Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf hoe oud op zwemles?

 
Profiel   

Ik geef zelf zwemles en hier starten ze vanaf 5 jaar. Sommige kinderen zijn er dan al echt heel erg aan toe maar sommige ook echt totaal nog niet. Het is heel erg afhankelijk van het kind.

Wat ik wel zie is dat oudere kinderen er vaker sneller mee weg zijn omdat hun motoriek al wat beter is en ze de bedoeling beter snappen. Maar Nederland is een waterrijk land en als hij echt al goed watervrij is werkt dat alleen maar in zijn voordeel voor de zwemles!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:06 



 
Profiel   

Bij onze oudste was het vanaf 5 jaar A zwemmen, de jongste 4,5. Maar mijn ervaring was dat 5 jaar toch beter is dan 4 omdat ze dan al wat beter hun aandacht bij de les kunnen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:09 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)



Hoop dat mijn kinderen jou niet als zwemjuf gaan treffen zeg! Een uur lang laten krijsen :n onmenselijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:11 



 
Profiel   

Wij hebben gewacht tot ons kind 5 jaar was, nooit geen spijt van gehad!
We kozen voor een pakket A+B in negen maanden, het C diploma gaan we doen als broertje ook zo ver is omdat dat hier bij ons op het strand is en daar hebben de kinderen best veel aan omdat we letterlijk naast het strand wonen!.

Maar ook in onze groep waren er kinderen van 6,7 en 8,5 en dat matchte heel goed! De kinderen trokken zich aan elkaar op en met of zonder beperking het was en is echt een heel close groepje ( want soms is er nog steeds contakt!) Maar vooral was het echt plezier hebben samen! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:15 



 
Profiel   

Mijn dochters hebben op zwemles gezeten vanaf hun 4e, was bij een man die leerde ze in de kortste keren zwemmen alleen kregen ze daar geen diploma.
Later zijn ze op schoolzwemmen gegaan en hun diploma’s gehaald.
Het ging mij erom dat ze zich in zoverre konden redden, gaan altijd op vakantie aan zee en ook met zwembad dus vond het wel geruststellend als ze konden zwemmen al lag ik altijd als een waakhond op het strand :o

Onze kleinzoon heeft privéles gehad, ging ook als een speer en als ik zag hoelang ze er bij de gewone zwemles over deden kon je de kosten tegen elkaar wegstrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:31 



 
Profiel   

Hier mochten we bij de grootste zwemclub hier inschrijven met 4,5 jaar en de wachtlijst was een half jaar.
Wegens een moeilijke zwemdag icm werk hebben we hem ingeschreven bij een andere zwemclub, daar was weer een wachtlijst van een jaar. Hij is uiteindelijk nét voor z'n 6e verjaardag begonnen met zwemmen en 2 maanden voor z'n 9e verjaardag heeft hij eindelijk z'n A diploma gehaald. Het kind is gek op water, was niet bang, maar het zat hem in de kracht (HMS in bepaalde gewrichten). Zwemmen voor zijn B diploma heeft echter maar 13 weken geduurd en nu zwemt hij sinds een week voor z'n C. Dus leeftijd en enthousiasme is niet altijd een reden om iets (vlot) te laten slagen.

De jongste gaat met 2,5 op de wachtlijst, wij hopen dat hij met 4 jaar kan starten. Wellicht vroeg en jong, maar dit kind ontwikkelt zich fysiek anders en als we weer zo lang onderweg zijn... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:34 



 
Profiel   

met 4,5 begonnen, met 5,5 A diploma gehaald (afgelopen weekend) en over 9 weken afzwemmen voor B diploma. Ook baby zwemmen gedaan en we zwommen sowieso hele jaar rond ieder weekend als gezin samen en in de zomer veel in recreatieplassen en dergelijk. Nooit angst gehad en motorisch is ze altijd vlot geweest. Vind de huidige zwemlesmethode juist te soft, maar wij zijn niet van die moderne opvoeders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:39 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Is dit een serieus advies? En wat denk je dat het doet met het basisvertrouwen wat het kind jou heeft als ouder?
No way dat ik dit ga doen bij mijn bange kind :n Vind het een belachelijk advies.

Hier ‘zwemt’ ie trouwens wel met zwemvest, bandjes zitten voor geen meter, zijn verschrikkelijk voor kinderen en houden z’n hoofd niet boven water waardoor hij nog banger wordt.



misschien ook even mijn vervolg lezen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:40 



 
Profiel   

Dat heb ik gelezen en daar wordt het niet beter van :(

Gelukkig zijn er andere manieren om bange kinderen te helpen zonder hun gevoelens compleet te ondermijnen. Waarbij het kind wel in de waarde wordt gelaten en het vertrouwen niet wordt geschaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:47 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Dat heb ik gelezen en daar wordt het niet beter van :(

Gelukkig zijn er andere manieren om bange kinderen te helpen zonder hun gevoelens compleet te ondermijnen. Waarbij het kind wel in de waarde wordt gelaten en het vertrouwen niet wordt geschaad.


Precies.
En dan kan je er wel PB's over gaan sturen, maar dat versterkt je zaak/manier van lesgeven niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 12:51 



 
Profiel   

Zeg ik nu ook niet wat vreselijk stoms als ik zeg dat als je vroeg begint, kinderen water sowieso niet eng vinden?
Ik ben als kind opgegroeid in het weekend op de camping, ik weet niet beter dan dat mijn vader dagelijks mee ging zwemmen met ons daar.
En zeer geregeld zie ik op de sportschool, waar ze ook zwemles geven kinderen van 5 die gewoon niet van een trappetje het water in durven te lopen waar ze kunnen staan.
Dat vind ik nogal een gebrek in de opvoeding eerlijk gezegd, je gaat toch neem ik aan al met ze zwemmen als baby?
Dan is een beetje drijven met bandjes om later toch geen enkel issue?
Overigens zie ik ze hier nooit dwingen, spelenderwijs gaan ze gewoon allemaal wel het water in, en dat begint met 10 cm diep de eerste traptrede af.
Vaak doen ze dat suf met spelletjes dat je denkt zo eenvoudig kan het dus zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:00 



 
Profiel   

Shadow0 schreef
lampjerulez schreef
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang.

Afschuwelijk. Dat doe je een kind toch niet aan als het niet nodig is?


Lijkt op de methode die onze badjuf vroeger gebruikte als je niet durfde te duiken en bibberend op de kant stond. Gewoon een duwtje het water in. Hoe zorg je dat iemand helemaal angstig wordt en niet meer durft. Nou, zo dus. Dit zijn praktijken van 30 jaar terug of nog langer. Gelukkig weten de meeste mensen tegenwoordig wel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:07 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Zeg ik nu ook niet wat vreselijk stoms als ik zeg dat als je vroeg begint, kinderen water sowieso niet eng vinden?
Ik ben als kind opgegroeid in het weekend op de camping, ik weet niet beter dan dat mijn vader dagelijks mee ging zwemmen met ons daar.
En zeer geregeld zie ik op de sportschool, waar ze ook zwemles geven kinderen van 5 die gewoon niet van een trappetje het water in durven te lopen waar ze kunnen staan.
Dat vind ik nogal een gebrek in de opvoeding eerlijk gezegd, je gaat toch neem ik aan al met ze zwemmen als baby?
Dan is een beetje drijven met bandjes om later toch geen enkel issue?
Overigens zie ik ze hier nooit dwingen, spelenderwijs gaan ze gewoon allemaal wel het water in, en dat begint met 10 cm diep de eerste traptrede af.
Vaak doen ze dat suf met spelletjes dat je denkt zo eenvoudig kan het dus zijn.

Ik zat idd met mijn kind op babyzwemmen maar als baby vond ie het al doodeng. Op advies van de babyzwemjuf gestopt.
Sinds ie kan staan vind ie het pierenbadje wel leuk. Maar als ie niet kan staan vind hij het doodeng. Hij is nu 2,5 en no way dat ik hem ga dwingen om iets leuk te vinden. Zwemmen leert ie later heus wel.

Bandjes waren een drama. Ten eerste waren er geen bandjes te vinden die kort genoeg waren zodat ze niet over z’n ellebogen gingen. Ten tweede had ie ze steeds zo af en ten derde zit het gewoon rot, en daarnaast houden ze je hoofd niet boven water. En water op het hoofd of onder water vindt hij het allerengst.
Daarom gewoon lekker een vestje, en als ik hem spelenderwijs door het water heen hengel vindt ie dat best leuk, maar ‘los’ zwemmen echt absoluut niet.
De douche is thuis net zo’n ellende, ook vanaf baby al. Het bad vindt ie inmiddels wel leuk om in te spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:08 



 
Profiel   

Mijn oudste had tot hij 1 jaar was en buisjes kreeg continue dubbele oorontstekingen met etter en heel de boel. Lijkt me dan geen goed idee om te gaan zwemmen. Daarna nog lichamelijke problemen van mij wat maakt dat hij bij 4 jaar misschien 3 keer is gaan zwemmen. Blijkbaar heb ik dan een opvoedkundig probleem.

Mijn neef had vroeger een panische angst voor zand en water terwijl hij alle vakanties naar zee ging, de mama baby gewenning in het zwembad deed ect... Soms is het wat het is, en is er niemand om de vinger te wijzen. Vind dat zowizo al niet nodig, in welke omstandigheid en al zeker niet als je het fijne niet weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:24 



 
Profiel   

Dit is zo afhankelijk per kind. Waar de één start met 4 en binnen de kortste keren klaar is om af te zwemmen, zo zijn er ook die er gewoon wat langer over doen om er klaar voor te zijn.

Hier gestart met bijna 6,en net geen 2,5 jaar later b diploma gehaald. Mijn zoontje heeft wel een motorische beperking, vandaar later begonnen en langer over gedaan. Maar, hij heeft het toch maar voor elkaar gekregen, en ook nog eens regulier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 13:45 



 
Profiel   

Ik heb wel ondervonden dat de kinderen veel sneller leren als de ouder er niet bij is want anders is het nogal snel huilen en naar mama of papa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 14:21 



 
Profiel   

Mijn dochter wordt volgende maand 5 jaar en gaat sinds een maand naar zwemles. Dit is perfect voor haar. Ze weet hoe ze moet luisteren en kan ook jaar aandacht bij de les houden en opletten. Lichamelijk is ze ook sterk genoeg.
Hier wordt aangeraden om rond de 5e verjaardag te beginnen met les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 15:05 



 
Profiel   

Vanaf 5 jaar, ze zijn duidelijk beter bij de les, hebben meer kracht/uithoudingsvermogen en leren dingen soms wat vlugger aan door de voorgaande punten. Met 4 jaar vind ik persoonlijk dat het meer spelenderwijs leren is dan echt serieus zwemmen.

De oudste twee hier met 5 jaar begonnen en binnen 1,5jaar allebei A en B. C mogen ze doen, dat hoeft niet. (maar stimuleer het wel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 16:17 



 
Profiel   

x_Jeanine_x schreef
Daardoor nu 27 zwemdiploma's :o
Zwemmend redden 1, 2, 3, snorkelen 1, 2, 3, balvaardigheid 1 en 2, survival 1, 2, 3, kunstzwemmen 1, 2, 3 en nostalgische zwemslagen 1, 2, 3.



Jij leeft mijn droom :Y) Ik had graag door willen gaan met lessen maar die werden niet in de buurt gegeven helaas ivm te weinig animo

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 10:11 



 
Profiel   

SusanH schreef
Shadow0 schreef
Afschuwelijk. Dat doe je een kind toch niet aan als het niet nodig is?


Lijkt op de methode die onze badjuf vroeger gebruikte als je niet durfde te duiken en bibberend op de kant stond. Gewoon een duwtje het water in. Hoe zorg je dat iemand helemaal angstig wordt en niet meer durft. Nou, zo dus. Dit zijn praktijken van 30 jaar terug of nog langer. Gelukkig weten de meeste mensen tegenwoordig wel beter.


Zo heb ik het ‚geleerd‘ ja.
Ze peuterde gewoon je vingers van de kant en hoppa.
Ik heb mijn hele basisschool schoolzwemmen gehad en nooit verder gekomen dan B omdat ik het gewoon doodeng en niet leuk vond.
Ik kan en durf amper een meter onder water te zwemmen en duiken heb ik nooit durven proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 10:51 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Zeg ik nu ook niet wat vreselijk stoms als ik zeg dat als je vroeg begint, kinderen water sowieso niet eng vinden?
Ik ben als kind opgegroeid in het weekend op de camping, ik weet niet beter dan dat mijn vader dagelijks mee ging zwemmen met ons daar.
En zeer geregeld zie ik op de sportschool, waar ze ook zwemles geven kinderen van 5 die gewoon niet van een trappetje het water in durven te lopen waar ze kunnen staan.
Dat vind ik nogal een gebrek in de opvoeding eerlijk gezegd, je gaat toch neem ik aan al met ze zwemmen als baby?
Dan is een beetje drijven met bandjes om later toch geen enkel issue?
Overigens zie ik ze hier nooit dwingen, spelenderwijs gaan ze gewoon allemaal wel het water in, en dat begint met 10 cm diep de eerste traptrede af.
Vaak doen ze dat suf met spelletjes dat je denkt zo eenvoudig kan het dus zijn.


Ik ben zelf totaal geen waterrat, vind zwemmen echt niet leuk. Het water in om even af te koelen vind ik prima maar liever niet. Ik was niet zo’n moeder dus die de baby mee het water innam. Mijn oudste vond in het water spelen heel leuk, was niet bang. Mijn jongste was ook geen waterratje in de eerste vier jaar van zijn leven. Huilde de eerste keren ook met zwemles en het heeft heel lang geduurd voor hij zijn A en B had. Soms houdt het opvoedkundig ook gewoon op bij ouders en moet je vertrouwen op je kind of op het effect dat een vriendje of een zwemleraar heeft op je kind. Hij wilde ook gewoon niet leren fietsen zonder zijwielen. Ik heb het op een gegeven moment ook opgegeven en de fiets zonder zijwielen in de garage gezet en gezegd dat als hij wil fietsen, hij zijn fiets gewoon kan pakken. Ding heeft maandenlang in de schuur gestaan tot zijn buurjongetje kwam vragen of hij mee ging fietsen. Pakte vervolgens de fiets uit de schuur, stapt op en crosst er zo mee weg.

Nee, dat sommige kinderen staan te bibberen op zo’n trapje zegt niks over de opvoedkunde van ouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 11:28 



 
Profiel   

karijn schreef
Ik ben zelf totaal geen waterrat, vind zwemmen echt niet leuk. Het water in om even af te koelen vind ik prima maar liever niet. Ik was niet zo’n moeder dus die de baby mee het water innam.

Nee, dat sommige kinderen staan te bibberen op zo’n trapje zegt niks over de opvoedkunde van ouders.



Same here. Onze jongste heeft nog nooit een zwembad van dichtbij gezien. De oudste alleen gezwommen in de zee en op vakantie in het privezwembad bij de villa.
Hij is echter niet bang voor water en vind water heel leuk :) komt vast goed met een goede instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 11:32 



 
Profiel   

lampjerulez schreef
DUS wanneer je kind BANG is voor water, zet hem aub zo vroeg mogelijk op les of ga VEEL zelf zwemmen.
en dan echt zwemmen dus dat betekend, bandjes om en LAAT LOS ja het gaat krijsen, misschien wel een uur lang. maar daarna snapt het echt wel dat er niets aan de hand is. En je kind wordt veel zelfverzekerder wanneer het merkt dat het zelf door het water kan zonder krampachtig te worden vastgehouden. (en ja ik heb dit zelf meerdere malen ondervonden met neefjes/nichtjes en oppaskindjes, het is even heftig maar iedereen was mij daarna zeer dankbaar het kind het meest van allemaal)



het kurken systeem is achterhaald (ja je leert het uiteindelijk wel hoor :) )
want dat is zoiets als leren fietsen op een home trainer en vervolgens verwachten dat het los kan fietsen. De basis het evenwicht, is stap 1 niet stap 100 8)7 Vaak zie je bij dit soort methoden dat kinderen de benen naar de bodem gaan bij schoolslag/rugslag. Want het heeft nooit geleerd dat hij/zij zijn buikspieren moet gebruiken om zijn benen/billen omhoog te houden. Kan je ze vervolgens wel weer leren, maar je kind krijgt eerst weer een overlevingsslag en als je kind al wat onzeker is werkt deze methode zeker niet mee.


Serieus, wat is dit voor een zelf verzonnen theorie. Dit lijkt op de juf die mijn kind heeft gehad, die daardoor en zwemtrauma heeft opgelopen. Ze zwemt met veel plezier op haar eigen tempo....totdat ze bij de les is en al haar vertrouwen weg is.
Het heeft veel tijd geduld en vertrouwen gekost dat weer te herstellen, de betreffende juf heeft een aanklacht en een officiële waarschuwing aan haar broek gekregen
En sowieso wie laat er een kind een uur lang krijsen in een zwembad, dan zijn je trommelvliezen er wel aan

Wbt de kurken is mij uitgelegd dat deze niet zijn om het drijven volledig over te nemen maar juist om het kind iets lichter te maken waardoor het wél de spieren gebruikt maar niet volledig zich zelf hoeft te ondersteunen zodat er ook gefocust kan worden op de techniek.
Soort fietsen met trapondersteuning...


Laatst bijgewerkt door MissBmx op 09-04-19 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 12:01 



 
Profiel   

Mijn dochter is met 5,5 jaar begonnen. Zij is motorisch niet zo sterk en op jongere leeftijd was ze er echt niet klaar voor. Ze heeft ruim anderhalf jaar over haar a gedaan en daarna nog een half jaar over haar b. C hebben we niet gedaan, ik was er wel klaar mee haha.
Mijn dochter heeft zwemmen wel altijd leuk gevonden en heeft geen angst. Bij haar was het puur de kracht dat ze miste.

Mijn zoontje is nu 4,5. Hij is vanaf baby af aan panisch geweest voor water, elke keer gillen in bad.
Hij gaat 1x per week met school zwemmen. Dit is geen echte zwemles, maar puur watervrij maken/ spelletjes doen.
En na een paar keer vindt hij het geweldig. Hij vraagt nu ook aan mij of we naar het zwembad gaan. En wil ineens graag in bad.
Maar ik denk niet dat hij al aan een reguliere zwemles toe is.
Ik denk dat ik hem straks tegelijk met mijn jongste op zwemles doe.
Dat zal zijn als de jongste 5 is en de middelste 7 (als hij dan tenminste naar een reguliere zwemles kan).

Persoonlijk vind ik 4 jaar erg jong, ook omdat ze dan net met school beginnen. Maar mijn neefje is ook met 4 jaar begonnen en die had binnen het jaar zijn diploma en 3 maanden daarna zijn B. Dus het hangt heel erg van het kind af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-19 12:15 



 
Profiel   

Wauw, 27 zwemdiploma's :wow:

TS: als je denkt dat je zoontje het leuk zou vinden, er klaar voor is en ook "les-materiaal" is zeg maar, dan kan je natuurlijk altijd overwegen om eens te gaan praten met het zwembad van je keuze? Vragen of je een keer bij een les mag zijn en dan kijken of jij, hij en zij het wel zien zitten om daar aan mee te doen :)

Je hoort best vaak dat kindjes die jong beginnen, niet sneller hun diploma hebben maar uiteindelijk nog rond dezelfde leeftijd als kindjes die later zijn begonnen. Maar dat zal per kind natuurlijk verschillend zijn.

Voor zie van ons (net 4) vind ik het nu nog te vroeg. Ventje is gek op water en gaat op het strand ook gevaarlijk diep de golven in als je hem niet in de gaten houdt := Maar dat is volgens mij nog niet echt overtuigend les-materiaal als in met constante focus meedraaien in een groepsles.

Bovendien beginnen ze met 4 natuurlijk meestal ook net op school in Nederland en dat vind ik zelf al spannend zat voor zo'n ventje, ik wil hem ook niet overvoeren :(:)

Dus hier gaan we gewoon zelf een beetje verder met pierewaaien, regelmatig naar strand en zwembad, in bad drijft hij ook graag :D en dan zien we wel wanneer het leuk voor hem is om met zwemles te beginnen. Volgend jaar denk ik :) Wij hebben Schlori zwembandjes trouwens: SCHwimmen Lernen Ohne RIsiko.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-19 12:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen