Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:06

Leuk, Merileth :) . Nu het grote afwachten. Had je nog nuttige feedback gekregen?

Namen vind ik ook ellendig, evenals titels. Ben er zelden echt tevreden mee. Af en toe heb ik van begin af aan een naam in mijn hoofd, dat zijn dan meestal de besten. Verder doe ik maar gewoon iets wat halfweg past :') .

Wat voor feedback was het, Amandavd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:07

@ Merileth: spannend! Hebben de uitgevers die je hebt benaderd ook per mail of via hun website aangegeven hoe lang je gemiddeld moet wachten op een reactie? Dat scheelt weer wat stress. ;)

@ Damned: bij de meeste uitgeverijen duurt het zo'n 2-3 maanden om een reactie te krijgen. Hoe lang het duurt zegt helaas ook niets over of het goedgekeurd of afgekeurd zal worden, want sommige redacteuren laten de slushpile (stapel ongevraagd toegestuurde manuscripten) eerst tot een bepaalde hoogte groeien voor ze hem in een keer doorlezen en ontdekken dan pas wat ze goed of minder goed vinden, en andere redacteuren lezen al vrij vlot wat er met de post binnenkomt, dan als een manuscript dan bijvoorbeeld al na een week afgewezen wordt door de redacteur, dan kan het nog weken bij het secretariaat op een stapel liggen voordat die afdeling tijd heeft om een afwijzingsbriefje te schrijven en het manuscript retour te sturen. Zeker bij al afgewezen manuscripten geldt namelijk dat de verwerking daarvan helaas de laagste prioriteit hebben van alle klussen, dus het kan best wel een tijdje duren voor een manuscript helemaal verwerkt is.
Als je manuscript wel door is dan kan het ineens weer snel gaan, want dan neemt de redacteur zelf contact met je op en hoeft het dus niet meer via het secretariaat te gaan. :)

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:08

Meeste zijn kleine dingetjes die ik ook zonder meer gaan aanpassen maar zijn suggestie was ook om een tweede of zelfs derde verhaallijn toe te voegen voor een van de andere hoofdpersonages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:12

Amandavd schreef:
Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de feedback die ik van een uitgever gehad heb ga verwerken. Ik vind mijn verhaal aan de ene kant zo goed als het is, maar aan de andere kant heeft de uitgever natuurlijk meer ervaring en zou het kortzichtig zijn om niks met de feedback te doen.


Een tip waar je misschien iets aan hebt: ik zou het niet zo zwart-wit zien (mijn verhaal vs wat de uitgever wil zien): laat het idee los dat verhalen uniek zijn en schrijf gewoon meerdere versies. Jouw versie kun je sowieso laten zoals die is, en vervolgens kun je gaan spelen met nieuwe versies. Die nieuwe versies doen namelijk niets af aan de vorige versies, ze vervangen ze ook niet, het zijn gewoon varianten op hetzelfde thema, waarbij variant A jou het beste bevalt, variant B het meest geschikt is voor uitbreiding tot een roman, variant C is wat de uitgever wil zien, variant D is met meer nadruk op dialogen en minder op beschrijven. Hoe meer je (her)schrijft, hoe beter je wordt in het herkennen van je eigen gekleurde bril en hoe beter je wordt in het vinden van de gouden middenweg; een verhaal dat leesbaar, begrijpelijk en invoelbaar is voor anderen, maar tegelijkertijd precies uitdrukt wat jij voelt.

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:13

Wat zou volgens hem daarvoor een reden zijn? Want dan lijkt het me makkelijker voor jou als schrijver om dat ook te doen?

Het is een verhaal wat ook op bokt heeft gestaan, het gaat over een oorlog/opstand in een land waarbij een groep van 5 mensen vertegenwoordigd wat er in dat land gebeurd (klinkt heel vaag :P ). Het is historisch/fantasy!

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:15

xyzutu2 schreef:
Amandavd schreef:
Ik ben nog aan het bedenken hoe ik de feedback die ik van een uitgever gehad heb ga verwerken. Ik vind mijn verhaal aan de ene kant zo goed als het is, maar aan de andere kant heeft de uitgever natuurlijk meer ervaring en zou het kortzichtig zijn om niks met de feedback te doen.


Een tip waar je misschien iets aan hebt: ik zou het niet zo zwart-wit zien (mijn verhaal vs wat de uitgever wil zien): laat het idee los dat verhalen uniek zijn en schrijf gewoon meerdere versies. Jouw versie kun je sowieso laten zoals die is, en vervolgens kun je gaan spelen met nieuwe versies. Die nieuwe versies doen namelijk niets af aan de vorige versies, ze vervangen ze ook niet, het zijn gewoon varianten op hetzelfde thema, waarbij variant A jou het beste bevalt, variant B het meest geschikt is voor uitbreiding tot een roman, variant C is wat de uitgever wil zien, variant D is met meer nadruk op dialogen en minder op beschrijven. Hoe meer je (her)schrijft, hoe beter je wordt in het herkennen van je eigen gekleurde bril en hoe beter je wordt in het vinden van de gouden middenweg; een verhaal dat leesbaar, begrijpelijk en invoelbaar is voor anderen, maar tegelijkertijd precies uitdrukt wat jij voelt.


Bedankt voor de tip! Ik wil het alleen nog naar meer uitgeverijen sturen, dus dan twijfel ik weer welke versie ik dan moet sturen.

Eclair: Hij gaf daar niet echt een reden voor, ik denk voor mee dimensie in het verhaal zelf.
Ik zou als ik jou was googlen op fantasy namen of keltic names, of old historic names. Dan krijg je vanzelf namensites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:15

Merileth schreef:
Gisteren op een festival waar ik was een tijdje met een bevriende schrijfster staan praten, blijkt dat het type YA wat ik geschreven heb onder contemporary valt. Dus het is nu officieel contemporary YA, met een vleug fantasy :')

En ik heb vandaag de uitgevers gemaild die ik voor de eerste ronde uitgezocht heb, spannend!



Spannend!!! Ben benieuwd! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 14:16

eclair98 schreef:
Ik ben weer bezig maar men, namen bedenken, wat is dat lastig :oo Hoe pakken jullie dat aan?



Mijn wezens krijgen allemaal een naam die iets met licht te maken heeft. Zijn ook geen hele normale namen vaak.

Tot nu toe heb ik al verschillende sterren, nevelen, SI eenheden, manen, etc....

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:11

Is er iemand naar wie ik af en toe een stukje mag sturen voor feedback? Ik zelf vind het heel erg lastig om te lezen of ik op de goede weg ben :=

Over muziek, ik heb een liedje die een grote inspiratie bron is/is geweest voor dit verhaal en die luister ik graag. Ook ben ik gek op klassieke muziek en dit geeft mij ook soms de drive om te gaan schrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:16

Amandavd schreef:
Bedankt voor de tip! Ik wil het alleen nog naar meer uitgeverijen sturen, dus dan twijfel ik weer welke versie ik dan moet sturen.


Eerst schrijven, dan twijfelen. :D
Zolang je de tweede versie niet hebt, weet je ook niet wat je ervan vindt. Goed mogelijk dat als je de tweede versie af hebt en je de suggesties van de uitgever dus helemaal eigen hebt gemaakt met een eigen draai eraan, je die tweede versie ineens veel beter vindt dan de eerste. :)

Foaly

Berichten: 4946
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 15:26

eclair98 schreef:
Is er iemand naar wie ik af en toe een stukje mag sturen voor feedback? Ik zelf vind het heel erg lastig om te lezen of ik op de goede weg ben :=

Over muziek, ik heb een liedje die een grote inspiratie bron is/is geweest voor dit verhaal en die luister ik graag. Ook ben ik gek op klassieke muziek en dit geeft mij ook soms de drive om te gaan schrijven!


Je mag mij wel een stukje sturen hoor! Ben geen prof, maar wil best meedenken :)

AlwaysH

Berichten: 11286
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:27

eclair98 schreef:
Ik ben weer bezig maar men, namen bedenken, wat is dat lastig :oo Hoe pakken jullie dat aan?


Mijn boek krijgt de naam van de hoofdrolspeelster. Dat was, in tegenstelling tot mijn andere verhalen, gelijk de titel. Ga de naam niet zeggen, maargoed :')

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:30

Ik wil eventueel ook wel even met je meekijken! Ik ben afgestudeerd redactiemedewerker, dus ik heb het voor schoolopdrachten al vaker gedaan :)

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:30

Ben er ook mee bezig, wil echter niet vlotten... :)

AlwaysH

Berichten: 11286
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:30

Isabel_k schreef:
Ik wil eventueel ook wel even met je meekijken! Ik ben afgestudeerd redactiemedewerker, dus ik heb het voor schoolopdrachten al vaker gedaan :)


Oh leuk, ga dit jaar beginnen aan het MA!

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:33

Succes! Het is een leuke opleiding

AlwaysH

Berichten: 11286
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 17:49

Isabel_k schreef:
Succes! Het is een leuke opleiding


Lijkt mij ook, ja! Heb er zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:58

Isabel_k schreef:
Ik wil eventueel ook wel even met je meekijken! Ik ben afgestudeerd redactiemedewerker, dus ik heb het voor schoolopdrachten al vaker gedaan :)




Wat leuk! Wat is het voor opleiding? Wat leer je er allemaal? :)

Wat doet iedereen hier sowieso, buiten het schrijven om? :)



Ik zelf studeer Advertising, waar het echt gaat om creatief leren denken. daarbij krijgen we heel veel copywriting en storytelling, en op den duur kan ik ook een kant op van regie en screenwriting. :) Sluit dus ook leuk aan op het schrijven.

AlwaysH

Berichten: 11286
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:03

Leuk Resisitance! Is dat vooral het schrijven of visueel?

Ik begin dit jaar met mediaredactiemedewerker aan het MA! Sluit dus ook perfect aan op het schrijven.

Foaly

Berichten: 4946
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:40

Ik ben vertaler/editor bij een vertaalbureau. Ook lekker de hele dag met tekst bezig, maar dan vooral saaie non-fictie over hijskranen en IT-geneuzel en zo :D

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 20:43

Dat zou pas uniek zijn, een fantasyboek over een hijskraan :))

Telpeva

Berichten: 14808
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:20

Mag ik jullie wat vragen? Een vriendin en ik willen samen (onder het mom van: stok achter de deur hebben) samen gaan schrijven, elk ons eigen verhaal maar wel gewoon samen in een ruimte, in de hoop dat we dan ook een beetje productief op gang komen.

Nu is dus mijn vraag, we zaten te denken om niet bij een van ons thuis te gaan schrijven maar ergens anders. En daar stopt onze kennis... hebben jullie daar ervaring mee? Waar zouden jullie gaan zitten, misschien een rustige lunchroom oid zodat je heel praktisch ook voorzien bent van drinken of snacks (of wordt je dan na een tijdje weggekeken door het personeel?) Of juist ergens in de middle of nowhere waar je niemand tegen komt, op een plek die ook overeen zou kunnen komen met de sfeer van het verhaal? We schrijven beide fantasy, van rond de middeleeuwen en vroeger.

Ik zag eerder een vraag over muziek voorbij komen, misschien heb ik daar nog een leuke voor. In mijn hoofd weet ik ook ongeveer hoe de personages klinken wanneer ze hardop zouden praten. Sommige zangers hebben soms precies dat stemgeluid, als ik dan bezig ben met schrijven/ontwerpen van een bepaald personage dan pak ik die artiest er nog wel eens bij. Of een bepaalde sfeer die ik wil hebben in een verhaal, soms heeft een artiest net die sfeer te pakken in de muziek en dan draai ik dat.

Erg fijne informatie trouwens in dit topic, voorlopig ben ik nog lang niet zo ver maar tegen die tijd kan ik altijd dit topic weer opzoeken :)

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:51

Ik zit graag in het Barista Café hier in het dorp. Lekkere koffie en genoeg te eten :)

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:26

Ik zit vaak in een café ja!

Mijn opleiding was een kruising tussen journalistiek en communicatie. Mijn keuzevak werd crossmediale-communicatie (zo is ook mijn blog ontstaan) en ik heb mijn afstudeerstage gedaan op een Storytelling-team :') dit ging voornamelijk over ondernemen en de circulaire economie. Super interessant. Hier schreef ik blogs, maar deed ik ook onderzoek naar de communicatie omtrent de circulaire economie.

Inmiddels werk ik hier, maar als projectmanager van het Visuele Storytelling team. Ik zorg er dus voor dat de videograaf op tijd kan beginnen met filmen waardoor alles op tijd af is. Veel contact met ondernemers binnen het pand dus :D Past goed bij mij. Zo ben ik tijdens de opnames verantwoordelijk voor het interview en het waarborgen van een goed verhaal. Ik heb nu ook een eigen project lopen, maar dat is weer echt schrijven voor hetzelfde team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:54

Telpeva schreef:
Mag ik jullie wat vragen? Een vriendin en ik willen samen (onder het mom van: stok achter de deur hebben) samen gaan schrijven, elk ons eigen verhaal maar wel gewoon samen in een ruimte, in de hoop dat we dan ook een beetje productief op gang komen.

Nu is dus mijn vraag, we zaten te denken om niet bij een van ons thuis te gaan schrijven maar ergens anders. En daar stopt onze kennis... hebben jullie daar ervaring mee? Waar zouden jullie gaan zitten, misschien een rustige lunchroom oid zodat je heel praktisch ook voorzien bent van drinken of snacks (of wordt je dan na een tijdje weggekeken door het personeel?) Of juist ergens in de middle of nowhere waar je niemand tegen komt, op een plek die ook overeen zou kunnen komen met de sfeer van het verhaal? We schrijven beide fantasy, van rond de middeleeuwen en vroeger.

Ik zag eerder een vraag over muziek voorbij komen, misschien heb ik daar nog een leuke voor. In mijn hoofd weet ik ook ongeveer hoe de personages klinken wanneer ze hardop zouden praten. Sommige zangers hebben soms precies dat stemgeluid, als ik dan bezig ben met schrijven/ontwerpen van een bepaald personage dan pak ik die artiest er nog wel eens bij. Of een bepaalde sfeer die ik wil hebben in een verhaal, soms heeft een artiest net die sfeer te pakken in de muziek en dan draai ik dat.

Erg fijne informatie trouwens in dit topic, voorlopig ben ik nog lang niet zo ver maar tegen die tijd kan ik altijd dit topic weer opzoeken :)




Ik zit zelf altijd in [naam] op de stationshuiskamer. Ik vind het daar heel prettig omdat het een beetje donker en gezellig is. Zoek inderdaad een plekje waar je speciaal heen gaat om te schrijven, en die past bij de sfeer in je verhaal. :j