Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:08

Leven jullie nog?

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:25

Ja hoor! Alleen geestelijk zit ik even wat minder (niet heel heftig hoor), dus schrijven lukt ook niet helemaal meer. Schrijf wel nog steeds mijn recensies, maar zit een beetje met mezelf en werk in de knoop.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:43

Ik schrijf nog maar ik zit een beetje vast

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 20:27

Ik ben nog bezig om mijn verhaal te herschrijven, daarna ga ik het in eigen beheer uitgeven. Herschrijven kost toch stiekem best veel tijd :) Maar ik doe rustig aan.

Vervelend Merileth, hopelijk gaat het snel beter en kun je weer lekker schrijven :(:)

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:24

Ik meld mij! Ben hier op bokt gestart met mijn eerste boek (uit de kunst) "mijn vriend is geen crimineel"

Eenmaal af ga ik dit uitgeven.

Vind het heerlijk om in mijn eigen verhaal te zitten, heb er nu al elke dag plezier van. Het is echt oefenen nog, dus bij lange na niet perfect.

Jullie ook succes met schrijven! +:)+

Zet hem op niet opgeven!

julius_juut

Berichten: 3102
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:37

Is het wel verstandig om het verhaal (of stukken er van) online te zetten als je het nog wil uitgeven? Dat het straks niet geweigerd wordt omdat het al ergens gepubliceerd is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:52

julius_juut schreef:
Is het wel verstandig om het verhaal (of stukken er van) online te zetten als je het nog wil uitgeven? Dat het straks niet geweigerd wordt omdat het al ergens gepubliceerd is. :)


Zou dat niet mogen? Heb daar eigenlijk geen ervaring mee.. is er iemand die dit kan uitleggen?

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:14

In 99% van de gevallen willen uitgevers niet dat een manuscript of een deel daarvan al op internet of ergens anders gepubliceerd is, dat maakt het namelijk minder aantrekkelijk voor mensen om naar de winkel te gaan en het te kopen. Je manuscript zou daarom direct afvallen bij een uitgever/agent. Als je er dus serieus iets mee wilt is het dus slim om er lekker op je eigen computer aan te werken. Als je het vooral ziet als oefening is het natuurlijk wel leuk om zo direct feedback te krijgen waar je al iets mee kunt doen terwijl je verderschrijft. Daar leer je vast een hoop van voor een volgend project.

Hier heeft het schrijven maar weer eens stil gelegen, al heb ik wel nog meegedaan aan een wedstrijd die geresulteerd heeft in publicatie in een anthologie die in de herfst uit zal komen. Dus dat was een leuke egoboost, vooral omdat het manuscript dat ik vorig jaar geschreven heb bij twee agenten afgewezen is. Beide wel met een nette persoonlijke mail, en beide met vrijwel dezelfde reden (leuk, maar niet waar de Nederlandse lezer op zit te wachten). Nadat ik me wat meer in de Nederlandse markt heb verdiept kan ik dat ook wel begrijpen. Nu dus aan het twijfelen of ik het manuscript wil vertalen of meteen met een ander project wil beginnen. Aan inspiratie en ideeen ontbreekt het in ieder geval niet :) .
Laatst bijgewerkt door prulletje op 03-07-20 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:37

Dankje!

Dan ga ik daar even over nadenken!

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:50

Ik zou eigenlijk bij zo'n 'oefenboek' niet teveel aan uitgeven denken. Als je er lol aan hebt om het hier te delen, vooral blijven doen, dan kan je inderdaad een eventueel volgend project wel voor jezelf houden. De kans dat je werk wordt aangenomen door een uitgever is minimaal en je kunt altijd nog in eigen beheer uitgeven als je dat echt graag wil.

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:46

Ik heb een vraagje, het schrijfwerk wat ik op dit moment doe is half-autobiografisch. Daarmee bedoel ik dat een deel waarheidsgetrouw is, maar sterk aangedikt. Om het nu voor mezelf makkelijk te maken schrijf ik met de echte namen van de personen, maar uiteraard moet ik dit nog veranderen. Ik heb al een aantal artikelen gelezen over karakternamen kiezen, maar ik vind het toch moeilijk. Hebben jullie misschien nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 13:05

Nightingale schreef:
Ik zou eigenlijk bij zo'n 'oefenboek' niet teveel aan uitgeven denken. Als je er lol aan hebt om het hier te delen, vooral blijven doen, dan kan je inderdaad een eventueel volgend project wel voor jezelf houden. De kans dat je werk wordt aangenomen door een uitgever is minimaal en je kunt altijd nog in eigen beheer uitgeven als je dat echt graag wil.


Goede tip en eigenlijk heb je helemaal gelijk. Dankje!

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 10:15

Ik bleek toch wat slechter te gaan dan dat ik in eerste instantie dacht. Op het werk het bij mijn manager aangekaart, en ik ben tijdelijk op een andere locatie gezet. Maar, na een week daar kwam ik in thuisquarantaine te zitten omdat mijn man positief testte op corona. Inmiddels is hij beter, maar ik moet nog 2 weken thuis zitten omdat ik nog ziek kan worden. Zit nu in mijn derde week in totaal, alleen volgende week nog, en dan ben ik weer vrij! Als in, ik mag naar buiten. Ik heb vorige week een dag zowaar weer wat aan mijn boek kunnen schrijven, maar het wil nog niet helemaal. Ik liep ook al langer te kijken naar wat ik qua werk wil, want ik merk dat ik de branche zat aan het worden ben. Ook moet er iets qua inkomen gebeuren bij ons willen we verder kunnen. We wonen nu bij mijn schoonmoeder, maar hebben wel een kinderwens. Dat gaat op dit moment niet samen, daarvoor is eigen woonruimte toch wel heel fijn. Maar daarvoor is ons inkomen hier in de buurt niet voldoende op dit moment. Ik ben deze tijd dus ook aan het gebruiken om te kijken wat ik wil, en ben er al aardig uit.

Verder zag ik vanochtend ineens dat de bibliotheek Utrecht een schrijfwedstrijd heeft voor een kort (reis)verhaal, waar ik aan mee wil doen. Ik had nog niet echt een idee hoe of wat, maar ik opende minecraft (moet me toch ergens mee bezig houden) en had toen ineens wel een idee, dus ga ik daar lekker mee aan de gang! Ik heb weer inspiratie *\o/* , al is het op dit moment niet voor mijn boek :')

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:12

Leuk, Merileth! Schrijfwedstrijden zijn altijd top oefeningen. Over wat voor reis wil je iets schrijven? Ik ben ook bezig met een verhaal voor een wedstrijd op het moment, dit keer een behoorlijk groot project (minimaal 50 pagina's). Geen tijd dus op het moment voor andere schrijfprojecten, maar dat is oké.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:08

Ik heb eigenlijk twee ideeën, een is al af maar ben ik eigenlijk niet tevreden over. De andere moet ik nog schrijven. Die al af is, is eigenlijk de reis die je maakt als je voor het eerst in een nieuwe wereld komt in minecraft :') . Het idee vind ik wel leuk, maar ik krijg de uitvoering niet zoals ik hem wil. De tweede is eigenlijk gebaseerd op een idee wat ik ooit op internet gelezen heb, namelijk wat zou er gebeuren als er aliens op aarde komen die de dieren die we hier hebben compleet verkeerd inschatten?

TessaxQuincy

Berichten: 1039
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: Meppel

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:29

Hoi!

Ik ben dus vandaag begonnen met een verhaal. Maar zou ik die eens naar iemand via pb kunnen doorsturen en dat je dan enkele tips geeft? Vaak heb ik de motivatie niet om verder te schrijven omdat ik het zelf dan slecht vind maar ik vraag ook nooit om tips over hoe ik het dan wel kan verbeteren. Het is een heel kort stukje in het engels (maar heb het stukje ook in het nederlands dus dat zal ik er ook bij sturen.) en ik ben ook ergens middenin begonnen omdat ik opeens een idee in mijn hoofd had. :)

joeluna

Berichten: 2588
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:49

TessaxQuincy schreef:
Hoi!

Ik ben dus vandaag begonnen met een verhaal. Maar zou ik die eens naar iemand via pb kunnen doorsturen en dat je dan enkele tips geeft? Vaak heb ik de motivatie niet om verder te schrijven omdat ik het zelf dan slecht vind maar ik vraag ook nooit om tips over hoe ik het dan wel kan verbeteren. Het is een heel kort stukje in het engels (maar heb het stukje ook in het nederlands dus dat zal ik er ook bij sturen.) en ik ben ook ergens middenin begonnen omdat ik opeens een idee in mijn hoofd had. :)


Je mag mij best een pb sturen :)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:36

Hoi schrijvers,

Momenteel ben ik een informatief boek aan het schrijven. Even andere koek dan fictie dus... Vormgeving wil ik ook zelf gaan doen en dat wordt een behoorlijke klus aangezien het een heel grafisch boekje wordt.
Scheelt dat de inhoud geen 250.000 woorden is, want dan zou ik gek worden.

Zijn hier mensen die ook wel eens wat anders dan fictie (of biografie) hebben uitgegeven (wellicht eigen beheer)? Ik heb mijn rauwe tekst er nu ongeveer opzitten en het is belangrijk om de vormgeving nu mee te pakken. Ik ga dit in Adobe InDesign doen!

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:57

Ik leef ook nog en heb ook een verhaal voor verhalenwedstrijd ingezonden. Ben zelfs op het laatste moment nog veranderd van onderwerp omdat ik het niet kon eindigen. Spelling op gelet maar mijn proeflezer had ook problemen waardoor dat er bij ingeschoten is, oeps, maar we zien wel! Is vooral voor de ervaring.:)

Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:44

Waar vinden jullie deze verhalenwedstrijden?

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:47


Marije112

Berichten: 3398
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 15:10


xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:29

Ik kreeg deze toevallig via een vriendin getipt die wist dat ik van fantasy en schrijven hield. Anders was ik hem ook niet tegengekomen.xD

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:13

Ik kwam het toevallig tegen op Facebook :')

xSagan: is dat die van Luitingh-Sijthof samen met Castlefest?

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:53

Merileth schreef:
Ik kwam het toevallig tegen op Facebook :')

xSagan: is dat die van Luitingh-Sijthof samen met Castlefest?



Klopt helemaal!
Morgen krijgen we, de deelnemers, te horen wie er in de shortlist terecht komen!
Ben benieuwd, maar met 119 deelnemers doe ik het voornamelijk voor de ervaring, maar je weet het nooit! Het was in ieder geval goedgekeurd om mee te mogen doen.:)