Voor het eerst op jezelf wonen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:53

Ik volg dit topic even.

Ben opzoek naar een huisje, echter is mijn vraag. Hoe doen jullie het met eigen paard e.d?

Zit even te kijken wat mijn max huursubsidie zal zijn, echter kom ik er niet aan uit, haha. :+

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:41

Op je loonstrook staat je jaarinkomen. Dat moet je invoeren.
Hoe ik het met mijn paard en ponys doe, financieel of qua tijd?
Financieel; zodra ik salaris heb pin ik beide stallingen zodat ik niet vastloop. Verder laat ik heel, geen vakantie en weinig tot geen extra luxe. Ik ben alleen dus het is pittig maar zolang ik het red ga ik door

Tijd: ik werk erg veel waardoor vooral extra aandacht erbij in schiet. Paardlief heeft een bijrijder en staat 24 u buiten dus vermaakt zich prima. Doet niet zo heel veel. De 3 kleintjes liggen op de werkroute en zie ik eigenlijk dagelijks. Ik mest hun etc en voor de extra dingen komt er ern meisje best vaak. Kunstjes leren enzo :') heb t vaak zwaar maar niks komt iets tekort

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:44

Van harte gefeliciteerd Druppie! Ziet er super uit. Veel woonplezier

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 20:57

LukieBradley schreef:
Op je loonstrook staat je jaarinkomen. Dat moet je invoeren.
Hoe ik het met mijn paard en ponys doe, financieel of qua tijd?
Financieel; zodra ik salaris heb pin ik beide stallingen zodat ik niet vastloop. Verder laat ik heel, geen vakantie en weinig tot geen extra luxe. Ik ben alleen dus het is pittig maar zolang ik het red ga ik door

Tijd: ik werk erg veel waardoor vooral extra aandacht erbij in schiet. Paardlief heeft een bijrijder en staat 24 u buiten dus vermaakt zich prima. Doet niet zo heel veel. De 3 kleintjes liggen op de werkroute en zie ik eigenlijk dagelijks. Ik mest hun etc en voor de extra dingen komt er ern meisje best vaak. Kunstjes leren enzo :') heb t vaak zwaar maar niks komt iets tekort


Thanks voor je fijne uitleg...
Ik denk dat we het wel met elkaar kunnen vergelijken, stalling gaat er inderdaad als allereerste eraf bij mij!
Daarbij, werk ik ook veel, afgelopen week 60 uur geweest, waardoor 2 dagen van 10:30 - 01:00
Gewoon puur omdat ik het onwijs naar m'n zin heb, en m'n werk leuk vind! Het is weer verlengd met een jaar dus vind het wel eens tijd worden nu!! Daarbij, heb ik nu elke maand helaas vakantiegeld erbij zitten, wat ik wel netjes op mijn spaarrekening zet, spaarrekening staat ook vast! Maar toch ben ik bang dat ik dan niet meer kan sparen...... :x

Elin_

Berichten: 9653
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:21

Superleuk toekomstige lotgenoten. In afwachting of we de woning krijgen. Ik lees even bij en klets mee :)
21 jaar trouwens en van plan samen te gaan wonen.

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 10:49

Wij hebben gelukkig geen paarden of andere huisdieren op dit moment. Mijn vriend verdient meer dan ik maar we hebben geen gigantisch inkomen, al helemaal niet als huur en vaste lasten eraf zijn. Wij houden allebei van leuke dingen doen en uit eten gaan en hebben dus ook afgesproken dat we dat proberen vol te houden maar bezuinigen op de boodschappen. We doen nu samen voor honderden euro's per maand boodschappen (kaasje hier, wijntje daar, alles van A-merken etc) en willen meer op de aanbiedingen gaan letten en vaker naar Lidl gaan voor grote boodschappen etc.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:07

Alles wat je nodig heb in de bonus/aanbieding kopen scheelt echt enorm. Ik koop bijvoorbeeld wcpapier alleen in megaverpakking en aanbieding. Voor 10 euro heb ik dan een half jaar wc papier. Of zakken soep, sommige zijn enorm lekker en handig als je weinig tijd hebt om te kopen. In de aanbieding kan je ze kopen voor 1 euro. Toch mooi avondeten of lunch voor een eurotje. In het begin zat ik vaak boven de 50 euro per week (voor 1 - 3 personen per dag mee eten) en nu een stuk lager (incl non-food als schoonmaakmiddelen). Ik kook vaak voor 2 of 3 dagen, dat scheelt ook erg in prijs. En als ik kan pik een vorkje mee bij ouders :')

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:09

Ik wil me graag melden en meelezen haha! Ik teken de 18e voor mijn eigen boerderijtje :D Gelijk ook mijn eerste woning waar ik alleen woon. Ik ben nu 20 jaar :)

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:10

Ik ben gelukkig ondertussen wel redelijk kundig in koken voor weinig geld. Dingen als soep uit pak zijn niets voor mij, voor die euro koop ik dan liever een hele bloemkool waar ik met ingrediënten die ik standaard op voorraad heb liggen (bouillon, kruiden etc) zelf soep van kan maken waar ik meerdere dagen van kan eten. Met een broodje erbij prima te doen als avondeten en zonder iets prima als lunch. Het zijn bij ons vooral echt de snacks die fout gaan, we zijn allebei wel fijnproevers en dat merk je dan terug in de boodschappen :')

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 14:53

Hier ook voor 2 studenten wel dure boodschappers :Y)
Houden erg van goede rode wijn, speciaalbiertjes, hapjes...
Gelukkig kookt mijn vriend altijd grote porties, liggen altijd maaltijden in de vriezer. We koken wel vrijwel alles vers, maar in een keer zulke porties maken scheelt toch wel geld per portie.
Wij doen veel boodschappen wel bij de Lidl. Met name groente, fruit en vlees (beter leven, dat is mijn voorwaarde O:) ) en dat scheelt echt heel ve denk ik. Alleen frisdrank en vruchtensap bij een andere supermarkt van wel A-merk, omdat die namaakzooi bij de Lidl echt niet lekker is en de vruchtensappen meer limonade zijn dan fruit haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:38

Proficiat TS! En alle anderen die hun eigen stekje gevonden hebben of onderweg zijn!
Mooi ook Laurievc, een boerderijtje! Heb je goed gedaan ;)

Als het mag wil ik hier ook graag meekletsen. Ben niet meer zo heel jong (30+ zullen we het houden :P ) maar vandaag wel de compromis getekend van mijn eigen appartementje. Dus ook hier een nieuwe stap en alleen (met 2 paarden maar die mogen niet mee, hahaha). Best spannend, maar ook heel erg leuk!

Hoop hier met meelezen wat tips mee te krijgen, vooral richting besparen, want met 2 paarden, een hond en een auto zitten mijn maandelijkse kosten eigenlijk al hoog genoeg :')

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:03

Ben sinds januari voor het eerst op mijn eigen gaan wonen.

Heb voor nu nog te weinig uren, maar ben bezig met een 2de baan erbij om voldoende uren te hebben. Daarnaast heb ik gelukkig een moestuin dus eten zat op het moment.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:36

Emmaa_ schreef:
Ik ben gelukkig ondertussen wel redelijk kundig in koken voor weinig geld. Dingen als soep uit pak zijn niets voor mij, voor die euro koop ik dan liever een hele bloemkool waar ik met ingrediënten die ik standaard op voorraad heb liggen (bouillon, kruiden etc) zelf soep van kan maken waar ik meerdere dagen van kan eten. Met een broodje erbij prima te doen als avondeten en zonder iets prima als lunch. Het zijn bij ons vooral echt de snacks die fout gaan, we zijn allebei wel fijnproevers en dat merk je dan terug in de boodschappen :')


Ik heb alleen nog niet het recept gevonden voor lekkere eigen soep. Mocht je het willen delen graag :))

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:42

Ik maak heel graag zelf bloemkoolsoep, echt het simpelste gerecht dat je kan maken maar wel erg lekker.

Ik fruit een uitje en wat knoflook in ruim voldoende olie, echt alleen tot ze een beetje doorzichtig zijn. Stukken mogen lekker groot want je eet ze niet volledig. Dan gooi ik daar water bij (anderhalve liter tot twee liter afhankelijk van hoe lang ik ervan wil eten) en terwijl dat begint te koken snij ik een hele bloemkool in roosjes. Hoe kleiner je snijdt hoe sneller je soep klaar is. Als het water kookt gooi je die erbij (of als het nog niet helemaal kookt, het is een aardig foolproof recept) samen met twee groentebouillonblokjes. Terwijl het kookt gooi je er ook nog twee flinke theelepels gemalen komijnzaad, gemalen korianderzaad en een klein snufje cayennepeper in (cayennepeper puur op smaak, ik gooi er best een flinke zooi in, andere mensen hebben aan een snufje genoeg). Dat laat je flink koken. Als de bloemkool snotgaar is, dus echt zo zacht dat je het met een spatel tegen de zijkant van de pan 'kapot' kan drukken, ga je er een keer met de staafmixer door tot het een zachte gebonden soep is. Die zet je nog even een paar minuten terug op het vuur zodat het nog iets in kan dikken en jij nog even kan proeven of je nog iets aan smaakmakers mist. Altijd even kijken of er nog wat zout bij moet, of het wel pittig/kruidig genoeg is etc want dat kan je in die fase nog aanpassen. Serveren met een stukje naanbrood is lekker, anders gewoon met stokbrood.

Ik vind het overigens ook lekker om er currypoeder of pasta doorheen te gooien, maar dat heeft misschien niet iedereen standaard in huis dus is nog leuk om eens mee te variëren.

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

Zo heb ik nu eigen goed gevulde kippensoep in de koelkast staan en ook al 2x van gegeten. :9 :9

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:58

Ik meld mij even. Ik ben Amber ben 22 jaar en woon over 2 weken precies een jaar samen met mijn vriend. We zijn alletwee vanaf onze ouders gekomen en ik ben van Amstelveen naar Kampen verhuisd.
We hebben 2 konijnen die los lopen in huis.

Het bevalt me goed maar soms vind ik het nog steeds raar dat dit alles echt van mij is. Het voelt een beetje alsof je op iemands huis aan het passen bent haha.

De financiën blijven een dingetje al redden we alles makkelijk ik zou graag nog meer sparen. We hebben wel voor de boodschappen en potje en doen per week boodschappen. Ook meerdere dingen waar we voor sparen ondertussen.

Het is druk, vooral met 2 huisdieren en vriend lief gaat om 9 uur naar bed en staat om 5 uur op. Maar het is zo leuk samen zou het voor geen goud meer op willen geven.

jojoleinee

Berichten: 2676
Geregistreerd: 11-05-10

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:16

Ik wil mij ook graag nog melden.
Mijn vriend en ik zijn ons hard aan het oriënteren op woningen maar het is zo lastig als (nog) student zijnde. Mijn vriend heeft volgend jaar wel een baan in de richting waarin hij studeert (wiskunde docent) dus het begin is er maar het is heel lastig iets vinden waar je niet 100 keer de huur moet verdienen per maand.
Nu woont mijn stagebegeleidster op dit moment in een huurhuis maar heeft net een koophuis gekocht waar ze in februari in kan. Ze wil ons graag bij haar huisbaas aanbevelen maar is dus afwachten of het allemaal gaat lukken. We hebben het geluk dat februari nog een eindje weg is en mijn vriend in die tijd dus al werkt en we dan allebei bijna afgestudeerd zijn. We duimen heel erg dat we dit huis kunnen krijgen, scheelt veel in vloer leggen, schilderen, gordijnen en sommige spullen zoals koelkast kunnen we ook over kopen. Plus ik vind het een erg fijn gevoel dat ik weet wie er voor ons in het huis hebben gewoond en wat zij al hebben verbouwd.
Heeft iemand nog tips voor hoe we de kosten van februari tot ongeveer juli kunnen dekken?

Elin_

Berichten: 9653
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:25

Wij staan helaas op plaats 2. We wachten af. Wel fijn dat er hier veel tips staan on goedkoop te kunnen leven!

Es_ther

Berichten: 18720
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:36

Bon_ita schreef:
Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..


Voor onze studies zijn we in Arnhem gaan wonen, maar zodra we klaar zijn en genoeg hebben gespaard gaan we op zoek naar een huisje in een dorp dichter bij de Achterhoek.
Arnhem is leuk, maar ik mis het dorpse.

Ik ben trouwens Esther, 24 en woon nu 1 jaar en een beetje samen met mijn vriend en de 2 konijnen :+.
We wonen in Arnhem, 2e huis. Eerste particulier en moesten er na een jaar weg. Nu wonen we in een huis waar we een jaar "moeten" wonen en daarna weg mogen wanneer we willen.

Onze grootste valkuil was dat je student bent en dat je daardoor voor aardig wat huizen niet in aanmerking komt. Gelukkig bij een vastgoed bedrijf terecht gekomen die het niet erg vindt om studenten als huurder te hebben.
Nu wonen we super leuk, mogen alles met het huis als we het maar netjes achterlaten. Nieuwe vloer, keuken kregen we toen we er in gingen en nu nog schilderen en nieuwe meubels.

Ik ben blij :).

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:38

Ook ik wil mezelf melden, ik mag maandag het appartementje bezichtigen waar ik ga wonen. Het appartementje is van een collega van mij geweest en sociale huur. Woon momenteel in een studentenhuis en het viel tegen door de troep van anderen, geluiden van anderen etc. Het is een appartementje van 50m2 op 2 hoog met een schuurtje beneden. Ga inclusief ALLES maximaal 60 euro meer betalen per maand. Hopen dat ik nog kwijtschelding krijg aan het eind van het jaar voor rioolheffing enzo. Maar ik vind het echt heel spannend (eet en slaap al dagen slecht) omdat nog niet alles rond is nu, heb ook nog een kamer die het liefst voor 1 augustus verhuurd moet worden. Ook geen idee wanneer ik de sleutel krijg (hopelijk niet 1 aug want dan ga ik op vakantie). Spannend allemaal! Wens iedereen veel succes en ik lees lekker mee *\o/*

Celiien

Berichten: 13258
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:47

Wat een leuk topic!
Ik ben sinds maart op mezelf. Nog niet heel lang dus. Merk dat ik steeds meer begin te wennen aan mijn nieuwe uitgavenpatroon. Kan voor 15,--20,- per week aan boodschappen goed rondkomen (excl benzine en sigaretten). En dan eet ik echt wel gezond, maar het is ook gewoon een kwestie van goed inschatten, grotere porties maken + invriezen, aanbiedingen aflopen etc. Voorbeeldje, bij de Turkse slager haal ik 1,5kg kippenpootjes voor 3,-. Hier kan ik 4 x van eten, dus hoppa vriezer :+ Plus, de pots van deAH zijn geweldig! In m'n eentje zo'n pot Beef Teriyaki (zelf volledig wokken, geen magnetron maaltijd), kan ik twee keer van eten :j
Woon overigens alleen, met een hond+kat. Gelukkig geen paard meer, anders had ik het nooit kunnen redden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:16

Bon_ita schreef:
Vraagje aan jullie. Zijn jullie gaan wonen in de stad waar je bent opgegroeid? En waar je familie en vrienden wonen?

Het lukt mij dus echt niet om iets in mijn eigen stad te vinden dus ik ben eens een stad hiernaast gaan speuren. Er staat daar echt een te leuk huis te koop welke ik eigenlijk ook niet uit mijn hoofd krijg. Maar verhuizen naar een plek waar ik helemaal niemand ken lijkt mij zo raar..

Nee. Ik ben in Almere opgegroeid en ga nu verhuizen naar Badhoevedorp, tegen Amsterdam aan. Mijn vriend wou graag binnen Amsterdam blijven maar dat lukte gewoon niet, we grepen iedere keer mis en ons budget heeft niet genoeg rek. Nu dus wel op fietsafstand van Amsterdam maar toch goedkoper.

Marcella

Berichten: 36766
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:21

Ben trouwens 41 jaar en al die jaren bij mijn ouders gewoond. Geboorte dorp is Alblasserdam en woon nu dorp verder in Hendrik Ido Ambacht. Heb een paard en een kat.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:21

Hee Celiien, jij ook hier :wave:

Wat leuk dat er een paar konijntjes in huis hebben! Dat krijg ik er bij m’n vriend niet doorheen hahaha. Wij hebben een kat *D Daar heb ik al flink voor moeten lobbyen, maar is een opvangertje dus extra zielig-factor was doorslaggevend O:)

Anoniem

Re: Voor het eerst op jezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:24

Ik ben dus [naam], 22 (word in oktober 23) en ga over anderhalve week samenwonen met mijn vriend in Badhoevedorp. Heb al eerder op mezelf gewoond en de stap is dus niet echt gigantisch, maar samenwonen natuurlijk wel. We zijn ook nog niet heel lang samen dus alles is nog heel spannend.

Grote boodschappen doe ik elke week, zorg dat er ook altijd genoeg droge ingrediënten in huis zijn om iets van te maken. Paar blikken tomaten, paar blikken bonen, pasta, rijst en kruiden en dan kan je vaak wel een maaltijd in elkaar draaien. Vriezer ligt ook altijd relatief vol met ingevroren groenten en vlees. Bij ons zijn het vooral de uitjes en de lekkere snacks die het gevaar gaan vormen :+