Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:31

Oké, dit was een interessant experiment...
Het betrof volle houdbare melk. En dit verzuurt inderdaad niet, wat logisch is eigenlijk...

Maar het begint een soort van te karnen denk ik... Want er kwam praktisch gewoon room uit:
Afbeelding

Het pak is dus gewoon zo de kliko in gegaan :')

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:41

Janine1990 schreef:
Oké, dit was een interessant experiment...
Het betrof volle houdbare melk. En dit verzuurt inderdaad niet, wat logisch is eigenlijk...

Waarom verzuurd volle houdbare melk niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:54

Haha de geur of smaak van zure melk vergeet je inderdaad niet snel :=

Ik voel me dom, maar heb echt geen idee. Als ik namens mijn werkgever bijvoorbeeld een lading gereedschap koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs exclusief 21% btw. Toch?
Als ik nu namens mijn werkgever een afscheidscadeau voor mijn collega koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs *inclusief* btw, omdat dat cadeau voor privégebruik is. Klopt dat? :o?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:55

Omdat het tot 130/140 graden verhit wordt, dus er zijn geen bacteriën aanwezig. Die kunnen er pas bij wanneer de verpakking open is geweest. Dus gebeurt er eigenlijk niets.

Verse melk wordt gepasteuriseerd +/- 70 graden, daarmee zijn niet alle bacteriën gedood...

"Bacteriën" in kaas en yoghurt wil je graag houden, die zijn namelijk nodig om de producten op smaak te krijgen. Met behulp van andere ingrediënten weliswaar.
Ik weet even niet goed hoe je het moet noemen, maar in principe kan je het vergelijken met bacteriën. Zuursel is een vorm van zure melk, maar heet in het engels 'culture' en ik vind dat een mooie benaming, want die cultures zorgen voor de smaak.

(ik werk op een kaasfabriek, ik moet iets van het proces weten, alleen houdbare melk kennen wij niet natuurlijk)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:56

culaccino schreef:
Haha de geur of smaak van zure melk vergeet je inderdaad niet snel :=

Ik voel me dom, maar heb echt geen idee. Als ik namens mijn werkgever bijvoorbeeld een lading gereedschap koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs exclusief 21% btw. Toch?
Als ik nu namens mijn werkgever een afscheidscadeau voor mijn collega koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs *inclusief* btw, omdat dat cadeau voor privégebruik is. Klopt dat? :o?


Is het aftrekken van de BTW voor dergelijke gelegenheden niet tot een bepaald bedrag gewoon geaccepteerd door de fiscus? Ik dacht dat daar ook wel regels voor waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:01

Ah, werkelijk geen idee! Het gaat om circa 50 euro. Ik zit even te rekenen wat het meest voordelig is: zelf kopen met mijn 10%-kortingkaart (en declareren), of dus namend werk met eventuele aftrek van BTW, mits dat van toepassing is :P Bedankt iig! Ik ga nog eens googlen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:31

culaccino schreef:
Haha de geur of smaak van zure melk vergeet je inderdaad niet snel :=

Ik voel me dom, maar heb echt geen idee. Als ik namens mijn werkgever bijvoorbeeld een lading gereedschap koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs exclusief 21% btw. Toch?
Als ik nu namens mijn werkgever een afscheidscadeau voor mijn collega koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs *inclusief* btw, omdat dat cadeau voor privégebruik is. Klopt dat? :o?

Ja dat klopt, alle kosten waaraan een prive-smaakje zit mag je geen btw van aftrekken :)

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:44

@Janine: dank voor je uitleg. Helder.
Ik drink al 20+ jaar geen melk meer (lactose intolerant) dus ik heb echt geen idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 15:06

Flowery schreef:
culaccino schreef:
Haha de geur of smaak van zure melk vergeet je inderdaad niet snel :=

Ik voel me dom, maar heb echt geen idee. Als ik namens mijn werkgever bijvoorbeeld een lading gereedschap koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs exclusief 21% btw. Toch?
Als ik nu namens mijn werkgever een afscheidscadeau voor mijn collega koop, dan betaalt mijn werkgever de prijs *inclusief* btw, omdat dat cadeau voor privégebruik is. Klopt dat? :o?

Ja dat klopt, alle kosten waaraan een prive-smaakje zit mag je geen btw van aftrekken :)

Ah, toch. Klinkt logisch, anders zou iedereen van alles via het werk proberen aan te schaffen natuurlijk :P Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:56

Weet er iemand misschien een site zoals deze?
https://language-audio.appspot.com/
Concept is: je voert woordjes in, links taal 1 en rechts taal 2, en vervolgens kan een audio bestand gemaakt worden waarin deze woorden voorgelezen worden. De site geeft na invoeren steeds een error en ik vond dit juist super fijn werken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:26

culaccino schreef:
Ah, toch. Klinkt logisch, anders zou iedereen van alles via het werk proberen aan te schaffen natuurlijk :P Bedankt!
Oooo, geloof me, dat gebeurt genoeg. _O-

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:54

Waar je de look alike Uggs die waterproof zijn kan vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:09


Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:32


fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:53

Hoe kun je je broekspijpen smaller maken zonder naaimachine? Je hebt van die 'plakband' die je kan strijken waardoor het blijft plakken. Ik heb 2 broeken gekocht waarvan ik eigenlijk de pijpen veel te groot vind, zijn nog groter dan die van m'n man. Nee zijn geen bootcut/flared pijpen, gewoon straight.

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:27

fjordjes schreef:
Hoe kun je je broekspijpen smaller maken zonder naaimachine? Je hebt van die 'plakband' die je kan strijken waardoor het blijft plakken. Ik heb 2 broeken gekocht waarvan ik eigenlijk de pijpen veel te groot vind, zijn nog groter dan die van m'n man. Nee zijn geen bootcut/flared pijpen, gewoon straight.

Strijkband!

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:10

Ja dat bedoelde ik idd zoomband maar hoe kan ik dan netjes de pijpen smaller maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:32

fjordjes schreef:
Ja dat bedoelde ik idd zoomband maar hoe kan ik dan netjes de pijpen smaller maken
Ik zou ze invouwen bij de naad.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:02

De hele pijp lijkt me erg lastig. Maar kijk eens of je op tiktok of Crafty hier dingen over kan vinden! Misschien heb je iets aan zoektermen als 'sewing life hacks'.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:44

Welk liedje TLC gebruikt in de reclames.
Wordt gezongen door een vrouw, de tekst is iets van 'to fix my problems'. Was in een reclame over 'Britains fattest people'. Is eerder dit jaar ook in TLC's reclame van 'my 600LB life' geweest.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:46

Ik was vandaag dat programma op Netflix aan het kijken (Love on the Spectrum), dat autistische mensen gaan daten. Ze hebben het dan vaak ook over dat ze later graag willen trouwen en kinderen willen etc.

Ik vroeg mij alleen af; wat als twee autistische mensen een kind krijgen, en dat kind heeft geen aangeboren aanleg voor autisme, kunnen er dan alsnog problemen ontstaan qua sociale ontwikkeling omdat beide ouders hier wat anders in zijn? Of hoe werkt dat? Daar was ik wel benieuwd naar..

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:10

Gevoelsmatig zeg ik ja. Omdat ik verwacht dat mensen op twee manieren worden gevormd. Door nurture en nature*
Nurture: gevormd door de omgevingsfactoren.
Nature: gevormd door de genetica/biologische factoren.
Nu is er in de psychologie nog wat discussie over de invloed van zowel nurture als nature. Dus het zal een discussiepuntje blijven.

Ik ken een paar mensen met autisme. Hartstikke leuke en gezellige mensen, maar je merkt wel dat ze op sommige vlakken anders denken en handelen. Vaak ook op sociaal vlak. En dat zal een kind meekrijgen. Voor een kind wellicht onbewust omdat hij/zij niet anders gewend is. Maar bepaalde dingen zal hij/zij voor mijn gevoel overnemen.

Voorbeeldje, als beide ouders het lastig vinden om contact met anderen op te nemen en te onderhouden, kan het kind het 'makkelijk contact maken' niet van zijn/haar ouders afkijken en leren.

*https://wetenschap.infonu.nl/diversen/142748-nature-of-nurture-hoe-wordt-een-mens-gevormd.html

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:44

Kookaburra schreef:
Gevoelsmatig zeg ik ja. Omdat ik verwacht dat mensen op twee manieren worden gevormd. Door nurture en nature*
Nurture: gevormd door de omgevingsfactoren.
Nature: gevormd door de genetica/biologische factoren.
Nu is er in de psychologie nog wat discussie over de invloed van zowel nurture als nature. Dus het zal een discussiepuntje blijven.

Ik ken een paar mensen met autisme. Hartstikke leuke en gezellige mensen, maar je merkt wel dat ze op sommige vlakken anders denken en handelen. Vaak ook op sociaal vlak. En dat zal een kind meekrijgen. Voor een kind wellicht onbewust omdat hij/zij niet anders gewend is. Maar bepaalde dingen zal hij/zij voor mijn gevoel overnemen.

Voorbeeldje, als beide ouders het lastig vinden om contact met anderen op te nemen en te onderhouden, kan het kind het 'makkelijk contact maken' niet van zijn/haar ouders afkijken en leren.

*https://wetenschap.infonu.nl/diversen/142748-nature-of-nurture-hoe-wordt-een-mens-gevormd.html


Ja precies, op mijn studie heb ik ook basispsychologie gehad en volgens die theorieën zou het wel moeten kloppen (het gedeelte nurture). Het kind zal natuurlijk ook van opa/oma/ooms/tante en op school leren over sociaal gedrag, maar spendeert de meeste tijd thuis met ouders.

Maar ben benieuwd hoe dat in de praktijk is. Autisme is natuurlijk ook een spectrum (zoals de titel van die serie) en uit zich in heel verschillende vormen. Ook hebben veel mensen met autisme met de jaren ook beter geleerd hoe zij zich in bepaalde situaties moeten gedragen/uiten, ook al komt dat niet van nature.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:17

Ik denk dat dat ook juist het punt is. Het uit zich bij iedereen anders. Het spectrum is zo ontzettend breed.

Online vind ik wel het één en ander aan voorbeelden. Maar dat zijn voor mijn gevoel ook verhalen waarbij autisme duidelijk wordt geuit.

Zoals: https://www.nporadio1.nl/nieuws/gezondh ... geknuffeld

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:17

Ik zie dan in de praktijk toch wel dat ongeacht welke diagnoses ouders hebben, een stabiele basis absoluut nodig is voor een goede ontwikkeling van het kind. Met een autisme spectrum stoornis kan je je kind zeker een stabiele basis meegeven, maar als beide ouders ass hebben is het toch echt wel een stuk moeilijker om je kind op te voeden die bv makkelijk contact leren leggen enzovoort. (Niet gezegd dat mensen met Ass geen contact kunnen leggen, ik wil niemand voor het blok stoten hier) maar in de praktijk zie je toch wel dat dat echt een stuk lastiger is voor een kind om dan alle vaardigheden net als mensen zonder ass aan te leren. Omdat je ouders in je leven , als je daar opgroeit, toch de grootste factor zijn die bij je ontwikkeling een rol spelen en waar je ongelooflijk veel van afkijkt en meeneemt door aan (on)bewust aangeleerd gedrag.