Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:31

Kan een zenuw herstellen na een wortelkanaalbehandeling? Zo nee, waarom doet mijn tand na twee maanden ineens zo godsgruwelijk irriterend zeer? {:)-:(

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:36

Ontstoken? Niet goed behandeld??

Over ontstoken gesproken, ik heb een wondje (5mm doorsnee denk ik) onder mijn borst. Was eeen puistje, ging gruwelijk irriteren, dus uitgeknepen. Maar is nu gaan ontsteken, pus loopt eruit... omdat het onder mijn borst zit, en die zijn flink aan de maat, 'valt' mijn borst er overheen waardoor het wondje dus continu warm is en tegen mijn huid aan plakt. En ook nog eens zo'n lekkere zweetplek dus... maak de huid eromheen elke dag schoon en doe dan betadinezalf op het wondje. Pleister alleen als ik ga sporten/wandelen/fietsen ivm zweten. Maar wondje is nu al een week aan het prutten en wordt niet minder... iemand tips? Hij blijft ook nat en komt geen korst op... wat ik ook probeer... probeer zo min mogelijk een bh te dragen zodat het kan luchten..
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 14-11-19 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:44

c_alsemgeest schreef:
het is de geroosterde amandelgeur.
zoek maar even "geröstete Mandeln" op op google, dan herken je ook meteen het plaatje :D


Goh ja dat is het! :j

Ik ga toch maar eens vaker amandelen roosteren.. erg lekkere geur :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:56

Steeph schreef:
Kan een zenuw herstellen na een wortelkanaalbehandeling? Zo nee, waarom doet mijn tand na twee maanden ineens zo godsgruwelijk irriterend zeer? {:)-:(



Bij mij zat er nog een stukje in een zijkanaal, bij de tweede keer moest ik ineens wel verdoving haha.

Maar in principe verwijderen ze de hele zenuw. Mijn tandarts doet dit in 3 a 4 keer om te zorgen dat alles echt schoon en leeg is.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:59

Pepperrr schreef:
Ontstoken? Niet goed behandeld??

Over ontstoken gesproken, ik heb een wondje (5mm doorsnee denk ik) onder mijn borst. Was eeen puistje, ging gruwelijk irriteren, dus uitgeknepen. Maar is nu gaan ontsteken, pus loopt eruit... omdat het onder mijn borst zit, en die zijn flink aan de maat, 'valt' mijn borst er overheen waardoor het wondje dus continu warm is en tegen mijn huid aan plakt. En ook nog eens zo'n lekkere zweetplek dus... maak de huid eromheen elke dag schoon en doe dan betadinezalf op het wondje. Pleister alleen als ik ga sporten/wandelen/fietsen ivm zweten. Maar wondje is nu al een week aan het prutten en wordt niet minder... iemand tips? Hij blijft ook nat en komt geen korst op... wat ik ook probeer... probeer zo min mogelijk een bh te dragen zodat het kan luchten..

Ik zou er juist wel een pleister op doen of evt een gaasje, juist omdat je borst eroverheen valt.
En dan 2x daags verschonen, evt een extra keer wanneer je gesport hebt. :)
Zolang de wond geïrriteerd is ook goed schoonmaken bij het verschonen uiteraard.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:01

Janine1990 schreef:
Steeph schreef:
Kan een zenuw herstellen na een wortelkanaalbehandeling? Zo nee, waarom doet mijn tand na twee maanden ineens zo godsgruwelijk irriterend zeer? {:)-:(



Bij mij zat er nog een stukje in een zijkanaal, bij de tweede keer moest ik ineens wel verdoving haha.

Maar in principe verwijderen ze de hele zenuw. Mijn tandarts doet dit in 3 a 4 keer om te zorgen dat alles echt schoon en leeg is.


Bij mij is het in twee keer gebeurd, de eerste keer zagen ze al wel een apart kanaaltje (ik heb het natuurlijk zelf niet gezien maar er werd een tweede tandarts bij geroepen om mee te kijken) en hebben ze er ook flink in lopen wrikken maar het leek terug te lopen naar het kanaal waar ze al in bezig waren :o?
Toen noodvulling met een stiftje antibiotica gehad, tweede keer zonder verdoving alles nog een keer uitgediept en nagelopen (pijnloos) en toen een vaste vulling er in. Maar nu is het twee maanden later en is mijn tand ineens weer gevoelig?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:51

Hebben ze ook met zo'n meter de diepte van je wortel nagemeten? Zodat ze zeker wisten dat ze de hele wortel gehad hebben?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:51

Steeph schreef:
Kan een zenuw herstellen na een wortelkanaalbehandeling? Zo nee, waarom doet mijn tand na twee maanden ineens zo godsgruwelijk irriterend zeer? {:)-:(

tip van ervaringsdeskundige: laat wortelkanaalbehandelingen niet door een tandarts doen, laat je doorverwijzen naar een endodontoloog.
Bij de tandarts heeft het mij al diverse kiezen (na verloop van tijd moesten ze er toch nog uit), veel pijn, tijd en geld gekost, bij de endodontoloog ben je in 1 behandeling klaar en geen centje pijn!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:55

Janine1990 schreef:
Hebben ze ook met zo'n meter de diepte van je wortel nagemeten? Zodat ze zeker wisten dat ze de hele wortel gehad hebben?

Ja, elektrisch en met een foto volgens mij, ze vonden hem wel heel ondiep waardoor ze het puntje van de rubberen (?) stift die ze er in stoppen moesten afknippen.


Morrie schreef:
Steeph schreef:
Kan een zenuw herstellen na een wortelkanaalbehandeling? Zo nee, waarom doet mijn tand na twee maanden ineens zo godsgruwelijk irriterend zeer? {:)-:(

tip van ervaringsdeskundige: laat wortelkanaalbehandelingen niet door een tandarts doen, laat je doorverwijzen naar een endodontoloog.
Bij de tandarts heeft het mij al diverse kiezen (na verloop van tijd moesten ze er toch nog uit), veel pijn, tijd en geld gekost, bij de endodontoloog ben je in 1 behandeling klaar en geen centje pijn!

Ik zal het mijn portemonnee vertellen :')

Ik krijg nu wel kriebels dat het op nieuw gaat moeten ;(

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 17:58

Steeph schreef:
Ik zal het mijn portemonnee vertellen :')

Ik krijg nu wel kriebels dat het op nieuw gaat moeten ;(

valt erg mee, was minder dan al die keren terugkomen bij de tandarts

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:00

Vond het wel meevallen, ik was uiteindelijk 350 euro kwijt voor een hoektand...
Bleken nog niet meegerekend, daar neem ik volgend jaar ofzo wel een besluit over. Bleken of facings...

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:11

Bij mij waren toen mijn wortelpuntjes ontstoken.. idd al wortelkanaalbehandeling gehad. Daar moet je mee naar de kaakchirurg.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:15

Macs schreef:
Bij mij waren toen mijn wortelpuntjes ontstoken.. idd al wortelkanaalbehandeling gehad. Daar moet je mee naar de kaakchirurg.

dat is de beste oplossing: als de tandarts je doorstuurt, is het verzekerd :D

Mijn laatste wortelkanaalbehandeling is w.b. kosten opgelopen tot tegen de 100 euro (steeds terugkomen, dan viel de vulling er weer uit, dan had ik weer pijn. Uiteindelijk heeft de kaakchirurg de kies eruit gehaald na een jaartje.

Mijn man heeft laatst eentje bij de endodontoloog laten doen, moeilijke plek (achteraan, onderin) ik kon hem na 3 uur ophalen (voor de zekerheid durfde hij niet zelf met de auto) aar geen centje pijn en dat voor 500 euro

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:19

Morrie schreef:
Macs schreef:
Bij mij waren toen mijn wortelpuntjes ontstoken.. idd al wortelkanaalbehandeling gehad. Daar moet je mee naar de kaakchirurg.

dat is de beste oplossing: als de tandarts je doorstuurt, is het verzekerd :D

Mijn laatste wortelkanaalbehandeling is w.b. kosten opgelopen tot tegen de 100 euro (steeds terugkomen, dan viel de vulling er weer uit, dan had ik weer pijn. Uiteindelijk heeft de kaakchirurg de kies eruit gehaald na een jaartje.

Mijn man heeft laatst eentje bij de endodontoloog laten doen, moeilijke plek (achteraan, onderin) ik kon hem na 3 uur ophalen (voor de zekerheid durfde hij niet zelf met de auto) aar geen centje pijn en dat voor 500 euro

Dan liever dit jaar nog, want ik heb mijn eigen risico er toch al doorheen. Maar eigenlijk wil ik helemaal niet van die tand af. De WKB heeft me al ongeveer €300 gekost nogeens een berg er bovenop vind mijn studentenbudget echt niet tof |(

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 18:25

Steeph schreef:
Dan liever dit jaar nog, want ik heb mijn eigen risico er toch al doorheen. Maar eigenlijk wil ik helemaal niet van die tand af. De WKB heeft me al ongeveer €300 gekost nogeens een berg er bovenop vind mijn studentenbudget echt niet tof |(

dan terug naar de tandarts, als die het niet kan oplossen, kan je altijd voorstellen om een doorverwijzing naar een ander te maken, maar doorgaans kunnen ze het wel oplossen.
Ik heb gewoon een pech-gebit......gaat altijd wel iets fout bij mijn gebit

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:11

Je hoeft niet van je tand af hoor. Ze weten een hoop nog te redden

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:26

Heb een issue met een garage en wil graag een juridische mening... Is er iemand die ik pb kan doen?

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:09

Hoe kan het dat muziek in de auto anders klinkt/overkomt dan thuis?
Ik hoorde gisteren een waanzinnig mooi nummer op de radio, zocht het thuis op, speelde het af en het was zo'n moment van -O-

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:25

xChanelx schreef:
Hoe kan het dat muziek in de auto anders klinkt/overkomt dan thuis?
Ik hoorde gisteren een waanzinnig mooi nummer op de radio, zocht het thuis op, speelde het af en het was zo'n moment van -O-


Verkeerde geluidsinstallatie lijkt me... Auto is een beperkte ruimte, kan het al snel mooi klinken als je een beetje goed geluid hebt, vaak toch wel afhankelijk van het merk dat in de auto is gebruikt.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:07

Kun je een nachoschotel met gehakt opnieuw opwarmen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:09

Amandavd schreef:
Kun je een nachoschotel met gehakt opnieuw opwarmen?

Ja, wel in de oven doen met folie erover als de bovenkant al een beetje bruin is. Of beter nog even in de pan opbakken.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 19:13

MarlindeRooz schreef:
Amandavd schreef:
Kun je een nachoschotel met gehakt opnieuw opwarmen?

Ja, wel in de oven doen met folie erover als de bovenkant al een beetje bruin is. Of beter nog even in de pan opbakken.


Er zit wel kaas over, weet niet of dat wat uitmaakt. Ben helaas een slechte keukenprinses :')

Heb je nog tips voor hoeveel graden en hoe lang?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:55

Alles wat je wil opwarmen zonder bakken doe ik op 180 graden.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:15

Bedankt allebei!!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 14:57

Wat is het nut van een wc bril die aan de voorkant open is?