Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:39

Dapper henny_w, lijkt mij geen gemakkelijk onderwerp, zeker omdat het best persoonlijk is.
Is dit wel eens bij de rijdende rechter of bonje met de buren geweest?
Of verward ik me dan toch weer met een ander?

Momenteel is er een ander personage door mijn verhaal naar voren gedrongen die meer aandacht wil, nou vooruit dan maar.:P

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:56

Ik heb een boek uitgegeven in eigen beheer over mijn Haflinger Janouk. Boek van Janouk
Ze heeft een eigen ISBN nummer.
Ik heb alles in eigen beheer gedaan. Geweldige reis door een voor mij onbekend boekenland.

Ik wilde mijn boek graag zo maken als ik het helemaal zelf in gedachten had.
Full colour, harde kaft, mooie kwaliteit papier, per bladzijde verhaal en illustratie.

Hele fijne boekdrukker gevonden die me goed begeleid heeft in het proces. Boeken verkoop ik via website, bij boekhandels in mijn buurt, op paarden evenementen, via bol.com

De boekpresentatie op de club gedaan in de binnenmanege waar Janouk als hoofdpersoon van het boek ook aanwezig was. Het leidde tot veel pers haha want ik had geschreven in persbericht dat hoofdpersoonpaard Janouk ook bij de handtekeningsessie aanwezig zou zijn.
Iedereen mocht met Janouk en boek op de foto voor 1 euro: opbrengst ging naar Brooke hospital, naar paarden die het niet zo getroffen hebben als Janouk.

Ik heb genoten van het hele traject. Smaakt naar meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:59

prulletje schreef:
Resistance schreef:
Dankje voor de uitleg! :) Weet je ook ongeveer hoe het zit met zo'n agent? Hoe kom je daar aan? Hoeveel kost dat (heb ik uiteraard veel voor over)?


Een agent kost je in beginsel niets, maar eens je een contract met een uitgever hebt gaat een percentage van je inkomsten (gebruikelijk is 15 procent) naar je agent. Een goede agent helpt je echter ook behoorlijk, leest proef, onderhandelt voor een zo goed mogelijk contract bij een uitgever, fungeert als klankbord bij het bedenken en opzetten van nieuwe projecten... Je krijgt dus meer voor die 15 procent dan enkel en alleen de kans om uitgegeven te worden.
Hoe je eraan komt: door het opsturen van je manuscript. Het proces van het zoeken van een agent heet in het Engels querying agents, als je dat intikt op google vind je vast een hoop informatie :) .

Amandavd, dan heb ik dat verkeerd begrepen :) . In ieder geval stoer dat je de stap hebt gezet, ik hoop dat er iets uitkomt!

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die niets aan bekenden laat lezen. Voor beta- reading ben ik altijd in, zolang het een beetje in mijn straatje past. YA fantasy lees ik bijvoorbeeld niet, dus iemand die dat schrijft kan ik waarschijnlijk weinig nuttigs bieden. Maar non-fictie of literaire fictie lees ik graag eens door als iemand daar behoefte aan heeft! :j


Ik luister trouwens meestal klassieke muziek maar white noise klinkt geniaal, daar heb ik nog nooit aan gedacht! _/-\o_




Dankjewel! :) Goeie informatie!

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:31

xSagan schreef:
Dapper henny_w, lijkt mij geen gemakkelijk onderwerp, zeker omdat het best persoonlijk is.
Is dit wel eens bij de rijdende rechter of bonje met de buren geweest?
Of verward ik me dan toch weer met een ander?

Momenteel is er een ander personage door mijn verhaal naar voren gedrongen die meer aandacht wil, nou vooruit dan maar.:P


Onze situatie is in 2014 in het programma Gestalkt te zien geweest met Alberto Stegeman.

Na die uitzending hebben we hulp gekregen van een Officier van Justitie.
Onder haar toeziend oog heeft ze iemand bij politie aan het werk gezet die moest bemiddelen.
Zelfs die agent presteerde het na een half jaar om te gaan heulen met de achterbuurman en draaide alles om.

Ondanks de ernst van de situatie hebben we ook legio komische dingen meegemaakt. Hoe geslepen de buurman ook dacht te zijn, zovele stommiteiten haalde hij ook uit waardoor hij zichzelf in de buik beet :)

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:12

Vreselijk! Ik denk dat het heel goed is dat je het opschrijft! Inderdaad als eye opener maar ook voor andere mensen :)

Ik ben een oud verhaal aan het oppakken en herschrijven :) Gaat wel de andere kant op, maar de strekking is hetzelfde.

AlwaysH

Berichten: 11272
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:19

Sorry als ik mensen negeer, even een stipje.
Ik schrijf een boek over een krijger die in opdracht van goden een missie vervult. Klinkt een beetje apart zo, haha. :')
Zal straks even bijlezen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:25

Ik heb een mail terug van een bevriende uitgever. Hij is nu op de helft met lezen. Hij was onder de indruk tot dusver en ik eb hele fijne feedback gehad!

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:25

Wat fijn! :)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 13:33

Wat een leuk topic! Ik ben al heel mijn leben aan het schrijven, maar nu ben ik ook naast mijn blog zachtjes aan begonnen aan een écht verhaal.

Het gaat over een manege en de doelgroep is het huidige Penny-meisje. :) Ik wil als boodschap meegeven dat paarden leuk maar niet altijd makkelijk is, dat liegen niet loont en dat je je paard ook in een paddock Paradise kan zetten. Als is zeker het laatste ondergeschikt

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:25

Resistance schreef:
Wat fijn! :)


Erg tof idd. Nu is hij wel een beetje bevooroordeeld dus ben ook erg benieuwd naar het oordeel van de andere uitgever.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:38

Amandavd schreef:
Ik heb een mail terug van een bevriende uitgever. Hij is nu op de helft met lezen. Hij was onder de indruk tot dusver en ik eb hele fijne feedback gehad!


Wat leuk! Een beetje bevooroordeeld mag zijn, maar hij zal vast niet zomaar zeggen dat hij onder de indruk is :) .

Leuk, Isabel_k! Op welke leeftijdsgroep is het gericht?

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 14:48

11-14 jaar ongeveer

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:11

prulletje schreef:
Amandavd schreef:
Ik heb een mail terug van een bevriende uitgever. Hij is nu op de helft met lezen. Hij was onder de indruk tot dusver en ik eb hele fijne feedback gehad!


Wat leuk! Een beetje bevooroordeeld mag zijn, maar hij zal vast niet zomaar zeggen dat hij onder de indruk is :) .

Leuk, Isabel_k! Op welke leeftijdsgroep is het gericht?


Dat denk ik ook prulletje.

Leuk Isabel! Toen ik die leeftijd had verslond ik paardenboekjes.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:55

Ik verslond tot een jaar of twaalf ook paardenboeken als ik weet niet wat, en ik lees ze nog steeds graag terug zo nu en dan.

Denken jullie bij het schrijven aan hoe het overkomt op eventuele lezers, of schrijven jullie echt puur vanuit jezelf en kijken jullie daarna wel verder? Ik probeer weleens vanuit een lezersblik naar mijn schrijfsels te kijken maar dat vind ik echt ontzettend lastig. Hoera voor proeflezers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:58

prulletje schreef:
Ik verslond tot een jaar of twaalf ook paardenboeken als ik weet niet wat, en ik lees ze nog steeds graag terug zo nu en dan.

Denken jullie bij het schrijven aan hoe het overkomt op eventuele lezers, of schrijven jullie echt puur vanuit jezelf en kijken jullie daarna wel verder? Ik probeer weleens vanuit een lezersblik naar mijn schrijfsels te kijken maar dat vind ik echt ontzettend lastig. Hoera voor proeflezers!



Die paardenboeken zijn inderdaad nog steeds echt heerlijk! :D

Ik ben er wel af en toe mee bezig, maar ik wil het eigenlijk eerst gewoon graag afhebben, en dan ga ik daarna wel editen. :j Wel heb ik één goede vriendin die ik het laat lezen, en zij is heel kritisch. Ze zegt het ook gewoon als het nergens op slaat of gewoon niet klopt, zij heeft zelf ook héél veel gelezen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 16:23

Ik ga volgende week met de ilustrator om te tafel.

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:40

In mijn geval schrijf ik echt wel voor lezers, omdat ik ze iets bij wil brengen. Maar ook voor mezelf, omdat ik het ontzettend leuk vind! :D Dat moet ook wel, anders kom je niet ver :+

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:45

Hee daar! Ik schrijf ook, binnenkort wordt m’n eerste boek bij Boekscout uitgegeven! Tocn ben ik al een tijdje op zoek naar een corrector, zonder succes helaas. Heeft iemand hier positieve ervaringen met bepaalde correctors?

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:59

Wat leuk! Wat voor boek is het? Ik heb een paar keer (niet voor persoonlijke projecten) met een heel goede redactrice samengewerkt, maar zij doet het dit jaar iets rustiger aan. Kan je dus helaas niet helpen.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:35

Het is een YA science-fiction/fantasy boek, @prulletje, ietwat neigend naar dystopie. Geen idee of daar dus vraag naar is. Oh en geen probleem, onze zoektocht gaat verder. :D

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:36

Misschien kijken naar een freelance redacteur?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:53

Isabel_k schreef:
Misschien kijken naar een freelance redacteur?
Dan kun je mij een pb doen :D

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:30

fienfin, leuk dat hij binnenkort wordt uitgegeven!

Mijn proeflezer is bijna klaar met lezen en erg enthousiast, dus ga ik nu aan de synopsis schrijven, zodat als hij klaar is en eventueel nog feedback heeft (waar het nu niet op lijkt), ik dit alleen nog hoef te verwerken, en dan kan ik het op gaan sturen. Met een beetje geluk ergens komende week dus!

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:48

@Ailill, ik pb je zeker maandag!
@Merileth, wat leuk! Wat voor genre? (Sorry als ik er hier ergens heb over gelezen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:11

Isabel_k schreef:
Misschien kijken naar een freelance redacteur?


Vraag als je een editor/corrector zoekt altijd naar de boeken die hij/zij gecorrigeerd heeft, pak die boeken erbij en neem contact op met de auteurs van die boeken over hoe het proces verliep. Er is sinds alle self publishing mogelijkheden sinds een paar jaar een echte wildgroei aan mensen die zich redacteur/corrector/editor noemen en een groot deel daarvan ziet maar de helft van alle taalfouten. Erg jammer, want voor een goede corrector betaal je helaas net zoveel als voor een slechte, en juist van die laatsten zijn er erg veel...
Als uitgever en redacteur kreeg ik op de uitgeverij bijvoorbeeld vaak self published werken opgestuurd die dan wel een corrector hadden gezien, maar die nog steeds bol stonden van alle taal- en spelfouten. Ik was zelf universitair opgeleid als redacteur, maar zelfs ik liet het correctiewerk van andermans boeken (en trouwens ook mijn eigen boeken) altijd door een officiele corrector doen omdat het echt een vak apart is, en veel verder gaat dan de d's en de t's.

Als je trouwens twijfelt tussen iets in eigen beheer uitgeven of naar een officiele uitgeverij/agent gaan: als je je werk eerst zelf hebt uitgegeven dan is de kans heel erg klein dat een uitgeverij alsnog geinteresseerd is. Als ik een self published boek opgestuurd kreeg als manuscript, dan vielen die vrijwel automatisch in een van de twee categorieen: het was onsuccesvol als self published boek en dus wil de schrijver het nu bij een echte uitgeverij proberen (maar als het dus al bewezen onsuccesvol is, waarom zou een commerciele uitgeverij er dan nog interesse in hebben?), of het was als self published boek redelijk succesvol en dus gaat de auteur nu naar een grote uitgeverij (maar heeft dat boek dan niet al alle lezers bereikt? Is er dan nog wel markt over voor de officiele uitgeverij?).
Bij een in eigen beheer uitgegeven, succesvol verkocht boek (meer dan 1000/2000 exemplaren) zal een commerciele uitgeverij vaak ook niet dat boek overnemen en opnieuw gaan verkopen, maar de schrijver eerder de opdracht geven om een nieuw boek te schrijven zodat ze dat vers uit kunnen geven als debuut van een debuutauteur.

Mocht je dus stiekem toch ergens wel interesse hebben in een officiele uitgeverij, trap dan niet in de valkuil om het eerst in eigen beheer uit te geven, want dan maak je in elk geval dat boek, maar als dat in eigen beheer slecht verkoopt vaak ook jezelf erg onaantrekkelijk voor commerciele uitgeverijen. Dat even als tip, want ik zie mensen vaak twijfelen tussen die twee opties met het idee dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je je boek het eerst aanbiedt, terwijl dat in praktijk vaak wel het geval is.