Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:10

De katten leren niet over je toetsenbord heen te lopen? :+

marley93

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:39

Ben ik ook mee bezig hoor, maar ik gebruik op het moment de laptop ook om als radio aan te zetten wanneer ik niet thuis ben. En ik heb geen zin om dan een op tilt slaande laptop te hebben. :') En plekken waar zij niet kunnen komen, daar past de laptop helaas niet op.

Dank, Jet, ik ga even kijken! :) Ik gebruik Windows 10 idd.
*Edit: yes, die filtertoetsen zijn precies wat ik zoek, dankjewel! +:)+

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:18

Hoe zit het met overuren laten uitbetalen en extra belasting daar over betalen? Ik heb ruim 44 uur over en kan dat niet meenemen naar volgend jaar. Echter heb ik maar een parttime baan van 17u op contract. Krijg verder geen toeslagen.

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:25

marley93 schreef:
Ben ik ook mee bezig hoor, maar ik gebruik op het moment de laptop ook om als radio aan te zetten wanneer ik niet thuis ben. En ik heb geen zin om dan een op tilt slaande laptop te hebben. :') En plekken waar zij niet kunnen komen, daar past de laptop helaas niet op.

Dank, Jet, ik ga even kijken! :) Ik gebruik Windows 10 idd.
*Edit: yes, die filtertoetsen zijn precies wat ik zoek, dankjewel! +:)+


Fijn dat ik je heb kunnen helpen!

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:29

fjordjes schreef:
Hoe zit het met overuren laten uitbetalen en extra belasting daar over betalen? Ik heb ruim 44 uur over en kan dat niet meenemen naar volgend jaar. Echter heb ik maar een parttime baan van 17u op contract. Krijg verder geen toeslagen.


Ik ga er even vanuit dat je in Nederland woont: https://www.nmanet.nl/overuren-uitbetal ... 49%2C50%25. .
Ik verwacht dus dat je met je 17 uurs contract en 44 overwerkuren in dezelfde belastingschijf blijft vallen. Het wordt dus niet extra belast meer, maar je betaalt er dus wel de 37,05% over die je waarschijnlijk ook over je contract betaalt.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:37

Hoe kan het dat een bak bosbessen bij de ene winkel structureel melig en meh smaakt en bij de anderen super sappig en lekker?
Een bosbes is een bosbes zou je denken….

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:48

Mars schreef:
Hoe kan het dat een bak bosbessen bij de ene winkel structureel melig en meh smaakt en bij de anderen super sappig en lekker?
Een bosbes is een bosbes zou je denken….



Waar ik werkte (supermarkt met hele hoge standaard) werd er wel degelijk veel strenger geselecteerd op leverancier en ze werden allemaal (!!!) handmatig gecontroleerd in het depot. Ze werden onder gecontroleerde temperaturen gehouden. Eens in de winkel werden ze ook weer dagelijks gecheckt en indien nodig uit de rekken gehaald. Ook werden ze niet tot einde houdbaarheid in de winkel gehouden maar hielden we een marge aan dat ze sowieso bij de klant ook nog enkele dagen goed waren. Je betaalde ervoor maar het was ook gewoon veel beter.

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:10

Ik heb nu een paar keer bosbessen bij Dirk gehaald en die zijn steeds melig of zuur… Terwijl ze van AH altijd top zijn!
Wat bijzonder dat bepaalde depots ze dus handmatig checken en wat een karwei! Logisch dat je dan meer betaald, wat ik overigens niet erg vind. Ik betaal liever meer voor een goed/lekker product.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:13

Het was echt een werk. Ze gingen op een band en altijd maar een enkel laagje dus ze mogen daar absoluut niet op elkaar liggen. Toen snapte ik pas echt waarom ze zo duur zijn. Afhankelijk van het seizoen kwamen ze ook uit andere landen.

Paardennamen
Berichten: 2130
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:58

Bij AH heb ik ook wel eens van die melige, soms wel in hetzelfde bakje als de lekkere! Volgens mij zijn die melige bosbessen gewoon overrijp.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:49

Over melig gesproken… Vroeger (zeg 30 jaar geleden) had ik toch vrij regelmatig een appel die melig was. De laatste jaren heb ik dat nooit. Hoe kan dat nou?

Zijn de appelrassen zo veel verbeterd? Word er beter geselecteerd voor ze in de winkel komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:53

Mars schreef:
Hoe kan het dat een bak bosbessen bij de ene winkel structureel melig en meh smaakt en bij de anderen super sappig en lekker?
Een bosbes is een bosbes zou je denken….

Misschien worden ze bij de ene supermarkt ook beter gekoeld (bijv. tijdens opslag of vakkenvullen) dan bij de andere, waardoor ze minder snel bederven? Zonde he, dat melige is echt niet lekker.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 07:58

culaccino schreef:
Mars schreef:
Hoe kan het dat een bak bosbessen bij de ene winkel structureel melig en meh smaakt en bij de anderen super sappig en lekker?
Een bosbes is een bosbes zou je denken….

Misschien worden ze bij de ene supermarkt ook beter gekoeld (bijv. tijdens opslag of vakkenvullen) dan bij de andere, waardoor ze minder snel bederven? Zonde he, dat melige is echt niet lekker.

In de supermarkt liggen ze niet gekoeld. Het gaat er vooral om hoe ze de rest van het jaar bewaard worden, tussen de oogst en het vervoer naar de supermarkt, vaak vele maanden later.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:25

Ze lagen bij ons gewoon gekoeld in de winkel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:19

Wat is precies een door defender voor een auto? Wat doet het en hoe werkt het?

DuoPenotti

Berichten: 29692
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:35


julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:10

Mag ik mijn gamel gewoon thuis op de kookplaat zetten? Stel ik eet pasta uit mijn gamel, mag ik dan de pasta saus in de gamel doen en deze op een kookplaat opwarmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:00


Sodera

Berichten: 5305
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:13

julie0307 schreef:
Mag ik mijn gamel gewoon thuis op de kookplaat zetten? Stel ik eet pasta uit mijn gamel, mag ik dan de pasta saus in de gamel doen en deze op een kookplaat opwarmen?

Volgens mij niet… zover mij bekend, zijn gamellen vooral om warm te houden: je doet er dus al warm/gekookt eten in wat dan x tijd warm blijft…
Als je dat op de kookplaat zet, denk ik dat dat niet goed is voor je gamel en je kookplaat…

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:08

julie0307 schreef:
Mag ik mijn gamel gewoon thuis op de kookplaat zetten? Stel ik eet pasta uit mijn gamel, mag ik dan de pasta saus in de gamel doen en deze op een kookplaat opwarmen?

Worden die dingen in het leger ook niet als pannetjes gebruikt voor boven een brander?

DuoPenotti

Berichten: 29692
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 15:21

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.aldi.nl/aanbiedingen/WK50_V ... ticle.html

zou deze theepot op de houtkachel kunnen staan zodat mijn theewater warm blijft?
Of zou die daar niet tegen kunnen?
Daar zijn ze voor gemaakt, dus dat zou moeten kunnen. :j

ja dat dacht ik ook wel, maar omdat ze maar gewoon bij de Aldi te koop zijn mijn twijfels :)

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 17:57

oomens schreef:
julie0307 schreef:
Mag ik mijn gamel gewoon thuis op de kookplaat zetten? Stel ik eet pasta uit mijn gamel, mag ik dan de pasta saus in de gamel doen en deze op een kookplaat opwarmen?

Worden die dingen in het leger ook niet als pannetjes gebruikt voor boven een brander?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Gamel_(re ... dingswaren) Wiki zegt dat kleine wel op de kookplaat kunnen, maar de grote niet. Ik weet alleen niet wat voor kookplaat je hebt? Inductie ed. stellen volgens mij wel hogere eisen aan de pannen die ervoor gebruikt kunnen worden.

Questquedit

Berichten: 1163
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:46

Waar komt de uitdrukking bloedstollend (als in spannend) vandaan?

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 23:53

Nikass schreef:
Wat is precies een door defender voor een auto? Wat doet het en hoe werkt het?

Ik kan op google niet vinden wat je bedoelt, heb je een foto?
Bedoel je niet zo'n anti inbraak bar bij een busje op de trekhaak? Een Bull-Lock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 00:00

xSCWx schreef:
Nikass schreef:
Wat is precies een door defender voor een auto? Wat doet het en hoe werkt het?

Ik kan op google niet vinden wat je bedoelt, heb je een foto?
Bedoel je niet zo'n anti inbraak bar bij een busje op de trekhaak? Een Bull-Lock?

Of is het zo'n strip voor op je autoportieren, zodat je auto niet beschadigt als degene naast je op een parkeerplaats zijn/haar portier tegen je auto ramt?