Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:15

Eske_B schreef:
Dat is normaal Isa, je lichaam heeft een flinke klap gehad. Het kan zomaar een paar weken (3-8?) duren voor je je weer helemaal goed voelt.

Als je het niet vertrouwt, kan je natuurlijk altijd even naar de dokter :)


Ja zeker, griep wordt toch onderschat hoor, al weet ik ook niet welke soort dit was. Echte koorts e.d. had ik maar 1-2 dagen, maar die vermoeidheid was echt enorm. Bij wijze van een naar de keuken om een boterham te smeren was al teveel toen.

Maar geen corona dus, al leek het er wel op.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:18

Weet dat griep een vrij lange hersteltijd heeft. Dacht het aantal ziektedagen ×3 voor hersteltijd, maar weet het niet zeker meer.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:18

marley93 schreef:
IsaCalixa schreef:
Hoi, ik vroeg mij af of er ook meer mensen zijn die na ziekte (geen corona, maar griep) veel moeite hadden om sport weer op te pakken. Ik ben ongeveer een maand geleden echt flink ziek geweest en heel kenmerkend was dat ik voor- en tijdens de ziekte heel moe was (fietsen lukte niet meer, alleen en stukje wandelen)..

En eerst liep ik makkelijk 8 km hard, nu ben ik een maand later nog steeds kapot na 3 km.. wel is het zo dat ik nu ook minder vaak ben gaan lopen omdat het plezier wat weg Is, maar ik ben ook werkelijk erg moe en buiten adem elke keer..

Ben benieuwd of dit normaal is. Heb binnenkort wel afspraak bij de HA dus zal dit fan ook gelijk ff bespreken.. :)


Mijn geval is niet echt vergelijkbaar qua ernst (hier afgelopen najaar 5 wkn in het ziekenhuis gelegen met hele zware operatie,), maar wat ik je wel kan vertellen is dat conditie echt lang duurt om weer op pijl te komen. Mijn operatie was 3 nov vorig jaar, maar ik zit nog steeds op pak 'm beet 30% van hoe mijn conditie was.

Wat ik op revalidatie vooral leer is dat je heel goed naar je lijf moet luisteren, spierpijn is slecht, en niet doorgaan tot je kapot bent, maar daarvoor al stoppen. Alleen zo kun je echt productief opbouwen met kracht en conditie.

Ik denk dat het slim is om het even met de HA te bespreken. Misschien kan die je ook een dooverwijzing geven naar een fysio oid, die kunnen vaak ook goed helpen met conditie opbouwen. :j


Jeetje, dat is inderdaad wel even andere koek, dat is dan ook wel enorm balen. Maar ik neem aan dat die operatie ook heel belangrijk was, dus dat gaat dan natuurlijk voor!

Ja idd naar je lichaam luisteren. Ik ben normaal ook zo van, even doorpakken en dan gaat 't wel weer, maar als ik dat nu doe lig ik al hijgend op de stoep. Nu werkt het warme weer ook niet echt mee. Dingen zoals zwemmen gaan trouwens wel goed, is dan ook minder intensief!

Thanks voor je advies! :)

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:30

Nyaleti schreef:
Waar staat een duidelijk beknopt antwoord over hoe en wat met je vaccinatie bewijs?
Ik kreeg een simpel briefje mee met de eerste prik maar die ben ik alweer kwijt denk ik :+
Maar moet mijn gele vaccinaties paspoort mee met de 2e prik offf? Wil goed zitten voor reizen buiten Europa..


Afbeelding

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gen-corona

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:14

Als mijn cap tijdens het rijden scheef gaat zitten (dus zeg maar 'over één oor zakt' al is dat wat dramatisch uitgedrukt), maar wèl de pastest van het los op je hoofd zetten en voorover buigen doorstaat... Past hij dan goed of niet?
Of eigenlijk: doet 'ie zijn werk of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:16

Een cap die schuift pas niet goed nee, en het risico is dat hij ook schuift als je valt (of niet op de goede plek zit) en dan meer schade doet dan goed.

Kan het zijn dat je hoofd wat ovaal is? Dus dat je cap van voor naar achter wel strak zit, maar los aan de zijkanten van je hoofd? Ik heb dat ook namelijk. Soms zelf tot hoofdpijn van een klemmende cap aan toe, terwijl er aan de zijkant echt nog ruimte zat.
Een andere vorm cap was bij mij de oplossing :j

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:21

Daar was ik dus al bang voor. En het is al zo'n dure maand...
Ja, ik heb best een ovaal hoofd inderdaad. De cap sluit best goed aan op zich, maar volgens mij is 'ie nog te verstellen naar iets strakker. Zal dat nog even proberen en anders wordt het toch een nieuwe.

Thanks, Blijheid! :)

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:26

marley93 schreef:
Daar was ik dus al bang voor. En het is al zo'n dure maand...
Ja, ik heb best een ovaal hoofd inderdaad. De cap sluit best goed aan op zich, maar volgens mij is 'ie nog te verstellen naar iets strakker. Zal dat nog even proberen en anders wordt het toch een nieuwe.

Thanks, Blijheid! :)


Sommige caps hebben ook twee 'vullingen' erbij, één voor één ronder en één voor één ovaler hoofd. Misschien is dat nog een optie om je cap passend te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:29

@marley93: Graag gedaan :)
Ik heb zelf ook eindeloos caps gepast voor ik iets had dat goed past. Het is echt lastig maar als je eenmaal een fijne hebt dan zit het zoveel beter :j

@xChanelx: Die losse vullingen kunnen een oplossing zijn voor tijdelijk, maar zijn ook wat minder veilig bij vallen. Dat komt omdat de harde schaal van je cap alsnog niet de goede vorm heeft, en daardoor de druk van een val anders opvangt. Als de harde schaal wel goed past is dat veiliger :)

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:43

Blijheid schreef:
@marley93: Graag gedaan :)
Ik heb zelf ook eindeloos caps gepast voor ik iets had dat goed past. Het is echt lastig maar als je eenmaal een fijne hebt dan zit het zoveel beter :j

@xChanelx: Die losse vullingen kunnen een oplossing zijn voor tijdelijk, maar zijn ook wat minder veilig bij vallen. Dat komt omdat de harde schaal van je cap alsnog niet de goede vorm heeft, en daardoor de druk van een val anders opvangt. Als de harde schaal wel goed past is dat veiliger :)


Oh, echt? -O-
Waarom worden die dan wel standaard bijgeleverd bij sommige caps?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:52

xChanelx schreef:
Blijheid schreef:
@marley93: Graag gedaan :)
Ik heb zelf ook eindeloos caps gepast voor ik iets had dat goed past. Het is echt lastig maar als je eenmaal een fijne hebt dan zit het zoveel beter :j

@xChanelx: Die losse vullingen kunnen een oplossing zijn voor tijdelijk, maar zijn ook wat minder veilig bij vallen. Dat komt omdat de harde schaal van je cap alsnog niet de goede vorm heeft, en daardoor de druk van een val anders opvangt. Als de harde schaal wel goed past is dat veiliger :)


Oh, echt? -O-
Waarom worden die dan wel standaard bijgeleverd bij sommige caps?


Er is vraag naar en het is beter dan een slecht passende cap die gaat schuiven.

De caps die het meeleveren zullen ermee door de keuring komen, dus onveilig is het niet. (Al weet je dan weer niks van de hoofdvorm waarmee ze testen) Alleen wel onveiligER dan een cap die echt goed past.
En ik vind een cap wel iets waarbij je op pasvorm geen compromissen moet sluiten.

marley93

Berichten: 6032
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:56

Helemaal mee eens, Blijheid. Ik vervang mijn cap ook meestal na 2 jaar, of als ik ermee ben gevallen/hem heb laten vallen. Aan de ene kant vind ik het mega overdreven van mezelf, maar als ik zie wat er met een goede cap voorkomen kan worden... Voorkomen is beter dan genezen!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:03

Bij elke cap is ook aangegeven wanneer hij vervangen moet worden. Het materiaal van de cap gaat lichtjes achteruit, en na die datum/periode kunnen ze de effectiviteit niet meer waarborgen.

Ik zou inderdaad een cap uitzoeken die zowel qua lengte als breedte past.

En extra tip, zorg er ook altijd voor dat het kinbandje niet te los zit. Ik ben ooit gevallen terwijl mijn kinbandje losser zat. Door de kracht van de val verschoof mijn cap waardoor er wat ruimte zat tussen het bovenste deel van mijn hoofd en de cap. Gelukkig niet op mijn hoofd gevallen toen.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:17

Kookaburra schreef:
Bij elke cap is ook aangegeven wanneer hij vervangen moet worden. Het materiaal van de cap gaat lichtjes achteruit, en na die datum/periode kunnen ze de effectiviteit niet meer waarborgen.

Ik zou inderdaad een cap uitzoeken die zowel qua lengte als breedte past.

En extra tip, zorg er ook altijd voor dat het kinbandje niet te los zit. Ik ben ooit gevallen terwijl mijn kinbandje losser zat. Door de kracht van de val verschoof mijn cap waardoor er wat ruimte zat tussen het bovenste deel van mijn hoofd en de cap. Gelukkig niet op mijn hoofd gevallen toen.



Oja, waar kun je dat zien dan? Ik heb mijn cap denk ik nu zo'n 8 jaar denk ik. En van dat losse kinbandje kan ik me voorstellen maar ik kan niet tegen het gevoel dat ie tegen m'n keel aankomt dan krijg ik kokhals neiging dus bij mij zit ie los. Als ik het instructie oortje erbij heb zitten zit ie mij al te strak, rot gevoel vind ik dat.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:33

Stond bij mij in het label wat in de cap zat.
Eventueel kun je, als je weet welke cap je hebt, ook even googlen. Vaak staat er wel iets bij 'technische informatie' of 'levensduur' over het vervangen van je cap.

Dat is een afweging die je zelf even moet maken. ;)

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:43

Ik dacht dat de richtlijn was dat ie in ieder geval elke 5 jaar vervangen moest worden als je er niet mee gevallen bent of hem hard hebt laten vallen?
Kan ik fout hebben hoor, maar dat is wat mij bijstaat

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 23:48

Facebook dingetje, en dat gebeurd mij te vaak:

Er is een foto/video en eem FB vriend tagt mij. Dan zie ik in de meldingen dat Piet mij getagt heeft. Ik druk daar op, ik kom terecht bij de video, en onder die video staan 10000 reacties. Ergens daartussen dus ook die van Piet waarin hij mij tagt en wellicht nog iets erbij gezet heeft.

Dan heb ik weinig zin 10000 reacties door te spitten! Valt dit op te lossen? Dat die van Piet gewoom bovenaan direct onder het filmpje staat ofzo?

Het is echt ergerlijk :+

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:36

fleurtjeuh schreef:
Ik dacht dat de richtlijn was dat ie in ieder geval elke 5 jaar vervangen moest worden als je er niet mee gevallen bent of hem hard hebt laten vallen?
Kan ik fout hebben hoor, maar dat is wat mij bijstaat

Mijn cap is inderdaad ook 5 jaar.

Ik ben vroeger eens gevallen (koprol gemaakt maar wel redelijk hard op mijn hoofd gekomen) en bij het ontleden van mijn cap zag ik ook daadwerkelijk dat de harde buitenschaal een deuk had gemaakt in de zachte binnenschaal. Zou ik ooit weer precies daar op mijn cap vallen, dan was ik de pineut geweest.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:53

Palmera schreef:
Facebook dingetje, en dat gebeurd mij te vaak:

Er is een foto/video en eem FB vriend tagt mij. Dan zie ik in de meldingen dat Piet mij getagt heeft. Ik druk daar op, ik kom terecht bij de video, en onder die video staan 10000 reacties. Ergens daartussen dus ook die van Piet waarin hij mij tagt en wellicht nog iets erbij gezet heeft.

Dan heb ik weinig zin 10000 reacties door te spitten! Valt dit op te lossen? Dat die van Piet gewoom bovenaan direct onder het filmpje staat ofzo?

Het is echt ergerlijk :+

Wat heb je aan staan? Meestal staat er bij mij een knopje met relevantste, nieuwste en alles geloof ik, ik zou dan proberen met als instelling relevantste

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:09

Herkenbaar Palmera
Dat heb ik dus ook, kom ook ergens daar uit en dan denk ik ...? Waar zou het staan?

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:53

DuoPenotti schreef:
Herkenbaar Palmera
Dat heb ik dus ook, kom ook ergens daar uit en dan denk ik ...? Waar zou het staan?


Herkenbaar inderdaad. Als iemand ksn vertellen hoe je dit oplost maak je mij ook heel blij!

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:12

Werken brillenglazen die digitale oogstress verminderen echt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:20

Ik zie dan eigenlijk gelijk de post waarin ik getagd ben? Heb idd alles op relevantste staan denk ik.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:46

poes schreef:
Ik zie dan eigenlijk gelijk de post waarin ik getagd ben? Heb idd alles op relevantste staan denk ik.

Bij mij geeft die aan dat alleen de relevanste zijn geselecteerd. Maar dan kan ik dus nog honderden posts doorspitten.

Opvallend dat ik niet de enige ben... Het is zo ergerlijk!

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:31

Bij mij doet ie ook automatisch relevantst en dan moet ik zoeken, zet ik k op alle staat die met de tag vaak bovenaan 8)7