Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:31

gerlindie schreef:
Mkango schreef:
Interestingly is niks mis mee. := Juist als je meteen iemands aandacht wilt trekken is het een krachtiger middel dan “what’s interesting, is” en “the interesting thing” hoort überhaupt niet thuis in een onderzoekstekst of -verslag. :+

‘Interestingly, the benefits outweigh the increased risk by a factor of three.’


Opzich niet, maar ik vind het een lelijk woord :+

Dan zou ik kiezen voor surprisingly ofzo
Dat vind ik dan weer borderline-onacademisch. :=

gerlindie

Berichten: 4649
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:43

Mkango schreef:
gerlindie schreef:

Opzich niet, maar ik vind het een lelijk woord :+

Dan zou ik kiezen voor surprisingly ofzo
Dat vind ik dan weer borderline-onacademisch. :=


Ach, nou was mijn thesis schrijven ook niet mijn grootste hobby, zal ik maar zeggen :Y)

Ik kan het prima, maar snap nog steeds niet waarom ze niet gewoon in normaal Engels willen schrijven.
Zou de wetenschap een stuk toegankelijker maken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:51

Dat gebeurt in elke taal. Ambtelijke taal, vaktaal, wetenschappelijke taal, etc. zijn allemaal een vak apart en inderdaad niet je dagelijkse spreektaal of Apptaal, of het nu Duits, Arabisch, Engels of Nederlands is. := En dan is Engelstalige literatuur nog een stuk toegankelijker dan Frans en Duits, want als er iets droog en taai is. :')

Voor een toegankelijke wetenschap zijn er wetenschapsjournalisten en wetenschappers die populair-wetenschappelijke boeken en artikelen schrijven, waarin niet ieder woord zo zwaar op de weegschaal gelegd hoeft te worden. :P

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:30

Mkango schreef:
Dat gebeurt in elke taal. Ambtelijke taal, vaktaal, wetenschappelijke taal, etc. zijn allemaal een vak apart en inderdaad niet je dagelijkse spreektaal of Apptaal, of het nu Duits, Arabisch, Engels of Nederlands is. := En dan is Engelstalige literatuur nog een stuk toegankelijker dan Frans en Duits, want als er iets droog en taai is. :')

Voor een toegankelijke wetenschap zijn er wetenschapsjournalisten en wetenschappers die populair-wetenschappelijke boeken en artikelen schrijven, waarin niet ieder woord zo zwaar op de weegschaal gelegd hoeft te worden. :P

Dat laatste dus. Academische teksten hoeven niet per se lekker leesbaar te zijn, als ze maar compact geschreven zijn in taal die op precies één manier te interpreteren is.
Dat maakt dat betekenissen nogal strak gedefinieerd zijn, en dat woorden die in het dagelijks spraakgebruik min of meer synoniemen zijn, niet zomaar onderling inwisselbaar zijn.
In een journalistieke tekst kun je één begrip vaak met meerdere termen benoemen, en een stuk wordt vaak prettiger leesbaar als die termen worden afgewisseld.
In een wetenschappelijk artikel kun je er meestal vanuit gaan dat als ergens drie woorden voor zijn, dat die drie woorden dan alledrie net iets anders betekenen.

gerlindie

Berichten: 4649
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:40

Franse artikelen begin ik al helemaal niet aan :')

Ik snap jullie punt wel, zo had ik er nog niet naar gekeken :)
Maar ik weet in elk geval wel dat ik geen wetenschapper word, geef mij dan op zijn minst een review ipv de eeuwige zoektocht naar primaire literatuur :+
Maar ik geloof dat wij op onze studie dan ook erg slecht onderwijs krijgen in wetenschappelijk denken en handelen. Zeker als ik het vergelijk met de zij instromers vanuit andere studies.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:43

Waarom zeggen mensen dat ze hun aardappels of appels gaan schillen?
Je haalt de schil eraf, dus dan ontschil je ze toch juist

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:45

Juttertje88 schreef:
Waarom zeggen mensen dat ze hun aardappels of appels gaan schillen?
Je haalt de schil eraf, dus dan ontschil je ze toch juist


Dat is net zoiets als met ontdooien... Je dooit het juist, je ontvriest het :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:53

gerlindie schreef:
Franse artikelen begin ik al helemaal niet aan :')

Ik snap jullie punt wel, zo had ik er nog niet naar gekeken :)
Maar ik weet in elk geval wel dat ik geen wetenschapper word, geef mij dan op zijn minst een review ipv de eeuwige zoektocht naar primaire literatuur :+
Maar ik geloof dat wij op onze studie dan ook erg slecht onderwijs krijgen in wetenschappelijk denken en handelen. Zeker als ik het vergelijk met de zij instromers vanuit andere studies.
Daar staat of valt een hoop mee inderdaad, want wetenschappelijk schrijven en ook wetenschappelijke publicaties interpreteren is een vaardigheid waar je doorgaans niet mee geboren wordt. :+

Ik vond bronnen zoeken en bronnen duiden altijd heel leuk, maar er ook nog meer dan 2000 woorden over schrijven, saaaaai. :') Die wetenschappelijke carrière heb ik dus ook aan me voorbij laten gaan. :))

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 23:04

MarlindeRooz schreef:
Rechtsonder hem weer op je bedrijf zetten?
[ [url=m/uvWIkH.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LcyRZ5.png]Afbeelding[/url] ]



Daar staat ie op. Maar als ik reageer op iets wat iemand heeft geschreven, dan komt dag toch onder mijn eigen naam steeds.
Niet als ik een reactie onder een bericht plaats, maar wel als ik iemand specifiek beantwoord zeg maar.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:33

_Karlijn schreef:
HOE kan het dat ik mijn knuffel (28 en ik slaap nog met een knuffel ja, no comment :P ) al een week kwijt was, ik overal gezocht heb, onder m'n bed, onder de dekens, achter het hoofdbord etc. En ik vanochtend wakker word en m'n knuffel gewoon bovenop m'n dekens ligt? :=

Je hebt een poltergeist :))

Cowboy55
Berichten: 8503
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:35

Elles schreef:
_Karlijn schreef:
HOE kan het dat ik mijn knuffel (28 en ik slaap nog met een knuffel ja, no comment :P ) al een week kwijt was, ik overal gezocht heb, onder m'n bed, onder de dekens, achter het hoofdbord etc. En ik vanochtend wakker word en m'n knuffel gewoon bovenop m'n dekens ligt? :=

Je hebt een poltergeist :))


De knuffel eens wassen? Ik bedoel, als ie uit zichzelf beweegt….. :D

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:54

Cowboy55 schreef:
De knuffel eens wassen? Ik bedoel, als ie uit zichzelf beweegt….. :D


_O-

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:56

of is zijn naam soms Ted?


_Karlijn
Berichten: 6471
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 11:48

DuoPenotti schreef:
Cowboy55 schreef:
De knuffel eens wassen? Ik bedoel, als ie uit zichzelf beweegt….. :D


_O-

Dat gebeurt wekelijks :))

Nyaleti

Berichten: 6256
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 16:54

Wat is er gaande met Huawei? Ik heb een P10 (Lite, denk ik) al sinds 2017. Altijd Playstore gehad zoals Samsung maar heb nu een App Gallery van Huawei zelf? Staan ineens 40 updates in die doodleuk 1100mb vragen..

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:49

Kijkend naar een serie op Netflix; wat is het verschil tussen 'murder' en 'homicide'?

Beide termen wijzen erop dat er iemand vermoord is, voor zover ik weet.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:50

Volgens mij ongeveer het verschil tussen moord en doodslag.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 18:59

Als ik het volgende google: https://www.google.com/search?q=murder+ ... e&ie=UTF-8
Lees ik het als:

Homicide: als iemand een ander doodt. Kan bijvoorbeeld ook 'legaal' zijn, bijvoorbeeld een soldaat die in de oorlog iemand doodt.

Murder: als iemand een ander doodt met de intentie om die persoon te doden. En zich daar ook bewust van is. En 'illegaal'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:01

Dilan93 schreef:
Kijkend naar een serie op Netflix; wat is het verschil tussen 'murder' en 'homicide'?

Beide termen wijzen erop dat er iemand vermoord is, voor zover ik weet.

Homicide is elke vorm van het beëindigen van een mensenleven, kan ook per ongeluk of met toestemming zijn (euthanasie bijvoorbeeld), het betekent simpelweg “mensenmoord,” murder is het onwettelijk doden van iemand. Maar homicide wordt idd vaak afwisselend gebruikt met murder. In principe is ook iedere murder een homicide, maar niet elke homicide een murder. ;)

Sherivey
Berichten: 8694
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 19:02

Ah, danjulliewel voor de verduidelijking :)

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:24

Wat is het verschil tussen sociale ongelijkheid en discriminatie? Ik vind de definities namelijk ontzettend op elkaar lijken, zou je dan kunnen stellen dat het hetzelfde is?

Myka

Berichten: 701
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:19

Kairos schreef:
Wat is het verschil tussen sociale ongelijkheid en discriminatie? Ik vind de definities namelijk ontzettend op elkaar lijken, zou je dan kunnen stellen dat het hetzelfde is?

Ik heb het idee dat discriminatie meer actief en situatie gebonden is, en sociale ongelijkheid meer in z’n algemeenheid?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18010
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:33

Discriminatie leidt vrijwel altijd tot sociale ongelijkheid, maar sociale ongelijkheid ontstaat niet altijd door discriminatie. Geboren worden met een hoog IQ geeft meer kans op een goedbetaalde baan dan geboren worden met een laag IQ, wat kan leiden tot grote sociale ongelijkheid (arm/rijk). Terwijl dat niks met discriminatie te maken heeft, maar met verschil in verstandelijke vermogens. Om maar een voorbeeld te geven.

Dus nee, je kan absoluut niet stellen dat het gelijk is.

Cowboy55
Berichten: 8503
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:36

Lalidan schreef:
Discriminatie leidt vrijwel altijd tot sociale ongelijkheid, maar sociale ongelijkheid ontstaat niet altijd door discriminatie. Geboren worden met een hoog IQ geeft meer kans op een goedbetaalde baan dan geboren worden met een laag IQ, wat kan leiden tot grote sociale ongelijkheid (arm/rijk). Terwijl dat niks met discriminatie te maken heeft, maar met verschil in verstandelijke vermogens. Om maar even een voorbeeld te geven.

Dus nee, je kan absoluut niet stellen dat het gelijk is.


Idem voor religie, huidskleur, afkomst (sociaal-economisch bedoel ik), blue collar vs white collar. Verder een prima conclusie.

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:20

Ik denk dat ik het antwoord al weet, maar toch... een LED daglichtlamp die je gebruikt om bij minder licht te kunnen schilderen (goede kleuren zien), kan je die ook af en toe op je plantjes zetten als het een zonloze dag is? Ik merk dat mijn vliegenval de zon mist. :')