[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:22

Wij zijn naar Nepal geweest begin deze maand. In Kathmandu heb je pashupatinath. Een hindoetempel waar dagelijks meerdere crematies gebeuren. Openbaar. Voor iedereen zichtbaar en toegankelijk. De geur hoeft vast geen tekeningetje bij, en de overblijfselen vallen recht in de rivier die erlangs stroomt. Waar dan weer mensen lopen te baggeren op zoek naar het geld en juwelen wat familie met de dode mee laat verbranden.

Anoniem

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:33

Hier ook voor gehad. Schaap gestorven op vrijdag. Verlengd weekend tot en met dinsdag. Dus op woensdag opgehaald in volle hittegolf! We konden de vacht met maden nog gaan oprapen :r

Noisy

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 23:40

Ook lekker :')

Deze persoon was ook absoluut niet meer toonbaar voor de familie. Ik heb echt gezocht of ik nog iets toonbaars/herkenbaars kon vinden maar het was echt niet meer om aan te zien. Zo sneu voor de nabestaanden ;(
Voor de geïnteresseerden kan ik in een spoiler wel een beschrijving geven van wat we aantroffen

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 00:10

Noisy schreef:
Ook lekker :')

Deze persoon was ook absoluut niet meer toonbaar voor de familie. Ik heb echt gezocht of ik nog iets toonbaars/herkenbaars kon vinden maar het was echt niet meer om aan te zien. Zo sneu voor de nabestaanden ;(
Voor de geïnteresseerden kan ik in een spoiler wel een beschrijving geven van wat we aantroffen


Graag! Indien respectvol natuurlijk

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 00:19

Noisy schreef:
Ook lekker :')

Deze persoon was ook absoluut niet meer toonbaar voor de familie. Ik heb echt gezocht of ik nog iets toonbaars/herkenbaars kon vinden maar het was echt niet meer om aan te zien. Zo sneu voor de nabestaanden ;(
Voor de geïnteresseerden kan ik in een spoiler wel een beschrijving geven van wat we aantroffen


Oeh, graag :j

Amber_

Berichten: 10137
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 00:51

Hahahaha uit eigen meerdere ervaringen heb ik al een beeld én helaas ook al een geur in mijn neus :Y)

haffiefreak

Berichten: 1664
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:37

Noisy schreef:
Ook lekker :')

Deze persoon was ook absoluut niet meer toonbaar voor de familie. Ik heb echt gezocht of ik nog iets toonbaars/herkenbaars kon vinden maar het was echt niet meer om aan te zien. Zo sneu voor de nabestaanden ;(
Voor de geïnteresseerden kan ik in een spoiler wel een beschrijving geven van wat we aantroffen


Ja graag.
Iemand die ik ken hebben ze een aantal jaren geleden ook gevonden. Bleek ook al 2/3 dagen in huis te liggen bij een temperatuur 25+
De kinderen mochten niet meer kijken.
Mag ik vragen wat voor werk je doet? Dat je zo'n oproep krijgt?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:02

Ben ook benieuwd naar.

nine1987

Berichten: 8343
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:05

Ik ook

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:35

Geur van een overledene vergeet je nooit meer en herken je direct.

Mond gaat ook open vallen van een overleden persoon (daarom hechten ze die dicht), vliegen kruipen daar in, leggen eitjes… en de cirkel is rond.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:46

Hechten wordt niet standaard gedaan, ligt eraan hoe vers iemand is.
In mijn werk komt het regelmatig voor, maar lang niet bij alle cliënten.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 19:44

Onali schreef:
Hechten wordt niet standaard gedaan, ligt eraan hoe vers iemand is.
In mijn werk komt het regelmatig voor, maar lang niet bij alle cliënten.


Klopt, je kan ook kiezen voor een soort 'standaardje', welke tussen je borstbeen en je kin wordt geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:57


Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:28


Noisy

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:32

VuurVleugels schreef:
Graag! Indien respectvol natuurlijk

Uiteraard :)

haffiefreak schreef:
Mag ik vragen wat voor werk je doet? Dat je zo'n oproep krijgt?

Ik ben overledenen verzorger.
Wij worden ingeschakeld nadat iemand overleden is en is gezien en gecontroleerd door een schouwarts, of wanneer het lichaam na forensisch onderzoek is vrij gegeven zoals in dit geval.
Wij halen op, doen de laatste zorg, verzorgen (met of zonder familie), verzorgen opbaringen thuis, leggen overledenen in de kist en baren dan op en verzorgen staatsieritten (de rit met de kist in de rouwauto naar de uitvaartlocatie).


sureido schreef:
Geur van een overledene vergeet je nooit meer en herken je direct.

Mond gaat ook open vallen van een overleden persoon (daarom hechten ze die dicht), vliegen kruipen daar in, leggen eitjes… en de cirkel is rond.

Klopt. Je hersenen zijn ingeprent op deze lucht. "Hier moet ik wegblijven!" Voor andere "dieren" is dit juist de "warme maaltijd lucht". Mooi hoe dat ingeprent is, vind ik :) De volgende ochtend dacht ik het nog steeds te ruiken en ik ben nog wel bij thuiskomst om 05:30u gelijk de douche ingesprongen en heb alle kleding in de was gedaan.

De mond valt open omdat alle spierspanning wegvalt. Behalve vaak bij hartfalen, dan zie je vaak dat de mond strak dicht zit en soms zit de tong er zelfs tussen.
De mond sluiten dmv hechten geeft het mooiste en meest natuurlijke resultaat maar dit wordt nooit! zonder overleg met de nabestaanden gedaan. Ook kan het zijn dat men dit vanwege de geloofsovertuiging niet wil of mag.
Vliegen zijn inderdaad funest en de pest is dat die zoemende rotzakjes een overledene al van een grote afstand kunnen ruiken. Logisch wel aangezien zij onder de opruimers horen maar voor ons werk funest. Ik heb 1x gehad dat de maden in de ooghoeken aan het kruipen waren :r dan is opbaring ook gelijk geen optie meer.


Wat we aantroffen toen we de woning binnen gingen:

We hadden te horen gekregen dat de overledene in de keuken was gevonden. Bij binnenkomst in de hal was al wel wat te ruiken maar nog niet heel heftig. De volgende deur was naar de keuken. Toen ik de deur opendeed kwam de lucht al je letterlijk tegemoet :r Nadat ik de keuken instapte bleek dat de overledene nog netjes op de stoel aan de keukentafel zat, een beetje onderuit en met het hoofd achterover hangend, radio en verwarming aan.
Het lichaam was al behoorlijk opgezwollen. De buik stond op spanning waardoor het t-shirt omhoog was gegaan. Te zien was voornamelijk groen met zwarte verkleuring en daar doorheen rode marmering.
De onderarmen waren zwart met blaren waarvan er al een aantal geknapt waren. De vingers waren al aardig verdoogd (leken op zwarte takjes) en daar sijpelde helder vocht af. Op de bovenarmen ook marmering en blaren.
Het gezicht was over het geheel helemaal opgeblazen en dat maakte deze persoon ook onherkenbaar, voor zover de rest van de ontbinding dat nog niet deed. De kleur van het gezicht was grijswit met groen.
De ogen puilden uit en waren troebel. In de ooghoeken stonden plasjes ontbindingsvocht en dit sijpelde naar beneden.
De mond en eromheen was zwart, de tong, ook zwart, puilde uit. Uit de mond liep ook ontbindingsvocht.
De benen waren ook flink opgezwollen maar doordat de overledene op de stoel zat is de houding behouden gebleven. De voeten puilden uit de sandalen. Sokken waren doorweekt van het lijkvocht.
Over het geheel genomen vond ik de hoeveelheid lijkvocht op de grond eigenlijk wel meevallen, gezien de tijd die eroverheen gegaan is. Vanaf het overlijden tot de vinding was 7 dagen. Doordat lijkvocht best wel dik is en er plavuizen lagen was het wel behoorlijk glad.
Doordat de overledene nog op de stoel zat was het nog best een uitdaging om deze op de brancard te krijgen. Normaal trekken we een laken onder de overledene door en kunnen dan tillen of schuiven maar dat was nu vrij lastig.
Na deze eerste inspectie zijn we weer naar buiten gegaan om ons om te kleden en alles door te spreken met de nabestaanden.

Dat was het wel zo'n beetje :)
Daarna kwam de uitdaging om de overledene in 1 geheel op de brancard te krijgen want ik was best bang dat de huid misschien zou scheuren of barsten met alle gevolgen van dien.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:43

Wat doe jij goed werk zeg!

Is het uiteindelijk gelukt?

En kan jij iets vertellen over de doodsoorzaak? Of mag dit niet?

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:44

Jeetje je zal zo iemand maar vinden. En wat gaat dat snel dan, dat zwart verkleuren en die blaren.
Waardoor ontstaan die? En waarom ga je vocht lekken?

Misschien moet je het in spoiler zetten voordat je een modje op je dak krijgt?

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:46

Super interessant, dankjewel voor het delen!

Noisy

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:06

Suzanne F. schreef:
Jeetje je zal zo iemand maar vinden. En wat gaat dat snel dan, dat zwart verkleuren en die blaren.
Waardoor ontstaan die? En waarom ga je vocht lekken?

Misschien moet je het in spoiler zetten voordat je een modje op je dak krijgt?

Als je in dit topic zit moet je tegen een verslag zonder foto's toch wel tegen kunnen, lijkt me. Op pagina 1 staat een uitdrukkelijke waarschuwing. Als je er niet tegen kunt moet je hier niet meelezen....maar dat is mijn mening :D

Dat het snel is gegaan is heel persoonlijk. De één blijft heel lang goed en de ander ontbindt heel snel. Ook medicatie kan voor versnelling zorgen. In dit geval was de warmte de oorzaak, de verwarming stond op 26gr. Van de nabestaanden hoorde ik dat de overledene het altijd snel koud had en dus de verwarming altijd hoog had staan.

Tijdens de ontbinding lopen de cellen leeg, dat vocht moet ergens heen en dat vormt de blaren. Ontbinden = uit elkaar vallen


Jolliegirl schreef:
Wat doe jij goed werk zeg!

Is het uiteindelijk gelukt?

En kan jij iets vertellen over de doodsoorzaak? Of mag dit niet?

Jazeker, er is er nog geen één blijven liggen :D Beetje galgenhumor, sorryyy :')
We hebben heel voorzichtig het hoofd wat naar voren gebracht en de rug een klein stukje van de leuning af zodat we er een laken achterlangs konden schuiven. Deze heb ik stukje bij beetje onder de billen doorgeschoven totdat het net genoeg was om te kunnen schuiven/tillen. De brancard hadden we inmiddels al naast de stoel gezet en helemaal omlaag. Op deze manier kon ik de voeten 1 voor 1 voorzichtig op de brancard leggen en van daaruit zijn we gaan overschuiven/tillen naar de brancard. Op de brancard hadden we al een zware uitvoering bodybag liggen dus toen de overledene erop lag konden we gelijk de zak sluiten zodat er verder niks meer uit kon lekken en konden we de brancard sluiten. Met sluiten bedoel ik de zware plastic flappen om af te dekken en vervolgens met de riemen en gespen vastleggen. Het zijn flinke flappen maar deze persoon was zo gezwollen dat ze niet eens alles van de zak bedekten. Normaal gesproken doen we ook nog een fluwelen hoes erover maar de brancard was zo smerig geworden van alle smurrie op de grond dus dat hebben we gelaten.
Toen de brancard in de gang stond heb ik nog even met celstofmatjes de ergste troep weggehaald. Ik moest wel gelijk aan de frisse kater denken, dat die hier schoon kon komen maken :')

De arts dacht dat er misschien iets geknapt was in de buik, hoorde ik van de nabestaanden maar zoals ik het zag leek het eerder op een hartinfarct. Zo'n geval knip, lichtje uit en klaar. Ik baseer dat op het feit dat de persoon nog gewoon aan tafel zat. Mijn oudtante hebben ze ook zo gevonden, het kopje koffie stond nog voor haar neus. Gelukkig was die wel dezelfde dag nog gevonden.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:24

Wauw wat ontzettend interessant noisy.

Ik zelf zou dat werk denk ik echt niet kunnen. Maar vind het wel ontzettend interessant om je verhalen zo te lezen.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 02:03

Interessant Noisy! Wat heftig ook, vooral dit geval.

Moet je daarna nog wat met het lichaam doen? Ik weet niet of er in dit geval wel familie was, maar opbaren lijkt me sowieso geen optie meer in dit geval.
Maar het lijkt me toch niet dat je zo iemand met zak en al in een kist in de grond doet? Of wel?
Sorry als dit hele rare vragen zijn :=

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 07:39

Ik zou zo bang zijn voor het knappen bij aanraking en idd de lucht.

Sterke maag moet je hebben hoor.
Ben blij dat mijn mensen altijd vers zijn :+

Kan me nog heel goed de bloedwagen herinneren bij de excursie naar de Rendac in Son. Die geur die er hing, niet te harden :r
Kan me zo voorstellen dat het in een binnenruimte nog wel even iets meer geconcentreerd is.

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 08:33

Ik heb wel eens gehoord dat ze soms lichaamsdelen moeten breken omdat het lichaam een vreemde stand heeft en ze stijf zijn,klopt dat?

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 08:36

Is het misschien mogelijk om een apart topic te openen voor mensen die hun ervaring als b.v. lijkschouwer of het ophalen en verzorgen van lichamen willen delen? Vind dat toch wel mega interessant hoor :+

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [18+] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 08:38

Ik vind dat ook echt rete interessant