Problemen met de buren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:29

Er bestaat trouwens heel mooi melkglas voor dakkapellen.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 13:40

We wachten even af inderdaad. Ik vermoed dat ze eerder stoppen met zeuren als ze het idee hebben dat wij het folie erop doen nadat ze dat geëist hebben. Dan denken ze dat het hun idee was en dat ze dus 'gewonnen' hebben. Als we dat preventief gelijk al doen dan ben ik bang dat ze wel iets anders gaan bedenken.

Melkglas is leuk maar kan er niet zomaar 'af' mochten deze buren ooit weg gaan. En gok dat we het bovenste stuk niet beplakken zodat je wel mooi de bomen nog kan zien zonder dat je op hun gazonnetje kijkt.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:01

Folie….is toch wel doorn in je oog
Is net ook verplicht?
Anders zou ik het laten dakkapel is al duur dat en hier in de woonwijk doet niemand moeilijk dat je in elkaars tuintje kunt kijken

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33875
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:03

tita schreef:
Folie….is toch wel doorn in je oog
Is net ook verplicht?
Anders zou ik het laten dakkapel is al duur dat en hier in de woonwijk doet niemand moeilijk dat je in elkaars tuintje kunt kijken

Maar TS woont niet in een woonwijk maar vrij. Dus dan snap ik heel goed dat je niet wil dat iemand in je tuin kan kijken. Zeker niet buren waar je een hekel aan hebt.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:15

Maar kun je dat verplichten?
Ze woont niet vrij ….. ze heeft vrij uitzicht

En alsof je in woonwijk normaal is….

Urona447
Berichten: 2818
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:26

Ik zou juist aangeven dat er al folie op komt zodat ze niet het idee krijgen dat ze die zaak "gewonnen"hebben en zich daardoor gesterkt voelen om meer zaken tegen jullie te starten.

Exitium

Berichten: 7175
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:30

tita schreef:
Maar kun je dat verplichten?
Ze woont niet vrij ….. ze heeft vrij uitzicht

En alsof je in woonwijk normaal is….

Dat is helemaal afhankelijk van de exacte situatie, maar ja, dat kun je in situaties verplichten. Hangt helemaal af van hoe de inkijk is, hoever het raam zich van de erfgrens bevindt, etc.

Ceetje_bokt
Berichten: 5189
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 14:39

Een eerste voorzichtig positief stapje voor jullie is gezet…

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:02

tita schreef:
Maar kun je dat verplichten?
Ze woont niet vrij ….. ze heeft vrij uitzicht

En alsof je in woonwijk normaal is….

Uitzicht recht naar achteren/voren is geen probleem.
Ook niet als je schuin vanuit een raam de tuin van de buren kan zien.
Maar ramen die recht op een tuin uitkijken en die binnen 2 meter van de erfgrens zitten moeten ondoorzichtig worden gemaakt.

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:22

Brainless schreef:
tita schreef:
Maar kun je dat verplichten?
Ze woont niet vrij ….. ze heeft vrij uitzicht

En alsof je in woonwijk normaal is….

Uitzicht recht naar achteren/voren is geen probleem.
Ook niet als je schuin vanuit een raam de tuin van de buren kan zien.
Maar ramen die recht op een tuin uitkijken en die binnen 2 meter van de erfgrens zitten moeten ondoorzichtig worden gemaakt.


Maar dat is niet van toepassing zoals TS eerder al heeft uitgelegd.

meggiemeg

Berichten: 12255
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:31

Wil je niet liever persoonlijk bij de hoorzitting aanwezig zijn? Al is het maar om te horen wat er allemaal gezegd wordt? Of is er een mogelijkheid om dit online bij te wonen of later terug te zien?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110853
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:31

Urona447 schreef:
Ik zou juist aangeven dat er al folie op komt zodat ze niet het idee krijgen dat ze die zaak "gewonnen"hebben en zich daardoor gesterkt voelen om meer zaken tegen jullie te starten.


Dat zou ik ook doen.
Ammenooitniet dat ik het ze het gevoel van een overwinning zou gunnen :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 15:32

Het klopt wat Brainless zegt, en dat is hier ook van toepassing. De dakkapel zit dichter dan 2 meter op de erfgrens. Die mag dan alleen uitzicht geven op het erf van de buren met hun toestemming. Dus wij moeten dat uitzicht inderdaad 'voorkomen' door folie oid.

Wat niet van toepassing is, is de eis van de buren dat de hele dakkapel niet geplaatst mag worden omdat het uitzicht geeft op hun erf.

@meggiemeg, geen idee. We krijgen nog een uitnodiging. Maar ik ga mij niet onnodig mengen in al dat negatieve gedoe als het niet nodig is.

DubbelFun

Berichten: 88886
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:48

Maar uitzicht op een erf is iets anders als uitzicht op een tuin/terras waar je in zit te zonnen e.d.
Ik zou mooi afwachten wat de uitspraak is. Folie aanbrengen nav een uitspraak kan altijd nog en net hoger dan dat je er overheen in hun tuin kan kijken.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:12

DubbelFun schreef:
Maar uitzicht op een erf is iets anders als uitzicht op een tuin/terras waar je in zit te zonnen e.d.
Ik zou mooi afwachten wat de uitspraak is. Folie aanbrengen nav een uitspraak kan altijd nog en net hoger dan dat je er overheen in hun tuin kan kijken.

Dat zou verspilling van geld en energie zijn. Vensters e.d. binnen 2 meter van de erfgrens die uitzicht geven op het erf van de buren, mogen alleen als de buren toestemming geven. En dat gaan ze niet doen.
De wet is duidelijk, dus TS zou altijd verliezen:
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2017-09-01
In het volgende artikel 51 staat dat lichtopeningen wel mogen, maar die moeten vaststaand en ondoorzichtig zijn. Vaststaand, want anders kun je nog alles zien als je het raam opendoet ;)

daantjuhhh

Berichten: 26923
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:23

Urona447 schreef:
Ik zou juist aangeven dat er al folie op komt zodat ze niet het idee krijgen dat ze die zaak "gewonnen"hebben en zich daardoor gesterkt voelen om meer zaken tegen jullie te starten.

Dit zou ik ook doen.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:17

Man man man....

Hier had m'n man ook dertig jaar lang een loopgraven oorlog met de buurman. Die belde de brandweer als m'n man de vuurton brandde met hout afval. Er is een complete mestput gekomen voor vier paarden omdat hij liep te zeiken. Milieupolitie is gebeld. Onkruid werd doodgespoten op ons erf en hanen werden afgeschoten zodra m'n man niet thuis was.

Recent hebben wij een stuk land achter hem gekocht en had ie weer wat bedacht. Toen heb ik gedreigd een sloot te graven achter z'n huis zodat we een andere sloot dicht konden gooien.

En toen was t stil. Sindsdien heeft ie de focus op z'n andere buren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:31

Pff vermoeiend zulke mensen.. wat een frut leven moet je wel niet hebben, als je zo met je buren omgaat :roll:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110853
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:34

Arabesk schreef:
Man man man....

Hier had m'n man ook dertig jaar lang een loopgraven oorlog met de buurman. Die belde de brandweer als m'n man de vuurton brandde met hout afval. Er is een complete mestput gekomen voor vier paarden omdat hij liep te zeiken. Milieupolitie is gebeld. Onkruid werd doodgespoten op ons erf en hanen werden afgeschoten zodra m'n man niet thuis was.

Recent hebben wij een stuk land achter hem gekocht en had ie weer wat bedacht. Toen heb ik gedreigd een sloot te graven achter z'n huis zodat we een andere sloot dicht konden gooien.

En toen was t stil. Sindsdien heeft ie de focus op z'n andere buren :+


Heeft hij serieus je hanen afgeschoten? :oo Ik hoop dat je aangifte hebt gedaan?
Wat een psychopatisch gedrag zeg!

DuoPenotti

Berichten: 30196
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:55

idinn schreef:
Pff vermoeiend zulke mensen.. wat een frut leven moet je wel niet hebben, als je zo met je buren omgaat :roll:

Ja dit zeg.
En waarschijnlijk zitten ze zelf ook nog in de stress door hun eigen gecreëerde situatie.

Arabesk

Berichten: 28677
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:57

Het was voor mijn tijd. En Ik kan me er iets bij voorstellen dat twintig hanen toch wat veel was :+

Toen ik hier kwam wonen zaten ze meteen weer in de gordijnen dus ik ben gaan praten en wonderwel is de verhouding enigszins genormaliseerd.

luuntje

Berichten: 14010
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:15

Ts tocheen kleine winst voor jullie.
En ik zou ook geen zin hebben in hun negatviteit.
Maar wel nieuwsgierig zjn naar wat ze te zeggen hebben. Ook al slaat dat nergens op.

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:30

Ik zou vragen of je in elk geval een samenvatting van de hoorzitting kan krijgen als je er niet heengaat. Heb je weer wat voor je dossier als de buurtagent weer eens langs komt.

Misschien kan je om verder gedoe tevoorkomen al aan geven dat jullie er folie voor gaan plakken. Dat is al jullie plan en daar kom je de buren mee tegemoet. Buren treiteren of extra op kosten jagen door er een procedure over te laten starten geeft alleen maar nog maar meer spanning op deze situatie.

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Problemen met de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:39

Die buren jagen zichzelf op kosten.

Fitzroy

Berichten: 25181
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 15:16

Sterker nog, zoals uit het BW blijkt hebben ze daadwerkelijk een poot om op te staan en ben je zelfs verplicht folie erop te plakken. Ik zou dat dus maar gelijk doen, anders zit je zelf ook aan de verkeerde kant.
En heb je ook een dakkapel met afgesloten ramen? Anders ben je alsnog de pineut.