Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud op zwemles?

 
Profiel   

Bij mij kon het met 4 jaar. Maar ben ik met 3,5 op zwemles gestuurd. Iets met water aantrekkingskracht en van de bodem van een zwembad geplukt voor de zoveelste keer waar ik "zat te slapen" volgens eigen zeggen. Mijn ouders konden me gewoon niet van water weghouden. Dus na overleg op verzoek van de badmeester na de zoveelste redding dus naar les gestuurd :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:41 



 
Profiel   

Mavelle schreef
Als ik dit zo lees over watervrij zijn en kurken bandjes en dergelijke, zijn die puddlejumpers voor peutertjes dan wel goed of kan je beter gewone zwembandjes halen?


Ik heb altijd begrepen dat die bandjes beter zijn. Maar waarom dat precies is weet ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:57 



 
Profiel   

Ik had nog school zwemmen, en toen was ik 4/5 denk ik(?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 07:59 



 
Profiel   

Ik heb jaren geleden een tijd zwemles gegeven, en het hangt inderdaad ontzettend af van het kind. Als je kind aanleg heeft en het snel oppakt kan je zeker met 3,5/4 jaar beginnen. Hou er wel rekening mee dat dingen als balans, uithoudingsvermogen ed echt nog niet zo goed ontwikkeld zijn en het dus voor veel kinderen toch lastiger is.
Ik heb het vaak meegemaakt dat kinderen ontzettend vroeg op zwemles gezet worden, en uiteindelijk gedemotiveerd worden omdat de rest van de klas (oudere kindjes weliswaar) sneller door mogen naar het volgende bad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:00 



 
Profiel   

Wij zijn hier met 5 begonnen.. het eerste jaar zit er bijna op. Ik verwacht nog een jaartje en dan heeft hij zijn diploma wel.
Volgens de zwemclub wil vroeg beginnen niet zeggen dat ze sneller een diploma hebben. Wel dat ze langer op zwemles zitten. Het heeft toch te maken met de motorische ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:08 



 
Profiel   

Ja precies tutti_frutti, het is net wat je als ouder verwacht :) wil je vanwege redenen (wat dan ook) snel door de zwemlessen heen. kan je beter wachten, vooral als je kind toch al watervrij is.
wanneer ik een 6 jarige kreeg die nog niet eens met zijn grote teen het water in ging had ik wel zoiets van |o Waarom is hier niet eerder mee gezwommen.
want laten we wel zijn, hoe jonger het kind hoe makkelijker over angsten heen te krijgen.

DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)

waarom bandjes en geen vestjes?
met bandjes blijft een kind vrij in het water en leert het al zijn buikspieren (corestability) te gebruiken. op rug liggen/buik liggen moet het kind zelf doen. bandjes zorgen alleen dat het hoofd weer boven water komt/blijft.
vestjes doen alles voor het kind, dus de corestability (buikspieren etc.) vervalt. het kind hoeft niks te doen met zijn romp/heupen/buikspieren om zichzelf te kunnen verplaatsen. dit doet het vestje.
je hebt ook bandjes met een soort half vestje er aan vast, dit zit alleen als een soort extra gesp over de borst van het kindje. Dat is prima, want de benen naar achteren verplaatsen of naar voor (buik/rug ligging) moet het kind nog zelf doen. En dit is de basis voor het leren drijven! en dus zwemmen.

het kurken systeem is achterhaald (ja je leert het uiteindelijk wel hoor :) )
want dat is zoiets als leren fietsen op een home trainer en vervolgens verwachten dat het los kan fietsen. De basis het evenwicht, is stap 1 niet stap 100 8)7 Vaak zie je bij dit soort methoden dat kinderen de benen naar de bodem gaan bij schoolslag/rugslag. Want het heeft nooit geleerd dat hij/zij zijn buikspieren moet gebruiken om zijn benen/billen omhoog te houden. Kan je ze vervolgens wel weer leren, maar je kind krijgt eerst weer een overlevingsslag en als je kind al wat onzeker is werkt deze methode zeker niet mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:21 



 
Profiel   

hoe eerder hoe beter zeg ik altijd maar.

zelf had ik vroeger voor mijn 4 al mijn a diploma.

mijn zoontje( week oud) gaat naar 3 maanden lekker mee zwemmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:23 



 
Profiel   

hoe eerder hoe beter ben ik het mee eens :D
*MITS je als ouder niet verwacht dat ze binnen een bepaalde vastgestelde tijd het diploma halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:25 



 
Profiel   

Hier met beide babyzwemmen en peuterzwemmen gedaan. Dit was doordeweeks dus toen ze met 4 naar school gingen kon je dit niet meer voortzetten.
Omdat ik het zonde vond als ze een jaar lang weinig zouden zwemmen, heb ik ze gelijk met 4 op zwemles gedaan.

De oudste heeft een jaar en 4 maanden over A, B en C gedaan. A duurt altijd het langste. B en C duurde hier ieder 3 maanden.

De jongste is zelfs iets voor haar 4 begonnen, omdat er een plaatsje vrij kwam. Toen zij begon duurde de zwemlessen qua tijd langer dan destijds bij de oudste.
Zij had in een jaar en een maand A, B en C. Daarna is ze nog doorgegaan met snorkelen en survivalzwemmen en heeft hier ook een diploma in.

Watervrij zijn en het leuk vinden is erg belangrijk. Een kind dat wat angstig is en het erg spannend vindt en geen waterrat is zou ik zelf niet snel met 4 al op zwemles doen.
Daar zou ik zelf eerst mee gaan oefenen om ze watervrij te krijgen en hopen dat ze het daardoor ook wat leuker gaan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:33 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)

Mijn zoon is daardoor jarenlang bang geweest voor water. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:34 



 
Profiel   

Brainless schreef
lampjerulez schreef
DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)

Mijn zoon is daardoor jarenlang bang geweest voor water. -O-


Dan vraag ik mij af wat je hebt gedaan :D
maar ik zal je ff pben :) ander gaan we erg off topic

vaak is het zo dat als een kind heel hard gaat krijsen de ouder/volwassene het kind weer vastpakt --> bevestiging dat het dus inderdaad eng is. Wat ik deed was wel ''vasthouden'' maar dan alleen de handjes zodat het wel steun kreeg als in troost (en veel praten). Maar niet de bevestiging: ''het is inderdaad eng''
Vervolgens ga je van de kant af springen, met handjes vast, als het kind er klaar voor is stapjes verder; met 1 hand, daarna alleen nog opvangen, daarna los.


Laatst bijgewerkt door lampjerulez op 08-04-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:35 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
waarom bandjes en geen vestjes?
met bandjes blijft een kind vrij in het water en leert het al zijn buikspieren (corestability) te gebruiken. op rug liggen/buik liggen moet het kind zelf doen. bandjes zorgen alleen dat het hoofd weer boven water komt/blijft.
vestjes doen alles voor het kind, dus de corestability (buikspieren etc.) vervalt. het kind hoeft niks te doen met zijn romp/heupen/buikspieren om zichzelf te kunnen verplaatsen. dit doet het vestje.
je hebt ook bandjes met een soort half vestje er aan vast, dit zit alleen als een soort extra gesp over de borst van het kindje. Dat is prima, want de benen naar achteren verplaatsen of naar voor (buik/rug ligging) moet het kind nog zelf doen. En dit is de basis voor het leren drijven! en dus zwemmen.


Hier hebben ze juist leren zwemmen met een vest. Bandjes vonden ze hier altijd zo vervelend omdat dat de armpjes zo omhoog trekt en beperkt in de bewegingen. En daarbij heb ik het 2 keer meegemaakt dat ze in het water sprongen met armen in de lucht en er zo 1 of zelfs 2 bandjes afvlogen.

Hier hebben ze leren zwemmen met een easy swim zwemvest. Als kinderen niets deden gingen ze toch net iets onder water. Ik vond ze er juist vrijer in en daarnaast konden er van de 4 drijvers ook 2 of alle 4 de drijvers eruit gehaald worden.
Ze gingen er in ieder geval niet vanzelf mee op hun rug of buik drijven.

Daarnaast gingen ze in de zwemles in ondiep water zonder drijfmiddelen oefeningen doen en in het diepere water met vest om oefeningen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:43 



 
Profiel   

Mijn ouders hebben vroeger met mij altijd baby en peuter zwemmen gedaan.
Toen A en B in 1 jaar tijd. Daarna ben ik naar de zwemvereniging gegaan, 2x per week zwemmen en 1x per jaar afzwemmen. Dus C in 1 jaar tijd, vervolgens nog doorgegaan tot mijn 17de of 18de. Daardoor nu 27 zwemdiploma's :o
Zwemmend redden 1, 2, 3, snorkelen 1, 2, 3, balvaardigheid 1 en 2, survival 1, 2, 3, kunstzwemmen 1, 2, 3 en nostalgische zwemslagen 1, 2, 3.
Tussendoor hadden wij ook clubkampioenschappen, brevetzwemmen en noem maar op.

Zwemmen altijd erg leuk gevonden :D Voor wedstrijdzwemmen had ik geen ambities, lang leve eigen pony's maar vorig jaar op mijn 26ste gaan waterpolo :D

Ik heb leren zwemmen zonder bandjes en heb voor mijn opleiding in verschillende zwembaden stage gelopen, maar ik vind lesgeven zonder hulpmiddelen het allerleukste en persoonlijk waar ze veel van opsteken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:45 



 
Profiel   

Olikea schreef
Volgens de zwemclub wil vroeg beginnen niet zeggen dat ze sneller een diploma hebben. Wel dat ze langer op zwemles zitten. Het heeft toch te maken met de motorische ontwikkeling.


Klopt, hier zag je kindjes die er eigenlijk totaal nog niet aan toe waren. Maar ook oudere kindjes die motorisch minder handig waren. Ik vond het zelf vrij opvallend dat de meiden uit de groep wat sneller gingen dan de jongens. Zowel bij mijn eerste als bij mijn tweede zag je dat de meiden wat sneller afzwommen dan de jongens.
Het viel ook op dat de kinderen die al jaren op baby/peuterzwemmen zaten ook vlotter gingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:47 



 
Profiel   

Delphi schreef
lampjerulez schreef
waarom bandjes en geen vestjes?
met bandjes blijft een kind vrij in het water en leert het al zijn buikspieren (corestability) te gebruiken. op rug liggen/buik liggen moet het kind zelf doen. bandjes zorgen alleen dat het hoofd weer boven water komt/blijft.
vestjes doen alles voor het kind, dus de corestability (buikspieren etc.) vervalt. het kind hoeft niks te doen met zijn romp/heupen/buikspieren om zichzelf te kunnen verplaatsen. dit doet het vestje.
je hebt ook bandjes met een soort half vestje er aan vast, dit zit alleen als een soort extra gesp over de borst van het kindje. Dat is prima, want de benen naar achteren verplaatsen of naar voor (buik/rug ligging) moet het kind nog zelf doen. En dit is de basis voor het leren drijven! en dus zwemmen.


En daarbij heb ik het 2 keer meegemaakt dat ze in het water sprongen met armen in de lucht en er zo 1 of zelfs 2 bandjes afvlogen.

Ze gingen er in ieder geval niet vanzelf mee op hun rug of buik drijven.

Daarnaast gingen ze in de zwemles in ondiep water zonder drijfmiddelen oefeningen doen en in het diepere water met vest om oefeningen doen.


klopt bandjes kunnen makkelijker af ben ik het mee eens,
niet vanzelf op hun buik/rug nee kan, maar de beweging moet gemaakt worden vanuit de romp/buik.
met vestje kan je ook alleen je benen naar achter/voor gooien en hoeven je buikspieren niet aan het werk om vervolgens te blijven drijven.

In ondiep water zonder drijfmiddelen oefeningen doen, TOP.
heb je de basis van het drijven wat deels te niet wordt gedaan door het vestje ingedekt.
Ik had het over de mensen die met vestjes meteen technisch zwemmen aanleren. en het hele drijven laten zitten voor wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:48 



 
Profiel   

Mijn nichtje is met 4 naar zwemles gegaan, ze wonen in een waterrijke buurt en het is nog al een ondernemend kind.

Volgens een ander systeem dan mij bekend is, leren zwemmen. En binnen 2 jaar A-B en C gehaald. Dus voor haar 6e verjaardag, 3 zwemdiploma's. Dit met 1x per week les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:54 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
klopt bandjes kunnen makkelijker af ben ik het mee eens,
niet vanzelf op hun buik/rug nee kan, maar de beweging moet gemaakt worden vanuit de romp/buik.
met vestje kan je ook alleen je benen naar achter/voor gooien en hoeven je buikspieren niet aan het werk om vervolgens te blijven drijven.

In ondiep water zonder drijfmiddelen oefeningen doen, TOP.
heb je de basis van het drijven wat deels te niet wordt gedaan door het vestje ingedekt.
Ik had het over de mensen die met vestjes meteen technisch zwemmen aanleren. en het hele drijven laten zitten voor wat het is.


Oh dat zou inderdaad kunnen dat door alleen de benen te bewegen je op je rug of buik kan drijven met vestje. Ik heb dat zelf nooit geprobeerd :') :+ :D
Maar dat zal dan inderdaad de reden zijn dat ze de drijfoefeningen in vrij ondiep water deden zonder enkel drijfhulpmiddel.
Het is inderdaad een fijn hulpmiddel, maar je moet kinderen er niet te afhankelijk van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 08:56 



 
Profiel   

Onze middelste willen we laten starten als hij 4 jaar en 10 maanden is. Hij is dol op water, maar heel klein en dun en dan zie je vaak toch dat ze de kracht missen om echt goed te leren zwemmen.
Daarnaast vind ik met 4 starten met school én met zwemles echt te veel van het goede. Laat hem eerst maar lekker wennen aan school voordat we met de zwemles erbij gaan beginnen.

Oudste is begonnen met 4,5 en had toen hij bijna 6 was zijn A en B diploma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:05 



 
Profiel   

Hier met 4,5 gestart (iets eerder dan op de planning stond) maar toevallig was er een plekje vrij.
Normaliter is de wachtlijst 12-18 maanden (afhankelijk van de dag /tijd die je wil)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:06 



 
Profiel   

Hier 2 dochters, de oudste pas begonnen met 5,5 en de jongste rond de 4 jaar, die was zo supersnel met haar diploma's. Die vond het helemaal geweldig. Beetje kindafhankelijk lijkt mij dus :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 09:16 



 
Profiel   

Hier bewust met 4 op zwemles gedaan omdat ze in het begin heel afwachten en bang is. Dit is ze altijd al geweest. Alles doet ze lang over voor ze het doet, maar als ze het doet gaat het met sprongen vooruit.

Wel pas in september ze is in april 4 geworden vorig jaar. Dit omdat ze ook. Naar school ging natuurlijk en te veel nieuwe dingen tegelijk wou ik voor haar niet.

Ook is ze angstig in het water ondank babyzwemmen (was toen al angstige). Maar vind het wel heel leuk om te zwemmen.

Ze zit nu nog in het eerste badje maar gaat wel met sprongen vooruit nu. Heeft een hele fijne juf die haar in haar waarde laat maar haar toch uitdaagt en stimuleert om onder water te gaan en te zwemmen.

Ik was al ingesteld op dat ze er langer over zou doen dan gemiddeld en vind dat helemaal niet erg. Ze heeft er plezier in en gaat graag naar zwemles. Word steeds vrijer in het water.

Alleen huilen las ze met de badjuf mee moet lopen (al word dat ook steeds minder) maar dat is met alles bij haar stukje afscheid vind ze moeilijk ook op school.

Maar voor ze in het water is is ze al weer vrolijk en na het zwemmen is ze heel enthousiast.

Dus echt heel erg kind afhankelijk.
Ondank een onzeker meisje als ze iets niet kan/kent is het voor haar juist goed om het wel te doen.

Belangrijkste vind ik is dat ze er plezier in blijft houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:08 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang.

Afschuwelijk. Dat doe je een kind toch niet aan als het niet nodig is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:25 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)


Is dit een serieus advies? En wat denk je dat het doet met het basisvertrouwen wat het kind jou heeft als ouder?
No way dat ik dit ga doen bij mijn bange kind :n Vind het een belachelijk advies.

Hier ‘zwemt’ ie trouwens wel met zwemvest, bandjes zitten voor geen meter, zijn verschrikkelijk voor kinderen en houden z’n hoofd niet boven water waardoor hij nog banger wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:33 



 
Profiel   

wij zijn begonnen met baby - peuter zwemmen.. sven was ook heel watervrij..
eind groep 0 hebben we hem op zwemles gedaan. ook zodat hij eerst kon wennen aan school

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:43 



 
Profiel   

Hier raden ze vestjes af wegens gevaar dat ze op hun buik niet kunnen terug draaien.
Hier gebruik ik de combi bandjes met gordel.
Oudste is 4 nu bijna, maar hij is nog te vermoeid van t school om er nog iets bij te doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen