Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud op zwemles?

 
Profiel   

Mijn zussen zaten al op zwemles en ik moest en zou óók meedoen!! Dus ik heb op 4 jarige leeftijd in 23 weken A B en C gehaald. Later nog voor zwemvaardigheid 1 en 2 gegaan.

Als hij zo van zwemmen houd kan je altijd informeren bij een badmeester/juf of ze even mee willen kijken en beoordelen of hij er klaar voor is! Zij zijn tenslotte de mensen met de meeste kennis :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 18:33 



 
Profiel   

Als hij water leuk vindt en daar vaak te vinden is, zou ik gewoon kijken wat er kan. Het doel hoeft trouwens niet een diploma te zijn - het doel is in eerste instantie dat 'ie zichzelf weet te redden in het water. Is dat nog niet genoeg voor een diploma, dan is dat ook niet erg, zolang hij maar veilig de kant kan bereiken.

Misschien is het vanuit dat idee ook veel makkelijker om te proberen: dat wat hij leert, leert hij, en als het dan op een bepaald moment niet zo meer wil, dan stop je een tijdje met de lessen?

De badmeester/juf vragen om mee te kijken lijkt me ook een prima idee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 19:33 



 
Profiel   

Wij gaan ze op les doen vanaf hun vijfde. Schijnt dat ze dan fysiek beter in staat zijn om te leren zwemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 19:46 



 
Profiel   

Ik ben zwemlesgever. Wij doen vanaf 4 jaar echte zwemles. Wel is het erg afhankelijk van het kind of ze het dan al aankunnen of niet. Ieder kind is anders!

Vaak raden we wel aan om minstens tot 4,5 jaar te wachten. Dan zitten ze ook al een poosje op school en kunnen ze zich vaak beter concentreren, omdat ze dan al meer geleerd hebben wegens het feit dat ze leren luisteren en opletten enz.

Kinderen die vlak voor de zomervakantie jarig zijn (bv juni) raden we aan om na de kerst pas te starten. Zijn ze rond de kerst jarig, laten wachten tot na de zomervakantie (of juist er in, zodat ze al een goede start hebben kunnen maken, zonder dat ze een lange vermoeiende schooldag hebben gehad).

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 19:59 



 
Profiel   

Ik heb jaren zwemles gegeven en het is ook net wat je als ouder verwacht.
met 4 jaar kan je de kinderen prima water vrij maken, maar het echte zwemmen lukt pas half jaar later.
dit heeft te maken met de motorische ontwikkeling van het kind.

watervrij bedoel ik: voelen zich veilig in en onder water.
kunnen bij per ongeluk te water raken zelfstandig boven komen en de kant pakken.
*met goede lesgever ook wanneer het kind verder van de kant af is geraakt.
heel simpel gezegd je leert kind drijven op de rug en trappelen naar de kant.

Maar verwacht je met 4 jaar dat ze dan in 1 jaar hun a diploma behalen, dan zeg ik wacht maar even tot ze 5 zijn. Wil je alvast les zodat je kind bij per ongeluk te water raken zelf al naar de kant kan komen dan zeg ik, doe gerust vanaf 4.

MITS ze de juiste zwemmethode gebruiken en niet met het ouderwetse afbouw kurken systeem werken
Anders leren ze dat hele watervrij waar ik het over heb niet in het begin, maar pas op het eind...
maar goed dat is een andere discussie.. :')


Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 07-04-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:07 



 
Profiel   

Zoontje begon toen hij ruim 3 was met jonge kinderen zwemles. Hier leren ze drijven, trappelen, begin van borst crawl. En meer begin dingetjes. Gecombineerd met spelletjes.

Inmiddels is hij 4.5 en zwemt hij voor zijn A diploma. En het gaat super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:12 



 
Profiel   

Lampje: watervrij is hij al behoorlijk, hij raakt niet in paniek en kan al goed drijven en trappelen. Naar de kant komen lukt hem nog niet.

Het is een laco zwembad, weet niet of je dat wat zegt. Ze geven les met van die drijfvestjes (krokobill), dus wel een moderne methode volgens mij

Ik denk dat we gewoon nog zelf lekker door blijven zwemmen en dan met 4,5 zo’n beetje voor de zwemles gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:13 



 
Profiel   

OWWW neee niet die zwemvestjes XDXDXD

dat is hetzelfde als kurken alleen dan een vestje met blokjes die er dan 1 voor 1 uit gaan
dan heb je zelfs de kans dat je zijn watervrijheid en drijfvermogen verpest door die vestjes.

als het even kan zou ik toch zoeken naar een zwembad die zonder directe drijfmiddelen werkt
(als in vestjes/kurken etc.)
kan er een essay over schrijven, maar zoals ik al zei is een andere discussie

nog aanvulling op malih, wanneer ze met 3.5/4 op les gaan zag ik dat gemiddeld 5 van de 10 kinderen stagneerde op het technische zwemmen. Zij haalde ook met 1.5 jaar het diploma, en de andere 5 dus zoals jou kind malih :) redde het in een keer door.

maar dat ligt wel aan de motorische ontwikkeling van het kind.
vaak kreeg ik ook ouders, ja maar fietsen lukt ook in 1 dag.
owja? en de loopfiets/zijwieltjes etc dan? hoe vaak en lang heeft hij daar eerst mee gefietst?
precies.. het leren fietsen gaat ook niet in 1 dag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 20:17 



 
Profiel   

Ik geef zelf zwemles, en het is heel erg verschillend per kind. Als de kinderen naar school gaan leren ze luisteren naar de juf en een stukje structuur. Zoals je beschrijft is je kind al erg watervrij, dit werkt zeker in je voordeel met de zwemlessen zelf. Zoals eerder al genoemd is het aanleren van combinaties; met name de schoolslag, dit is geen "natuurlijke" slag voor een kind lastig.

Persoonlijk ben ik geen fan van zwemvestjes, kurkjes en andere "vaste" drijfmiddelen. Ieder bad heeft hier zijn eigen methode voor ontwikkeld en dat is ook niet erg, je moet kijken waar je als ouder het beste gevoel bij hebt :). Kortom, vanaf 4 jaar op zwemles kan prima, echt de techniek komt gemiddeld vanaf 4,5/5 jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:14 



 
Profiel   

Fijn die tips over drijfvestjes :)
Ik had net aangemeld voor eind April en heb n.a.v dit topic even nagelezen. Ze gebruiken inderdaad geen vestjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:18 



 
Profiel   

Ik was 6 toen ik op zwemles mocht. Ik wilde al graag eerder, want mijn klasgenootjes zater er al op, maar mijn ouders wilden wachten tot ik wat ouder was. Ik heb mijn diploma's wel in no time gehaald, omdat ik wat ouder was dan de andere kinderen.

Als je niet voor een pakket betaalt maar voor het aantal lessen, dan is het wel het overwegen waard om iets langer te wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:20 



 
Profiel   

Kan hij zich ook echt al een hele les concentreren? Is hij motorisch handig genoeg om instructies in bewegingen om te zetten?

Zo ja, doen! Zo nee, misschien een beetje zonde van je geld. Dan kan je beter wachten tot bv zijn motoriek voldoende is en ben je net zo snel klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:23 



 
Profiel   

Hier al met 10 weken naar babyzwemmen, wekelijks 30 min watervrij maken samen met papa.
Met 4 jr alleen het water in en echt begonnen met zwemslagen. Hij wordt volgende week 5 en zal over paar weken afzwemmen voor zijn A diploma.
Let wel, hij vindt het super leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:26 



 
Profiel   

Mijn oudste starten met 6 jaar. Totaal niet water vrij en heeft gekrijst de eerste lessen begonnen in mei diploma A gehaald in het eerste weekend van september.
B heeft hij het jaar er op gedaan (ze lessen in een buitenbad). Zelfde periode als A. Dus eigenlijk A en B in 8 maanden totaal.

Tweede zoon is met 4,5 gestart hij wou zo graag. Maar hij was veel te speels en had de kracht niet. Hij mag dit seizoen dus opnieuw voor A.

Mijn dochtertje gaat pas op les als ze 5 jaar of ouder is.
Dan zijn ze sterker.


Lessen voor A is hier trouwens 3x per week 30 minuten.
B 2x per week 45 minuten.
Kosten zijn ook veel leuker dan lessen in een binnenzwembad.

+/- 90 euro voor 4 maand voor A
En +/- 70 euro voor 4 maanden B.

Wij hebben een badjuf die op de ouderwetse manier lesgeeft (kurkjes en bandjes en dan steeds minder).
De badmeester doet ze vanaf dag 1 zonder kurk, vest of bandjes in het water ze krijgen zo'n slang mee. Leren ze enorm snel van zwemmen
Beide leraren krijgen ze les van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:34 



 
Profiel   

Mijn zoon gaat met 3,5 zwemmen. We wonen op een schiereiland, aan 3 kanten water dus. Het zal me een worst wezen dat hij er 3 jaar over doet om A te halen. Zolang hij maar kan drijven en ik dus wat extra tijd heb mocht hij te water vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:41 



 
Profiel   

Ik was 3.
Wij hadden achter ons huis een grote sloot en de vorige bewoners van ons huis hebben hun kind verloren aan die sloot (verdronken). Dus mam heeft haar vuist op tafel geslagen en ze wilden het wel proberen hoever ik was qua ontwikkeling. Het ging prima. Maar niet ieder kind is er rijp voor met 3 jaar. Dan blijft de vaardigheid simpelweg niet hangen omdat het brein nog niet klaar is daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:45 



 
Profiel   

Ligt er per zwembad wel aan merk ik hier. Oudste is met 6 begonnen omdat er een jaar wachtlijst was. (Wist ik niet.) Dus zij zit met 5 jarige in het groepje. Maar ik merk dat zij wel een stuk sterker is dan de rest en het makkelijker haalt. Want a heeft ze met de helft van de lessen gehaald (maar 1 keer zwemmen ipv 2 keer per week omdat 2 keer per week voor mij niet haalbaar was.)
Bij ons in het zwembad beginnen ze dus met 5 jaar. Terwijl ze een dorp verder al met 4 jaar beginnen.
Ik vind persoonlijk 5 jaar prima. Dan zijn ze sterker qua kracht en uithoudingsvermogen en ook met aandacht erbij kunnen houden.
Jongste heb ik met 3.5 dus al ingeschreven zodat hij met 5 jaar meteen aan de beurt is.
Als we nu naar het zwembad gaan dan krijgt hij bandjes om die je op dr rug dichtklikt. Krijgt hij dus niet zelf af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:51 



 
Profiel   

Ikzelf ben vroeger op de kleuterschool leeftijd huilend en krijssend naar zwemles gesleept iedere week. Ook geen aanrader :')
Ik weet niet of het daar door gekomen is maar ik ben nog altijd bang voor water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:52 



 
Profiel   

Mijn dochtertje was motorisch niet heel sterk. Ik heb bewust pas met 5 jaar op zwemles gedaan. Ze was totaal niet watervrij nog, maar doordat ze krachtiger was dan de 4 jarigen in haar groepje, ging ze als een speer. Uiteindelijk na 5 lessen een groep opgeschoven omdat ze sneller ging dan de rest. Met 11 maanden zwemles had ze haar a b en c. Ik pleit dus echt voor het wachten tot ze 5 jaar zijn. Ze zijn wat geconcentreerder, krachtiger, en ze gaan gewoon sneller door het lesprogramma wat in ons geval erg goed was voor haar zelfvertrouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:54 



 
Profiel   

Dat zelfvertrouwen is hier ook heel belangrijk ivm sterke neiging tot faalangst :j
Er zijn echter ook genoeg wildebrasjes die daar geen sprankje last van hebben :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 21:58 



 
Profiel   

Ik woon aan water dus van mij moesten ze best vroeg op zwemles.De oudste is gewoon in het zwembad op zemles geweest van af zijn 4e ook die kon met 5 ook erg goed zwemmen.Mijn jongste was net geen 3 en dan is ze gestart met privelessen.Ze wilde zelf graag zwemmen en kon dit dan ook vrij vlot dankzij de prive lessen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 22:10 



 
Profiel   

Overigens naast de leeftijd van je kind is het ook belangrijk hoe groot het zwemgroepje is. Vrienden van ons hebben kinderen die zwemmen in groepjes van 8. Die van ons zwemt in een groepje van 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-19 22:35 



 
Profiel   

Als ik dit zo lees over watervrij zijn en kurken bandjes en dergelijke, zijn die puddlejumpers voor peutertjes dan wel goed of kan je beter gewone zwembandjes halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 00:29 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ikzelf ben vroeger op de kleuterschool leeftijd huilend en krijssend naar zwemles gesleept iedere week. Ook geen aanrader :')
Ik weet niet of het daar door gekomen is maar ik ben nog altijd bang voor water.


Hier nog een. Ik was 5 toen ik begon en volgens mij had ik met 8 jaar eindelijk A en B. Ik kan nu nog steeds niet echt zwemmen. Kan enigszins baantjes trekken en that’s it.
Ik heb er ook een hekel aan, ik heb niks met in het water. Zit veel liever op het water in mijn skiff of op de sup (& nee ik zorg er wel voor dat ik niet om ga :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 00:41 



 
Profiel   

Is er niet een speciale peuterles? Dat lijkt me ideaal. Zoiets heb ik ook gehad geloof ik, was nog niet voor mij A maar gewoon spelen in het water met 2 juffen en iets van 10 kinderen ofzo. Was erg leuk en daardoor kon ik tenminste gewoon mee als we gingen zwemmen in een meertje ofzo. Voor mijn A ging ik pas toen ik naar het diepe ging.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 00:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen