Een vriend gered van een zelfmoord poging.. en nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een vriend gered van een zelfmoord poging.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:15

Je hebt zijn leven gered,dat is heel goed van je!! Maar nu kun je hem het beste overlaten aan professionele hulp. Want hij wil een relatie met je en jij wilt dat niet,wat je goed recht is.Het lijkt me het beste dat je nu afstand neemt,dan vindt hij wel iemand anders die bij hem past.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:30

Ook ik heb het mee gemaakt, kreeg een telefoontje daarna de bedreiging dat hij voor de trein gaat springen.

Op dat moment eerst bang maar ik heb snel de rollen omgedraaid en hem veel succes gewenst, maar 1 ding mocht hij niet vergeten. Ik vergeef hem dat nooit weer.

Toen opgelegd, wel lang met naar gevoel gezeten. En na 6 jaar heb ik het nog niet gemakkelijk mee.

Het hele verhaal wil ik niet openbaar op internet vertellen, maar deze persoon heeft uiteindelijk niet gesprongen

Ook meer omdat hij mijn antwoord niet had verwacht denk ik.
Sinds dien weet ik wel dat ik een sterk mens ben, en dat ik heel veel aan kan

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 20:44

Heftige verhalen hebben jullie ook allemaal! Ik denk dat ik hem wel los kan laten, zoals ik al zei, persoonlijk was ik nooit echt close met hem. Ik werd gewoon in de situatie betrokken toen hij met mij erover wou praten. Toen werden zijn problemen ook opeens mijn problemen.

Ik heb nog steeds niks van hem gehoord, maar ik zie dat hij online is geweest op Facebook wat mij nog wel wat rust geeft.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:51

Echt laten gaan, misschien wel een optie om fb zo in te stellen dat hij niets ziet van wat jij post want zolang hij je kan volgen, contact met je kan zoeken dan komt hij er niet overheen. Persoonlijk vind ik het en smerige streek om te bellen naar je dat hij er een einde aan wou maken. Dus laat gaan en probeer te zorgen dat er geen contact meer mogelijk is. Zijn leven is niet, nooit jouw verantwoordelijkheid.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Een vriend gered van een zelfmoord poging.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:58

hij heeft de fout gemaakt om het ook jou probleem van te maken, Maar jij zit met het nare gevoel. wat ik lees is dat het jou geruststeld omdat hij even op Facebook online is geweest.

misschien is het goed om zelf ook hulp te zoeken hoe je daar mee kann omgaan dat jij jouzelf weer kann worden. Ik weet uit ervaring dat het na jaren nog altijd een naar gevoel kann geven.
ik loop er al Meer als 6 jaar ermee rond.. ik heb nooit hulp gezocht.. had ik wel moeten doen.

om hulp te zoeken is juist goed, kann jij daarna ook weer Verder met jou leven.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:07

Ik vind het heel dapper van je dat je hem gered hebt.

Gelukkig niet in die situatie gezeten. Maar heb wel een ex die achteraf flink mentaal in de put zat.
Ik wist wel dat hij mentaal niet sterk was, maar goed, dat was (ben) ik ook niet.

Helaas werd hij steeds erger en begon mij ook steeds mee te trekken in zijn suïcidale gedachten. Ik had het heel erg met hem te doen. Echt heel erg. Hield ook veel van hem.
Uiteindelijk ben ik letterlijk 10x gebeld door hem. Ik had mijn telefoon stil en was bij de kapper.

Zag later pas zijn berichtjes. Dat hij wou weten waar ik was en dat ik moest opnemen omdat hij bang was dat ik mezelf van kant wou maken. (is gelukkig van mijn kant nooit zo heftig geweest)

Ik voelde me heel erg gecontroleerd en ik kan dat niet hebben.

Dus heb met heel veel moeite de relatie stopgezet.

Ook ik was bang dat hij zichzelf van kant wou maken met het zelfde idee wat jij had. Of dat hij me zou gaan stalken.

Dus heb contact helemaal verbroken. Ik vond het heel moeilijk, vooral omdat ik bang was dat hij iets ging doen vanwege mij.

Ik denk dat hij nog steeds op de aardbol rondloopt. Dus het zal wel z'n gangetje gaan nu.

Mijn advies is dan ook; verbreek het contact. Kan even heel rot zijn, en je kan je ook schuldig gaan voelen. Maar het is al heel wat dat je hem een 2e kans op het leven hebt gegeven.

En inderdaad, hulp/advies zoeken bij een prof is geen slecht idee!

Veel succes!

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:32

Vaak is een zelfmoordpoging waarbij degene iemand gaat bellen, een schreeuw om aandacht naar degene die hij belt. Als je echt geen hulp meer wilt dan bel je niemand, dan stap je uit het leven zonder iemand te waarschuwen wat je van plan bent. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt. Ik zeg niet dat het bij iedereen zo is, maar vaak wel.

Wat ik wil zeggen is dat je hem aandacht hebt gegeven, maar dat je nu afstand moet nemen. Alleen op die manier kan hij aan zijn herstel werken. Hij moet leren jouw aandacht niet meer nodig te hebben.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Een vriend gered van een zelfmoord poging.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:23

Wat goed van je TS! Bijzonder dat je zo voor de ander er bent. !

Maar ik denk dat het nu tijd is inderdaad om afstand te nemen. Jij moet door leven, en niet zo afhankelijk van hem worden. Je moet niet dag en nacht met je gedachten bij hem zitten, dat geeft je onwijs veel stress terwijl het bij hem misschien toch een schreeuw om aandacht is. (Hoeft niet natuurlijk, maar kan!)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:33

yza1987 schreef:
Vaak is een zelfmoordpoging waarbij degene iemand gaat bellen, een schreeuw om aandacht naar degene die hij belt. Als je echt geen hulp meer wilt dan bel je niemand, dan stap je uit het leven zonder iemand te waarschuwen wat je van plan bent. Ik heb dit van dichtbij meegemaakt. Ik zeg niet dat het bij iedereen zo is, maar vaak wel.

Wat ik wil zeggen is dat je hem aandacht hebt gegeven, maar dat je nu afstand moet nemen. Alleen op die manier kan hij aan zijn herstel werken. Hij moet leren jouw aandacht niet meer nodig te hebben.

Wellicht... Maar de persoon waar TS het over heeft had wel alcohol gedronken...
Alcohol verlaagt de drempel om daadwerkelijk een zelfmoordpoging te doen. Dus wie weet, stel dat TS niet naar hem toe was gegaan, hoe het was afgelopen. Maar het kan ook heel goed fout zijn afgelopen.

Goed gehandeld TS, en ik denk inderdaad dat je afstand moet nemen! Laat het nu bij de professionals.

(feitje: in de gezondheidszorg noemen we een zelfmoordpoging een TS, tentamen suicide. Voelt dus gek om hier TS te gebruiken voor de topicstarter haha)