Problemen met de buren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:43

Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Even voor alle ABN-ers :
Ik kan me voorstellen dat je baalt als een steker. Maar je moet het van twee kanten bekijken. Er komen op een gegeven ogenblik kakkers uit het westen naast je wonen. Het is ook normaal dat de buren zonder bellen bij je in de keuken komen. Het is een doodszonde dat je ze niet op de bruiloft hebt uitgenodigd. Dit komt niet goed. Nodig de buren toch eens uit op de borrel, dat is een goed begin.


Deze post zal zeker sarcastisch bedoeld zijn van Nico en ik kan er wel om lachen. Dus mensen til er niet zo zwaar aan , zo leer je nog eens wat woorden. En ja, de voertaal is hier ABN maar och, dit mut kunn. Met dank aan mien grootva.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 16:01

kamsel schreef:
Als jullie de grens willen weten, laten jullie hem opnieuw uitzetten.
Hoe moeilijk is het?
Dat kost een bak met geld, maar jullie willen het weten, dus gewoon doen.
Of niet, maar dan moet je accepteren zoals het is en er dan over ophouden.
Je meldt ze dat het kadaster dan en dan komt. Kunnen ze eieren voor hun geld kiezen of niet.

Maar verder vind ik dat je wel een beetje meer mag relativeren. Natuurlijk kijkt de buurvrouw als je gaat trouwen. In zo'n dorp is trouwen een happening, vrouwen gaan rustig naar het gemeentehuis om te kijken hoe een bruidspaar (die ze bv vaag kennen als dochter van die en die) eruit ziet..
In de tuin trouwen is al helemaal interessant. En ja, het is ook gebruikelijk dat je de buurt uitnodigt, buurman uit zijn ongenoegen op zijn manier..
Je kunt ook blij zijn dat ze jullie land meesproeien, scheelt jullie weer water en werk.
Maak je niet zo druk, dat leeft een stuk makkelijker.

Hier vinden ze het ook maar raar dat ik de stallen doe en mijn vriend kookt. Dat is logisch, de meeste mensen, zeker de oudere generatie, is zo opgevoed en kent niet anders. Daarbij is die rolverdeling tegenwoordig nog steeds behoorlijk aanwezig.


Ik ga hier weer even inhaken op het bruiloft gebeuren. De buren hebben al naar gedaan voor de bruiloft. Dus ze zijn niet boos gaan doen na de bruiloft. Dat de buurman op die manier zijn ongenoegen uit vind ik kinderachtig. Als je graag aardig gevonden wil worden dan kan je beginnen met een normale omgang met elkaar. Ik ga echt niet iemand uitnodigen op mijn bruiloft die zo naar doet tegen ons zonder goede aanleiding.

Wij hebben ook meerdere malen het gerelativeerd en dat is de enige rede dat het eerder niet uit de hand is gelopen. Wij zijn de enigste die nooit boos hebben staan doen of staan schelden. Maar dit gedrag gaat voor mij echt een grens over. Het zijn volwassen mensen en Achterhoekers of niet, dan mag je ook een beetje volwassen gedragen.

En blij zijn dat ze onze tuin meesproeien? Moet ik dan ook blij zijn dat zijn mijn kleren wassen terwijl ik ze nog aan heb en dat ze dat auto van binnen even schoonspuiten? Sorry maar dat vind ik absurd.

En voor de duidelijkheid. Het kadaster komt sowieso. Maar als je de buren wilt afdwingen om het stuk grond tegen te geven dan moet je echt naar de rechter. Daar is het kadaster niet voor.

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:11

Les dus aan andere bokkers die willen kopen : als je koopt in zo'n soort situatie kan je beter meteen het kadaster laten komen (voorwaarde aanvaarding huis van maken), scheelt boel ellende later.

TS: ik ben bang dat ruzie met broer overgedragen is op jullie met aankoop huis. Sterkte er mee.

Al dit soort verhalen vertellen mij dat een eigen huis liefst geen buren heeft en dat ik nu in huurhuisje het goed getroffen heb qua buren.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:11

bigone schreef:
Nico12 schreef:
Joa TS kan mich feursteln dai baalt asn stekker. Mer ie mut dit fan 2 kaant bekiekn. Dur kuumt op gegefn tied kak oet west noast oe wonn. Het is ok normal dat buurleu zonder an te belln bie oe in de keukn keump. Doodseunde daai ze nig op de brulfte oet u neuddigt hebt. Dit keump nigt terechtte. Sol de buurn toch is op de borrel neugen, dat isn good begin.


Even voor alle ABN-ers :
Ik kan me voorstellen dat je baalt als een steker. Maar je moet het van twee kanten bekijken. Er komen op een gegeven ogenblik kakkers uit het westen naast je wonen. Het is ook normaal dat de buren zonder bellen bij je in de keuken komen. Het is een doodszonde dat je ze niet op de bruiloft hebt uitgenodigd. Dit komt niet goed. Nodig de buren toch eens uit op de borrel, dat is een goed begin.


Deze post zal zeker sarcastisch bedoeld zijn van Nico en ik kan er wel om lachen. Dus mensen til er niet zo zwaar aan , zo leer je nog eens wat woorden. En ja, de voertaal is hier ABN maar och, dit mut kunn. Met dank aan mien grootva.


Excuses, voor het taalgebruik.
Ondanks dat het wel aannemelijk is dat TS het bij het rechte eind heeft lijkt het mij beter om nogmaals te proberen er onderling uit te komen. Dat zal veel koffie/theetijd vergen. T' water kwakt in kjattel.
Immers, voorbeeld een wijkagent, c.q. kadaster, de kans is reëel dat je daarna zodanig met de nek wordt aangekeken dat je woonplezier vergalt wordt.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 23-11-18 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:15

Nico, wanneer je het topic had doorgespit dan had je gelezen dat hiervoor de broer van de buurman woonde, die zijn ook al op een niet leuke manier daar weg gegaan. Toen wilde een kind daar wonen maar is het uiteindelijk verkocht aan Ts, je kunt duuzend bakkies Douwe schenken, hier helpt dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:17

Ik had al lang aan mn stutten getrokken, maar dat komt omdat ik echt geen zin heb om te gaan discussiëren met zulk stug volk. := Maar ik zou dan ook nooit zo naast ze gaan wonen om mee te beginnen :')

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 16:28

Helaas beschikken we niet allemaal over jou gave Jolien. Om de toekomst te kunnen zien :')
Tuurlijk vond ik de buurman een beetje vreemd maar wij hadden niet het idee dat ze zo uit een aflevering van de rijdende rechter kwamen.

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:37

Natuurlijk nodig je niet iemand uit die je er niet bij wil, maar lach dan ook om de grasmaai actie, noem het zielig en get on with your life.
Jij fokt je erover op, tot het punt dat je over de zeik bent. Idem geldt voor het sproeien, je hebt er echt alleen jezelf mee, bedank de buurman de volgende keer. Grote kans dat ie 't na een paar keer niet weer doet want het levert niet op wat hij wil..

Het allerhandigst zou zijn dat het opmeten gebeurd in het bijzijn van een oudere, door buurman gerespecteerde, derde buurman of een kameraad van buurman.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 16:55

kamsel schreef:
Natuurlijk nodig je niet iemand uit die je er niet bij wil, maar lach dan ook om de grasmaai actie, noem het zielig en get on with your life.
Jij fokt je erover op, tot het punt dat je over de zeik bent. Idem geldt voor het sproeien, je hebt er echt alleen jezelf mee, bedank de buurman de volgende keer. Grote kans dat ie 't na een paar keer niet weer doet want het levert niet op wat hij wil..

Het allerhandigst zou zijn dat het opmeten gebeurd in het bijzijn van een oudere, door buurman gerespecteerde, derde buurman of een kameraad van buurman.

Ik lig snachts echt niet wakker van het gedrag van de buurman tijdens de bruiloft hoor :') . Ik probeer alleen een karakterschets te geven. Tijdens de bruiloft werd er ook flink over gelachen door vele mensen.
Het sproeien daarin tegen is afgelopen zomer echt dagelijks overlast geweest. (eerdere jaren ook maar door de droogte dit jaar erger). En als ik ergens flink overlast van heb ga ik dat niet weg lachen maar er proberen er wat aan te doen. En aangezien ik geen gigantische paraplu kan bouwen over ons erf rest ons niks anders dan de buren verzoeken dat niet meer te doen.

We zijn aan het overwegen om de achterbuurman ervoor te vragen als de buren aangeven niet te willen komen. Alleen weet ik niet zo goed of ik dat de achterbuurman aan wil doen. Je betrekt toch iemand bij een geschil waar ze zelf geen deel van zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:08

Moonfight schreef:
Helaas beschikken we niet allemaal over jou gave Jolien. Om de toekomst te kunnen zien :')
Tuurlijk vond ik de buurman een beetje vreemd maar wij hadden niet het idee dat ze zo uit een aflevering van de rijdende rechter kwamen.

Haha nja ik denk dat als je iets meer had verdiept in de manier van buitenaf wonen in de achterhoek en twente, door eens te vragen op bokt bijv, dat je al meer voorkennis had gehad. Nou wil ik niet zeggen dat je naïef bent geweest, want als je het niet weet, dan weet je ook niet waar je op moet letten haha.

Als je deze kennis vooraf had gehad, had je er dan evengoed gaan wonen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 17:28

Jazeker Joolien, wij kunnen het prima vinden met andere buren. Wij doen zoveel mogelijk mee aan de tradities hier en hebben ook vrienden hier. Ondertussen ook vele geboren en getogen achterhoekers gesproken die dit gedrag ook raar vinden. Het is dus niet typisch achterhoeks dat ze zich zo gedragen.

Misschien zijn ze wat stug maar ik denk dat dat in vele plattelandregios voorkomt, niet enkel de achterhoek.

En eerlijk, zelfs als ik dit wist van te voren dan hadden we het misschien alsnog gedaan. We wonen hier zo heerlijk en die dagen dat we problemen hebben met de buren wegen echt niet op tegen het woongenot die we de rest van het jaar hebben.

Betekend natuurlijk niet dat we het niet willen oplossen. Want dit gedoe is voor niemand leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:31

TS had dit natuurlijk niet van tevoren kunnen weten. Voor hetzelfde geld waren het geweldige mensen geweest en had ze er een super verhouding mee gehad.
Als we dat allemaal van tevoren hadden kunnen weten waren er niet zoveel burenruzies geweest :D

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:35

Als buurman een hoge pet op heeft van achterbuurman zou ik het zeker vragen.
Niks handiger dan dat de buurt weet hoe de grens echt loopt. Niet onder de noemer bemiddeling, gewoon een paar extra ogen. Niet toevallig grenzend aan zijn land, dan is het helemaal logisch dat ie er is/komt kijken..

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:58

Moonfight schreef:
En voor de duidelijkheid. Het kadaster komt sowieso. Maar als je de buren wilt afdwingen om het stuk grond tegen te geven dan moet je echt naar de rechter. Daar is het kadaster niet voor.


Daar moet je geen problemen in zien, ook de kosten zullen niet hoog zijn (bij lange na niet wat je voor het kadaster moet neertellen), dus zéker de moeite waard.

Daarbij zal de rechter zich beroepen op het kadaster. En mogelijk liggen de kosten ook gewoon bij de verliezende partij (al eventjes geleden dat ik privaatrecht had op school, dus kan er naast zitten), dus de kans dat je na het inmeten (of hoe het ook maar heet) ook nog naar de rechter moet, is vrij klein.


Ik lees graag mee, want wat zit jij in een nare situatie! Respect voor hoe je er mee om gaat en dat je niet naar walgelijke acties grijpt, zoals Horsa voorschrijft!

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:03

Ts, jouw grond zal toch aan grond van meer buren grenzen ?? Bij die buren kun je rustig langsgaan en vertellen dat het kadaster komt. Grote kans dat er wel een paar meekijken .

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:26

Persoonlijk zou ik niet 1 van je andere buren er bij betrekken
Dit omdat ik mij persoonlijk heel schuldig zou voelen als het tussen deze twee uit de hand zou lopen

Bakjes Douwe gaan hier idd niet meer bij helpen dus dan is de stap mijnheer de wijkagent en de rechtbank want deze buren gaan door hun stugheid niet meer meewerken (kijk naar het liegen maar ook hun mening over het sproeien) .
Heel fijn dat het met de andere buurtgenoten wel fijn gaat.
Ik ben dan ook “bang” dat als dit verhaal verder wordt verteld aan hun de ervaringen van anderen ook wel los gaan komen.
Ontzettend vervelend voor je

De tip voor anderen om echt het kadaster voordat je de koop aanvaard is wel een goede tip maar voor jullie is dit helaas te laat

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:03

ElviraKelan schreef:
Persoonlijk zou ik niet 1 van je andere buren er bij betrekken
Dit omdat ik mij persoonlijk heel schuldig zou voelen als het tussen deze twee uit de hand zou lopen

Bakjes Douwe gaan hier idd niet meer bij helpen dus dan is de stap mijnheer de wijkagent en de rechtbank want deze buren gaan door hun stugheid niet meer meewerken (kijk naar het liegen maar ook hun mening over het sproeien) .
Heel fijn dat het met de andere buurtgenoten wel fijn gaat.
Ik ben dan ook “bang” dat als dit verhaal verder wordt verteld aan hun de ervaringen van anderen ook wel los gaan komen.
Ontzettend vervelend voor je

De tip voor anderen om echt het kadaster voordat je de koop aanvaard is wel een goede tip maar voor jullie is dit helaas te laat


Als zoiets uit de hand loopt, dan heb je gewoon echt te maken met een verschrikkelijke buurman.
Het is juist wél aan te raden, omdat je dan getuigen hebt, die kunnen zeggen dat er niet met de paaltjes is gerommeld, aangezien betreffende buren niet aanwezig willen zijn bij de afspraak.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:15

Janine1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Persoonlijk zou ik niet 1 van je andere buren er bij betrekken
Dit omdat ik mij persoonlijk heel schuldig zou voelen als het tussen deze twee uit de hand zou lopen

Bakjes Douwe gaan hier idd niet meer bij helpen dus dan is de stap mijnheer de wijkagent en de rechtbank want deze buren gaan door hun stugheid niet meer meewerken (kijk naar het liegen maar ook hun mening over het sproeien) .
Heel fijn dat het met de andere buurtgenoten wel fijn gaat.
Ik ben dan ook “bang” dat als dit verhaal verder wordt verteld aan hun de ervaringen van anderen ook wel los gaan komen.
Ontzettend vervelend voor je

De tip voor anderen om echt het kadaster voordat je de koop aanvaard is wel een goede tip maar voor jullie is dit helaas te laat


Als zoiets uit de hand loopt, dan heb je gewoon echt te maken met een verschrikkelijke buurman.
Het is juist wél aan te raden, omdat je dan getuigen hebt, die kunnen zeggen dat er niet met de paaltjes is gerommeld, aangezien betreffende buren niet aanwezig willen zijn bij de afspraak.

Getuigen zijn handig en aan te raden maar dit kunnen ook anderen zijn dan buren die je betrekt bij een ruzie

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:21

ElviraKelan schreef:
Getuigen zijn handig en aan te raden maar dit kunnen ook anderen zijn dan buren die je betrekt bij een ruzie


Dat is dan hún keuze... Dat hoeft TS niet voor ze te bepalen.
Bovendien kan TS dan niet worden verweten dat ze haar best niet heeft gedaan om getuigen erbij te zoeken.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:25

Janine1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Getuigen zijn handig en aan te raden maar dit kunnen ook anderen zijn dan buren die je betrekt bij een ruzie


Dat is dan hún keuze... Dat hoeft TS niet voor ze te bepalen.
Bovendien kan TS dan niet worden verweten dat ze haar best niet heeft gedaan om getuigen erbij te zoeken.

Net zoals dat TS de keuze nu heeft al dan niet haar buren erbij te betrekken want daar voor zijn en buren nodig om daarop al dan niet ja te zeggen en TS om voor zich zelf te bepalen dat al dan niet te vragen

kamsel
Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:37

Het moet iemand zijn die ze allebei kennen en die door buurman serieus genomen wordt. Het is juist handig dat de buren weten hoe het echt zit. Dan kan buurman ze niets op de mouw spelden. En kunnen ze hem terechtwijzen als ie rare dingen zegt.
En inderdaad als ze dat echt niet willen, doen ze dat toch niet.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:44

ElviraKelan schreef:
Net zoals dat TS de keuze nu heeft al dan niet haar buren erbij te betrekken want daar voor zijn en buren nodig om daarop al dan niet ja te zeggen en TS om voor zich zelf te bepalen dat al dan niet te vragen


Een vraag levert geen verplichting. En vragen staat echt vrij hoor...

Dit is géén situatie die TS en haar man met z'n tweetjes kunnen fixen. Wat de buren so far al hebben laten zien, geeft voldoende reden voor TS en haar man om een extra voorzorgsmaatregel te nemen.

NIVEA ;)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:46

Janine1990 schreef:
ElviraKelan schreef:
Net zoals dat TS de keuze nu heeft al dan niet haar buren erbij te betrekken want daar voor zijn en buren nodig om daarop al dan niet ja te zeggen en TS om voor zich zelf te bepalen dat al dan niet te vragen


Een vraag levert geen verplichting. En vragen staat echt vrij hoor...

Dit is géén situatie die TS en haar man met z'n tweetjes kunnen fixen. Wat de buren so far al hebben laten zien, geeft voldoende reden voor TS en haar man om een extra voorzorgsmaatregel te nemen.

NIVEA ;)

Pfff jouw mening

Ik heb iig geen zin om energie in jou te verspillen omdat ik een iets andere mening erop nahoud wb betrekken tot bepaalde derden hierin

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:52

Ik lig ook niet lekker met een van onze bijna buren ( zit een huis tussen) maar ik ga mijn andere buren hier niet bij betrekken,... Puur om de buren niet in een lastig keuze pakket te wringen!

Nee los het samen op en laat andere buren met rust.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 22:57

StalNollie schreef:
Ik lig ook niet lekker met een van onze bijna buren ( zit een huis tussen) maar ik ga mijn andere buren hier niet bij betrekken,... Puur om de buren niet in een lastig keuze pakket te wringen!

Nee los het samen op en laat andere buren met rust.


Ook als het een juridische kwestie dreigt lang te laten duren, terwijl je plannen hebt?

Want zonder getuigen ga je het hele proces overnieuw in gok ik zo.
Moet er een onafhankelijk persoon komen die de conclusie van het kadaster moet nagaan, controleren of de paaltjes niet zijn verschoven door TS en haar man.

En waarom? Om iets waar je doodleuk recht op hebt... Daar ga je toch niet jaren op zitten wachten omdat je de lieve vrede wilt bewaren? Nouja... 'lieve vrede', zie ik in dit geval als een etterende wond met een pleister er op.