Duurzame alternatieven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:05

Leuk topic. :)

Voor de was gebruik ik wel gewoon wasmiddel (nog), maar echt weinig per wasbeurt, je hebt maar een derde dopje ofzo nodig voor een volle was. Verder doe ik er dan een flinke dop schoonmaakazijn in, het ruikt niet heel lekker als het uit de was komt maar als je het luchtig laat opdrogen (liefst buiten als het mooi weer is) dan verdwijnt dat helemaal. En werkt ook zeer goed tegen biochemisch-wapen-zweetsokken :j

Rietjes enzo heb ik niet zo'n last van, ik gebruik ze niet en bestel amper frisdrank als ik eens ergens ben. Het vega restaurant hier kreeg ik laatst een bamboe rietje, erg leuk! Vroeg me wel af of ze die dan wassen of weggooien, lijkt me lastig schoon te maken.

Verder heb ik van die zakjes voor broodjes, eentje in mijn tas en eentje bij mijn vriend. Ook als ik zo'n voorverpakt broodje koop probeer ik er eentje te krijgen in dat zakje als ze er nog los hebben liggen :j

Make-up gebruik ik niet dus dat is handig :j
Een menstruatiecup zou ik ook wel willen maar ik kom er nooit aan toe om er een te bestellen. Eigenlijk wil ik gewoon een mirenaspiraal en hopelijk ben ik er dan helemáál vanaf

Qua zepen en deo's ben ik nog bezig alles op te maken _O-

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:09

Bij de Etos hebben ze mooie menstruatiecups!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:10

MarcoBorsato schreef:
Bij de Etos hebben ze mooie menstruatiecups!

Oh! Daar ga ik eens kijken dan, de drempel was het bestellen via internet en dat je hem niet vast kan houden enzo :o

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:12

Echt hendig he!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:12

Er zijn ook natuursponsjes op de markt, een soort vervanging van tampons. (ps ik moet heel hard lachen om je profiel Marco)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:16

Freya6 schreef:
Er zijn ook natuursponsjes op de markt, een soort vervanging van tampons. (ps ik moet heel hard lachen om je profiel Marco)


<3

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:19

watchthesky schreef:
8nnemiek schreef:
pnltl, bij café’s zou ik gewoon bij het bestellen al aangeven dat je geen rietje wil, als je ziet dat anderen een rietje in hun glas hebben.

Ik zag laatst glazen rietjes voorbij komen op internet. Dat lijkt me toch wel fijn. Niks lekkerder dan thuis een koud glas water/fris met ijsklontjes en een rietje, maar het onnodige plastic afval staat me zo tegen dat ik er al jaren geen nieuwe heb gekocht.

Ik heb metalen rietjes. Een euro per stuk bij Dille en Kamille!
Glas leek mij niet zo handig omdat ik nogal een kluns ben...
Herbruikbare chopsticks heb ik ook, en bij thuisbezorgd o.i.d. zet ik altijd in de opmerkingen dat ik geen bestek, extra bakjes saus of servetjes hoef.

Ik vind de menstruatiecup een geniale uitvinding, veel hygiënischer en voordeliger dan wegwerptroep. Wasbare inlegkruisjes vind ik wel erg duur voor hoeveel je er nodig hebt als je niet steeds halve wasjes wilt draaien. Misschien dat ik die eens zelf ga proberen te maken als ik het juiste materiaal kan vinden.
Als ik een kind had zou ik ook zeker geïnteresseerd zijn in wasbare luiers, dat scheelt hier in de gemeente ook flink in de afvalkosten. Het is hier betalen per leging, en we hebben momenteel echt heel weinig afval, maar met een kind in de luiers zou je je blauw betalen...

Leuk topic dit, ik leer weer hele nieuwe dingen!


Hoe werken die cups in hemelsnaam? GRAAG per PB HAHAwant ik wil echt de "ins en outs" weten. Lijkt me zo'n gedoe

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:26

Ins en outs, goeie woordkeuze :=

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:37

Magrathea schreef:
Ins en outs, goeie woordkeuze :=


:+ :Y)

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:52

Ik gebruik nu ongeveer 2,5 jaar een menstruatiecup. Vind het ook een geweldige uitvinding, zeker een aanrader! :D
Er is een topic hier op bokt, daar kun je al veel informatie in vinden. Ik zou zelf cutecotton adviseren voor het aanschaffen, hier kun je ook gewoon een mailtje naar sturen voor advies welke het beste bij jou past (letterlijk past dan wel te verstaan haha).
Ik had in eerste instantie er een die net iets te groot was, nu een kleinere en stevige en die zit echt super. :)

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:53

Over die cups is een heel lang topic op MWS, ooit gestart door Schuur volgens mij:
[MWS] Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Hier staat alles in wat je zou kunnen willen weten en ook tips over goede webshops en zo :j

Edit: mijn voorganger was sneller :D

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:03

watchthesky schreef:
Over die cups is een heel lang topic op MWS, ooit gestart door Schuur volgens mij:
[MWS] Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Hier staat alles in wat je zou kunnen willen weten en ook tips over goede webshops en zo :j

Edit: mijn voorganger was sneller :D

Maar jou link is beter. Geen idee hoe je dat zo in je bericht plaatst.. _O-

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:08

Hier ook al jaren gebruiker van een menstruatiecup,heerlijk ding!
Ook de kindjes hebben/hadden wasbare luiers.
Probeer ook zoveel mogelijk wegwerpplastic te mijden,bv kindjes krijgen naar school koekjes in een doosje mee ipv individueel verpakt.
Idem met drankjes,die gaan in een beker met dop ipv de brikjes en flesjes.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:04

watchthesky schreef:
Over die cups is een heel lang topic op MWS, ooit gestart door Schuur volgens mij:
[MWS] Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Hier staat alles in wat je zou kunnen willen weten en ook tips over goede webshops en zo :j

Edit: mijn voorganger was sneller :D


LOL ik las WORKshops in mijn snelheid..... :+

Thanks voor de link!

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:05

Leuk topic! Ik ben hier zelf ook al een tijd mee bezig, op allerlei vlakken.

Wat me vooral heel erg heeft geholpen is leren onderscheid te maken tussen wat ik nodig heb en wat ik wil. Heel vaak betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: 'Dit moet ik hebben!!' of 'Dit heb ik nodig!'
Maar dat is in vele gevallen niet zo. Ik heb daarom de afspraak met mezelf dat ik alles wat ik wil kopen op een lijstje zet en het minimaal twee weken op dat lijstje laat staan. Dan gebeurt het óf dat ik op een gegeven moment geen interesse meer heb, óf ik heb geen goede reden kunnen bedenken om het te kopen, óf ik heb wel een goede reden en dan koop ik het. :)) Over de tijd heen heeft me dit heeeeel veel geld en afval bespaard, en het heeft mijn houding tegenover consumptie veranderd.

Verder:
- Ik ben kritisch gaan kijken naar de bedrijven waar ik een contract mee heb, bijvoorbeeld voor energie, telefonie, verzekeringen, betaalrekeningen, enzovoort. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar ik zat bij bedrijven die geen verantwoordelijkheidsgevoel hadden omtrent de aarde. Daar ben ik dus van weg gestapt, en nu zit ik bij bedrijven die wel dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
- Ik ben vegetarisch gaan eten.
- Ik gebruik een menstruatiecup en sporadisch wasbaar maandverband.
- Ik koop brood in mijn eigen katoenen broodzakken bij de bakker.
- Ik heb mijn schoonmaakmiddelen drastisch uitgedund. Een tijdje heb ik geprobeerd met alleen azijn, baking soda en citroensap te werken en ik zit te twijfelen om daar misschien toch weer naar terug te gaan. Nu gebruik ik Ecover, omdat ik mijn flessen kan navullen bij de natuurvoedingswinkel in de stad. Dat scheelt veel plastic ten opzichte van de azijn, maar het kost veel meer energie en grondstoffen om het te maken (de palmolie is overigens duurzaam, RSPO-gecertificeerd). Sponsjes gebruik ik niet, in de douche gebruik ik een houten borstel. Voor de rest katoenen doeken.
- Ik koop zoveel mogelijk etenswaren zonder verpakking en biologisch. Groente en fruit koop ik los of ik neem mijn eigen zakjes mee om ze in te vervoeren.
- Ik probeer de hoeveelheid post die ik binnenkrijg zoveel mogelijk te beperken.
- Ik koop gerecycled wc-papier plasticvrij bij de Jumbo.
- Ik gebruik een bamboe tandenborstel en tandtabletjes in plaats van de plastic varianten.
- Ik gebruik altijd overal mijn herbruikbare waterfles.
- Ik gebruik geen plastic tassen.
- In koken ben ik niet zo heel goed, maar ik probeer wel vaak te koken met producten die in het seizoen zijn.
- Ik ben gestopt met het gebruik van make-up en huidproducten. Sporadisch gebruik ik lavendelolie als mijn gezicht heel droog is, en als ik scrub nodig heb maak ik dat van olie en koffiedik of suiker.
- Ik gebruik een shampoobar, geen andere haarproducten.
- Deo maak ik zelf met kokosolie, baking soda en maïzena.
- Ik scheer oksels etc. alleen als ik het echt wil of nodig vind. Ik heb nu zo'n damesscheermes van de Hema, maar ik wil daarna wel over op de safety razor denk ik.

Ehhhh, er is vast nog wel meer. Maar dit is waar ik zo even op kom. :))

Edit: Oh ja, herbruikbare lunchtrommel, food huggers voor aangesneden fruit en groente, glazen bakken en plastic bakken die ik nog had voor invriezen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:20

EvelijnS schreef:
Leuk topic! Ik ben hier zelf ook al een tijd mee bezig, op allerlei vlakken.

Wat me vooral heel erg heeft geholpen is leren onderscheid te maken tussen wat ik nodig heb en wat ik wil. Heel vaak betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: 'Dit moet ik hebben!!' of 'Dit heb ik nodig!'
Maar dat is in vele gevallen niet zo. Ik heb daarom de afspraak met mezelf dat ik alles wat ik wil kopen op een lijstje zet en het minimaal twee weken op dat lijstje laat staan. Dan gebeurt het óf dat ik op een gegeven moment geen interesse meer heb, óf ik heb geen goede reden kunnen bedenken om het te kopen, óf ik heb wel een goede reden en dan koop ik het. :)) Over de tijd heen heeft me dit heeeeel veel geld en afval bespaard, en het heeft mijn houding tegenover consumptie veranderd.

Verder:
- Ik ben kritisch gaan kijken naar de bedrijven waar ik een contract mee heb, bijvoorbeeld voor energie, telefonie, verzekeringen, betaalrekeningen, enzovoort. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar ik zat bij bedrijven die geen verantwoordelijkheidsgevoel hadden omtrent de aarde. Daar ben ik dus van weg gestapt, en nu zit ik bij bedrijven die wel dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
- Ik ben vegetarisch gaan eten.
- Ik gebruik een menstruatiecup en sporadisch wasbaar maandverband.
- Ik koop brood in mijn eigen katoenen broodzakken bij de bakker.
- Ik heb mijn schoonmaakmiddelen drastisch uitgedund. Een tijdje heb ik geprobeerd met alleen azijn, baking soda en citroensap te werken en ik zit te twijfelen om daar misschien toch weer naar terug te gaan. Nu gebruik ik Ecover, omdat ik mijn flessen kan navullen bij de natuurvoedingswinkel in de stad. Dat scheelt veel plastic ten opzichte van de azijn, maar het kost veel meer energie en grondstoffen om het te maken (de palmolie is overigens duurzaam, RSPO-gecertificeerd). Sponsjes gebruik ik niet, in de douche gebruik ik een houten borstel. Voor de rest katoenen doeken.
- Ik koop zoveel mogelijk etenswaren zonder verpakking en biologisch. Groente en fruit koop ik los of ik neem mijn eigen zakjes mee om ze in te vervoeren.
- Ik probeer de hoeveelheid post die ik binnenkrijg zoveel mogelijk te beperken.
- Ik koop gerecycled wc-papier plasticvrij bij de Jumbo.
- Ik gebruik een bamboe tandenborstel en tandtabletjes in plaats van de plastic varianten.
- Ik gebruik altijd overal mijn herbruikbare waterfles.
- Ik gebruik geen plastic tassen.
- In koken ben ik niet zo heel goed, maar ik probeer wel vaak te koken met producten die in het seizoen zijn.
- Ik ben gestopt met het gebruik van make-up en huidproducten. Sporadisch gebruik ik lavendelolie als mijn gezicht heel droog is, en als ik scrub nodig heb maak ik dat van olie en koffiedik of suiker.
- Ik gebruik een shampoobar, geen andere haarproducten.
- Deo maak ik zelf met kokosolie, baking soda en maïzena.
- Ik scheer oksels etc. alleen als ik het echt wil of nodig vind. Ik heb nu zo'n damesscheermes van de Hema, maar ik wil daarna wel over op de safety razor denk ik.

Ehhhh, er is vast nog wel meer. Maar dit is waar ik zo even op kom. :))

Edit: Oh ja, herbruikbare lunchtrommel, food huggers voor aangesneden fruit en groente, glazen bakken en plastic bakken die ik nog had voor invriezen.


Over palmolie is nu echter heel veel te doen las ik. Dat het lang niet meer zo duurzaam is wegens groot verbouw etc. Heb er iets over gelezen deze week dat het niet meer als duurzaam toelaatbaar gaat worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:24

EvelijnS schreef:
- Ik ben kritisch gaan kijken naar de bedrijven waar ik een contract mee heb, bijvoorbeeld voor energie, telefonie, verzekeringen, betaalrekeningen, enzovoort. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar ik zat bij bedrijven die geen verantwoordelijkheidsgevoel hadden omtrent de aarde. Daar ben ik dus van weg gestapt, en nu zit ik bij bedrijven die wel dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben.


Dit vind ik een heel goede toevoeging aan dit topic. Info is te vinden op bijvoorbeeld:
Voor energieleveranciers; https://www.welkeenergieleverancier.nl/is-het-groenst/
Voor banken; http://www.eerlijkebankenwijzer.nl
Voor internet/telecombedrijven; https://www.rankabrand.nl/telecom-internet

Over bokken hoef je je trouwens niet schuldig te voelen, bokt wordt "groen"gehost ;)
https://www.thegreenwebfoundation.org/g ... ww.bokt.nl

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:26

Oh interessant Zilfstar! Weet je toevallig nog waar je dat hebt gelezen?

Blijheid: Super, die linkjes! En over Bokt, daar had ik niet eens over nagedacht. :') Go Bart! :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:56

Leuk topic! Wij houden ons ook wel bezig met dit onderwerp. Wij zijn vegan en bewust kinderloos dus dat heeft vanzelf al een goede impact op het milieu, maar dit zijn andere inspanningen die we doen:

- 1 van de 2 auto's hebben we weggedaan en vervangen door een 125CC motor. Superzuinig ding, en zorgt er voor dat we ook onze ene auto nu vaker aan de kant kunnen laten staan.
- Wij gaan niet op reis met het vliegtuig, als dat ooit gebeurt zal dat een uitzondering zijn.
- Ik koop superveel tweedehands. Als ik iets nodig heb (of wil) zoek ik altijd tweedehands. Dat trek ik door voor alles: iPhone, iMac, andere elektronische apparaten, kledij, schoenen, accessoires, decoratie, meubels, zelfs onze deuren/ keuken en badkamer (we zijn a.h. renoveren) hebben we tweedehands gevonden. Schoenen doe ik wel enkel miskopen van mensen die nog niet echt gedragen zijn. Ondergoed koop ik wel altijd nieuw :+
- Ik heb herbruikbare pads ter vervanging van watjes in de badkamer, om bvb gezichtsreiniger aan te brengen, makeup te verwijderen enz.
- Er zitten textiel herbruikbare draagtassen in de auto en in mijn handtas enzo.
- Vaste zeep blokken (ook shampoo), ik doe ook aan lowpoo. Ik was mijn haar maar 1x per week.
- Afwas- en wasmiddel is nog een beetje een zoektocht, momenteel Seepje vloeibaar en Seepje wasnoten, maar dat komt van ver... ook niet bepaald ecologisch. Ecover is geen optie want is niet zo heel milieuvriendelijk als het doet vermoeden (dan heb ik over het product zelf en niet de productie) en Sonett bijvullen gaat niet meer in de natuurwinkel waar we dit normaal steeds deden. Dus dat is nog te zien. Ik hoop terug een andere natuurwinkel in de buurt te vinden waar ik opnieuw Sonett kan hervullen.
- Deo heb ik van Lekkerineenpotje.
- De safety razor staat op de wishlist hier, maar ga m'n huidig mesje wel nog gebruiken tot ie sneuvelt (ik doe er lang mee, scheer niet zo vaak).
- Ook heb ik een hele collectie vershouddoosjes, drinkflessen en thermosbekers e.d. voor onderweg.
- Menstruatiecup
- Voor de snelle meeneemhap onderweg of op festivals e.d. heb ik altijd een eigen meeneembestek mee in mijn handtas. Als ik het op voorhand weet steek ik ook kommetjes in mijn tas.
- Koud water id douche opvangen om mee te kuisen of de planten water te geven.
- WC papier en keukenrol is altijd van de ecovariant in de winkel. Keukenrol gebruiken wij wel maar beperkt, ik heb een hele stapel vaatdoekjes. Zakdoeken van katoen.
- Ook geen onbelangrijke vind ik, ivm het keukenrolpapier beperken: Na de bij ons onbeschermde seks (vriend liet een vasectomie doen) nemen wij geen papieren doekje oid om komaf te maken met 'vochtjes' :+ maar ik heb bij ons kleine gasthanddoekjes in het nachtkastje zitten die enkel en alleen daar voor dienen en dan gewassen worden.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:03

Oh ja, tweedehands kopen doe ik inderdaad ook zoveel mogelijk. :j Goede toevoeging! Mijn Fairphone 2 heb ik als outlet gekocht bij een webshop, was als nieuw. Nu had ik Fairphone ook wel graag willen steunen, maar gezien de grondstoffen ben ik toch maar voor de outlet gegaan.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:07

antje_vip schreef:
Ik heb deze deo: https://www.lekkerineenpotje.nl/
Ruikt lekker, werkt goed, geen chemische rommel, geen mistige walm waar je in stikt :D

Ik had in Duitsland 'vegan' deo gekocht (merk: CD, te koop bij DM Drogeriemarkt). Werkt overdag geweldig, maar de volgende ochtend stink je naar een complete uientuin. Dat heb ik met de gewone deo uit de supermarkt nog nooit aan de hand gehad (afkloppen). Met die gewone deo kan ik zelfs de volgende dag een keer overslaan zonder te stinken.
Hoe ervaar jij jouw deo de volgende ochtend?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:11


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:16

Shenavallie schreef:
antje_vip schreef:
Ik heb deze deo: https://www.lekkerineenpotje.nl/
Ruikt lekker, werkt goed, geen chemische rommel, geen mistige walm waar je in stikt :D

Ik had in Duitsland 'vegan' deo gekocht (merk: CD, te koop bij DM Drogeriemarkt). Werkt overdag geweldig, maar de volgende ochtend stink je naar een complete uientuin. Dat heb ik met de gewone deo uit de supermarkt nog nooit aan de hand gehad (afkloppen). Met die gewone deo kan ik zelfs de volgende dag een keer overslaan zonder te stinken.
Hoe ervaar jij jouw deo de volgende ochtend?


Ik heb zoiets nog nooit ervaren met Lekker In Een Potje. Supertevreden van :j

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:22

Hier ook groot fan van Lekkerineenpotje! Werkt voor mij beter dan reguliere deo's.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:29

Leuk topic.

Deo gebruik is van Nude, geweldig en zelfs de verpakking is verantwoord

Om af te wassen, wassen en poetsen Seepje, Method, Ecover of Marcels’s Greensoap.

Sinds een jaar gebruik ik een menstruatiecup, wil echt niets anders meer (https://www.cutecotton.nl). Ik heb ook een wasbaar inlegkruisje, maar durf het nog niet te proberen :-)

Qua make-uw etc probeer ik steeds meer van Dr. hauska of Welada te kopen.
Geen gebruik van wegwerpzakjes etc. Neem mijn eigen papierzakjes mee naar de groenteboer etc.

Iemand nog een goede oplossing om vlees te kopen? Naast minder vlees wil ik ook dat ik niet overal er een plastic bakje bij krijg :(
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 20-03-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt