Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:39

Wat goed dat jullie daar ook mee bezig zijn :D

Ons huis is van achtienhonderdzoveel, maar door de dikke, massieve muren, kleine raampjes en op een paar plekken de tweede gasbeton muur die ervoor is gezet is ons huis behoorlijk goed geïsoleerd ondanks dat we er niet echt iets speciaals aan hebben gedaan op dubbelglas na.
Af en toe vind ik het wel jammer dat het zo donker is in huis, maar ach.
We zitten er gehuurd, dus gaan er zelf ook niet veel extra aan uitgeven, maar we hebben wel een tuinkamer aangebouwd die in het voorjaar en najaar door de zon opwarmt en zo de hele woonkamer mee verwarmd <3

We zijn wel al volop aan het denken hoe we onze boot gaan isoleren. Dat is iets lastiger dan een woning. Daar komen waarschijnlijk gewoon schuimplaten in het latjes er tegen :))

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:53

Houtvezel Annemiek?

Ik ben nu bezig met het ontwerpen en bedenken van onze 'boshut', soort recreatiewoning / kantoor dat we willen gaan bouwen. Waarschijnlijk wordt het houtstapelbouw, isolatie ben ik nog niet helemaal uit.

We zijn ook rustig aan bezig met het bedenken hoe we ons nieuwe huis willen bouwen. Ik zit vooral met de warmte installatie / sanitaire installatie omdat we veel verschillende dingen aan elkaar willen knopen en er zelf niet genoeg kaas van gegeten hebben... Als iemand dus nog een goede 'knoper' weet ;)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:35

Houtvezel moet ik eens opzoeken. Het is best lastig omdat we iets nodig hebben dat buigbaar moet zijn, niet meer dan 2cm dik, volledig luchtdicht moet zijn en geen water mag kunnen opnemen ivm condens.
Tot nu toe komen we steeds uit op Armacell.

Wat gaaf, een boshut <3

Warmte en sanitair blijft lastig inderdaad. Degene die ons huis in elkaar heeft geknoopt zal ik maar niet aanraden :') Wat een beunhaas was dat..
Als ik zelf ooit nog wat zou veranderen in huis dan zou ik graag regenwater willen opvangen voor het toilet en evt de douche, dat lijkt me ideaal!
En het huis stoken op aardwarmte lijkt me ook geweldig, maar dat is volgens mij onbetaalbaar, áls het überhaupt al mogelijk is.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:28

Met die eisen ga je denk ik ecologisch weinig vinden, behalve misschien kurk. Dat is ook niet brandbaar.

Bij ons zou het zijn :

Opvang regenwater, gebruik voor toilet en evt wasmachine
4 zonneboilers
2 wtw units
Hout kachel op cv of andere methode (in ieder geval een houtkachel, ik vind dat echt fantastisch en we hebben zelf genoeg hout)
Buffer vat in de grond waarschijnlijk
Waterontharder
Zonnepanelen op welke manier dan ook (in gevel, op dak, als dakpannen)
Tropische kas met geothermie

Daarom dus iemand die weet wat hij doet :')

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:13

Mooie plannen allemaal. Wij zijn bezig een oude schuur te verbouwen tot woning en proberen zoveel mogelijk van de genoemde maatregelen door te voeren. Werken daarbij samen met een architect met kennis van zaken. Maar eerlijkheid gebied wel te zeggen dat we om budgettaire redenen keuzes moeten maken. Het serreraam van 4m hoog en 6m lang betekent wel dat er wtw er niet in zit. In plaats daarvan komt er een extra zonneboiler op het dak en verwarmen we toch wat bij met gas. Een leemkachel staat wel in het ontwerp, maar alleen een kachel en helemaal van het gas af, vertrouw ik nog niet helemaal.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:43

Heeft iemand hier ervaring met de schoonmaakmiddelen van klaeny? Ik heb net voor het eerst een set besteld om te proberen, lijkt me ideaal om niet steeds flessen te hoeven kopen :D

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:59

Van Klaeny niet maar ik heb er van Ecopods, hetzelfde concept maar dan uit België. Ik heb een set gewonnen en ben er nog altijd heel blij mee! Al gebruik ik niet alle producten evenveel :+

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:05

Hebben jullie de plannen van supermarkten AH en Jumbo al gezien in de strijd tegen wegwerp plastic? :D

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:05

Weten jullie of de website van rank a brand niet meer bestaat? Ik kom nu op een engels talige website uit maar vind die minder duidelijk. Ofwel heb ik de verkeerde url.
Ik ben namelijk opzoek naar nieuwe pantoffels, en aangezien 'gewone' al duur zijn kan ik net zo goed voor duurzame kiezen. Heb er nu van Celtic & co gevonden maar voor 100 euro misschien toch wat aan de dure kant :')

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:10

Kijk eens bij Waschbar. Ik heb recent ook pantoffels gekocht en volgens hadden ze daar vrij veel keus. Overigens sloffen van Haflinger gekocht.

Foaly

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:11

Ik heb vorig jaar sloffen besteld bij Texelana, volgens mij waren die iets van 50 euro? Ook van Haflinger inderdaad :D

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 18:42


Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:42

Ja wij hebben thuis ook beiden Esgii sloffen. Heerlijk!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:06

Ik schop dit topic even omhoog met een vraag :D

Ik was sinds kort met wasnoten en dat bevalt wel goed. Sommige vlekken gaan er alleen niet uit in de wasmachine, was ook al niet met gewoon wasmiddel. Maar het enige wat naar mijn idee werkt voor veel vlekken is laten weken in de vanish of wassen met ossengalzeep (vet vlekken) die laatste is geloof ik milieutechnisch wel goed maar vanish niet denk ik.
Wat gebruiken jullie voor hardnekkige vlekken?

En ik mis wel wat geur aan m’n was. Subtiel geurtje zou fijn zijn. Iemand tips? :D

Verder vraag ik me af hoe maatschappelijk verantwoord wasnoten zijn. Wie plukt ze, in welke omstandigheden? Waar worden ze gekweekt etc? Iemand daar al eens in gedoken?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 14:27

Leuk, wat leven in het topic :D

Ik heb geen goede tips voor de vlekken helaas, maar voor het geurtje druppel ik wat druppels etherische olie op het zakje met wasnoten. Ik heb rozen en lavendel. Dat werkt fijn.

En de wasnoten zelf, lastig! Ze moeten natuurlijk van ver weg met het vliegtuig hierheen worden gehaald.. Maar aan de andere kant heb ik ook gelezen dat mensen in India steeds meer over gaan op chemische wasmiddelen en dat er minder vraag is naar wasnoten waardoor de bomen worden gekapt en de boeren minder verdienen. Dus wat dat betreft is het natuurlijk mooi als ze, liefst tegen een goede prijs, wasnoten kunnen leveren aan de westerse wereld en de prachtige bomen behouden blijven.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:31

Spullen over de hele wereld slepen is niet duurzaam. En daarmee is maatschappelijk verantwoord ook twijfelachtig, aangezien globalisering funest is voor lokale markten/economiën. Zo'n vraag creeëren en dus agrarische verschuiving naar monocultuur, het verbouwen van gewassen enkel voor verkoop ipv eigen voedselvoorziening + wat voor het kunnen kopen van de dingen die je niet kan maken/ruilen binnen de gemeenschap is op zijn minst funest voor de gezondheid van die mensen door het eenzijdige dieet wat er het gevolg van is. Prijs van gekocht voedsel zal altijd sneller stijgen dan de verkoopprijs van geproduceerde gewassen. Iets waar boeren wereldwijd last van hebben.

Probleem is de grote aantallen die het onttrekt aan zo'n gebied zonder er eigenlijk iets duurzaams voor terug te geven (winst komt echt niet bij de boeren zelf terecht). "Vooruitgang" zeggen velen, maar er zit weliswaar in een andere vorm fors armoede in zo'n zgn. duurzame markt. Helaas is het verenigen van werkelijk duurzaam en winst maken (nog) niet mogelijk.
Hoewel het an sich een mooi product is, is het door hoeveelheid vraag en marketing uiteindelijk funest voor mens en milieu.

Als je natuurlijk wasmiddel wil, kan je ook op zoek naar een paar paardenkastanjes in je buurt waarvan je de bolsters kan rapen. Die geven nl ook een mild, antiseptisch wasmiddel/zeep wat puur natuur is. Alleen is het voor jouw een stuk meer werk om genoeg te verzamelen, schillen, plakjes snijden, drogen en klaar te maken voor gebruik (raspen).

Docu over greenwashing die net op mijn yt voorbij komt :

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 14:53

Hmm Tamary, daar was ik dus al bang voor.
Het lastige aan duurzaamheid en duurzame keuzes is dat er overal wel weer andere haken en ogen aan zitten en dat het een afweging blijft. En dat echte duurzaamheid nooit helemaal transparant lijkt te zijn.
Maar goed, we doen ons best. Het ging mij er in deze vooral om dat je met alle schoonmaakmiddelen chemische troep en microplastics door het afvoerputje spoelt. En dat is met wasnoten niet. Maar de aanvoer daarvan is weer dubieus.
Ik heb ook nog de ecoball om mee te wassen. Maar die mag maar tot 40 graden, en ik was ook regelmatig op 60 en 90graden. Verder bevalt die ook goed.

xTammyy

Berichten: 4406
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:07

Wat is dan wel een duurzame en milieu vriendelijke optie voor de wasmachine?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:11

sodakristallen met etherische olie. En ik gebruik ook ecover wasmiddel en seepje. Een beetje azijn toevoegen is ook goed voor de geur en frisheid.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 15:13

Ik zag nu dat de lidl een ecologisch navul wasmiddel had (vloeibaar in een zak dus). Ik heb sowieso nooit begrepen waarom je steeds nieuwe flessen moet kopen.. navullen of tappen zou toch ook prima gaan?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 16:24

sevke schreef:
sodakristallen met etherische olie. En ik gebruik ook ecover wasmiddel en seepje. Een beetje azijn toevoegen is ook goed voor de geur en frisheid.


Maar daarmee zit je alsnog met de plastic flessen :o

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:09

Klok poeder zit in een kartonnen doos. Werkt prima, alleen geen geur.

Voor echte vlekken gebruik ik idd ouderwetse ossengal.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:14

Hedera bevat ook saponinen en gagel werd ook toegevoegd in zeep. Beide planten die je gewoon in je eigen achtertuin kunt telen om mee te wassen.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:31

Hedra heb ik ook gehoord. Wil ik nog een keer proberen want we hebben meer dan genoeg in de tuin.

Vlekkentip; de zon!
Wij hebben wasbare luiers en hadden een aantal poep vlekken die er in de was niet uitgingen. Ik had het ergens gelezen en geloofde er niks van maar in het kader naar het niet… en alles als sneeuw voor de zon verdwenen. (Blijkt ook op bewolkte dagen of achter het glas te werken)

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:00