Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:00

Helaas is een aanzienlijk deel van de plasticinzameling schone schijn. Het meeste is onvoldoende correct gesorteerd en daarmee te duur om te recyclen.(gaat per schip naar zgn. Derde wereld landen of wordt verbrand)
Vooral minder plastic gebruik en consuminderen zet zoden aan de dijk.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:04

Het probleem zit hem in het feit dat veel te veel in plastic aangeboden wordt omdat het dan langer houdbaar is. Ik verbaas me daar bij de supermarkt echt keer op keer weer om.
Waarom moeten de paprika's en witlof met 3 verpakt zijn in plastic en het plasticje om de komkommer. Dat ding eet je toch in 3 dagen op en in een fatsoenlijke koelkast blijft hij super lang goed...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:34

senna21 schreef:
Helaas is een aanzienlijk deel van de plasticinzameling schone schijn. Het meeste is onvoldoende correct gesorteerd en daarmee te duur om te recyclen.(gaat per schip naar zgn. Derde wereld landen of wordt verbrand)
Vooral minder plastic gebruik en consuminderen zet zoden aan de dijk.

Valt heel erg mee, hangt erg per gemeente af. Maar helaas is dit een hardnekkig gerucht, en maar deels waar dus.

He ik zie dat jullie het over afval hebben, ik zit eraan te denken om GFT ook te gaan scheiden (ik heb namelijk met het gescheiden plastic zo weinig afval over dat mijn gewone bak enorm gaat stinken in de zomer, hij gaat hooguit eens per maand helemaal vol).
Maar dan is de vraag, waarin doe je dat? Ik zie dat er speciale zakken voor zijn maar waar haal je die?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 22:39

Heb je niet ergens plek voor een compostbak?
Ik vind dat zo gaaf, die compostbak <3 Ik heb lange tijd gewoon een klein emmertje op het aanrecht gezet, dat elke dag of om de dag even in de compostbak werd gegooid. Nu heb ik een apart vak in de afvalbak, die ik ook om de paar dagen bij de compost gooi. En het is zo leuk om te zien hoe snel dat verteert! Stinkt ook totaal niet, dus je kan zo’n bak gewoon onder de keukenraam zetten of zelfs op een balkon.

Je hebt ze zelfs voor ín huis! KLIK
Maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:49

Jammer dat lang niet iedereen goed afval kan scheiden in zijn of haar woonplaats! Hier scheid ik al jaren mijn afval. We hebben 4 containers ook, Rest - gft - papier - plastic. Plastic en papier staan in de garage en de garage zit aan huis vast, dus daar loop je makkelijk even heen. Rest gewoon in de vuilnisbak onder het aanrecht en voor gft en compost heb ik aparte bakjes op het aanrecht staan. Alles wat makkelijk composteert gaat bij de paarden op de mesthoop. Verder kan je hier in het dorp glas en textiel inleveren.
Als het eenmaal een gewoonte is om goed te scheiden denk je er eigenlijk niet meer over na.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:15

Ik wil dolgraag een compostbak maar de enige buitenruimte die ik heb is aan de straat := ik heb een ienieminie binnenplaatsje achter maar het raam daar naartoe heb ik nog niet open gekregen. Verder alleen de voordeur die aan de straat (gracht) in de binnenstad zit dus dan vind ik dat niet heel veilig.
Binnen gaat hem ook niet worden, mijn woonkamer en keuken zitten op ca. 3,5x5,5 . Zo'n bakje als jij hebt lijkt me hier wel passen (als ik hem inruil voor mijn huidige vuilnisbak kan ie op die plaats) .
Ik kan GFT wel inleveren hier dus dat is wat ik dan zou gaan doen, moet er 5 minuten voor lopen dus dat is te overzien. Maar dan moet het wel in een zakje zitten :D

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 07:49

Wormenbak, schijn je niet te ruiken.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:20

Er zijn in mijn gemeente geen mogelijkheden om GFT in te leveren als je niet zelf zo'n grote vuilnisbak hebt aan huis. Nu woon ik in een flat, zonder GFT bak dus. Heb de gemeente al gevraagd, maar die vinden het niet zo'n prioriteit geloof ik.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 11:19

Ik lees al een tijdje in stilte mee hier. Wij hebben van de gemeente een kleine gft emmer, wordt gewoon geleegd met de grote gft bakken. Kun je niet ook zoiets aanvragen?

*Kruipt weer onder meeleessteen*

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 11:37

Compostbak op straat lijkt me niet zo'n strak plan inderdaad :))
Papier en karton kan prima bij het gft, dus je zou kleine, kartonnen bakjes en doosjes kunnen verzamelen, daar je gft in doen, en af en toe met doosje en al in de container gooien. Ik deed dat bv altijd met kartonnen verpakkingen van eten. Groente en fruit erin verzamelen, en dan gooide ik het laten gewoon op de composthoop.
Maar je hebt ook 'plastic' zakjes die 'biodegradable' zijn, en zouden moeten vergaan. Ik weet niet hoe goed dat werkt, ben nog een beetje wantrouwend :)) Maar dat zou ook een manier kunnen zijn om het gft te verzamelen en weg te brengen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:03

Bio-afbreekbaar plastic heeft iets van 12 weken nodig en de compostverwerkers forceren het naar 4-6 wat voor dat plastic niet lang genoeg is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:09

ligt aan het "plastic"
er is van dat zetmeelspul wat je thuis in je compost kan gooien en het verteert, maar er zijn ook samenstellingen die alleen industrieel gecomposteerd kunnen worden
dat moet je ook echt even per product checken/nakijken

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:10

Mijn kleine bijdrage : menstruatiecup (super ding!) en wasbare inlegkruisjes, bamboe drinkrietjes, hervulbare ijsblokhouders, drinken alleen kraanwater uit hervulbare flessen, karton wattenstaafjes, tweedehands kleding en herbruikbare tasjes voor groenten en fruit uit de supermarkt. We kopen/dragen geen fleece of pluche spullen en al helemaal geen bontkraagjes die van dieren gemaakt zijn.
Daartegenover staat : al ons vuil gaat in een container die ze maandelijks komen ophalen. Dat is niet zo flink, eigenlijk, maar op de stoeterij anders niet te doen met alle plastic die om de balen houtkrullen zit, en we slapen onder een echte dons... |(

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:14

Rietjes snap ik nooit, ik gebruik ze nooit? En als ik ze ergens in de horeca krijg geef ik aan dat ik ze niet hoef.
Maar kennelijk worden ze heel veel gebruikt?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:43

ik gebruik idd ook rietjes maar heb een setje rvs rietjes en borsteltje in mijn tas
en zo een zelfde setje thuis :j

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:22

Swah schreef:
Ik heb de Fairphone besteld! Nog even wachten tot januari, maar ik ben benieuwd. :)

Ik hoop dat je hier nog meeleest, ik ben erg benieuwd hoe de Fairphone bevalt? Ik moet nu ook naar een nieuwe mobiel uit gaan kijken.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:24

Ja, Ik ben ook wel benieuwd naar de Fair-phone.
Hoor vooral dat het een simpel toestel is/ ict-er is er niet zo enthousiast ovoer (maar misschien daardoor ook duurzamer?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:33

senna21 schreef:
Ja, Ik ben ook wel benieuwd naar de Fair-phone.
Hoor vooral dat het een simpel toestel is/ ict-er is er niet zo enthousiast ovoer (maar misschien daardoor ook duurzamer?)

Op Tweakers las ik een review waarin men zich juist afvroeg of het wel duurzaam is omdat de hardware (geloof ik :') ) alweer snel verouderd zou zijn volgens hen. En de Consumentenbond was ook wel kritisch over zowel hardware als software. Lastig hoor.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:46

Voor de kauwgomkauwers onder ons. We hebben sinds kort deze in de winkel.
https://www.truegum.com/

Heulemaal plasticvij. Ik heb ze geprobeerd en je merkt geen verschil met 'gewone' kauwgom.

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:39

Tellie schreef:
Voor de kauwgomkauwers onder ons. We hebben sinds kort deze in de winkel.
https://www.truegum.com/

Heulemaal plasticvij. Ik heb ze geprobeerd en je merkt geen verschil met 'gewone' kauwgom.

Misschien heel naief maar ik wist niet eens dat daar plastic in zit, fijne tip!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:22

Tellie schreef:
Voor de kauwgomkauwers onder ons. We hebben sinds kort deze in de winkel.
https://www.truegum.com/

Heulemaal plasticvij. Ik heb ze geprobeerd en je merkt geen verschil met 'gewone' kauwgom.

Tof!
Ik ga eens op zoek naar een alternatief in NEderland. Ik kwam al snel Chewsy tegen, maar nog even verder neuzen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:11

ik gebruik sedert kort de shampoobars en een stuk zeep onder de douche. Gedaan met de plastic wegwerpflesjes!

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:35

Een vraag, ik las dat sommige textielsoorten microplastic los kunnen laten tijdens het wassen in de wasmachine, kan iemand mij vertellen welke dat zijn? Hoe herken je zo'n textielsoort?

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 12:44

Alle kleding met glitters, polyester, nylon enzovoort laten microplastics los

Veilige stoffen zijn: wol zijde katoen tencel lyocel en bamboe