Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 17:26

Ik ben steeds meer bezig met duurzaam leven, zero waste producten, milieuvriendelijke alternatieven.. en ik ben vast niet de enige.

Het lijkt me erg leuk en leerzaam om eens wat alternatieven voor bijvoorbeeld verzorgingsproducten en huishoudelijke producten te verzamelen in een topic! En natuurlijk, de ervaringen met bepaalde producten.

Zelf gebruik ik sinds kort wasnoten. Ik was een beetje sceptisch, maar tot nu toe bevalt het uitstekend, en de was komt schoon en fris uit de machine!

Dan heb je de bekende natuurlijke producten als azijn en baking soda voor allerlei verschillende toepassingen..
Maar ik zie ook steeds meer nieuwe producten op de markt komen. Laatst zag ik bijvoorbeeld wasbare inlegkruisjes voorbij komen, en ik vraag me dan toch eigenlijk af of mensen daar tevreden over zijn.

En producten als afwasmiddel.. Dreft.. erg slecht voor het milieu.. maar zijn er goede alternatieven?

Shoot :D

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:28

Afwasmiddel is hier ook echt een ding als iemand iets heeft voor me!

Ik ga binnenkort de thoothy tabs van lush halen IPV normale tandpasta

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:33

Qua schoonmaakproducten vind ik het merk Sonnett heel fijn. Naast idd azijn en soda.

Voor lichaamsverzorging (douche, lotion) gebruiken we Weleda. The Ohm Collection is fijn als deo.

Wasbaar maandverband en inlegkruisjes kan ik niet aan wennen. Aan de menstruatiecup ook niet, maar veel vrouwen gebruiken die naar tevredenheid.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:34

Aan wasbare inlegkruisje, maandverband, luiers etc ga ik niet beginnen, dat vind ik echt te ver gaan :o

Wasnoten lijkt me wel wat. Waar kan je dat halen? Ik was nu met gewoon poeder, maar idd niet erg duurzaam.
Afwasmiddel gebruiken we klok eco afwasmiddel. Maar zit wel in een plastic fles.
Voor verdere schoonmaakproducten gebruik ik van jemako.

Wat gebruiken jullie in de vaatwasser?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:37


Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:49

Voor afwasmiddel is het merk Klok geloof ik een stuk beter voor het milieu.
Verder lees ik even mee of er bruikbare tips voorbij komen!

Edit: zie nu dat zij meerdere ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten hebben! Interessant :j. Wat ik me wel afvraag, en dat doe ik ook bij andere merken en vaatwastabletten: hoe milieu vriendelijk is dat “oplosbare” plastic zakje wat er omheen zit?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:05

Stipje. Ik heb sinds kort weer een houten afwasborstel i.p.v. plastic. Wil de wasnoten proberen, net als die deo uit een potje en lushproducten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:07

Alle schoonmaakmiddelen van ecover: werkt goed.

Ipv zilverpapier boterhamdoos.
Ipv vershoudfolie herbruikbare folie met bijenwas.

Er bestaan herbruikbare make-up afneemdoekjes.

Microvezel ipv keukenpapier.

Afwas niet omspoelen maar rechtstreeks in de vaatwas zetten (het wordt schoon).

Op lagere temp kleren wassen, enkel sport gaat nog op 30 of 40, rest op 20 graden.

En je huis goed isoleren :D

Al mijn oude kledij gaat naar de kringloop.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:10

Ecover wás verantwoord, maar helaas niet meer. Ik meen ivm de enorme hoeveelheden palmolie die ze gebruiken?

Microvezel doekjes moet je niet gebruiken, net zoals schuursponsjes: die laten microplastics los. Gewoon katoenen vaatdoekjes en een houten afwasborstel, sisalspons of luffa.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 19-03-19 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:10

Wellicht dat jullie dit weten mbt wasnoten: hoe fair trade en ecologisch verantwoord zijn ze? Ze worden immers niet in Nederland geplukt en daardoor zitten er best wat kilometers aan vast en dan natuurlijk de omstandigheden. Ik kan er bar weinig over vinden eerlijk gezegd.
Ik ben er wel geïnteresseerd in overigens, durf het vanwege mijn allergie alleen nog niet aan. :o zijn daar ervaringen mee?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:13

ha zo leer ik weer bij, ga eens kijken of er alternatieven zijn :j

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:19

Ik was niet tevreden over wasnoten. Met kleine kinderen echt niet ideaal. En ik las dan ook weer dat half India nu zonder zit omdat het ineens een export product is.
Ik gebruik nu ecover en ben erg tevreden.


Ik vind het heel lastig. Want het lijkt wel of elke keuze weer een ander probleem naar voren brengt.

Ik maak veel zelf. Schoonmaakmiddelen, schuursponsjes breien, ook een flinke moestuin.
Verder probeer ik echt het wegwerp plastic uit te bannen.

Maar je kan het niet op alle vlakken goed doen...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:22

Olikea schreef:
Ik was niet tevreden over wasnoten. Met kleine kinderen echt niet ideaal. En ik las dan ook weer dat half India nu zonder zit omdat het ineens een export product is.
Ik gebruik nu ecover en ben erg tevreden.


Ik vind het heel lastig. Want het lijkt wel of elke keuze weer een ander probleem naar voren brengt.

Ik maak veel zelf. Schoonmaakmiddelen, schuursponsjes breien, ook een flinke moestuin.
Verder probeer ik echt het wegwerp plastic uit te bannen.

Maar je kan het niet op alle vlakken goed doen...


Dat dus, dan blijf ik toch liever bij de waspoeder en schoonmaakazijn gevoelsmatig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:25

mijn poetshulp mag niet met schoonmaakazijn poetsen, dus dat hebben we hier ook niet meer liggen. Af en toe haal ik een fles voor in de wasmachine, we gebruiken ook nooit wasverzachter hier.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:30

Ik gebruik Oliva zeep als handzeep en onder de douche, had het gekocht bij Holland en Barrett maar kan het daar online even niet vinden. Fijne ervan vind ik dat het een hele korte ingredienten lijst heeft :)
https://www.biggreensmile.nl/products/o ... ctid=oliva

Voor mijn was en schoonmaakklusjes gebruik ik Ecover, maar wil dit updaten naar iets duurzamers als mijn voorraadje op is. De plastic verpakkingen lever ik wel weer in. Ook koop ik het liefst eco wc papier.
Ik heb een afwasborstel van bamboo met verwisselbare borstel (dus kan een nieuwe bamboo kop kopen als deze echt op is, dan is het handvat dus nog van de oude).
En ik heb idd ook katoenen vaatdoekjes.

En ik ben vegan, wat opzich al veel beter is voor de planeet. En ik koop eten liefst biologisch en zonder plastic, maar dat is helaas nog niet met alles beschikbaar waar ik woon (ik woon niet in NL). Ik moet een half uur autorijden of het laten bezorgen van die winkel, wil ik biologische appels mét plastic verpakking hebben. Terwijl op 7 minuten met de auto ik gewone appels zonder plastic kan krijgen. Dat is met veel producten zo waar ik woon. Soms is er gewoon eigenlijk geen goeie keus.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:36

Schuursponsjes van Sisal touw! Alternatief voor plastic sponsjes :)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:59

Freya6 schreef:
Schuursponsjes van Sisal touw! Alternatief voor plastic sponsjes :)


Maar wat een ellende om te breien.. Ik raad aan handschoentjes aan te trekken.

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:59


Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:16

Olikea schreef:
Freya6 schreef:
Schuursponsjes van Sisal touw! Alternatief voor plastic sponsjes :)


Maar wat een ellende om te breien.. Ik raad aan handschoentjes aan te trekken.


Je kunt ze ook online kopen :) Bij mij haakt een vriendin ze.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:38

poes schreef:
.....
Op lagere temp kleren wassen, enkel sport gaat nog op 30 of 40, rest op 20 graden.

....

Totdat je een keer te maken krijgt met een stevige schimmelinfectie.

Wat duurzaam betreft, ik vind dat tegenwoordig alles veel te veel in plastic zit. Maar om alles nou zo om te gooien, daar zie ik geen heil in. Ik bedoel, zolang ze in andere landen nergens naar kijken, wat heeft het dan voor zin? Net als zo'n belachelijke vliegshow van de week voor onze Willempie. Heel NL vindt dat de CO2 uitstoot veel te hoog is, en daar wordt ff een hoeveelheid uitgeblazen waar je bang van wordt. Hypocrisie ten top!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:41

Leuk, zo veel reacties al!

De wasnoten vond ik vooral erg interessant omdat ik zelf graag wat meer zelfvoorzienend zou willen worden, en een wasnotenboom schijnt hier prima te groeien. Ik wil er zelf wellicht eentje planten.
Maar hoewel de wasnoten natuurlijk wel van ver worden geïmporteerd schijnt het toch wel mee te vallen qua impact voor de bewoners in die landen. Op wikipedia staat: "De laatste jaren echter, winnen de Westerse wasmiddelen steeds meer terrein in India. Ook worden zeepnootbomen gekapt, omdat de vraag naar zeepnoten op dit moment dalend is."

verootjoo, ik koop mijn wasnoten bij de DM in Duitsland, maar ze zijn ook online te koop, hier bijvoorbeeld: klik
Ik doe echt heel lang met een kilo, meer dan een jaar. En dan druppel ik een paar druppels geurolie op het zakje.
Ik kan me voorstellen dat de noten minder fijn zijn met kleine kinderen en echt smerige was, maar voor onze was vind ik het erg fijn. Zelfs de muffe sportkleding ruikt hier fris.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet te koud was. Gewone kleding op 40 graden, maar ondergoed/handdoeken en keukendoeken gaan regelmatig in de kookwas.

Microvezeldoekjes gebruik ik ook niet graag.
Ik knip zelf oude katoenen kleding in stukjes, die gebruik ik als poetsdoek en vaatdoek. En verder gewoon ongebleekt keukenpapier, dat kan dan op de composthoop.

Dat merk Klok klinkt fijn. Weten jullie toevallig in welke winkels dat te koop is? Ga ik zeker eens proberen!

In plaats van deo gebruik ik meestal talkpoeder, maar ik moet toch eens opzoeken hoe milieuvriendelijk dat eigenlijk is.

Luffa inderdaad, die kwam ik laatst ook tegen. Ik moet nog steeds de zaden van de luffaplant bestellen, want het lijkt me geweldig om die zelf te kunnen kweken!

Olikea, je breit je eigen schuursponsjes? Nu ben ik wel heel benieuwd!! Dat klinkt wel erg gaaf om te doen!

De shampoo bars lijken me ook erg fijn. Ben ik ook al een tijdje van plan om eens aan te schaffen. Heb je ze zelf geprobeerd, Deleja?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:40

Sja, niks doen omdat andere mensen. Niks doen vind ik geen optie , iemand moet ergens beginnen en ik draag dan maar liefst zo min mogelijk bij aan de ellende



Wasmiddel gebruik ik van sonett , 1 vab de weinige waar ik tegen kan
Koop het in grootverpakking om zo min mogelijk verpakking te hebben

Afwasmiddel, ook sonett of sodasan

Deo heb ik nu van lekkerineenpotje omdat die ook vegan is , moet nog even we love the planet opmaken , daar zit bijenwas in :?
En heb ook ben&anna staan

Shampoo en conditioner ben ik nog zoekende in omdat ik nogal vlot overgevoelig reageer
Iets als shampoobars van lush staat garant voor een jeukhoofd bijvoorbeeld

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:46

Als deo gebruik ik nuud. Is een smeerbare deo. Alles bioblogisch, ook de verpakking is biologisch afbreekbaar (gemaakt van rietsuiker)

Voor de rest ook (af)wasmiddel van ecover. Shampoo van Urtekram. :)

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:50

Ik gebruik spullen van Method.
Vaak gekocht via de website van Big Green S mile (ook in NL, zelf gebruik ik BE site)
Is een website met vele ecologische producten (ook wasnoten), maar ook vegan en zo.
Veel merken die niet standaard in de lokale winkel te verkrijgen zijn.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:55

Annemiek, klok kun je in elk geval bij albert heyn kopen.
Ik vind het erg goed afwasmiddel.
Wat allesreiniger of wasmiddel betreft vind ik Seepje wel goed.

Ik lees even mee voor tips.

Voor de mensen die een tuin hebben,is er ook nog de spons komkommer.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sponskomkommer
Leuk om zelf te doen, handige spons !
en eigen groentes of fruit is natuurlijk ook weer fijn als je de ruimte hebt