[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:30

Ooh sorry had het niet specifiek over proefverloven. Mijn fout dan.
Maar dit vind ik toch erg om te zien. Je zou het slachtoffer maar zijn.

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:39

Hier een bron van TBS Nederland.

https://www.tbsnederland.nl/tbs/het-res ... vecijfers/

30% pleegt binnen 5 jaar opnieuw een ernstig delict.
Daarentegen recidiveert 70% (!!) niet.

Bij ex-gedetineerden (dus alleen gevangenisstraf) pleegt 47% binnen 2 jaar opnieuw een delict. Op 5 jaar zal dat nog meer zijn (maar daar heb ik nu niet direct cijfers van paraat).

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:42

Dat mensen zonder tbs vaker vervallen heb ik nooit ter discussie gesteld.

En 30 vind ik echt enorm! Veel.

wendy1987

Berichten: 6984
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 22:55

Ik vind 30 % nog steeds veel.. je zou het slachtoffer maar zijn of kennen.. terwijl het niet nodig is of hoeft te zijn...

goldenarrow

Berichten: 8663
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:05

Dat is ook veel. Maar ik vind 70% die weer normaal mee kan draaien in de samenleving ook veel. 70% van mensen die anders een dodelijke injectie zou hebben gehad. En als je dat dan vergelijkt met de recidivecijfers van mensen die alleen een gevangenisstraf krijgen, dan trek ik de conclusie dat we op de goede weg zijn. 100% recidivevermindering is een utopie. Kunnen we nog meer leren en verbeteren, jazeker. Maar een samenleving zonder criminaliteit bestaat niet, welk middel je ook gebruikt om recidive te verminderen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:44

Open anders een apart topic voor de hele doodstraf en TBS discussie.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:45

Ik vind het wel een interessante discussie. :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:47

Dat is het- maar in een apart topic kunnen andere mensen die dit topic niet volgen mogelijk ook een nuttige bijdrage doen (en komen hier niet nog vijf pagina's bij over TBS).

wendy1987

Berichten: 6984
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 23:53

Ik vind het ook zeker interessant. Het gaat niet 5 paginas hierover want komt vast weer luguber ander iets voorbij.

Eens dat 70 procent ook veel is. Gelukkig hoef ik nooit die beslissingen te maken. Sta ik niet in het rechtssysteem.. ik zou teveel denken vanuit de slachtoffers gok ik.
Want elk slachtoffer is er 1 teveel en als je een leven neemt heb je zelf je eigen recht ontnomen.. laat het dan geen doodstraf zijn naar minimalistisch leven in een celletje. Op het moment dat je besluit een leven te nemen, waardoor een waarom dan ook, heb je er zelf geen recht meer op..
Dus ja, misschien geld dat voor de doodstraf ook, dat dat niet goed is.
Maar terug de samenleving in, nee, voor mij niet. Niet als je een leven hebt genomen..

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 04:37

Ik heb wel iets:

Oud-secretaresse (96) van Duitse kampcommandant voor de rechter

https://www.ad.nl/buitenland/oud-secret ... ~a028d172/

Citaat:
Een voormalig secretaresse van concentratiekamp Stutthof moet zich voor de rechter verantwoorden voor medeplichtigheid aan de moord op ruim elfduizend mensen. In haar functie als stenotypiste en persoonlijk secretaresse van kampcommandant Paul-Werner Hoppe zou ze van de moorden in het kamp op de hoogte zijn geweest.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 05:44

Walgelijk zulke mensen..

En mbt de doodstraf.. van mij mogen ze die wel invoeren in Nederland. Met name kinderverkrachters. De rest van mijn mening hou ik liever voor mezelf, is niet bepaald bokt waardig :o

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 07:54

Als je zo makkelijk zegt dat de doodstraf moet worden ingevoerd en je dus iemand echt dood wilt, hoeveel beter ben jij dan de dader?

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:01

Als je het verschil niet ziet tussen eerst een eerlijk proces of gewoon iemand maar doden omdat die je niet aanstaat houdt het op natuurlijk....

Die oud secretaresse, zou ze het proces nog in goed verstand meemaken? Ik hoop het.
Maar voordat er uitspraak is is die waarschijnlijk al dood.

Jolliegirl

Berichten: 33009
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:11

Kan er een apart topic aangemaakt worden voor deze discussie?
Lees dan daar graag mee.

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:13

Er wel eens vaker pagina's lang ergens over gegaan en dan ben ik door gescrold tot er een ander onderwerp aan bod kwam.
Maar ik wil er best over ophouden, heb ik al eerder aangegeven. Maar doorscrollen is ook niet nieuw hier hoor :)

Sanet

Berichten: 8011
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:13

Onali schreef:
Ik heb wel iets:

Oud-secretaresse (96) van Duitse kampcommandant voor de rechter

https://www.ad.nl/buitenland/oud-secret ... ~a028d172/


Ik snap dit ergens wel maar ook weer helemaal niet. Deze vrouw was nog geen 2 jaar lang daar de secretaresse, ze was toen 18-19 jaar oud. En wordt nu nog berecht voor wat er toen gebeurd is, terwijl zij secretaresse was? Wat heeft dat nou voor nut? Had zij het kunnen stoppen dan? Had zij een verschil kunnen maken?

Stel: ze heeft zich er altijd al rot bij gevoeld, dan geeft ze al jaren straf gehad met het vreselijke gevoel waar ze aan meegeholpen heeft, lijkt mij al erg genoeg.

En stel 2: ze heeft er totaal geen spijt van, maar ze is inmiddels 96. Al zou ze alles meekrijgen en stel zelfs dat ze haar wel vast zouden zetten, zo iemand verander je toch niet meer. Wat is dan het nut?

Ik wil niet zeggen dat wat er gebeurd is, niet vreselijk en mensonterend is. En wellicht is het voor mensen die er dichterbij staan, wel een opluchting dat zo iemand toch nog berecht wordt. Of dient het als een soort voorbeeld?

Suzanne F.

Berichten: 49520
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:30

Onali schreef:
Ik heb wel iets:

Oud-secretaresse (96) van Duitse kampcommandant voor de rechter

https://www.ad.nl/buitenland/oud-secret ... ~a028d172/

Citaat:
Een voormalig secretaresse van concentratiekamp Stutthof moet zich voor de rechter verantwoorden voor medeplichtigheid aan de moord op ruim elfduizend mensen. In haar functie als stenotypiste en persoonlijk secretaresse van kampcommandant Paul-Werner Hoppe zou ze van de moorden in het kamp op de hoogte zijn geweest.


Ik snap dit dus echt niet. Wat had ze dan moeten doen? Ontslag moeten nemen? Je weet niet eens of dat een optie was toen. En hoe is zij medeverantwoordelijk? Omdat ze een brief uittypte? En ‘ze zou op de hoogte zijn geweest’. Dus misschien was ze dat niet. Net als velen in die tijd had ze misschien wel een vermoeden maar ja, wat dat? Wat had zij kunnen doen dan?
Nee ik ben echt wel voor het straffen van misdadigers maar deze mevrouw hadden ze gewoon met rust moeten laten.

Onali

Berichten: 18519
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:32

Suzanne, je verwoordt precies hoe ik er ook over denk.

DuoPenotti

Berichten: 30277
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:36


moonsparkle
Berichten: 21820
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 08:40

Huh maar diegene waarvan de tanden zijn getrokken die weet toch wat er is gebeurd en weet wie het gedaan heeft? Overigens moet je behoorlijk wat verdoven om alles eruit te halen. Of zou het slachtoffer zelf ook iets hebben misdaan waardoor diegene niet naar de politie is gegaan? Of wou het slachtoffer het zelf en was het eigenlijk geen slachtoffer? Heel apart verhaal..

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:24

Wat die secretaresse betreft. Hele mooie film om te zien is Die Untergang, over een oud secretaresse van Hitler. Aan het einde vraagt zij zich af of ze wat anders had kunnen doen, of ze het had moeten weten.
Ze refelecteert dan naar een meisje van haar leeftijd, ook een jaar of 18 a 19 die juist in die tijd het verzet inging en joden hielp.
Leeftijd ziet ze dan niet meer als excuus.

Voor wat betreft het berechten van een 94 jarige. Ja, sommige misdaden verjaren niet.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 10:57

Als die vrouw de overige tijd niks meer misdaan heeft vind ik het extreem belachelijk om haar nu nog met deze dingen lastig te vallen. Waarom hebben ze haar eerder niet opgepakt? Ze was als 19 jarige 'mogelijk op de hoogte' dat er mensen vermoord werden in het kamp. En dan wat, wat had ze moeten doen- de politie bellen? Het was WOII. :+

Een voorbeeld van nutteloze processen en gevangenisstraffen. Ben het er mee eens dat het zeker niet vergeten en onbesproken voorbij mag gaan- maar welke toegevoegde waarde heeft het om die vrouw nu nog op te sluiten? Als de vrouw ondertussen gewoon functioneert in de samenleving zie ik daar geen reden toe.

Voor de mensen die 'JCS - Criminal Psychology' leuk vinden: er is blijkbaar een tweede kanaal op YouTube waar Patreon (?) videos of back-up videos van JCS geüpload worden. Vond het op het eerste zicht nogal vreemd (heb ook wat op zitten zoeken) maar het zou dus wel een van zijn eigen kanalen zijn (en geen gestolen videos).
https://www.youtube.com/channel/UCxU5Fv ... syA/videos

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:10

Onali schreef:
Laat maar er valt niet met jou te discussiëren :n
Kijk eens naar jezelf ;)

Shenavallie
Berichten: 11703
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 20:19

goldenarrow schreef:
Hoezo een hoop? Er worden op jaarbasis ongeveer 50.000 verloven gedaan onder TBS'ers. In 2015 kwam het 49 keer voor dat iemand niet op tijd terug was, of niet op de afgesproken plek was. Meestal gaat dit om korte ongeoorloofde verloven. Slechts 3x werd er een strafbaar feit gepleegd dat jaar. Dat is een percentage van 0.006%. Dat valt bij mij niet onder een hoop.

Als je ergens geen verstand van hebt kan je het beter even googlen of je mond houden.

Ik vind het al 3x teveel. Of ik er nu 'verstand' van heb of niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:47

Ik vind dat soort processen eigenlijk gewoon... Wraak. Maar dan wel op een manier dat ik er niet achter sta.

Die dame was 19 jaar, wat had ze kunnen doen? God weet wat haar is verteld. Eerst de mooiste toekomst beloofd en toen ze doorhad waar het over ging kon ze waarschijnlijk geen kant meer op. Want hoe vertel je aan een kampcommandant "dit wil ik niet?". Kans is héél groot dat ze dan aan de andere kant van het hek mocht gaan wonen. Je had toen enkel voor of tegen, en was je tegen dan kon je beter maken dat je ergens veilig zat. Vanuit zo'n positie zelf ontslag nemen lijkt me quasi onmogelijk zonder je eigen leven en dat van je naasten op het spel te zetten, tenzij je een betere functie binnen hetzelfde segment te pakken hebt dan.

Er zijn veel mensen aangewezen als zijnde moordenaar terwijl ze op soortgelijke reden eigenlijk geen schuld trof. Vind ik dan. Vaak genoeg dat bij weigering niet alleen jij naar een werkkamp vloog, je familie kreeg hetzelfde lot. Ken zat mensen die voor hun eigen hachje zouden kiezen en dan maar stilzwijgend zouden meewerken.

Iemand die de job met alle liefde heeft uitgevoerd daarentegen en volop bewust met plezier die brieven geeft getypt, denkende "weer eentje minder", daar mogen ze zich van mijn part op uitleven qua rechtspraak. Maar inderdaad, op die leeftijd is en blijft dat alsnog nutteloos