb geen goede band met 2 van mijn nichtjes en 1 oom en zijn vriendin.
Oorspronkelijk stonden deze 4 mensen dan ook alleen op de avondgastenlijst, vanwege de simpele reden dat wij ze niet als dag gast wilde hebben, omdat wij gewoon geen goede band met ze hebben.
Echter, familie is een raar iets, dit zou namelijk betekenen dat alleen deze 2 nichtjes en 1 oom en zijn vriendin geen dag gasten zouden zijn en de rest wel. Ik wilde, ondanks de discussies die zich al vormde, voet bij stuk houden, mijn man zei: Is dit een discussie waarvoor jij een oorlog zou willen starten? Of kan je het loslaten en denken, als er 75 man zijn, dan kan ik die 4 wel over het hoofd zien omdat ze opgaan in de menigte.
En hij had gelijk. Want volhouden aan mijn standpunt zou betekenen dat mijn hele familie aan moeders kant over ons heen zou vallen en een bruiloft organiseren moet leuk zijn en zonder stress zijn, een oorlog starten is niet de manier om dat leuk en stressloos te laten verlopen :') _O-
Dus we hebben ze op de lijst van de dag gasten gezet.

Uiteindelijk, was corona het deels met ons eens en heeft onze gastenlijst terug gebracht naar 30 :')
Zij waren de eerste die er toen afgingen, met helaas nog een heleboel anderen.
Maar ik snap wel heel goed wat Poes bedoeld.
En als ze dan inderdaad aankomen met maar 20 euro kan dat best "zuur" voelen.
Is het nog steeds je eigen keuze geweest om ze uit te nodigen, maar ergens ook niet...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:09

Idd :j onze familie heeft nogal traditionele feesten en het voelde erg krom om zelf naar alle feesten te mogen gaan en dan die mensen niet uit te nodigen of sommige wel en sommige niet. En ja mijn mama was met 16 thuis en die hebben allemaal ook veel kinderen. Begin maar e :D

Overigens gaat het vaak zo in België: receptie (soms apart voor bvb collega’s maar dit wordt gelukkig steeds minder gedaan), dan eten en dan avondfeest. Je kunt dus uitgenodigd worden voor enkel receptie, enkel avondfeest of alles. Gelukkig wordt dit steeds minder zo gedaan!

Britta31

Berichten: 13153
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:39

Britta31 schreef:
Wij hadden 2 wildvreemde mensen aan de koffie en gebak tijdens de bruiloft.Toen ze betrapt waren gaven ze 10 euro.Ook gierig,aanschuiven bij een vreemde bruiloft voor gratis koffie en gebak.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:40

M_D_H schreef:
Duhelo schreef:

oh, maar in België wordt dit gezien als een receptie, dan zit je idd rond de 20-40 euro per persoon.
Avondfeest erbij (dan heb je receptie van drankjes + hapjes, + 3 gangen menu+drank (of meer) zit je heel snel rond de 75-100 euro per persoon. (en dan is het vaak open bar tot een bepaald uur en sterkere dranken opleg.

Dus jullie kunnen geen feest geven zonder dat mensen dan meteen moeten blijven eten?
Ik ben even het spoort bijster :')

In Nederland zit een receptie voor het diner aan.
Wij hebben dit jaar een receptie gehad omdat je vanwege de maatregelen niet kon dineren (of het moest voor 6 uur zijn, maar dat is geen diner en dat kon ook niet ivm de tijd van de ceremonie)

Overigens als je het heel goed berekend, dan zou het bedrag wel hoger moeten zijn, want dan moet je inderdaad de locatiekosten, de band en eventueel entertainment ook nog doorberekenen. Maar van wat ik weet van die ongeschreven regel wordt daarmee echt alleen bedoeld aan wat iemand aan hapjes en drankjes zou kosten en niet de totale kosten :n.

Als je het inderdaad gaat hebben over gasten die mee eten, dan kom je inderdaad al snel op die 100 euro uit ja.

Ik had trouwens de taart nog niet eens mee gerekend, volgens mij kost een taart ook 7,50 a 10 euro per persoon :o

We praten hier trouwens ook over prijzen uit het oosten van het land, niet het gekke westen waar iedereen zo ongeveer 3x betaald van wat je in het oosten voor iets betaald :') _O-

Oh jawel hoor.
Als je voor de ganse periode uitgenodigd bent is het meestal receptie + diner nadien. Maar vaak is er een selectie gasten die enkel komt voor de receptie, als de dinergasten naar binnen gaan gaan de receptie gasten weg. Laatste tijd is het ook de gewoonte dat je iemand kan uitnodigen voor dessertbuffet en feest.
Dan word je geacht om even rond 21.30 ofzo te gaan aanschuiven.

Ik vind al dergelijk gedoe maar awkward eigenlijk :+

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:46

Wij hebben in ieder geval het feest na het eten en niet er voor :+

Al weet ik dat wij qua volgorde dingen sowieso niet helemaal doen zoals het vaak gedaan wordt _O-

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:48

ynskek schreef:
Wij hebben in ieder geval het feest na het eten en niet er voor :+

Al weet ik dat wij qua volgorde dingen sowieso niet helemaal doen zoals het vaak gedaan wordt _O-

Idem. Ik heb zelf weinig zin in het onderscheid + de kosten voor het diner. Lijkt me juist het leukste om met iedereen ceremonie te kunnen doen en dan gaan feesten. Ook geen gebruikelijke manier maar past wel het beste bij ons, niets gaat op de gebruikelijke volgorde. :j

DuoPenotti

Berichten: 29737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:49

Dat heb je hier ook Brabant ook.
Je hebt de daggasten, die zijn er vanaf de eerste minuut tot de deur sluit zeg maar :)
Die eten dus ook mee.
Na het diner heb je receptie, dat zijn mensen die alleen maar komen op de receptie. Dat is gebak met een paar glaasje drinken en die kunnen weer naar huis.
Daar mag iedereen komen ( ja die mensen die Britta noemt niet :+ ) Maar ieder die graag wil feliciteren. Maar verder niet is uitgenodigd voor het feest daarna.
En na de receptie komt het feest met dus de daggasten en andere genodigde.

En ja dat zal vast flink duur zijn zo'n dag :j
Maar daar kiest een bruidspaar zelf voor.

Ik ken mensen die zijn op vakantie geweest in sri-lanka. Hebben zich daar laten trouwen.
En terwijl ze daar nog waren kreeg iedereen een kaartje in de bus, wij zijn getrouwd.
Niks feest. Dat kan ook.
Ieder zijn manier.
Maar als je uitgebreid feest mensen die 20 euro geven gierig vinden, vind ik onbeschoft.

Overigens worden bovenstaande feesten gelukkig bijna nooit meer gegeven.
Maar toen wij gingen samen wonen, zonder trouwen en zonder feest werden wij weer in de ne aangekeken dat we niet zo'n feest gaven, met 150 gasten.
Nou echt niet...
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 28-10-21 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7972
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 09:50

Mijn man werd een poos terug uitgenodigd. Mocht wel bij de ceremonie zijn, daarna werd er gegeten, daar mocht hij niet bij zijn en dan het feest ‘s avonds wel weer.
Dus of je even zelf wilde gaan eten ergens.

Ik vond dat zo raar. Was ook van het werk en ik was niet uitgenodigd (ken die persoon ook niet, maar toch, wel wat vreemd allemaal).

Maar hey, jouw bruiloft, jouw feest, jouw regels!