Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 362 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

X als geslachtsaanduiding in paspoort persoon

 
Profiel   

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenl ... ocid=ientp

Vanochtend hoorde ik op de radio dat het eerste paspoort met een X bij het geslacht is uitgegeven. Ik vraag me oprecht af of we niet een beetje doorslaan hierin? En dat het hier geaccepteerd is, houdt niet in dat dat in het buitenland ook zo is. Hoe gaan ze er daar dan mee om?

Wat vindt Bokt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:49 



 
Profiel   

Zonder mensen voor het hoofd te werken stoten, vind ik het compleet doorslaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:50 



 
Profiel   

Ik vind het ook waanzin. Je bent niet geslacht X. Je bent hoe dan ook een of je je nu zo voelt of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:55 



 
Profiel   

Inderdaad, totaal doorgeslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:55 



 
Profiel   

Volgens mij vallen ze er niemand mee lastig dus als hun hier gelukkiger mee zijn.. be my guest. Hoop alleen dat het buitenland net zo ruimdenkend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:57 



 
Profiel   

Ik zou als persoon X ook niet echt snel op reis gaan naar een groot deel van de wereld. Daar zijn ze vast niet zo ruimdenkend.
Voor de rest snap ik wel dat mensen soms een X zijn ipv V of M. Maar of dit de oplossing is voor een paspoort weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:58 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Ik vind het ook waanzin. Je bent niet geslacht X. Je bent hoe dan ook een of je je nu zo voelt of niet.


Bij NOS stond anders dat het geslacht niet te bepalen was voor doktoren. Dus wie zijn wij om te zeggen dat je het dan wel bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:58 



 
Profiel   

Om eerlijk te zijn vind ik dit wat te ver gaan en gaan we steeds meer 'betuttelen'. Volgens mij zijn er genoeg zaken die aangepakt kunnen worden voor we met dit soort dingen aan de slag gaan.

Daarnaast denk ik inderdaad ook dat je met reizen nog wel eens problemen zou kunnen krijgen. Het lijkt me dan niet in elk land een geldig reisdocument aangezien het geslacht van de betreffende persoon niet vermeld is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 07:59 



 
Profiel   

Zeegers werd geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Op 28 mei werd ze de eerste Nederlander die officieel sekseneutraal door het leven gaat. Het was het resultaat van een lange reeks aan rechtszaken. De rechtbank in Roermond oordeelde uiteindelijk dat Leonne zich mag registreren als iemand bij wie bij de geboorte ‘het geslacht niet kon worden vastgesteld’.

https://www.ad.nl/binnenland/bredase-he ... ~a36cf6a1/

Als iemand is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken dan lijkt het me niet dat je diegene dan maar moet dwingen voor het één dan wel het ander te kiezen. Lijkt me x een mooie oplossing en zeker niet doorslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:01 



 
Profiel   

Ik moest ooit voor een ziekenhuis een soort van vragenlijst invullen en daar stonden
bij geslacht 3 mogelijkheden : M, V, anders.
Vond het wel vreemd...

Voor een paspoort hoop ik maar dat de rest van de wereld zich ook kan vinden in geslacht X ...
Kan je anders nog heel wat miserie mee krijgen als je op reis gaat denk ik zo :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:01 



 
Profiel   

Tjaa..

Ik heb dit interview gelezen met de persoon in kwestie: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/31/hi ... i-a1611765
Toen dacht ik, dat is eigenlijk erg als je niet echt een man of vrouw bent. Ik snap best dat zij/hij/het (kan er aub duidelijkheid komen over hoe je zo'n persoon noemt :+ ) er blij mee is dat er een X staat i.p.v. man/vrouw. Het is een lastige kwestie en weet eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden.

Ik vind het dan wel weer belachelijk dat ze een SM club is begonnen. Maar goed dat is weer een andere kant en daar heeft ook iedereen zijn of haar (of het :') ) mening over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:02 



 
Profiel   

ingedebruijn schreef
Volgens mij vallen ze er niemand mee lastig dus als hun hier gelukkiger mee zijn.. be my guest. Hoop alleen dat het buitenland net zo ruimdenkend is.


Exact dit. Leven en laten leven

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:04 



 
Profiel   

Ik zou best een X op mijn id willen hebben staan. Jammer alleen dat andere mensen er zo'n big deal van maken als ik zeg dat ik me nou niet heel vrouwelijk of mannelijk voel.

Ik snap ook niet dat zoveel mensen er tegen zijn, als iemand zich beter gaat voelen als er iets anders staat dan wat het eerst was is het toch alleen maar goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:05 



 
Profiel   

Tsja wat vind ik ervan. Ik vind het best lastig me in mensen in te leven die zich geen man of vrouw voelen. Al denk ik wel dat die mensen echt in die struggle zitten. Voor hen is het natuurlijk fijn dat deze optie er is, maar ik weet niet of dat het per se makkelijker zal maken. Niet voor henzelf (want ze kunnen daar concreet op worden aangesproken) en ook niet voor de maatschappij (het is nou eenmaal niet eenvoudig om een eeuwenlang bestaand beeld aan te passen). Ik heb er al met al geen problemen mee, maar wel vraagtekens bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:05 



 
Profiel   

Als het iemand gelukkiger maakt waarom dan niet. Andere mensen hebben toch geen last van deze beslissing? Leven en laten leven denk ik dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:08 



 
Profiel   

Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af waarom het ineens moet veranderen? Tot nu toe hebben ze situaties als deze toch ook op weten te lossen? Naar mijn idee gaan we ons steeds meer richten op specifieke gevallen in plaats van ons te richten op zaken die voor het grootste deel van de burgers spelen.

Laat ik duidelijk maken dat een ieder van mij mag zijn wie hij/zij/X wil zijn, maar ik vind het niet nodig daar zoveel tijd en energie in te steken terwijl er voldoende ander werk ligt te wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:09 



 
Profiel   

BlijNijn schreef
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af waarom het ineens moet veranderen? Tot nu toe hebben ze situaties als deze toch ook op weten te lossen? Naar mijn idee gaan we ons steeds meer richten op specifieke gevallen in plaats van ons te richten op zaken die voor het grootste deel van de burgers spelen.


Vroeger was dit meer taboe dus werd het opgelost op een manier die die mensen niet gelukkig maakt. Lees maar eens een interview met haar. Ze heeft zich jaren voorgedaan als man (zelfs vader geworden) maar voelde zich heel ongelukkig. Was dus niet de juiste oplossing voor haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:11 



 
Profiel   

Het boeit me echt letterlijk niks wat mensen bij hun geslacht op hun paspoort hebben staan, waarom zou het? Ook in de situatie waar deze persoon dus mannelijke en vrouwelijke kenmerken heeft vind ik dat een mooie oplossing.

Je kan het ook omdraaien, waarom moet er zoveel tijd en energie gestoken worden in een x'je op je paspoort? Toch echt absurd dat hij/zij (?) er in haar geval allemaal rechtzaken voor moet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:11 



 
Profiel   

Goede keuze. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:11 



 
Profiel   

Linde99 schreef
BlijNijn schreef
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af waarom het ineens moet veranderen? Tot nu toe hebben ze situaties als deze toch ook op weten te lossen? Naar mijn idee gaan we ons steeds meer richten op specifieke gevallen in plaats van ons te richten op zaken die voor het grootste deel van de burgers spelen.


Vroeger was dit meer taboe dus werd het opgelost op een manier die die mensen niet gelukkig maakt. Lees maar eens een interview met haar. Ze heeft zich jaren voorgedaan als man (zelfs vader geworden) maar voelde zich heel ongelukkig. Was dus niet de juiste oplossing voor haar


Er zal ongeacht meer taboe geweest zijn en ik vind het dan ook positief dat er nu ruimte voor is dit soort zaken bespreekbaar te maken. De 'maar' aan dit verhaal is dat ik niet begrijp waarom een V of M op je paspoort/identiteitskaart zo belastend en bepalend is voor je hele leven. Al staat er V en gedraag je je verder als M, prima toch als jij daar gelukkig van wordt? Ik snap alleen niet wat de toegevoegde waarde van een X is, los van het feit dat dit in vele landen niet geaccepteerd wordt en een berg tijd en geld kost om dit te realiseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:14 



 
Profiel   

belle_boef schreef
Ik vind het ook waanzin. Je bent niet geslacht X. Je bent hoe dan ook een of je je nu zo voelt of niet.


Zo werkt het dus niet helemaal... Er worden wel degelijk baby’s geboren waarbij niet te bepalen is wat het geslacht is.

Denk maar aan Ryanne van Dorst, aka Elle Bandita. Die heeft er een heel programma over gedaan. En uitgelegd hoe zij onzijdig geboren is en later de keus heeft gemaakt om een vrouw te zijn.

Zal mij niks interesseren wat er op andermans paspoort staat.

En trouwens; er zijn zat landen waar men veel ruimdenkender is over deze kwestie. Ook waarvan je het niet verwacht. Bv in Iran is het doodnormaal om je van geslacht te laten veranderen. Hoewel op homoseksualiteit nog steeds de doodstraf staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:15 



 
Profiel   

Maar ben ik dan zo nuchter dat als je beide geslachten hebt je je bij 1 waarschijnlijk prettig genoeg voelt om dit op je paspoort te zetten?
Is dat nou echt zó belangrijk dat je een uitzondering wilt zijn en lange gang van rechtszaken voor nodig is?

En dat je dan uiteindelijk een X krijgt waar je misschien nog een hoop gedoe mee krijgt, op vakantie altijd onzeker, altijd weer die vragen. Net zoals het mij niet uitmaakt dat het erop staat, want ze doen er niemand kwaad mee zou het dan voor die persoon ook zo kunnen zijn met een dosis nuchter nadenken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:18 



 
Profiel   

Caesar schreef
Maar ben ik dan zo nuchter dat als je beide geslachten hebt je je bij 1 waarschijnlijk prettig genoeg voelt om dit op je paspoort te zetten?
Is dat nou echt zó belangrijk dat je een uitzondering wilt zijn en lange gang van rechtszaken voor nodig is?

En dat je dan uiteindelijk een X krijgt waar je misschien nog een hoop gedoe mee krijgt, op vakantie altijd onzeker, altijd weer die vragen. Net zoals het mij niet uitmaakt dat het erop staat, want ze doen er niemand kwaad mee zou het dan voor die persoon ook zo kunnen zijn met een dosis nuchter nadenken?


Voor deze persoon blijkbaar wel, en dat is haar goed recht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:20 



 
Profiel   

Caesar schreef
Maar ben ik dan zo nuchter dat als je beide geslachten hebt je je bij 1 waarschijnlijk prettig genoeg voelt om dit op je paspoort te zetten?
Is dat nou echt zó belangrijk dat je een uitzondering wilt zijn en lange gang van rechtszaken voor nodig is?

En dat je dan uiteindelijk een X krijgt waar je misschien nog een hoop gedoe mee krijgt, op vakantie altijd onzeker, altijd weer die vragen. Net zoals het mij niet uitmaakt dat het erop staat, want ze doen er niemand kwaad mee zou het dan voor die persoon ook zo kunnen zijn met een dosis nuchter nadenken?


Dat is dus niet in alle gevallen zo blijkbaar, en blijkbaar hebben die mensen er zoveel last van dat ze die rechtszaken ervoor over hebben. Doe je niet voor je lol, en een uitzondering zijn ook niet. Een uitzondering willen zijn zit niet in de aard van de mens.

Ik denk niet dat je veel heibel krijgt. Misschien met verre reizen. Maar in de EU ziet nooit iemand je paspoort. Misschien willen ze wel niet reizen. Neem aan dat ze daar over nagedacht hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:20 



 
Profiel   

BlijNijn schreef
Er zal ongeacht meer taboe geweest zijn en ik vind het dan ook positief dat er nu ruimte voor is dit soort zaken bespreekbaar te maken. De 'maar' aan dit verhaal is dat ik niet begrijp waarom een V of M op je paspoort/identiteitskaart zo belastend en bepalend is voor je hele leven. Al staat er V en gedraag je je verder als M, prima toch als jij daar gelukkig van wordt? Ik snap alleen niet wat de toegevoegde waarde van een X is, los van het feit dat dit in vele landen niet geaccepteerd wordt en een berg tijd en geld kost om dit te realiseren.


Nouja waarschijnlijk omdat je dan gestempeld wordt als iets wat je niet bent of hoe je je niet voelt. Waarschijnlijk is dat voor die personen erg belangrijk, dat ze een eigen benaming krijgen voor wat ze nu daadwerkelijk zijn/ of hoe ze zich voelen. Ik weet verder niet waarom dat zo belangrijk is voor ze want ik ben een vrouw en voel me ook zo. Dus ja makkelijk oordelen maar je kunt die mensen pas begrijpen als je in hetzelfde schuitje zit. :) Ik snap ook niet dat je al dat gedoe ervoor over hebt maar blijkbaar zal het erg belangrijk zijn voor ze
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-18 08:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 362 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen