Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12034
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:45

deksel schreef:
Misschien is dit een hele domme vraag maar mijn vriend kwam er laatst mee dat hij hoorde dat tijdens polo de hoefijzers 6x per wedstrijd worden vervangen. Dit lijkt mij nogal gek en totaal niet haalbaar. Op internet kan ik er niets over vinden, dus wie kan hier wat duidelijkheid over geven?


Dat lijkt me sterk want er wordt gespeeld in meerdere 'helften' van 7 minuten en bij elk deel wordt het paard gewisseld. Lijkt me niet dat ze dan elke keer nieuwe ijzers eronder worden geslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:59

deksel schreef:
Misschien is dit een hele domme vraag maar mijn vriend kwam er laatst mee dat hij hoorde dat tijdens polo de hoefijzers 6x per wedstrijd worden vervangen. Dit lijkt mij nogal gek en totaal niet haalbaar. Op internet kan ik er niets over vinden, dus wie kan hier wat duidelijkheid over geven?
Ik denk dat hij in de war is met de paardenwissel na elke chukka; de ijzers worden in principe niet vervangen tijdens wedstrijden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 22:01

Technisch gezien worden met de paardenwissel ook de ijzers vervangen. Anders zouden ze die steeds van paard naar paard moeten leggen in de wissels. Maar ik denk niet dat dit is wat hij bedoelt.

Nyaleti

Berichten: 6147
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 00:02

Ik wil een link in m'n onderschrift zetten. hoe kan ik daar een tekst van maken IPV de ellendig lange URL?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 00:05

Nyaleti schreef:
Ik wil een link in m'n onderschrift zetten. hoe kan ik daar een tekst van maken IPV de ellendig lange URL?

*** weghalen
[url=***link hier***] tekst hier [/url***]

Nyaleti

Berichten: 6147
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 00:50

Dankjewel :D

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:02

Mizora schreef:
Technisch gezien worden met de paardenwissel ook de ijzers vervangen. Anders zouden ze die steeds van paard naar paard moeten leggen in de wissels. Maar ik denk niet dat dit is wat hij bedoelt.

Ik heb het nog even nagevraagd maar het werd er niet duidelijker op. Ik vroeg waarom ze dan zo vaak vervangen moesten worden. Hij antwoordde met ''omdat ze slijten'' :?. Ja eh, ik weet heel zeker dat de hoefijzers niet zó snel slijten :+. Ik laat het hier wel bij want volgens mij haalt die allemaal dingen door elkaar :)).

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:41

Misschien dat er 6 ijzers vervangen/geplaatst moeten worden ivm lostrappen? En dan in totaal van alle pony's?

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:26

Nu Adele de afgelopen dagen weer in mijn newsfeed opduikt, kwam ik ook wat berichtgevingen tegen over haar 'Bantu knots' en de ophef daarover.

Kan iemand mij uitleggen waarom mensen het zo erg vinden dat ze haar haar in dat specifieke kapsel heeft gedaan?
Ik kwam ook best wat tweets tegen waarin mensen zeiden dat witte mensen nooit Bantu knots/corn rows of een andere traditionele haarstijl mogen indoen.
Dat zou dan meteen betekenen dat je in elk geval niets van discriminatie snapt.

Ik snap het dus blijkbaar in elk geval niet.
Wat is het probleem precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:36

gerlindie schreef:
Nu Adele de afgelopen dagen weer in mijn newsfeed opduikt, kwam ik ook wat berichtgevingen tegen over haar 'Bantu knots' en de ophef daarover.

Kan iemand mij uitleggen waarom mensen het zo erg vinden dat ze haar haar in dat specifieke kapsel heeft gedaan?
Ik kwam ook best wat tweets tegen waarin mensen zeiden dat witte mensen nooit Bantu knots/corn rows of een andere traditionele haarstijl mogen indoen.
Dat zou dan meteen betekenen dat je in elk geval niets van discriminatie snapt.

Ik snap het dus blijkbaar in elk geval niet.
Wat is het probleem precies?
Zwarte mensen wordt vaak verboden hun haar in traditionele, gevlochten stijlen of los te dragen. Zo zijn er bijvoorbeeld scholen waar zwarte meisjes hun haar in een knot of staart moeten dragen, terwijl hun witte medeleerlingen het haar wel los mogen dragen. Mensen vinden het niet professioneel, niet mooi, ongepast, onbeschaafd etc., terwijl op het moment dat een wit iemand (of white passing, zoals Kim Kardashian) die cornrows draagt, is het opeens hip, trendy, modieus, wel mooi etc. Dat is dus eigenlijk een dikke middelvinger naar zwarte mensen voor wie het vlechten van het haar een belangrijk deel uitmaakt van hun cultuur, die zij niet mogen uitdragen, maar waar witte mensen vervolgens wel mee aan de haal mogen gaan (appropriation) en erom geprezen worden.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je, want mijn brein is niet helemaal helder meer. :))

Edit: als je trouwens wat wilt leren over, van origine, Afrikaanse haar- en vlechtstijlen, is inhairitance op Instagram een leuk, informatief account om te volgen!

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:56

gerlindie schreef:
Nu Adele de afgelopen dagen weer in mijn newsfeed opduikt, kwam ik ook wat berichtgevingen tegen over haar 'Bantu knots' en de ophef daarover.

Ik las hier dus het Nederlandse knots. Je weet wel, zo'n houten ding waar je iemand de hersens mee in kan slaan. Dus ik denk echt :?

@Mkango, dat verbieden van traditionele haardracht, ik heb daar geen beeld bij (gelukkig). Is dat typisch een USA ding of komt dat hier in NL en/of EU ook voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:06

Roodvos schreef:
gerlindie schreef:
Nu Adele de afgelopen dagen weer in mijn newsfeed opduikt, kwam ik ook wat berichtgevingen tegen over haar 'Bantu knots' en de ophef daarover.

Ik las hier dus het Nederlandse knots. Je weet wel, zo'n houten ding waar je iemand de hersens mee in kan slaan. Dus ik denk echt :?

@Mkango, dat verbieden van traditionele haardracht, ik heb daar geen beeld bij (gelukkig). Is dat typisch een USA ding of komt dat hier in NL en/of EU ook voor?
In de VS is het inderdaad best wel een groot ding. In Zuid Afrika was er een paar jaar geleden ook een rel over. Ik denk dat er in Europa ook wel situaties zullen zijn, maar ik denk dat dat voornamelijk op meer individuele basis is dan dat er echt beleid op gemaakt wordt vanuit een school of werkgever. Maar dat weet ik uiteraard niet zeker, want ik heb daar zelf niet mee te maken en het komt hier natuurlijk ook niet in het nieuws. :)

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 06:31

Aah, dat maakt het wel wat duidelijker ja :j
Ik had nog nooit van het verbieden van sommige haarstijlen gehoord, dus ik snapte echt niets van de ophef.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:41

Ik denk dat het in de USA gewoon meer een ding is dan hier. Net zoiets als een dresscode op school die daar best strikt kan zijn met name voor vrouwen/meisjes (geen blote schouders ed).

Op de middelbare scholen waar ik zat, waren er wel dresscodes, maar die waren best wel vrij. Dus niet in je ondergoed naar kantoor en wel iets van schoenen aan en dat was het wel. Alleen voor gym was er een dresscode, nl een wit shirt en een blauwe short. Waar enkel de eerste jaars zich aan hielden. :+

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:13

Roodvos schreef:
gerlindie schreef:
Nu Adele de afgelopen dagen weer in mijn newsfeed opduikt, kwam ik ook wat berichtgevingen tegen over haar 'Bantu knots' en de ophef daarover.

Ik las hier dus het Nederlandse knots. Je weet wel, zo'n houten ding waar je iemand de hersens mee in kan slaan. Dus ik denk echt :?

@Mkango, dat verbieden van traditionele haardracht, ik heb daar geen beeld bij (gelukkig). Is dat typisch een USA ding of komt dat hier in NL en/of EU ook voor?


Ik las toevallig laatst een artikel van een zwarte vrouw die haar Kroes haar niet mocht dragen zoals het was voor haar baan in Nederland, omdat het niet professioneel/representatief genoeg was.

Dit komt dus helaas ook hier voor. Er zat bij dat artikel ook een uitleg bij uit de slavernij tijd, die voor mij heel helder was.
Daarnaast wordt het haar van vele zwarte meisjes al vanaf jonge leeftijd gerelaxed (chemisch ontkrullen) omdat de moeders verwachten dat hun kinderen door ze aan deze norm te laten voldoen meer kansgelijkheid zouden ervaren.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 14:23

Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar heb ik nou zo'n groot hoofd? :') ik heb een koptelefoon gekocht van JBL, waren alleen maar goede recensies over, maar hij zit bij mij echt strak op m'n hoofd. Dat het erg drukt op mijn oren. Of is dat iets van nieuwigheid?

Heb namelijk jarenlang een oude/goedkope koptelefoon gehad maar die zit ook een stuk losser op je hoofd, wrs ook door het gebruik.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:03

IsaCalixa schreef:
Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar heb ik nou zo'n groot hoofd? :') ik heb een koptelefoon gekocht van JBL, waren alleen maar goede recensies over, maar hij zit bij mij echt strak op m'n hoofd. Dat het erg drukt op mijn oren. Of is dat iets van nieuwigheid?

Heb namelijk jarenlang een oude/goedkope koptelefoon gehad maar die zit ook een stuk losser op je hoofd, wrs ook door het gebruik.

Mijn nieuwe koptelefoon zat in het begin ook strak en ik heb zelfs een klein hoofd. Hij gaat vanzelf wat wijder staan :D

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:25

chantalboes schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar heb ik nou zo'n groot hoofd? :') ik heb een koptelefoon gekocht van JBL, waren alleen maar goede recensies over, maar hij zit bij mij echt strak op m'n hoofd. Dat het erg drukt op mijn oren. Of is dat iets van nieuwigheid?

Heb namelijk jarenlang een oude/goedkope koptelefoon gehad maar die zit ook een stuk losser op je hoofd, wrs ook door het gebruik.

Mijn nieuwe koptelefoon zat in het begin ook strak en ik heb zelfs een klein hoofd. Hij gaat vanzelf wat wijder staan :D


Ah oke :D Begon al te twijfelen, die standaard maten hoedjes in de winkel pas ik ook nooit :') Maar ik zal wel niet de enige zijn met dit 'formaat' hoofd die een koptelefoon draagt :')

Even afwachten dan!

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:27

Janine1990 schreef:
Roodvos schreef:
@Mkango, dat verbieden van traditionele haardracht, ik heb daar geen beeld bij (gelukkig). Is dat typisch een USA ding of komt dat hier in NL en/of EU ook voor?


Ik las toevallig laatst een artikel van een zwarte vrouw die haar Kroes haar niet mocht dragen zoals het was voor haar baan in Nederland, omdat het niet professioneel/representatief genoeg was.

Dit komt dus helaas ook hier voor. Er zat bij dat artikel ook een uitleg bij uit de slavernij tijd, die voor mij heel helder was.
Daarnaast wordt het haar van vele zwarte meisjes al vanaf jonge leeftijd gerelaxed (chemisch ontkrullen) omdat de moeders verwachten dat hun kinderen door ze aan deze norm te laten voldoen meer kansgelijkheid zouden ervaren.

Dat is wel een dieptepunt zeg :( .
Op zich zijn voorschriften op het werk m.b.t. haardracht of kleding niet raar vanuit het oogpunt van veiligheid en hygiëne. Daar is ook niet veel discussie over. Maar "representatief" vind ik wel een subjectief punt. Ik vind het juist mooi zo'n traditionele haardracht en vind die vrouwen altijd heel zelfbewuste uitstraling hebben.

Ik heb wel eens iemand gezien met een kapsel wat bestond uit volledig vervette en vervilte plukken. Dat vond ik er wel heel vies en onverzorgd uitzien. Ik kan mijn voorstellen dat een werkgever daar wel iets over zegt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:44

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Dat is wel een dieptepunt zeg :( .
Op zich zijn voorschriften op het werk m.b.t. haardracht of kleding niet raar vanuit het oogpunt van veiligheid en hygiëne. Daar is ook niet veel discussie over. Maar "representatief" vind ik wel een subjectief punt. Ik vind het juist mooi zo'n traditionele haardracht en vind die vrouwen altijd heel zelfbewuste uitstraling hebben.

Ik heb wel eens iemand gezien met een kapsel wat bestond uit volledig vervette en vervilte plukken. Dat vond ik er wel heel vies en onverzorgd uitzien. Ik kan mijn voorstellen dat een werkgever daar wel iets over zegt.


Absoluut een dieptepunt. De vrouw van het interview was volgens mij HR manager of iets in die richting. Een werkelijk prachtige vrouw waarbij het originele afrokapsel ook echt geweldig mooi stond. Precies zoals jij zegt: het straalt zoveel kracht uit! En heeft niets te maken met onverzorgd of niet representatief.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:59

Het leeft op andere fora ook veel meer dan hier. Vind het lijntje tussen ‘niet slecht bedoeld’ en de ander diezich wel gekwetst voelt soms heel dun. Maar de discussie is blijkbaar wel heel erg nodig.

Overigens mochten wij ook niet met blote schouders naar school. Geen spaghetti bandjes of tank tops en zo.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:49

Hopelijk kan bokt me helpen...
Mijn schoonmoeder wil graag een luchtje voor haar verjaardag. Superleuk om te geven natuurlijk, maar ook heel persoonlijk. Hoe vind ik een luchtje dat bij haar past?
Of zijn er mensen die een luchtje aanraden?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:50

uggy schreef:
Hopelijk kan bokt me helpen...
Mijn schoonmoeder wil graag een luchtje voor haar verjaardag. Superleuk om te geven natuurlijk, maar ook heel persoonlijk. Hoe vind ik een luchtje dat bij haar past?
Of zijn er mensen die een luchtje aanraden?

Ligt ook heel erg aan je prijsklasse... en je kan vragen welke luchtjes ze vaak gebruikt. Dan weet het personeel van bijvoorbeeld de douglas wel welke erop lijken of welke in hetzelfde “type” vallen.

Ik zeg zelf altijd dat ik graag black opium gebruik. Dan weten mensen ook wel wat mijn “type” is.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:00

uggy schreef:
Hopelijk kan bokt me helpen...
Mijn schoonmoeder wil graag een luchtje voor haar verjaardag. Superleuk om te geven natuurlijk, maar ook heel persoonlijk. Hoe vind ik een luchtje dat bij haar past?
Of zijn er mensen die een luchtje aanraden?

Ik zou dr meenemen naar de parfumerie, zou jammer zijn als ze een luchtje krijgt dat ze uiteindelijk niet lekker vindt. Bovenstaande strategie kan ook, maar nogsteeds wel kans op een misser..

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:56

weet iemand of About You een betrouwbare website is? Ik heb er schoenen besteld, maar wacht al heel lang, krijg wel steeds mailtjes met track&trace codes van Postnl, die dan vervolgens bij Postnl niet te vinden zijn.