Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:46

Hoe zit het eigenlijk met als je een titel van een bepaald liedje in je boek zet? Is dat toegestaan?

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:56

Ja hoor, dat is toegestaan :)

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:12

Lunapower schreef:
Ik kom me hier ook even melden! :)

Nadat ik twee jaar terug ben begonnen met schrijven heb ik een heleboel pogingen gehad, eentje samen met een vriendin afgeschreven, maar die was niet uitgeefwaardig en momenteel ben ik echt aan iets leuks bezig (Fantasy)

Ik ben de 25e van januari begonnen en heb nu +/- 53.000 woorden Het doel is om nog minstens het dubbele te krijgen


Tip: staar je niet blind op de wordcount. Als je het verhaal verteld hebt en je gaat bijschrijven om op meer woorden te komen, komt het je verhaal vaak niet ten goede. Je verzandt dan in te gedetailleerde beschrijvingen of algemeen teveel details wat het saaier en lastiger maakt om te lezen. Wat je beter kunt doen is je verhaal schrijven, en als het af is nog tig herlees/herschrijfrondes er over gooien omdat stukjes toch niet helemaal naar wens zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat er dan nog flink wat bij komt. Hou een beoogd aantal woorden aan, maar niet als harde grens, alleen als richtlijn.

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:09

Merileth schreef:
Lunapower schreef:
Ik kom me hier ook even melden! :)

Nadat ik twee jaar terug ben begonnen met schrijven heb ik een heleboel pogingen gehad, eentje samen met een vriendin afgeschreven, maar die was niet uitgeefwaardig en momenteel ben ik echt aan iets leuks bezig (Fantasy)

Ik ben de 25e van januari begonnen en heb nu +/- 53.000 woorden Het doel is om nog minstens het dubbele te krijgen


Tip: staar je niet blind op de wordcount. Als je het verhaal verteld hebt en je gaat bijschrijven om op meer woorden te komen, komt het je verhaal vaak niet ten goede. Je verzandt dan in te gedetailleerde beschrijvingen of algemeen teveel details wat het saaier en lastiger maakt om te lezen. Wat je beter kunt doen is je verhaal schrijven, en als het af is nog tig herlees/herschrijfrondes er over gooien omdat stukjes toch niet helemaal naar wens zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat er dan nog flink wat bij komt. Hou een beoogd aantal woorden aan, maar niet als harde grens, alleen als richtlijn.

Yes. I know. Het is inderdaad ook een richtlijn, mijn eerste afgemaakte project strandde op een woordental van 95.000, dus het is niet zo dat ik mezelf een onmogeliijk doel stel. Daarbij is voor mezelf, in mijn hoofd, het boek opgedeeld in drie delen, waarvan ik nu aan het begin van het eerste deel zit, dus die woordencount is voor mezelf meer om te zorgen dat ik een beetje gemotiveert blijf :)

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 15:53

Ik ben inmiddels weer echt terug in mijn schrijf-flow gekomen, het lukt me meerdere dagen in de week om best aardige stukken te schrijven qua hoeveelheid. Ik heb natuurlijk mijn werk wat ook gewoon door loopt, dus niet eindeloos de tijd, maar ben echt heel gelukkig met hoe het loopt. Wat ik me wel af vraag, ik ben echt gericht aan het zoeken naar namen met betekenis er achter, het moet goed klinken, maar ook de juiste betekenis hebben (zo hebben personages in mijn vorige boek die vrij hooghartig opgevoed zijn ook een naam die een betekenis in die richting heeft. Beste vriendin ook, enzovoorts). Ik vraag mij dus af, doen jullie dat ook, en zo nee, hoe kiezen jullie namen uit? Ik heb dus echt voor het Merfolk allemaal namen uitgezocht die op een manier met water te maken hebben, en nu voor de Dryads doe ik hetzelfde maar dan met planten/bloemen. Als ik een deel drie ga schrijven kom ik daarmee wel in de nesten, maar dat zoek ik dan wel weer uit :') .

edit: ik heb dus oprecht namenoverzichten in mijn favorietenbalk staan, zodat ik die niet steeds hoef te zoeken. Echt lijsten met namen met de juiste betekenissen. Voor mijn drakenboek een namengenerator.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:21

Oké, ik weet dat ik ook als laatste gereageerd heb, maar ik ben echt helemaal heppiedepeppie momenteel. Ik heb de first draft van deel 2 af! Ik ga er echt nog flink aan moeten schaven en tig herschrijfrondes er overheen moeten gooien (maar dat moest met deel 1 ook), maar de basis staat!

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:44

Kent een van jullie een site als wattpad, maar een waar je alleen geselecteerde mensen kunt laten meelezen en comments geven? Ik ben op de hoogte van OneNote en Google docs, maar ik vind dit niet prettig werken.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:19

Ik zou het zo snel niet weten, zeker niet als ze ook comments moeten kunnen geven. Eventueel gewoon als word-bestand opsturen en daarin opmerkingen laten maken? Al zien ze dan recente wijzigingen natuurlijk niet.

Voor de mensen die inmiddels bezig zijn met hun stukken door proeflezers te laten lezen: hoe hebben jullie proeflezers gevonden? In mijn directe kringen zitten verder niet echt mensen die schrijven/lezen die ik zou kunnen vragen, maar voor ik eventueel kijk of ik meer met mijn verhaal kan doen dan het op mijn computer laten staan zou ik er wel graag anderen naar willen laten kijken.

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:41

Via Bokt misschien? Of zoek je meer pro's?

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 18:52

Ik heb proeflezers via mijn bookstagram account gekregen.

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 19:51

Nee ik zoek niet perse pro's. Ik zoek vooral mensen die het leuk vinden eens mee te kijken of datgene wat ik geschreven heb ergens op slaat en of het plot zich logisch opvolgt als je de achtergrondkennis die ik wel heb niet hebt zeg maar :)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 19:58

Ik heb geïnformeerd wat de kosten zijn als ik het in eigen beheer uit breng dat is best veel.

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:23

marleen_usar schreef:
Ik heb geïnformeerd wat de kosten zijn als ik het in eigen beheer uit breng dat is best veel.


Via welke website of uitgeverij als ik vragen mag?
Ik had toen ook eens rond gekeken en kwam een website tegen die ik helemaal niet duur vond, maar is misschien wel een heel ander concept dan waar jij naar opzoek bent :)

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:29

Ik kom me hier ook melden!

Ik ben begonnen met een verhaal hier op bokt, maar heb intussen wel de prille hoop dat het een boek zou kunnen worden!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:29

Ik had de vlaag aan berichten even gemist…

Mijn boek is in proefdruk en ik heb inmiddels een ISBN. Maar het is afwachten of de druk goed is en natuurlijk gaan er nog eventuele foutjes uit.

Maar ik ben zo dichtbij. Niet normaal hoeveel werk er in zit. Foto’s illustraties, vormgeving, alles heb ik zelf gedaan. Plus drukken en direct waar ik het ga uitgeven.

En dat is best een lastig stukje. Mijn oplages zijn heel klein. Ik wil ook niet per sé winst maken en val dus onder het bedrag voor kvk. Wel zijn er webshops die interesse hebben hem (uiteraard voor de vaste prijs) te verkopen.

Gedoe maar wel super leuk haha!

Als de proefdruk goed is dan zal ik die uiteraard even delen hiero.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:56

Leuk! Welke zit je? (Als je al bij een zelf uitgeven-uitgever zit, ik ga daar gezien de rest van je bericht een beetje van uit).

Ik heb volgens mij ook even gemist waar het over gaat.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:28

Ik doe alles zelf en ben zelf de uitgever. Dus niet Pumbo ofzo.
Laat het extern drukken bij een gewoon drukbedrijf die ook brochures etc doet. Dus die staan er niet op vermeld ofzo.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:53

Dat is inderdaad ontzettend veel werk ja. Knap dat je die stap gezet hebt! Het op die manier doen is zeker niet voor iedereen weggelegd (dat is waarom ik bij Bravenewbooks zit, wel de controle van het zelf doen, maar ook het gemak van standaard format wat ze hebben), dus ik vind het echt gaaf dat je dit doet!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:17

Aangezien het boek ook bestaat uit extreem veel vormgeving (door mijzelf) is het ook niet zo gedaan om wel zo’n uitgever te regelen.

Ik ben zelf redacteur en laat bevriende redacteuren ook het werk nalijken. Plus andere hamsterliefhebbers met verstand van zake (informatief boek, geen fictie). Daarnaast wil ik er verder geen brood aan verdienen, dus wr is geen verdere goedkeuring van uitgevers odzo nodig, haha.

Eerder een e-book geschreven en die door een soortgelijke drukker laten drukken (gewoon voor in de boekenkast want houd ze toch liever fysiek vast). Dit was destijds nog voor mijn stage als hoofdredacteur!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:35

Ik heb een proefdruk binnen!!
Afbeelding
Afbeelding

Lekker kwaliteit foto zie ik :') _O-

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 12:01

Zo gaaf!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:28

Myrsky schreef:
Zo gaaf!


Dankje!!

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:02

Gaaf! Ziet er goed uit!

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 11:54

Hoe gaat het met iedereen met schrijven? Het is hier inmiddels al weer een tijdje stil.

Ik ben zelf inmiddels met het binnenwerk van deel 2 bezig, dus dat gaat niet al te lang duren voordat ik die uit kan brengen. Ik wil alleen eigenlijk wel iets doen rondom de lancering, vorige keer ging dat niet omdat we net in het begin van de pandemie zaten. Het enige probleem is dat ik geen idee heb wat dan :+ .
Ook heb ik deel 1 aangeboden bij Biblion, dus dat wordt ook spannend! Ik liet me in eerste instantie tegenhouden door angst voor een negatieve recensie, maar een paar vriendinnen hebben me daar doorheen getrokken waardoor ik het nu toch heb gedaan. Ik denk alleen dat ik in de begeleidende mail die ik stuur zodra ze verstuurd worden even nog extra moet vermelden dat ik zelf ook recenseer, dus ze moeten opletten dat ze het niet naar mij sturen :') .

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 11:34

Ik meld me hier ook! :)

Ik zit al zo'n 15 jaar met een verhaal in m'n hoofd wat in de loop van de jaren ontwikkeld en zeg al ongeveer 8 jaar dat ik het aan het schrijven ben, maar het lijkt alsof ik inmiddels toch echt begonnen ben. Ik kwam steeds niet verder omdat ik mezelf erg oplegde om bij het begin te beginnen, maar omdat dat steeds niet lukte raakte ik gedemotiveerd. Gisteren heb ik een hoofdstuk geschreven wat ik al heel lang wilde schrijven, en dat stond toen eigenlijk zo op papier. Dan heb je opeens 1000 woorden geschreven; toch wel fijn.

Ook heb ik ongeveer een jaar geleden mijn vriend gevraagd om mee te denken over het boek; het is een erg ambitieus verhaal om helemaal zelf te bedenken. Daarbij zijn wij allebei creatieven in de reclamewereld, en is samen werken daar een groot deel van. Samen bedenk je nou eenmaal meer dan in je eentje, en soms moet je hetgeen waaraan je werkt voor je eigen ego zetten om het zo goed mogelijk te maken. Dat werkt als een trein!



Ik had overigens nooit iets met poëzie, maar een tijdje terug zat ik enorm met mezelf in de knoop en had ik veel mentale en fysieke gezondheidsproblemen. Uiteindelijk heb ik vorige week uit het niets een gedicht geschreven over hoe ik me voelde, wat ergens zeer opluchtte? Ik had dit niet verwacht, ook niet dat ik opeens poëzie zat te schrijven en dat ik het ook nog eens leuk vond. Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden, daarom post ik hem hier ook. :)



Stray will


I was always so much, but Iceland was more.

My voice reassuring the belief that the end is safe, was overruled by the winds. The mountains didn’t tuck me in at night but left me bare to the prospect of defeat. The canyons sheltered me from my own visions, and finally the ocean washed away my path.

Even though I found my way home, I do not think I have left yet, for I do not know the way back to direction. Like the whales of Snaefellsnes, my radar malfunctioned and lost me on the beach.

My stray will is wandering the shores, hopelessly searching for firmness.
The freedom it found instead, ran away with my courage.

And still I linger in aspiration.